handdator

Visa fullständig version : Ingen skillnad i mättnad vid varierande GI

King Grub
2009-06-17, 11:33
Low-glycemic index foods are often thought to be highly satiating because of their low glycemic response, but the effect could be due to confounding factors. To see whether satiety was related to day-to-day variation of glycemic responses after a standard test-meal, glucose and satiety responses were measured in 23 non-obese subjects after portions of white bread containing 25g (WB25) or 50g (WB50) available-carbohydrate. Each subject tested each dose of WB on at least three different occasions. Satiety responses for the tests with the highest (HiAUC) and lowest (LoAUC) glucose area-under-the-curve (AUC) for each dose of WB were subjected to analysis of variance examining for the effects of sex, time, WB dose and glucose AUC. Glucose AUC after WB25 was 58% of that after WB50 (88+/-6 mmol min/L vs. 151+/-11 mmol min/L, p<0.001) and glucose AUC for LoAUC was 52% of HiAUC (82+/-7 vs. 157+/-10, p<0.001). Satiety AUC after WB25 was less than after WB50 (3260+/-729 mm min vs. 5640+/-780 mm min, p=0.003) but satiety AUC for LoAUC was similar to HiAUC (4430+/-700 mm min vs. 4480+/-683 mm min, ns). The results were similar for males and females. These results do not support the hypothesis that glycemic responses per se influence feelings of satiety over the 2h period after eating.

Appetite. 2009 Jun;52(3):654-8. Day-to-day variation in glycemic response elicited by white bread is not related to variation in satiety in humans.

The Draf
2009-06-17, 14:38
Törs man dra någon slutsats att detta gäller annat än vitt bröd?

bollio
2009-06-17, 18:31
man har tittat på bröd vs bröd som jag förstår det. Resultatet behöver inte samma för bröd vs bönor (det tror jag inte det blir heller...).

Eddie Vedder
2009-06-17, 18:35
Törs man dra någon slutsats att detta gäller annat än vitt bröd?

Ja att GI inte är den enskilt avgörande faktorn mellan två likadana livsmedel, vitt ris vs. råris, fullkornspasta vs. vit pasta, grahamsgryn vs. mannagryn etc. kan man kanske säga men inte mer.

Det finns fortfarande många studier som visar sämre mättnad vid högre GI så den här säger i sig varken A eller B även om det är en till studie värd att i alla fall lägga till högen.;) Intressant i alla fall att studien är på friska och normalviktiga om man nu vill göra resultat från GI-studier mer applicerbara på "gemene Koloit".

mikaelj
2009-06-17, 19:07
Är inte GL nästan alltid mer intressant?

kjpil
2009-06-17, 19:13
Är inte GL nästan alltid mer intressant?

Det beror på vad man är intresserad av ?

mikaelj
2009-06-17, 19:15
Det beror på vad man är intresserad av ?

Nja. Högt GI, lågt GL => sak samma. Lågt GI, högt GL => inte fantastiskt.

kjpil
2009-06-17, 19:19
hehe, jag är mycket skeptisk till båda dessa för friska personer. Sitta och räkna på GL borde ju kunna bli väldigt fel, GI också för den delen.

mikaelj
2009-06-17, 19:23
hehe, jag är mycket skeptisk till båda dessa för friska personer. Sitta och räkna på GL borde ju kunna bli väldigt fel, GI också för den delen.

Det jag menar är att väldigt många tror sig äta "nyttigt" bara för att de får i sig kolhydratkällor med lågt GI, men äter mycket av det. Dessutom kommer hög-GI-mat att få lägre GI av fett och andra kolhydratsorter (om de har lägre GI), så det är ändå rätt ointressant att se på som en isolerad faktor.

BobaFett
2009-06-17, 21:57
Är det nån mer som har märkt att man blir hungrig av att äta äpplen, speciellt gröna? Jag har tänkt på det flera gånger, om man inte är hungrig men ej proppmätt blir man fan hungrig av att äta gröna äpplen. Hur kommer det sig? Nåt med syran eller?

mikaelj
2009-06-17, 22:04
Samma sak här.

