handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att hitta en passande universitetsutbildning

Dav0d
2009-06-21, 01:10
Hej allesammans.

Tänkte att jag skulle använda kolozzeums kunskap eftersom det behövs. Jag besitter ett gymnasiesnitt på ungefär 17 och tänker senare göra högskoleprovet. Vänner men liknande kunskaper som mig inom matte,svenska och engelska har snittat 1,7 eller liknande, känns som det kan ge mig något bra det med.

Fråga är dock vad för utbildning jag ska läsa? Jag är 24 år och har ännu inte riktigt hittat det jag vill vidare utbilda mig inom. Familjen säger att jag bara ska börja så visar det sig förr eller senare var min passion möjligtvis ligger, verkar som det blir så men lite tänkte jag undersöka.

Utbildningar som jag inte vill läsa är dator relaterade utbildningar, besitter stor kunskap där men vill inte jobba med det till 100%. Alltså IT, nätverk & programmering etc. Att däremot sitta framför en dator är inga problem. T.ex gillar jag finans och ekonomi, vilket är en hel del dator sittande. Jobba med människor gillar jag och varit huvudcoach inom försäljning etc.

Det jag vill ha är ideer på utbildningar som jag kan påbörja (med tanke på mina betyg), samtidigt ha i åtanke att det ska passa mig OCH väldigt viktigt, vilka typer av jobb har väldigt bra framtid? Ideer , information, länkar allting är uppskattande. (Framtida utveckling inom jobbet och lönen är också viktigt :)

Tackar på förhand för dem som orkat läsa inlägget :)

Mvh

Dav0d
2009-06-21, 01:20
Har någon möjligtvis länkar på sidor där de gjort relativt bra undersökningar på vilka yrken eller utbildningar som kan generera bäst arbeten i framtiden? Finns det kanske breda utbildningar som alltid gett många olika bra arbeten med bra inkomst?

Juridik har jag tänkt på, men tror inte en fullständig juridik utbildning skulle vara något för mig.

hahavaffan
2009-06-21, 01:45
Läs informatik vid någon högskola eller universitet. Det behandlar data, IT och utveckling inom området. Ditt betyg i svenska lär dock inte väga så tungt som du får det att låta ;)

Dav0d
2009-06-21, 02:45
Läs informatik vid någon högskola eller universitet. Det behandlar data, IT och utveckling inom området. Ditt betyg i svenska lär dock inte väga så tungt som du får det att låta ;)

Det var data, it o.s.v. som jag specifikt inte ville läsa :) Tack ändå
Sedan förstår jag ej det där med mitt betyg inom svenska? Är mitt inlägg så pass dåligt skriven att du kommenterar det eller var det någon annan hint? :)

Halldin
2009-06-21, 09:21
Det går att jobba i flera år utan att komma på vad man vill eller bör göra.
För mig var det helt omöjligt att välja/komma fram till något så jag bara körde på något (som din familj säger). Det har funkat bra, bortsett från att utbildningen är jävlig. ;)

Snafu
2009-06-21, 09:42
Jag tycker det är bra att du väntat, förutsatt du gjort något som helst vettigt och inte typ enbart spelat datorspel sen du tog studenten. Du nämner att du gillar finans och ekonomi, samt möjligtvis även försäljning. Det låter som att du bör läsa till civilekonom vilket är en bred utbildning. Passar dig utmärkt när du själv heller inte riktigt vet vad du vill.

Civilekonom it is. Japp.

PS: från det bästa universitetet du kan hitta. Eller om du hittar universitet kan du skriva in det här så kan jag avgöra om det är bra eller bläh.

Halldin
2009-06-21, 09:44
Ang. att jobba innan, vad det kan hjälpa dig med är att dels forma dig socialt om du inte fått så mycket av den varan hittills, och dels så kan du hinna bli less på att jobba vilket ger motivation för studier.

Andra behöver dock inte göra detta alls.

Civilrätt
2009-06-21, 10:05
Ska du snitta 1.7 på svenskan är det nog dags att du lär dig att inte särskriva :D.

Tycker det är klokt att arbeta lite, prova på lite olika yrken så märker du vad du inte vill arbeta med.
Men annars är det väl bara att göra som de flesta andra virriga och börja plugga till ekonom.

rapzidi
2009-06-21, 10:42
Ska du snitta 1.7 på svenskan är det nog dags att du lär dig att inte särskriva :D.

Fast man behöver ju inte direkt kunna stava eller vara bra på att skriva ihop för att få en hög poäng på högskoleprovet...

Jag lägger också min röst på Civilekonom!

Halldin
2009-06-21, 10:49
Det känns som att var och varannan studerar civilekonom eller liknande utbildningar, blir inte jobbmarknaden ganska mättad?

LoTiX
2009-06-21, 10:56
Det känns som att var och varannan studerar civilekonom eller liknande utbildningar, blir inte jobbmarknaden ganska mättad?

För ett eller ett par år sedan tappade ett 20-tal högskolor rättigheten att ge ut civilekonom-examen. Får anta att detta gjorde det lite bättre för oss som jobbar på det i alla fall.

coxie
2009-06-21, 10:59
För ett eller ett par år sedan tappade ett 20-tal högskolor rättigheten att ge ut civilekonom-examen. Får anta att detta gjorde det lite bättre för oss som jobbar på det i alla fall.

