handdator

Visa fullständig version : Tips på fettrikt att ta efter träningen

daanne
2009-06-22, 17:57
Tjenare! Ny här på kolozzeum så detta blir min första post ;)

Jo nu är det såhär att jag har börjat följa ett program som säger att jag skall ta 100 g kolhydrater med högt GI, 40 g protein och 30 g "bra fetter" direkt efter träningen. Kolhydraterna och proteinet har jag inget problem med, men har ni nåt tips vad jag kan ta för få i mig den mängden nyttigt fett? Tydligen skall detta öka testosteronnivåerna efter träningen. Tack på förhand! :)

agazza
2009-06-22, 18:02
Varför inte göra det bästa av träningen och ta en gainer eller EAA efter träningen?

Och sedan smälla i dig det du tänkte äta.

Annars skulle jag nog rekommendera stekta ägg i rapsolja, dom blir rätt fettiga.

stafh
2009-06-22, 18:03
Vad som är "bra fetter" är en halv vetenskap. Det beror ganska mycket på hur resten av dina matvanor ser ut. Vad äter du för fetter i övrigt?

Har du någon källa på att fett ökar testosteronnivåerna (signifikant) vid intag efter träning förresten?

daanne
2009-06-22, 18:44
Vad som är "bra fetter" är en halv vetenskap. Det beror ganska mycket på hur resten av dina matvanor ser ut. Vad äter du för fetter i övrigt?

Har du någon källa på att fett ökar testosteronnivåerna (signifikant) vid intag efter träning förresten? Enkelo-fleromättat fett (omega-3,6) är väl vad man generellt brukar kalla "bra fetter", och att man skall hålla sig borta från Transfett och bara äta lite mättat fett?

Ingen vetenskaplig artikel, men förutom programmet jag använder (se quote) så påstår bla. denna (http://www.nowloss.com/ways-to-increase-testosterone-levels-naturally-without-using-steroids.htm) sida och denna (http://ifitandhealthy.com/how-to-increase-testosterone-levels/) detta.

While fats have teetered between hero and villain, research has shown that the
RIGHT KIND of fats can actually…
• Significantly INCREASE the levels of testosterone in the body
• REDUCE the levels of heart-damaging cholesterol in your body
• Help you LOSE BODYFAT by prompting your body to use flab for FUEL
• LOWER muscle catabolism by sparing carbohydrate use as a fuel and
allowing it to be used to repair muscle instead

Varför inte göra det bästa av träningen och ta en gainer eller EAA efter träningen?

Och sedan smälla i dig det du tänkte äta.

Annars skulle jag nog rekommendera stekta ägg i rapsolja, dom blir rätt fettiga. Bor hemma (hos föräldrar) så kan inte äta ägg sådär jätteofta, blir väl att dricka rapsolja? :naughty:

agazza
2009-06-22, 18:56
Enkelo-fleromättat fett (omega-3,6) är väl vad man generellt brukar kalla "bra fetter", och att man skall hålla sig borta från Transfett och bara äta lite mättat fett?

Ingen vetenskaplig artikel, men förutom programmet jag använder (se quote) så påstår bla. denna (http://www.nowloss.com/ways-to-increase-testosterone-levels-naturally-without-using-steroids.htm) sida och denna (http://ifitandhealthy.com/how-to-increase-testosterone-levels/) detta.

Bor hemma (hos föräldrar) så kan inte äta ägg sådär jätteofta, blir väl att dricka rapsolja? :naughty:

Du bör även hålla kolla på omega 3/6 ration, det är vad jag minns, inte så bra med för mycket omega 6 heller.

Som sagt ska rapsolja vara rätt najs.

Det är väl inge problem att steka lite ägg i mycket olja, krydda lite och slänga på mackan?

Eddie Vedder
2009-06-22, 19:02
Köttfärssås med massa riven fet ost på är ju aldrig fel. Eller en riktigt gräddig skinksås.

daanne
2009-06-22, 19:08
Du bör även hålla kolla på omega 3/6 ration, det är vad jag minns, inte så bra med för mycket omega 6 heller.

Som sagt ska rapsolja vara rätt najs.

Det är väl inge problem att steka lite ägg i mycket olja, krydda lite och slänga på mackan? Nae men grejen e den att det kommer gå åt en hel del vilket innebär många turer till affären. Sen innehåller ju Arla hushållsost 17% 30g protein per 100 g (ägg typ13). Men rapsolja verkar jävligt najs, tackar! :)

Lite OT men vad kostar ett paket ägg btw?

daanne
2009-06-22, 19:12
Köttfärssås med massa riven fet ost på är ju aldrig fel. Eller en riktigt gräddig skinksås.
Oki, vad räknas som fet ost?

Eddie Vedder
2009-06-22, 19:21
Oki, vad räknas som fet ost?

Ja vad tycker du själv? I mina ögon är 28% och uppåt fet ost. Vad jag vet är det väl 17% och nedåt som är nyckelhålsmärkt så "officiellt" kan man väl säga att fetthalt över 17% anses vara fet ost.

Inget illa menat nu men har du aldrig besökt en mataffär? Det är nog bra för dig att följa med morsan till affären och kolla lite på olika livsmedel och vad de kostar.:) Ägg kan väl generellt gå på 1-2 kronor per ägg men det varierar förstås beroende på hur stora de är, hur stort paketet är (storpack är ju billigare per ägg) samt hur de är framställda (burhöns, frigående utomhus, ekologiskt etc.)