Sura saker brukar i allmänhet sänka GI, men mekanismen bakom i det här fallet är uppenbarligen någon helt annan.

esja
2009-06-18, 00:34
Ja att GI inte är den enskilt avgörande faktorn mellan två likadana livsmedel, vitt ris vs. råris, fullkornspasta vs. vit pasta, grahamsgryn vs. mannagryn etc. kan man kanske säga men inte mer.

Det finns fortfarande många studier som visar sämre mättnad vid högre GI så den här säger i sig varken A eller B även om det är en till studie värd att i alla fall lägga till högen.;) Intressant i alla fall att studien är på friska och normalviktiga om man nu vill göra resultat från GI-studier mer applicerbara på "gemene Koloit".

Har du några exempel på såna studier där GI är separerat från makronutrientfördelning och fiberinnehåll?

Jag tycker det är intressant att se vad enbart GI påverkar när faktorer runt omkring plockats bort. De flesta jag sett har samtidigt med GI ändrat flera andra faktorer vilket iofs speglar en normal kost men säger inte så mkt om GI som begrepp.

Eddie Vedder
2009-06-18, 05:58
Jag tycker det är intressant att se vad enbart GI påverkar när faktorer runt omkring plockats bort.

Alltså det är ju alltdi NÅGON faktor som måste vara annorlunda, annars påverkas ju inte GI. Exempelvis fullkornspasta kontra vit pasta, där är ju protein- och fetthalten lite högre och likaså fiberhalten vilket då kommer påverka. Kall potatis kontra nykokt är ju en annan skillnad
men även där finns ju en varierande faktor i och med nedkylningen.

Jag försåtr inte riktigt hur du menar med att alla faktorer skulle plockas bort förutom GI eftersom någon ju måste vara annorlunda för att GI ska variera om du förstår hur jag menar.

Här är i alla fall en studie där man jämfört blodglukossvar och mättnad (både via mätning av aptitreglerande hormoner och subjektiva angivelser från deltagarna) när man blandat resistent stärkelse eller digererbarstärkelse i artificiellt sötad sirap:

The effect of resistant starch (RS) on postprandial plasma concentrations of glucose, lipids, and hormones, and on subjective satiety and palatability ratings was investigated in 10 healthy, normal-weight, young males. The test meals consisted of 50 g pregelatinized starch (0% RS) (S) or 50 g raw potato starch (54% RS) (R) together with 500 g artificially sweetened syrup. After the R meal postprandial plasma concentrations of glucose, lactate, insulin, gastric inhibitory polypeptide (GIP), glucagon-like peptide-1, and epinephrine were significantly lower compared with after the S meal. Moreover, subjective scores for satiety and fullness were significantly lower after the R meal than after the S meal. Differences in GIP, texture, and palatability may have been involved in these findings. In conclusion, the replacement of digestible starch with RS resulted in significant reductions in postprandial glycemia and insulinemia, and in the subjective sensations of satiety.

Resistant starch: the effect on postprandial glycemia, hormonal response, and satiety. Am J Clin Nutr. 1994 Oct;60(4):544-51.

Det är ju ett exempel där två i övrigt identiska måltider (om än helt orimliga matval för normalkonsumtion) ger skillnad. Men om sedan RS kontra S är en av de faktorer du menar inte skall påverka så är den ju kanske inte vad du söker.

EDIT:
Den här kanske mer stämmer in på vad du söker:

BACKGROUND: One in 5 American children is overweight, despite a decrease in total fat consumption. This has sparked an interest in the carbohydrate composition of diets, including the glycemic index (GI). OBJECTIVE: To investigate whether a low-GI meal replacement (LMR) produced similar metabolic, hormonal, and satiety responses in overweight adolescents as a low-GI whole-food meal (LWM) when compared with a moderately high-GI meal replacement (HMR). METHODS: Randomized, crossover study comparing LMR, HMR, and LWM in 16 (8 male/8 female) adolescents during 3 separate 24-hour admissions. The meal replacements consisted of a shake and a nutrition bar. Identical test meals were provided at breakfast and lunch. Metabolic and hormonal indices were assessed between meals. Measures of participants' perceived satiety included hunger scales and ad libitum food intake. RESULTS: The incremental areas under the curve for glucose were 46% and 43% lower after the LMR and LWM, respectively, compared with the HMR. Insulin's incremental area under the curve was also significantly lower after both low GI test meals (LMR = 36%; LWM = 51%) compared with the HMR. Additional food was requested earlier after the HMR than the LMR (3.1 vs 3.9 hours, respectively), although voluntary energy intake did not differ. CONCLUSIONS: Differences in insulin response between the meal replacements occurred, and prolongation of satiety after the LMR, based on time to request additional food, was observed. We speculate that the prolonged satiety associated with low GI foods may prove an effective method for reducing caloric intake and achieving long-term weight control.