Jo det är stor skillnad på folk som läser ekonomi och folk som plockar ut en civ. ekonomi titel.

Civ. ekonom från något stort universitet får man nästan alltid arbete på. Visst alla hamnar inte på flashiga investment banker och sitter på fina adresser i Stockholm/utlandet men jobb finns det.

Karvig
2009-06-21, 11:53
http://saco.se/templates/OcupationStandardPage.aspx?id=4078&epslanguage=SV

Snafu
2009-06-21, 13:19
Jo det är stor skillnad på folk som läser ekonomi och folk som plockar ut en civ. ekonomi titel.

Civ. ekonom från något stort universitet får man nästan alltid arbete på. Visst alla hamnar inte på flashiga investment banker och sitter på fina adresser i Stockholm/utlandet men jobb finns det.

Yepp, och vilket universitet man studerar på är betydligt viktigare än man tror och särskilt om man siktar på jobb i multinationella företag/banker und so weiter. Många företag skickar iväg campus-teams till en handfull universitet (och hittar folk dom är intresserade av) och tittar egentligen bara på ansökningar från vissa universitet (inte särskilt svenskt nej). Det betyder dock inte att det är omöjligt att landa bra jobb i dylika företag (om man nu är intresserad av det).

Nu svammlar jag. Hursomhaver, plugga hellre på ett bra universitet än ett o-bra. It makes a difference.

coxie
2009-06-21, 13:28
Yepp, och vilket universitet man studerar på är betydligt viktigare än man tror och särskilt om man siktar på jobb i multinationella företag/banker und so weiter. Många företag skickar iväg campus-teams till en handfull universitet (och hittar folk dom är intresserade av) och tittar egentligen bara på ansökningar från vissa universitet (inte särskilt svenskt nej). Det betyder dock inte att det är omöjligt att landa bra jobb i dylika företag (om man nu är intresserad av det).

Nu svammlar jag. Hursomhaver, plugga hellre på ett bra universitet än ett o-bra. It makes a difference.

QFT det är nog få utbildningar i Sverige där skolan är så viktig som inom ekonomi.

Dav0d
2009-06-21, 14:07
Tack för de bra svaren!

Jo jag har jobbat aktivt och har därför bra meriter samt att det ökat min motivation till att studera. Ska kolla på länken jag fått och verkligen gå igenom civilekonomprogrammen. Kommer uppdatera den här tråden framöver av det jag hittat.

Ska du snitta 1.7 på svenskan är det nog dags att du lär dig att inte särskriva .

Det jag anade :) Jag har en tendens till att särskriva ifall jag inte läser igenom texten ännu en gång och rättar till den. När jag struntar i det pågrund av att jag har annat för mig kan det bli ett sämre inlägg, tack för notisen dock.

Tack igen, Mvh!

Dav0d
2009-06-21, 14:11
Vi alla vet att handelshögskolan har bästa ekonomi programmet. Men tyvärr har jag inte 20. Är det någon som möjligtvis kan säga de 5 bästa universiteten i Sverige när det kommer till dessa utbildningar? Gärna i någon typ av rangordning. Slipper jag kolla runt bland massa "sämre" skolor i onödan.

Tackar

pragmatist
2009-06-21, 14:21
Om du är osäker på vad du vill göra så kanske inte ett program är det bästa valet. Jag skulle föreslå att du börjar läsa enstaka kurser som du sedan kan plocka ihop till en examen, alternativt ta med dig in i ett program om något år när du vet med större säkerhet vad du vill arbeta med.

Man bör dock observera att man inte kan få en yrkesexamen t.ex. civilekonom om man inte har gått motsvarande program. Om detta sedan spelar någon roll i praktiken är mer oklart, en ekonomie kandidat kan ju vara väl så kompetent som en civilekonom.

coxie
2009-06-21, 14:29
Lund
SU
GU

Nu har jag ingen stenkoll men utöver HHS så är dessa tre med på kartan om man vill ha ett IB jobb efter studierna. Uppsala har ett rätt dåligt rykte angående just ekonomisidan men jagar man inte ett toppjobb så är säkert utbildningen meriterande.

C.E.J.
2009-06-21, 15:46
Lund
SU
GU

Nu har jag ingen stenkoll men utöver HHS så är dessa tre med på kartan om man vill ha ett IB jobb efter studierna. Uppsala har ett rätt dåligt rykte angående just ekonomisidan men jagar man inte ett toppjobb så är säkert utbildningen meriterande.

Med risk för redig off topic, vad är det som är fel på UU:s ekonomiutbildning? Har sett andra skriva samma sak som man börjar ju undra.

DaGoose
2009-06-21, 16:49
Lund
SU
GU

IB är nog rätt kört för den här grabben, utan att låta alltför nedlåtande. Möjligen i Sverige i och för sig.

jakke
2009-06-21, 16:53
Med risk för redig off topic, vad är det som är fel på UU:s ekonomiutbildning? Har sett andra skriva samma sak som man börjar ju undra.

Deras FEK har ett rykte om att ha oerhört slappa kurser. Detta stämmer enligt mig, vill man lära sig mycket är det upp till en själv. Studenter som gör uppror mot det låga antalet lärarledda timmar har fått ganska stor uppmärksamhet i media, vilket hjälpt till att dra ner ryktet. Jag tror deras NEK är av yttersta klass i Sverige.