handdator

Visa fullständig version : Träna och få muskler men samtidigt tappa fett?

woxiz
2003-08-16, 14:32
"Träna och få muskler men samtidigt tappa fett?"
Hur gör man det?

Jag är 193 cm lång och väger 105Kg och vill ner iaf 10kg fett.
Vad ska man äta för att gå ner i vikt och samtidigt bygga muskler? Gymmade ett tag innan men nu har jag börjat igen och kör lite hårdare varannan dag.
Hur mycket kan man äta men ändå tappa fett?

Dk1ng
2003-08-16, 14:51
Finns rätt mycke trådar om detta på forumet, testa söken!

Annars så kan jag rent generellt säga att det är en ekvationen som är svår att knäcka, det är nämligen ytterst svårt att kombinera förbränning o ökning om inte omöjligt... För att bygga muskler måste du nämligen ligga på kcal-överskott o för o bränna fett på ett kcal-underskott, något som ter sig som en logisk omöjlighet!
Mitt tips är att äta bra, eliminera allt skräp från kosten permanent om du inte redan gjort det, lär dig GI (glykemiskt index), öka proteinintaget, ät nyttigt fett, ät mindre kolhydrater på kvällen om du inte tränar på morgonen lr sent på kvällen. Vad gäller kosten handlar det om att få rutin på att äta bra och ofta, sen vad gäller träning är det rekommenderat att styrketräna ca: 4gng/v o kombinera det med HIIT (High Intensity Intervall Training) lr ev. morgonpromenader några dagar/v...

Men, som sagt... d finns massvis med bra info o tips på forumet!!

Mvh

King Grub
2003-08-16, 14:58
Du får nog välja vilken du vill satsa på först: bygga muskler eller tappa fett.

Här kan du få lite tips på bra matvaror att basera kosten på:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=13247

Sverker
2003-08-16, 16:33
Jag tror inte att du behöver välja !

Har du tränat tidigare men lagt av och kommit igång igen så har du ett " muskelminne " som minns din gamla muskelmassa.
Sedan går träningen alltid lätt första året.

Jag skriver det bara för att ge dig en dunk i ryggen och pucha lite.

Ät som King Grub skriver så blir det svårt att missa.

woxiz
2003-08-16, 17:52
Ok... Visste inte vad jag skulle söka på när jag tänkte söka...

Har faktiskt gått ner typ 10+ kg när jag höll på att grymma innan men det var mer omedvetet bara tränade och åt rätt normalt(åt inget skräp). Men då gymmade jag oftast bara 1-2 gånger i veckan, men då väldigt hårt så att jag var helt slut efter passen.

Men visst om jag nu lägger gymmandet på fett förbränning och inte bryr mig om musklerna förens jag har gått ner dom 10 kilona då.

Edit: Glömde en fråga: Om man gymmar varannan dag, kan man då käka hur mycket som helst utan att gå upp i vikt?? Eller hur funkar det?
Syftar förstås inte på Pizza eller annan jätte fet mat då, men så som pasta, potatis, mackor, nöt och fläsk kött i alla sina former och andra "vanliga" mat saker...

Ozz
2003-08-16, 18:36
Glömde en fråga: Om man gymmar varannan dag, kan man då käka hur mycket som helst utan att gå upp i vikt?? Eller hur funkar det?

Nej, naturlagarna gäller fortfarande och äter du mer än kroppen behöver så lagras det som fett. :)
(antar att när du skrev "gå upp i vikt" syftade på om man la på sig fett)
Men visst kan du äta mera. När du tränar ökar du ju din förbränning och klarar även av att lagra in mer glykogen.

woxiz
2003-08-16, 18:43
Tycker att jag har fått uppfatningen av vissa att käkar så mycket dom kan och önskar att dom kunde trycka i sig mer! :D

z_bumbi
2003-08-17, 12:05
Originally posted by woxiz
Men visst om jag nu lägger gymmandet på fett förbränning och inte bryr mig om musklerna förens jag har gått ner dom 10 kilona då.

Gymmandet på fettförbränning ? Du tränar ju musklerna som vanligt även när du ska tappa fett men du ska inte räkna med att du ökar så mycket i volym och styrka.

woxiz
2003-08-17, 12:41
Jo jo... Men jag syftar på att tex inte äta lika mycket som jag skulle om jag ville öka muskler och inte minska fettet och sitta mer på träningscykeln.

King Grub
2003-08-18, 17:41
Originally posted by mr.jeppe
Det går att minska fettmassa och samtidigt öka i muskler. Förra sommaren vägde jag drygt 92 kilo, 180 cm lång. Helt otränad.

