Visa fullständig version : För mycket ägg, farligt?
Allo.
Är det farligt att äta för mycket ägg?
Som liten fick jag höra max 2 ägg/vecka. Detta är förstås fel. Är 2 ägg dagligen för mycket?
Ibland gör jag omelett på 6 ägg.
Vad är det som gäller egentligen ang ägg?
Tack
WorkOutBuddy
2009-06-25, 18:44
Det här är vad jag har läst angående ägg.
För: Det är absolut inget farligt med ägg. Det som de flesta säger är "farligt" är gulan som då kan höja ditt kolesterol. Det är en myt, ägg höjer inte ditt kolesterol.
Mot: Ägg gulan höjer ditt kolesterol. Ett ägg ger dig 250mg kolesterol, det som är rekommenderat är 200mg kolesterol om dagen, inte mer än det. Redan när du har fått i dig ETT ägg har du fått i dig mer än rekommenderat. Ta bort gulan och ät vitan.
Jag äter omkring 4-5 ägg (hela ägg) om dagen så där vet du vart jag står angående om det är farligt eller inte.
Kroppens egenproduktion av kolesterol minskar i takt med att du får i dig kolesterol i maten. Du får äta ~15-20 ägg för att matcha den egna mängden kolesterol.
Ägg ökar mängden HDL-kolesterol i blodet, vilket är positivt, och är ett multivitamineraltillskott som ger dig nästan allt du behöver förutom C-vitamin.
Eddie Vedder
2009-06-25, 18:54
På frågan om huruvida "för mycket" är dåligt är ju svaret självfallet ja. Det ligger ju i definitionen av "för mycket".
Men för att nå den mängd ägg som skulle vara ohälsosamt för en frisk person lär man få trycka i sig ohemula mängder. Själv har jag käkat 10 idag och 8 igår.
Om någon vill så sök på följande artikel i PUBMED:
Egg Consumption and Risk of Type 2 Diabetes in Men and Women
Djoussé L, Gaziano JM, Buring JE, Lee IM.
Diabetes Care. 2009 Feb;32(2):295-300.
Den har fått lite kommentarer som är rätt intressanta!
http://care.diabetesjournals.org/content/current
Läste om det i senaste numret av Fitness RX, juli numret!
Tack så mkt. Nu kan jag äta mina 6äggs-omeletter dagligen utan att behöva oroa mig=)
Larsson85
2009-06-26, 11:34
På frågan om huruvida "för mycket" är dåligt är ju svaret självfallet ja. Det ligger ju i definitionen av "för mycket".
Men för att nå den mängd ägg som skulle vara ohälsosamt för en frisk person lär man få trycka i sig ohemula mängder. Själv har jag käkat 10 idag och 8 igår.
Vad grundar du det på? Jag har läst rapporter här på kolozzeum som säger att en konsumtion på mer än 3 ägg dagligen är hälsofarlig.
Vad grundar du det på? Jag har läst rapporter här på kolozzeum som säger att en konsumtion på mer än 3 ägg dagligen är hälsofarlig.
Då får du länka till de rapporterna, bevisbördan ligger på dig! (nu när Hobbes berättat att det är bra)
Larsson85
2009-06-26, 11:43
Då får du länka till de rapporterna, bevisbördan ligger på dig! (nu när Hobbes berättat att det är bra)
Jag är inte ute efter att bevisa något, jag vill bara veta vad som gäller. Jag tänkte att den som är intresserad själv kan söka, men visst, jag kan göra det åt dig.
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=1705710&postcount=2
Tackar, jag utgår från att du läste artikeln och deras kommentarer. Jag har själv under många år fått höra "anekdotiska" fakta om hur farligt detta med ägg är - men i min egna anekdotiska erfarenhet (undersöks ju rätt grundligt som diabetiker) får jag berörm för hur bra mina värden är (HDL och LDL).
Detta reagerade jag på i extraktet:
Firstly, eggs are often consumed as a breakfast food accompanied by other items that are potentially unhealthy, such as bacon and sausage. This may have confounded the reported results, and eggs may have been an innocent bystander. Although consumption of red meat and saturated, trans, and polyunsaturated fatty acids was …
Eddie Vedder
2009-06-26, 13:14
Vad grundar du det på?
Typ all annan ny forskning bortsett från den du postade. Och den förstår jag inte ens, kan du förklara sambandet mellan ökad hälsorisk och resultatet från den studien så vore jag tacksam.
Dvs mekanismen för varför den påverkade kylomikronmetabolismen kan direkt härledas till hälsorisker.
Sök runt på trådar om ägg så ser du ju att det där är den enda som antyder något negativt samtidigt som samtliga andra studier i samma trådar (många har jag postat själv) visar annorlunda.
schabo-labo
2009-06-26, 14:07
Kroppens egenproduktion av kolesterol minskar i takt med att du får i dig kolesterol i maten. Du får äta ~15-20 ägg för att matcha den egna mängden kolesterol.
