handdator

Visa fullständig version : Tips på ljudböcker

wintersnowdrift
2009-06-24, 17:52
Har alldeles nyssens avslutat mitt livs första ljudbok. Jag har varit lite skeptisk till fenomenet då jag trott att det finns en stor risk att en uppläsning förtar/förstör upplevelsen av en text, men nu är jag helt såld och inser att det även kan vara precis tvärt om. En bra uppläsning kan till och med höja en text, och till skillnad från när böcker blir film så slipper man i ljudbokens värld infiltreras av andras bilder.

Boken jag njutit av är Pölsan skriven samt uppläst av Torgny Lindgren. Berättelsen har väldigt lokal förankring och jag tror inte att någon annan än författaren själv kunnat göra den värdig som uppläsare, men jag misstänker att det även finns författare som behärskar skrivandets konst men kanske inte är lämpade att läsa sina verk.

Jag vill ha tips på fler ljudböcker där uppläsningen ger ett mervärde. Jag ser det nog som ett plus om författaren själv läser, men det är alltså inget krav om det är så att någon annan kan göra jobbet bättre.

//Kristin

Hobbes
2009-06-24, 18:17
Denna boken har jag - i pappers form, valde mellan bok eller ljudbok, jag gillar böcker!

http://www.audioeditions.com/audio-books-by-reader.cfm/reader_tex/Dean%20Karnazes

Dean Karnazes läser själv, denna boken borde ge lite mervärde!

Den finns att köpa via iTunes bland annat!

Tomten
2009-06-24, 18:42
Harry Potter böckerna (amerikanska versionen lyssnade jag på, det finns en brittisk med) är grymt bra.

Detsamma om de två första games of thrones böckerna. Där läser Roy Dotrice, och han är sjukt grym. Bästa uppläsaren av ljudböcker. Helt klart värd att ge en chans. Jag är så jävla sur över att de tog in nån torr jänkare som läser tredje boken. Fyfan :(

wintersnowdrift
2009-06-25, 07:37
Denna boken har jag - i pappers form, valde mellan bok eller ljudbok, jag gillar böcker!

http://www.audioeditions.com/audio-books-by-reader.cfm/reader_tex/Dean%20Karnazes

Dean Karnazes läser själv, denna boken borde ge lite mervärde!

Den finns att köpa via iTunes bland annat!

Hmm... beskrivningen kändes lite amerikansk, och jag vet inte om jag är så fängslad av ultralöpning (och det ska komma från en triathlet med Ironmandrömmar...). Vore schysst om man kunde hitta en preview dock, ska kolla in iTunes.

Harry Potter böckerna (amerikanska versionen lyssnade jag på, det finns en brittisk med) är grymt bra.

Detsamma om de två första games of thrones böckerna. Där läser Roy Dotrice, och han är sjukt grym. Bästa uppläsaren av ljudböcker. Helt klart värd att ge en chans. Jag är så jävla sur över att de tog in nån torr jänkare som läser tredje boken. Fyfan :(

Harry Potter har jag ju plöjt hela serien och jag vill nog helst uppleva något nytt. Det andra tipset kan vara värt att kolla upp. Fantasy i ljudboksformat, med rätt uppläsare, borde kunna funka.

----------------------------------------------------------------------------------

Dessa är tydligen nominerade till årets ljudbokspris. Någon som lyssnat eller läst någon av titlarna? (Jag har inte gjort någotdera, trots att några är riktiga klassiker :em:)

Bulgakov, Michail: ”Mästaren och Margarita”, uppläsning: Tomas Bolme. Story Side..

Buthler, Dan & Örhlund, Dag: ”En nästan vanlig man”, uppläsning: Stefan Sauk. Damm förlag.

Ebervall, Lena & Samuelson, Per E: ”Ers majestäts olycklige Kurt, uppläsning: Helge Skoog. Piratförlaget.

Enquist, P.O: ”Ett annat liv”, uppläsning: författaren. Norstedts Förlag.

Fogelström, Per-Anders: ”Vävarnas barn”, uppläsning: Helge Skoog, inspelning: Frekvens. Bonnier Audio.

Lindqvist, John Ajvide: ”Låt den rätte komma in”, uppläsning: författaren. Story Side

Zafón, Carlos Ruiz: ”Ängelns lek”, uppläsning: Niklas Falk. Bonnier Audio.

http://www.dn.se/dnbok/ljudbokspris-med-man-i-fokus-1.891485

//Kristin

Muskelbyggaren
2009-06-25, 08:19
Det är skönt med ljudböcker när man är för trött för att läsa, eller om man som jag läser lite för fort ibland och vill se till att man verkligen uppmärksammar innehållet i boken.

Lyssnar nu på Bröderna Karamazov, hittade en inläsning från 1990 av en Inga Lyning som är helt fantastisk. Hon har en sån gammal from och korrekt berättarröst som passar perfekt till just en bok som denna. Om någon är intresserad men inte hittar den på andra vägnar, skicka ett PM!