Började bli trött på det och kände för att göra något åt det. Surfade runt lite och skaffade mig en massa information om kost och träning. Speciellt genom att lusläsa detta forum!

Så jag fixade en bättre kost och började styrketräna 3-4 dagar i veckan. Ingen cardio alls och det gör jag inte nu heller. Ska börja snart hade jag tänkt.

Idag väger jag drygt 80 kilo och är hyfsat tränad. Ska dock upp på ca 90 kilo tränad hade jag tänkt.

Är man, som du var, helt otränad, går det att minska i fett samtidigt som man lägger på sig muskler, men knappast sedan. Och du har nog inte lagt på dig så mycket som du tror. Har du tappat 12 kilo i vikt på ett år är det nog musklerna du hade som syns otroligt mycket bättre. 80 kilo på den längden är vad en normal, icke-tränande person väger, på ett ungefär.

Edit: hann du ta bort ditt inlägg innan jag postade? ;)

mr.jeppe
2003-08-18, 17:53
Originally posted by King Grub

Är man, som du var, helt otränad, går det att minska i fett samtidigt som man lägger på sig muskler, men knappast sedan. Och du har nog inte lagt på dig så mycket som du tror. Har du tappat 12 kilo i vikt på ett år är det nog musklerna du hade som syns otroligt mycket bättre. 80 kilo på den längden är vad en normal, icke-tränande person väger, på ett ungefär.

Edit: hann du ta bort ditt inlägg innan jag postade? ;)

Japp, det gjorde jag! ;) Det var ju igentligen inte ett svar på hans fråga. :)

Kan säga att jag knappt hade en muskel innan. Och jag har ökat mycket i styrka, så jag tror att min kost + träning har gjort skillnaden. Men givetvis....mindre fett = mer synliga muskler!

woxiz
2003-08-19, 13:49
Är det något speciellt man ska hålla på nere på nu när jag tränar och vill tappa fett? Vill väl tappa 1kg fett i veckan ungefär.

Mat igår var:
11:00 Frukost: Havregrynsgröt (1dl havregryn med minimjölk)
12:30 Banan
13:20 Potatismos och korv (kanske inte det bästa, men det var inte jag som köpte hem det)
15:00 Lite Mannagrynsgröt (Kanske 1dl färdig gröt och minimjölk)
16:30 banan innan gymmet
19:00 2 äggmackor (2 ägg och 2 mackor, med kalles på)
21:00 1 bruk markill i tomatsås (sån liten) och 1 banan
----

Idag: (än så länge)
11:00 Havregrynsgröt 1dl med minimjölk
13:00 1 burk markill i tomatsås och 1 banan
15:00 Nu tänker jag göra 1 hamburgare med 3 stycken 90grams hamburgare i ett bröd, för att jag ska få i mig mycket protein)

Sen kommer jag nog käka 2 bananer och 1 äpple, 250g köttfärssås på nötfärs och lite strips (Felix med 3.5% fett).
Senare 1 bruk tonfisk oxå.

Kan väl säga att jag går och lägger mig mellan 1 och 2 varje dag...

King Grub
2003-08-19, 13:53
Är det något speciellt man ska hålla på nere på nu när jag tränar och vill tappa fett? Vill väl tappa 1kg fett i veckan ungefär.

Mat igår var:
11:00 Frukost: Havregrynsgröt (1dl havregryn med minimjölk)
12:30 Banan
13:20 Potatismos och korv (kanske inte det bästa, men det var inte jag som köpte hem det)
15:00 Lite Mannagrynsgröt (Kanske 1dl färdig gröt och minimjölk)
16:30 banan innan gymmet
19:00 2 äggmackor (2 ägg och 2 mackor, med kalles på)
21:00 1 bruk markill i tomatsås (sån liten) och 1 banan
----

Idag: (än så länge)
11:00 Havregrynsgröt 1dl med minimjölk
13:00 1 burk markill i tomatsås och 1 banan
15:00 Nu tänker jag göra 1 hamburgare med 3 stycken 90grams hamburgare i ett bröd, för att jag ska få i mig mycket protein)

Sen kommer jag nog käka 2 bananer och 1 äpple, 250g köttfärssås på nötfärs och lite strips (Felix med 3.5% fett).
Senare 1 bruk tonfisk oxå.

Kan väl säga att jag går och lägger mig mellan 1 och 2 varje dag...