Ägg ökar mängden HDL-kolesterol i blodet, vilket är positivt, och är ett multivitamineraltillskott som ger dig nästan allt du behöver förutom C-vitamin.Jasså att det är så nyttigt var en överraskning. Då får man mumsa i sig mer.
Nån som vet vilka ägg är lätta att skala, jag slänger ett ägg av fem eftersom de inte går att skala utan att ägget hänger med skalen.
Nån som vet vilka ägg är lätta att skala, jag slänger ett ägg av fem eftersom de inte går att skala utan att ägget hänger med skalen.
Skölj direkt i iskallt vatten, och låt dem ligga i kallvatten en stund. Då går det lätt.
Gamla ägg är dock enklare att skala än nya, om jag minns rätt.
Rockhard
2009-06-26, 14:59
Skölj direkt i iskallt vatten, och låt dem ligga i kallvatten en stund. Då går det lätt.
+1.
Dessutom, skala ägget direkt när du tar upp det, om ägget fortfarande är lite varmt så torkar den där hinnan innanför skalet och då klistrar den fast så det inte går att skala.
Jag brukar koka 10 ägg i taget, hälla över i en balja iskallt vatten, och sedan in i kylen.
Halfhigh1
2009-06-26, 15:07
Jag äter också stora mängder ägg, tycker det är gott och lätt att laga!
Typ all annan ny forskning bortsett från den du postade. Och den förstår jag inte ens, kan du förklara sambandet mellan ökad hälsorisk och resultatet från den studien så vore jag tacksam.
Dvs mekanismen för varför den påverkade kylomikronmetabolismen kan direkt härledas till hälsorisker.
Sök runt på trådar om ägg så ser du ju att det där är den enda som antyder något negativt samtidigt som samtliga andra studier i samma trådar (många har jag postat själv) visar annorlunda.
Normolipidaemic patients with coronary artery disease had significantly higher concentrations of chylomicron remnants in plasma than normolipidaemic subjects with normal coronary vessels. This may explain the mechanism underlying the susceptibility to atherosclerosis of coronary artery disease patients with normal fasting lipid values.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8616304?dopt=Abstract
Therefore, our data and
those of others on postprandial plasma lipoprotein
metabolism indicate that chylomicron remnants
could be implicated in atherogenesis but do not
prove a direct causal relation.
Postprandial lipoprotein metabolism in normolipidemic men with and without coronary artery disease. Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology. 1991;11:653-662.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8879430?dopt=Abstract
Relation of triglyceride metabolism and coronary artery disease. Studies in the postprandial state. Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology. 1992;12:1336-1345.
Eddie Vedder
2009-06-26, 17:16
Relation of triglyceride metabolism and coronary artery disease. Studies in the postprandial state. Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology. 1992;12:1336-1345.
Tack för det! Svagt stöd alltså
Japp.
Hårdkokta är lättare att skala än löskokta dessutom.
Eddie Vedder
2009-06-26, 18:09
Japp.
Hårdkokta är lättare att skala än löskokta dessutom.
Och för att knyta ihop säcken kan jag tillägga att större ägg är mer lättskalade än små. Skalmassan är nämligen densamma oavsett så då blir skalet tunnare i ett större ägg.
Mer ägg inom lika stort skal alltså. Rent ekonomiskt borde ju det innebära mer ägg för pengarna om man köper större.
Halfhigh1
2009-06-26, 18:17
Och för att knyta ihop säcken kan jag tillägga att större ägg är mer lättskalade än små. Skalmassan är nämligen densamma oavsett så då blir skalet tunnare i ett större ägg.
Mer ägg inom lika stort skal alltså. Rent ekonomiskt borde ju det innebära mer ägg för pengarna om man köper större.
Eftersom morsan och farsan gnäller ofta där hemma att jag tar ett ägg paket på 2 dagar så köper vi större förpackningar (måste man tjäna på). Jag var nämligen på gekås (ullared) för ett par dagar sen där de sålde ägg i 20-pack.
20 pack ägg kostade 16 kronor.
12 pack ägg på ica kostar 26 kr
Jag vet att äggen i 20 pack var mindre än 12 pack. Men det är ändå stor prisskillnad samt det är 8 fler ägg i 20 pack.
Det jag vill komma fram till, i fortsättningen köper jag storpack på lågpriskedjor som tex Willys, Lidl, Netto, Gekås m.m, eftersom känns som Ica rånar en på ägg (pengar)
Eddie Vedder
2009-06-26, 18:21
Det jag vill komma fram till, i fortsättningen köper jag storpack på lågpriskedjor som tex Willys, Lidl, Netto, Gekås m.m, eftersom känns som Ica rånar en på ägg (pengar)
Ja storpack är mycket billigare, så är det ju med det mesta. Jag köper alltid 48ägg åt gången, dvs två 24-pack.
Köper jag mindre får jag handla ägg så himla ofta.
Men de ägg som hönan lägger i början sk primörägg anses väl ha högre kvalitet. Så kvalitet kontra kvantitet som vanligt.
Halfhigh1
2009-06-26, 21:21
Ja storpack är mycket billigare, så är det ju med det mesta. Jag köper alltid 48ägg åt gången, dvs två 24-pack.
