handdator

Visa fullständig version : stryketräna,bygga muskler och gå ner i fett?

letmetouch
2009-06-24, 12:00
nu när sommaren är här och jag har uppehåll från boxningen så ska jag komma igång med mer styrketräning var det tänkt.

det jag behöver få lite hjälp med är att : hur man och vad man ska äta för att inte bryta ner muskler?

ska man dricka EEA?

kommer vara ute en del och cykla samt mycket "power walking"

jag vill alltså förlora mer fett och öka i muskler:)

är tacksam för massa bra tips och svar:)

peace out!

WorkOutBuddy
2009-06-24, 12:10
Gå ner i fett gör du genom att äta mindre än du gör av med. Sök på deff-guiden. För att inte förlora så mycket muskler ska du inte ligga på ett allt för högt kcal underskott, styrketräna och få i dig mycket protein (inte överdrivet mycket).
Är du nybörjare så kommer du kanske bygga muskler under deffen men annars så kommer du förlora muskler. Allt du kan göra är att försöka göra muskelförlusten så liten som möjligt.

kjell33
2009-06-24, 12:20
Du bör ju ligga på kaloriöverskott för att inte bryta ner muskler.

Ditt ungefärliga energibehov kan du räkna ut genom den beprövade Harris&Benedict-ekvationen från 1919:

Män: 66.5 + (13.75 x kg) + (5.003 x cm) - (6.775 x ålder)

Kvinnor: 655.1 + (9.563 x kg) + (1.850 x cm) - (4.676 x ålder)

Slutsiffran är ditt BEE, dvs ditt basala energibehov vid vila.

Därefter multipliceras BEE:t med en stress- och aktivitetsfaktor från 1.2 - 2.0, där 1.2 är en dag framför datorn och 2.0 är en idrottsmans dag inom en konditionsgren, och från summan du får fram (som alltså visar det energiintag du behöver för att din kroppsvikt skall vara konstant vid den aktivitetsnivå du anger) så lägger du dig på ett litet (200cal) överskott.

letmetouch
2009-06-24, 13:35
förlåt med det var inte riktigt så jag menade. jag har gått ner 24 kg nu i vikt så det vet jag hur jag gör. har inte kört på gymmet så mycket så jag behöver tips på hur jag ska bygga muskler samtidigt då jag förlorar fettmassa, då jag behöver gå ner närmare 10 kg späck men samtidigt få större muskler om det är möjligt?:)

WorkOutBuddy
2009-06-24, 13:57
Du bör fokusera på att göra antingen det ena eller det andra. Vill du ner i fett eller vill du bygga muskler?

Mecker
2009-06-24, 14:04
Nu vill jag inte vara en klagokärring men...

Detta ämne har diskuterats tusen gånger om och information om EAA finns på forumet.