Prolongation of satiety after low versus moderately high glycemic index meals in obese adolescents. Pediatrics. 2003 Mar;111(3):488-94.

Försöksdeltagarna var överviktiga om det nu spelar någon roll för dig.

esja
2009-06-18, 23:27
Självklart måste något bli annorlunda men att ändra på för mkt förändrar samtidigt resultaten i mitt tycke. En väg att gå är att kompensera olika fibermängder med extra alt mindre. Blir inte perfekt men en bit på vägen iaf. Tack för studierna i vilket fall!

Finns denna studie också:

OBJECTIVE: To evaluate the effects of varying the glycemic index (GI) of carbohydrate-rich foods on metabolic control in type 2 diabetic patients. RESEARCH DESIGN AND METHODS: In a randomized crossover study, 20 patients, 5 women and 15 men, were given preweighed diets with different GIs during two consecutive 24-day periods. Both diets were composed in accordance with dietary recommendations for people with diabetes. The macronutrient composition and type and amount of dietary fiber were identical. Differences in GI were achieved mainly by altering the structure of the starchy foods. RESULTS: Peripheral insulin sensitivity increased significantly and fasting plasma glucose decreased during both treatment periods. There was a significant difference in the changes of serum fructosamine concentrations between the diets (P < 0.05). The incremental area under the curve for both blood glucose and plasma insulin was approximately 30% lower after the low- than after the high-GI diet. LDL cholesterol was significantly lowered on both diets, with a significantly more pronounced reduction on the low-GI diet. Plasminogen activator inhibitor-1 activity was normalized on the low-GI diet, (-54%, P < 0.001), but remained unchanged on the high-GI diet. CONCLUSIONS: A diet characterized by low-GI starchy foods lowers the glucose and insulin responses throughout the day and improves the lipid profile and capacity for fibrinolysis, suggesting a therapeutic potential in diabetes.

Improved glycemic control and lipid profile and normalized fibrinolytic activity on a low-glycemic index diet in type 2 diabetic patients. Järvi, et al. Diabetes Care 1999;22:10-18

Här är pasta bytt mot bröd samt hela korn har blivit klippta. Stärkelsens struktur har förändrats men inte mkt mer.

Eddie Vedder
2009-06-19, 05:18
Improved glycemic control and lipid profile and normalized fibrinolytic activity on a low-glycemic index diet in type 2 diabetic patients. Järvi, et al. Diabetes Care 1999;22:10-18

Den hade väl inget med aptit och ätande att göra? Det var ju en studie som enbart såg till metabolt svar vid olika intag.

Såna studier finns ju mängder och åter mängder av, det intressanta i just det här sammanhanget är ju hur det i slutändan påverkar aptiten.

3eo
2009-06-19, 06:57
Är det nån mer som har märkt att man blir hungrig av att äta äpplen, speciellt gröna? Jag har tänkt på det flera gånger, om man inte är hungrig men ej proppmätt blir man fan hungrig av att äta gröna äpplen. Hur kommer det sig? Nåt med syran eller?

Jag tycker tvärtom, just gröna äpplen som Granny Smith tycker jag mättar väldigt bra. Däremot röda och mer söta äpplen gör mig mer hungrig och sugen på mer mat. Som det mesta sött.

esja
2009-06-19, 22:45
Den hade väl inget med aptit och ätande att göra? Det var ju en studie som enbart såg till metabolt svar vid olika intag.

Såna studier finns ju mängder och åter mängder av, det intressanta i just det här sammanhanget är ju hur det i slutändan påverkar aptiten.

Jag håller inte med dig helt om att det finns mängder just pga att flera faktorer brukar ändras då GI höjs/sänks, mest fiberhalten alt tillgänglig stärkelse, och då mäts i slutändan ngt annat. Eller så har jag bara inte tittat tillräckligt noga!
I vilket fall som helst så har du rätt i att det är en annan fråga.