handdator

Visa fullständig version : Tangentbordsergonomi (dvorak m.m.)

hoikka poika
2009-06-22, 15:16
Hej!

Jag har nu börjat jobba med datorer största delen av dagen. Det handlar om att koda en del samt skriva en del dokument. Dessutom sitter jag några timmar hemma och läser nyheter och skriver på forum.

Ökningen av tiden framför ett tangentbord börjar kännas i händerna och jag börjar fundera en del över ergonomin på tangentbordet. I dagsläget använder jag ett ergonomiskt Microsoft-tangentbord men det känns som att fingrarna inte får en förbättrad arbetssituation av det.

Är det någon som använder dvorak (eller någon svenska variant) och har något att säga om den tangentbordsuppsättningen? Jävlas det ordentligt om man kommer till en annan dator med vanlig qwerty uppsättning? Tar det länge att lära sig och är det värt besväret? Går det att hålla liv i båda uppsättningarna?

Någon som kan rekommendera ett tangentbord? Mina krav är

Relativt tyst
Inte allt för lång slaglängd på tangenterna
Hyffsat billigt :)

Mitt nuvarande MS-tangentbord är rätt högljutt och jag tycker att tangenterna har för lång slaglängd.

Bubban
2009-06-22, 15:32
Jag använder mig av dvorak, eller rättare sagt svorak (den svenska versionen) och för var dag som går blir jag bara bättre och bättre.. Nu behöver jag inte titta på skärmen längre när jag skriver (puh) och jag skulle inte byta tillbaka om jag fick 10 tusen, det kan du skriva upp! Som du säger är det enormt jobbigt när man kommer till ett qwerty-tangentbord och skall försöka skriva några längre saker, men om man haft dator sen barnsben kan man ganska lätt komma in i tänket igen. Det händer fortfarande att jag blandar ihop det lite då och då någon enstaka bokstav, men det är lätt hänt. Har haft svorak sedan november ungefär och kunde skriva bra efter 1-2 veckor, sedan blev det bättre och bättre, bara man inte ger upp för att det tar 5 minuter för att skriva en mening i första steget. Övning ger färdighet som man brukar säga.

När det gäller tangentbord finns det här slimmade från Logitech, Flat keyboard tror jag det heter, kostade ca 200 kr tror jag, kan inte kolla för att jag har slagit sönder av en annan anledning än att det ej var bra. Det är nästan precis som ett laptopstangentbord till höjden av tangenterna men det är inte alls komprimerat som på en laptop, men tänk på att du inte kan flytta om exakt alla tangenter. Jag målade på mina fyra tangenter som man ej kunde flytta, resterande sitter där de skall. Jag tror det var bokstäverna F, H, U och J (där de sitter på svorak) som ej kunde flyttas.

capture
2009-06-22, 15:58
Började förra sommaren att försöka lära mig svorak och så långt jag han märkte jag att det skulle vara bättre men orkade inte köra det för fullt ut. Får se om man orkar ta tag i att någon mer gång.

Sen att flytta runt tangterna är onödigt. Du lär dig relativt snabbt vad det sitter.

jocke12
2009-06-22, 16:11
Jag har kört svorak i runt två år nu och det är betydligt skönare att skriva med än qwerty, även om jag fortfarande skriver snabbare med qwerty (underförstått där alltså att det inte är några problem att skifta emellan).

Det tog tid att lära sig skriva ordentligt (några veckor innan det inte var olidligt långsamt [exakt hur långsamt det är är väl upp till var och en]), men när man väl lärt sig var det utan tvekan värt det. Händerna hoppar inte omkring över tangentbordet alls på samma sätt. Den största skillnaden märker man när man skriver engelska, men det funkar bättre än qwerty även på svenska. Antar att du läst på lite om varför dvorak ser ut som den gör och varför qwerty ser ut som den gör. Inte direkt konstigt då att dvorak är att föredra.

Om du, som jag, programmerar finns en layout där alla specialtecken ligger på alt gr+bokstavsknapp tillgänglig på http://www.aoeu.info. Rekommenderas!

hoikka poika
2009-06-22, 16:56
Det bästa kanske skulle vara att göra en "riktig" svensk motsvarighet till dvorak. Men då är man väl helt körd när man glömmer usb-minnet med sin ultra-custom uppsättning :)

Hur gjorde ni när ni bytte? Var det nya uppsättningen som gällde hela tiden eller var det ny uppsättning några timmar om dagen?

Rickard
2009-06-22, 17:15
Det bästa kanske skulle vara att göra en "riktig" svensk motsvarighet till dvorak. Men då är man väl helt körd när man glömmer usb-minnet med sin ultra-custom uppsättning :)

Hur gjorde ni när ni bytte? Var det nya uppsättningen som gällde hela tiden eller var det ny uppsättning några timmar om dagen?

Under inlärningsperioden skulle jag vilja säga att det bara är den nya layouten som gäller. Sen föredrar jag den har dialekten av dvorak bättre än svorak då specialtecken sitter bättre till när man kodar.
http://lundqvist.dyndns.org/sv_dvorak/