Du äter på tok för lite protein! Igår åt du INGET rejält proteinmål (2 ägg eller 1 burk makrill är för lite). Du bör äta någon form av rent kött, fisk, fågel, eller skaldjur vid varje mål. Du äter nästan bara kolhydrater, och det är sannerligen inte ett speciellt bra upplägg.

woxiz
2003-08-19, 17:45
Men detta var ett undantag jag brukar annars käka 250g nötfärs varje dag oxå... Det borde väl vara tillräckligt, eller hur mycket protein behöver man?

King Grub
2003-08-19, 18:07
Men detta var ett undantag jag brukar annars käka 250g nötfärs varje dag oxå... Det borde väl vara tillräckligt, eller hur mycket protein behöver man?

Minst 2 gram protein per kilo kroppsvikt skulle jag rekommendera, både om du vill kunna bygga muskler effektivt eller om du vill behålla de du har under en deff. Och det är minst. Men det duger inte att äta dem en gång om dagen. Du kan inte lagra protein för framtida behov på samma sätt som du kan fett och kolhydrater, utan du måste inkludera en 30-50 gram protein vid varje mål.

woxiz
2003-08-19, 18:14
Då kanske jag skulle köpa proteinpulver, vilket är bra och billigt?(med god smak)

Jag har ju tränat lite innan, men det var ju inte speciellt mycket och jag fick inte direkt några muskler och så slarvade jag och åt inte rätt osv osv... (Börjat träna nu igen, mer seriöst varannan dag)
Så nu när jag börjar träna igen så borde jag kanske inte bry mig om fettförbränningen så mycket i början. utan mer bygga en muskelgrund.
I början lägger man ju på sig mycket muskler rätt snabbt ju, men hur länge gäller det?
Jag kanske borde träna OCH äta ordentligt nu i början istället, innan jag börjar med fettförbränningen?

Kanske skulle ta en bild på mig själv och slänga upp så ni kan få er en bättre uppfattning, om det kan vara till någon hjälp?

King Grub
2003-08-19, 18:18
Proteinrik mat fungerar minst lika bra, nej bättre, än pulver, förutom efter träningen.

Hur länge en bra muskeltillväxt sker är helt individuellt, men de första åren är produktivast, vid effektivt träning och diet.

Jag kanske borde träna OCH äta ordentligt nu i början istället, innan jag börjar med fettförbränningen?

Helt upp till dig, vilket du prioriterar högst. Men personligen tycker jag det låter som en god idé. Varför deffa fram någon som inte finns? :)

woxiz
2003-08-19, 19:22
Men anledningen till att jag tänkte på protein pulver är att det är lite lättare med det. Eller finns det något pratiskt som innehåller mycket protein. Som man slipper tillaga så att säga, som man behöver med proteinrikt kött. Vad finns där för alternativ som man kan ta lite då och då av under hela dagarna, med lite fett i?

King Grub
2003-08-19, 19:46
Tonfisk, makrill i tomatsås, ägg, keso, kesella, t ex.

Men visst fungerar proteinpulver. Ett vassleprotein bör du använda efter träningen. Vid andra tillfällen, om du nu väljer ett pulver, bör du ta ett långsamt, som t ex Protec, som är kaseinbaserat.

woxiz
2003-08-19, 20:39
Jo tonfisk i tomatsås var ju det jag hittade hemma i skafferiet med mest protein, men det blir väl ändå inte så mycket protein av en sån liten burk?
Sen att de e 10% fett i dom kan de skada eller hur farligt är 10% fett? Tänkte om det blir kanske iaf 3 sån brukar om dagen så blir det väl lite fett?

King Grub
2003-08-19, 20:47
Jo tonfisk i tomatsås var ju det jag hittade hemma i skafferiet med mest protein, men det blir väl ändå inte så mycket protein av en sån liten burk?
Sen att de e 10% fett i dom kan de skada eller hur farligt är 10% fett? Tänkte om det blir kanske iaf 3 sån brukar om dagen så blir det väl lite fett?

Det står på burken hur mycket protein den innehåller, antar jag. Det skiljer på märken.

Fiskfett behöver du INTE vara orolig för. Det är det absolut bästa fettet. Överhuvudtaget behöver du inte vara speciellt rädd för fett.

woxiz
2003-08-19, 21:15
Hur många procent ska det vara för att det ska räknas som proteinrikt igentligen? Hur många procent ska man vara nöjd med när man letar på förpackningarna? När det gäller proteinkällan då...