King Grub
2009-06-22, 19:30
Det handlar inte om att äta fett vid träningstillfället för att akut höja testosteronnivåerna. Det handlar om att inte äta för lite fett totalt sett.

Allmänna rekommendationer är att låta efterträningsmålet vara fettsnålt, vilket påskyndar upptaget av näringsämnen, ger snabbare återhämtning och större muskeluppbyggnad. Om det gör någon speciell praktisk skillnad på sikt kan diskuteras, men mekanismerna är sådana.

daanne
2009-06-22, 19:54
Ja vad tycker du själv? I mina ögon är 28% och uppåt fet ost. Vad jag vet är det väl 17% och nedåt som är nyckelhålsmärkt så "officiellt" kan man väl säga att fetthalt över 17% anses vara fet ost.

Inget illa menat nu men har du aldrig besökt en mataffär? Det är nog bra för dig att följa med morsan till affären och kolla lite på olika livsmedel och vad de kostar.:) Ägg kan väl generellt gå på 1-2 kronor per ägg men det varierar förstås beroende på hur stora de är, hur stort paketet är (storpack är ju billigare per ägg) samt hur de är framställda (burhöns, frigående utomhus, ekologiskt etc.) hehe nae brukar faktiskt inte handla mat, men nog har jag besökt en mataffär ;) Jo är sorgligt okunnig om vad saker och ting kostar i affären, annat än cola, chips o dyl. (vill dock inte påstå att jag konsumerat sådana varor mer än en gång i veckan eller mindre, men ändå), för på nåt underligt vis är kylskåpet alltid fullt när jag öppnar ;) Visste att 17% räknas som mager men vart gränsen för fet var visste jag inte. Så, Eddie, tack för informationen : )

Det handlar inte om att äta fett vid träningstillfället för att akut höja testosteronnivåerna. Det handlar om att inte äta för lite fett totalt sett.

Allmänna rekommendationer är att låta efterträningsmålet vara fettsnålt, vilket påskyndar upptaget av näringsämnen, ger snabbare återhämtning och större muskeluppbyggnad. Om det gör någon speciell praktisk skillnad på sikt kan diskuteras, men mekanismerna är sådana. Vet du varför det är så? Låter dock vettigt det där med att inte äta för lite totalt sett.

Eddie Vedder
2009-06-22, 20:06
Vet du varför det är så?

Varför vad är hur?

Om du syftar på varför näringsupptaget blir långsammare så är det p.g.a. långsammare magsäckstömning. Mer fett i kosten innebär att maten ligger i magsäcken längre tid och således portioneras det ut i tarmsystemet under längre tid.

Det ger oftast en mer bestående och långvarig mättnad men är inte optimalt efter träning där man tjänar på en snabbare hastighet för energin att nå cellerna.

daanne
2009-06-22, 20:11
Varför vad är hur?

Om du syftar på varför näringsupptaget blir långsammare så är det p.g.a. långsammare magsäckstömning. Mer fett i kosten innebär att maten ligger i magsäcken längre tid och således portioneras det ut i tarmsystemet under längre tid.

Det ger oftast en mer bestående och långvarig mättnad men är inte optimalt efter träning där man tjänar på en snabbare hastighet för energin att nå cellerna. Varför ett fettsnålt efterträningsmål "påskyndar upptaget av näringsämnen, ger snabbare återhämtning och större muskeluppbyggnad". Men du svarade ju på frågan så det klarar upp det hela.

Barbastark
2012-06-17, 17:03
Varför vad är hur?

Det ger oftast en mer bestående och långvarig mättnad men är inte optimalt efter träning där man tjänar på en snabbare hastighet för energin att nå cellerna.

Hur mycket fett pratar man om här? Brukar hålla mig under 20g fett i efter träningsmåltiden. Tjänar jag på att kanske sänka till 10g?

tjing
2012-06-17, 17:06
Om du ska gå upp i vikt finns ingen anledning att lägga fett i målet efter träning. Det kommer endast resultera i lite mer uppgång i fettvikt på ett överskott. Såklart beroende på överskottets storlek.

Barbastark
2012-06-17, 17:07
Om du ska gå upp i vikt finns ingen anledning att lägga fett i målet efter träning. Det kommer endast resultera i lite mer uppgång i fettvikt på ett överskott. Såklart beroende på överskottets storlek.

Tänkte att det kunde vara positivt för byggresultaten ur hormonsynpunkt osv med i alla fall lite fett efter träning. Men kanske inte är så?

tjing
2012-06-17, 17:10
Tänkte att det kunde vara positivt för byggresultaten ur hormonsynpunkt osv med i alla fall lite fett efter träning. Men kanske inte är så?

Njae, tveksamt men inte omöjligt. Jag vet inte rakt av faktiskt. Men sannolikt är dagsintaget viktigare för hormonnivåer i det långa loppet. Visst sker det små fluktuerande förändringar av våra hormonnivåer hela tiden men jag tror inte 30 g fett i målet efter träning spelar in för styrketräningens resultat till den milda grad att det blir en signifikant skillnad mot en fettsnål måltid.