Jorden Runt På 80 Dagar inläst av Peter Haber rekommenderar jag också.

Icefire
2009-06-25, 08:26
Jag gillar Håkan Nesser. Lyssnade på "Fallet G" när jag var sjuk en gång, den var riktigt bra.

teargaz
2009-06-25, 08:26
Jag tyckte Krister Henriksson läste upp "Flyga drake" himla bra, så den kan jag rekomendera.

William
2009-06-25, 08:35
Ken Follets Pillars of the earth och World without end är galet bra och ger tillsammans ca 85 timmars njutning. De jag lyssnat på är upplästa av John Lee vilket gör att böckerna blir ungefär dubbelt så bra. Lyssnar på tillfället på Greven av Monte Cristo med samma uppläsare, riktigt bra!

coxie
2009-06-25, 10:28
Tycker ni inte att det går för sakta när ni lyssnar på ljudböcker? Jag klarar inte av den slöa takten och om jag gör något annat så tappar jag tråden i boken efter 5 sekunder.

jakke
2009-06-25, 10:31
Tycker ni inte att det går för sakta när ni lyssnar på ljudböcker? Jag klarar inte av den slöa takten och om jag gör något annat så tappar jag tråden i boken efter 5 sekunder.
Instämmer. Ibland byter jag spår på ren reflex när jag tycker det går för långsamt.

Jag lyssnar mycket på podcasts, perfekt när man är på väg till/från jobbet.

henk4n
2009-06-25, 10:45
Jag har ett tips, Röde Orm med Gunnar Sjöberg som läser. Bästa!!

Olegh
2009-06-25, 10:57
Allt som Tomas Bolme läser upp. Dvs. nästan samtliga böcker av Guillou.

jesse
2009-06-25, 12:21
Instämmer i att T Bolme är trevlig att lyssna på.

Hobbes
2009-06-25, 12:27
Instämmer i att T Bolme är trevlig att lyssna på.

Det är ju Tintin ju*cupid*

Muskelbyggaren
2009-06-25, 13:12

Man kan varva lite. Ibland är det skönt att lyssna riktigt noga och tänka efter, men blir det riktigt spännande kan man alltid plocka fram boken och börja läsa fortare.

Osten80
2009-06-25, 13:44
Jag läser väldigt mycket, men jag har faktiskt aldrig lyssnat på en enda ljudbok. Det kanske är dags att prova det. Jag skulle nog kunna lyssna på vad som helst bara det berättas av Pernilla August eller Lena Endre. Jag älskar deras röster.

wintersnowdrift
2009-06-25, 18:07
Tack för alla tips. Nu har jag lite att kolla upp. Det blir nog en tur till biblioteket, denna förträffliga institution som enligt hörsägen även ska tillhandahålla ljudböcker.

Och angående långsamheten: jag trodde att det skulle bli ett problem för mig, men rätt historia i kombination med rätt uppläsare tror jag gör att det inte blir några större problem för mig. Jag var även en riktig sagoälskare som liten och kunde sitta i timmar och bli läst för. Sedan dess har jag förvisso utvecklat ett visst mått av ADHD, men jag hoppas att jag ska lyckas återuppliva förmågan att helt enkelt bara lyssna.

//Kristin

Robert Svensson
2009-06-25, 18:18

Det är samma för mig. Jag måste läsa fortare än vad jag egentligen klarar av för att inte tappa bort mig. I ljudböckerna går det på tok för sakta, och jag tappar ganska fort tråden.

coxie
2009-06-25, 18:28
Ni som gillar ljudböcker, kan ni t.ex. sitta och spela, köra bil, cykla och liknande saker samtidigt utan att tappa tråden?

För att sitta och stirra i väggen och lyssna ser jag verkligen ingen mening med.

wintersnowdrift
2009-06-25, 18:42
Ni som gillar ljudböcker, kan ni t.ex. sitta och spela, köra bil, cykla och liknande saker samtidigt utan att tappa tråden?

För att sitta och stirra i väggen och lyssna ser jag verkligen ingen mening med.

Jag har ffa lyssnat när jag pendlat (på cykel) till jobbet. Men även haft lurarna i öronen när jag legat i sängen och ska somna.

//Kristin

Olegh
2009-06-25, 19:00
Tycker det passar utmärkt när man städar, lagar mat eller något annat som inte kräver så mycket uppmärksamhet. Bara att sitta o titta in i väggen funkar inte riktigt.

William
2009-06-25, 20:03

Jag lyssnar så gott som hela tiden och det är först när jag måste läsa eller skriva ngt som jag tappar bort mig. Jag lyssnar när jag går/cyklar till och från jobbet men även på jobbet när jag labbar och liknande. Att lyssna när man städar eller lagar mat är klockrent, speciellt om man är ensam.