Köper jag mindre får jag handla ägg så himla ofta.
= }
Jag var tvungen att väga äggen och kolla prisskillnaderna.
Det lilla vägde 52 g i snitt
Det stora vägde 62 g i snitt
52x20=1040 g (16 kr)
62x12=744 g (26 kr)
Fantastiskt hur man kan tjäna pengar. Men jag (bortskämd) 18 åring som bor hemma och pröjsar ingen mat själv har inga problem ifall mamma går och köper äggen på ica, det är hennes bekymmer ifall hon köper de dyra. Ska dock tipsa henne att köpa storpack på lidl,willys osv, för att spara lite pengar.
Läste någonstans för inte så länge sedan att svårigheten med att skala vissa ägg berodde på hönan och stress, och att koka olika mm inte alls påverkar.
Äggskalningstips (för er nybörjare)
ai9Akl8vQ-c
WorkOutBuddy
2009-06-27, 09:04
Jag försökte titta på videon men orkade bara 10 sekunder. Jag köper minst 5-6 pack ägg varje gång jag handlar. Dom jag köper är extra stora ägg. Jag kokar ungefär ett helt pack + några till. När de är klarar häller jag ut allt vatten, fyller med kallt vatten, så att äggen är tillräckligt svala för att plockas upp. Sedan lägger jag dom i en skål och in i kylen. Jag skalar inte dom innan dom åker in i kylen då jag inte ser något syfte att slösa tid på det. Funkar perfekt och jag har aldrig haft problem med att skala dom.
Quote:
"Och för att knyta ihop säcken kan jag tillägga att större ägg är mer lättskalade än små. Skalmassan är nämligen densamma oavsett så då blir skalet tunnare i ett större ägg."
Haha, klockrent agazza.... Ska testa :)
Anton Fräs
2009-06-27, 09:55
Babbla
Sjukt smidigt sätt att tillaga och förvara ägg du har lagt dig till med i min mening! Brukar inte ha i åtanke när jag gör ägg att man kan koka ganska många fler och förvara dem kokta i kylen. De är ju riktigt smidigt och dessutom lätt att ta med. Får börja med det när äggkonsumtionen kommer stegras igen :)
Thanks for the reminder/tip! *popcorn*
Anders The Peak
2009-06-27, 16:05
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8616304?dopt=Abstract
Postprandial lipoprotein metabolism in normolipidemic men with and without coronary artery disease. Arteriosclerosis, Thrombosis, and Vascular Biology. 1991;11:653-662.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8879430?dopt=Abstract
Jag förstår inte hur du kan koppla ihop de här sambanden med friska äggkonsumenter.
Anders The Peak
2009-06-27, 16:15
Jag förstår inte hur du kan koppla ihop de här sambanden med friska äggkonsumenter.
Troligen är mer eller mindre samtliga hjärt- och kärlsjukdomar genetiskt betingade. Om individerna har diabetes eller diabetes 2 är de direkt i riskzonen och kan matcha diskussion man för i de här studierna.
schabo-labo
2009-06-27, 16:16
Tack för tipsen, tråkigt att kasta äggen för de är omöjliga att skala. Så direkt kallvatten är det som gäller. Skall testas.Skölj direkt i iskallt vatten, och låt dem ligga i kallvatten en stund. Då går det lätt.
+1.
Dessutom, skala ägget direkt när du tar upp det, om ägget fortfarande är lite varmt så torkar den där hinnan innanför skalet och då klistrar den fast så det inte går att skala.
Dessutom håller de några veckor(/månader?) efter bäst-före-datum om du har dem i kylen.
Sedan är det väl förvisso ingen risk att ägg blir gamla, men ändå. :-)
Dessutom håller de några veckor(/månader?) efter bäst-före-datum om du har dem i kylen.
Sedan är det väl förvisso ingen risk att ägg blir gamla, men ändå. :-)
Man kan äta dom hur som helst, http://ask.yahoo.com/20011114.html
Även fast det ändå är liite över min toleransgräns för gammal mat.*spy*
Det är inte åldern namnet kommer från utan snarare tillagningen.
3 månader gamla ägg är väl inga problem att äta?
Det är inte åldern namnet kommer från utan snarare tillagningen.
3 månader gamla ägg är väl inga problem att äta?
songhua-dan ägg skulle jag ändå ha svårt för
http://blog.holachina.net/wp-content/uploads/2008/03/songhua-dan.jpg
Det har jag inte sagt heller?
Det var riktat till Eddie för att visa vilka möjliga samband det finns mellan ateroskleros och en fördröjd nedbrytning av kylomikroner i blodet.
Troligen är mer eller mindre samtliga hjärt- och kärlsjukdomar genetiskt betingade. Om individerna har diabetes eller diabetes 2 är de direkt i riskzonen och kan matcha diskussion man för i de här studierna.
Jag vet inte vart du vill komma, men det kanske inte var mig du riktade dig till.
Anders The Peak
2009-06-27, 21:51
RandomC jag menade bara att det här är betydligt mer komplicerat än att se möjliga samband.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.