King Grub
2003-08-20, 09:46
Du kan väl inte riktigt jämföra på det sättet. Det beror ju på vad det är för något. Vissa livsmedel har mer protein än andra. Det går inte att pressa in mer än 100 gram per 100 gram, och om livsmedlet i fråga naturligt innehåller mer vatten, kolhydrater och/eller fett än det andra så bli det ju mindre plats över till protein. Rent kött från fisk/fågel/nöt/gris t ex ligger runt 20 gram per 100 från protein, eller strax över.

woxiz
2003-08-20, 12:13
Men om jag ska få i mig 200+ gram protein om dagen måste jag nog köpa proteinpulver... Men varför skulle det vara sämre med proteinpulver än med "riktigt" protein direkt från mat? Men vilket proteinpulver är annars billigt och bra?

King Grub
2003-08-20, 12:21
Du kan räkna med protein från alla källor. Dvs om du äter pasta med tonfisk och dricker ett glas mjölk till får du minst 10 gram protein från pastan, 30 från tonfisken och 10 till från mjölken, så det är inte speciellt svårt att komma upp i tillräckliga mängder.

Mat är bättre än pulver. Själva proteinkvaliteten är minst lika hög i pulver, men med en bra sammansatt måltid får du så mycket mer, som inte kan efterliknas med ett pulver, som vitaminer, vitaminer, fibrer, spårämnen och näringsämnen i perfekta sammansättningar. Det finns inget kosttillskott som kan ersätta mat. Det är just ett tillskott, och du bör ha en bra grundkost, och sedan komplettera med tillskott. Pulver är bekvämlighet.

Om du vill ha ett bra och billigt kaseinbaserat pulver är Protec+ att rekommendera, tycker jag.

mangemani
2003-08-21, 22:11
Originally posted by Sverker
Jag tror inte att du behöver välja !

Har du tränat tidigare men lagt av och kommit igång igen så har du ett " muskelminne " som minns din gamla muskelmassa.
Sedan går träningen alltid lätt första året.

Jag skriver det bara för att ge dig en dunk i ryggen och pucha lite.

Ät som King Grub skriver så blir det svårt att missa.

hmm,hur var det muskelminne fungerade nu igen?om man tar mej nu tex,jag deffar,om jag nu skulle förlora en del muskler under deffen(vilket man gör)får man då tillbaks dom då när man börjar bygga igen?alltså dom kommer tillbaks fort?

King Grub
2003-08-22, 09:37
Originally posted by mangemani

hmm,hur var det muskelminne fungerade nu igen?om man tar mej nu tex,jag deffar,om jag nu skulle förlora en del muskler under deffen(vilket man gör)får man då tillbaks dom då när man börjar bygga igen?alltså dom kommer tillbaks fort?

Ja. Men har du sänkt din förbränning genom muskelförlust kommer kroppsfettet smygande fortare också.

mangemani
2003-08-22, 10:12

Ja. Men har du sänkt din förbränning genom muskelförlust kommer kroppsfettet smygande fortare också.

nej nej det var inte så jag menade,utan jag menade att man förlorar ju muskler hur man än gör när man deffar,det har ni ju sagt själv,det var det jag undrade,att om att man får tillbaks det lilla av muskelmassan som man tappar.

King Grub
2003-08-22, 10:17
Originally posted by mangemani

nej nej det var inte så jag menade,utan jag menade att man förlorar ju muskler hur man än gör när man deffar,det har ni ju sagt själv,det var det jag undrade,att om att man får tillbaks det lilla av muskelmassan som man tappar.

Och svaret är ja, men du skall inte behöva förlora något speciellt med muskler. Då gör du fel. Det är ingen som har sagt att du skall behöva tunna ur bara för att du minskar lite på fläsket.

Du bygger på dig förlorad muskelmassa snabbt igen, men eftersom ämnesomsättningen sjunker för varje förlorat kilo muskelmassa, kommer du också att få lättare att fläska till dig igen samtidigt, om du har gått ner i muskelvikt.

mangemani
2003-08-22, 11:00

Och svaret är ja, men du skall inte behöva förlora något speciellt med muskler. Då gör du fel. Det är ingen som har sagt att du skall behöva tunna ur bara för att du minskar lite på fläsket.

Du bygger på dig förlorad muskelmassa snabbt igen, men eftersom ämnesomsättningen sjunker för varje förlorat kilo muskelmassa, kommer du också att få lättare att fläska till dig igen samtidigt, om du har gått ner i muskelvikt.

ok,då förstår jag.

Lina
2003-08-22, 11:15
Protec är ju ett bra proteinpulver men det smakar ju skit:D