handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att äta rätt!

burkmannen
2009-06-23, 21:11
Hej! jag känner mig nästan alltid trött och seg. Och jag undrar då vad ska man riktigt äta för att täcka kroppens behov av proteiner, mineraler, vitaminer med mera?

Jag är 17 år väger ungefär 79 kg. Jag spelar fotboll och går HapkiDo om det är något som måste skrivas.

Så någon som kan hjälpa mig med att förklara vad man ska äta varje dag(gärna variation) för att orka med? Tacksam för svar.

King Grub
2009-06-23, 21:11
Hej själv!

Det blir lättare, om du själv börjar genom att skriva upp vad du äter en normal dag.

Men här har du allmänna kostråd för fotboll:

http://www.uppladdningen.nu/uppladdningenwww/ulorder.nsf/0/2F2C5DCA6F965F1DC1256FEA00346D5A/$FILE/Ladda%20f%C3%B6r%20Fotboll%2007.pdf

WorkOutBuddy
2009-06-23, 21:23
Få i dig tillräckligt med protein, fett och kolhydrater (Du kan söka/googla efter bra källor för dessa). Ät frukter och grönsaker och drick mycket vätska.

burkmannen
2009-06-23, 21:31
Tackar! Mer tips:)? Vilken mängd osv?

WorkOutBuddy
2009-06-23, 21:55
eh, 1-2gprotein/kgv (kgv = kilovikt), fett 60-70gram och resten kan vara kolhydrater, men så länge du har en bra fett, protein och kolhydrats källa till varje måltid så kommer det funka utmärkt. Du behöver inte slösa massa tid på att räkna exakta siffror (om det ens går). Sedan kan du äta en frukt till mellanmål. 3-4 frukter per dag. Försök äta grönsaker till maten så funkar det.

Peter Hansen
2009-06-24, 15:02
Hej! jag känner mig nästan alltid trött och seg. Och jag undrar då vad ska man riktigt äta för att täcka kroppens behov av proteiner, mineraler, vitaminer med mera?

Jag är 17 år väger ungefär 79 kg. Jag spelar fotboll och går HapkiDo om det är något som måste skrivas.

Så någon som kan hjälpa mig med att förklara vad man ska äta varje dag(gärna variation) för att orka med? Tacksam för svar.

Jag skulle vilja säga att vanlig mat räcker bra. Men det kanske inte är helt självklart vad vanlig mat är för vissa, med tanke på en vanlig svensson kosthållning hehe!

Frukost: Gröt, musli, cornflakes, mjölk, fil, yoghurt, grova mackor med ett bra pålägg som tex tonfisk, skinka, makrill, ägg, kaviar. Kanske något glas juice eller en kopp te beroende på vad du tycker är gött ;)

Mellis, om du nu diggar sånt: Grov smörgås, frukt, keso, pankakor.

Lunch och middag: Spaghetti och köttfärssås, korv stroganoff, kyckliing och ris, lax och potatis, pankakor osv osv osv osv osv

Kanske ett generellt råd att få i sig det man behöver är att äta varierat och välja produkter som inte är för processat eller hur fan det nu stavas! ;)

Peter Hansen
2009-06-24, 15:04
Tackar! Mer tips:)? Vilken mängd osv?

Mängden kan ju kanske vara lite svår beroende på om di aptit är för hög eller för låg och hur kosten ser ut osv.

lättaste sättet, om du bara vill upprätthålla din vikt, är ju faktiskt att väga sig med jämna mellanrum. Då ser du ju om du har tappat vikt, alltså ätit för lite, eller gått upp i vikt (och ser att du lagt på dig kanske oönskat fett) dvs ätit för mycket.

burkmannen
2009-06-24, 20:13
Okej tackar igen!:)

hilfebre
2009-06-26, 17:01
ät en bra, sund och varierad kost så täcker du dina behov bra

försök också att sova lite tidigare, runt 8 timmar

burkmannen
2009-07-28, 14:43
Jag sover runt 8-10 timmar äter ju som man ska men är ändå alltid trött.. det har varit så ett bra tag nu och jag förstår bara varför inte det är så. Känns som slöseri med tid att vara trött och inte orka något.

WorkOutBuddy
2009-07-28, 15:09
Träningen kanske är för hård?

burkmannen
2009-07-28, 16:09
Träningen kanske är för hård?

Tycker inte träningen är speciellt jättehård. Inte så man är helt död efter ett pass precis ;)

Peter Hansen
2009-07-28, 20:28
Kanske har med att göra att du är 17 år =) Jag var en zombie vid den åldern. Nu när åldern har kommit ikapp mig, 23 år nu, så känner jag mig betydligt piggare...med hjälp av extrema mängder kaffe.. =)