Visa fullständig version : Tjejproblem - Varför tappar jag intresset?
Kolozzeum brukar besitta ett par guldkorn när ämnen utav den här kategorin kommer upp, så jag tänkte att någon kanske kunde vara vänlig nog att komma med råd eller tips.
Förr om åren har jag haft ett par längre förhållanden och det har aldrig varit problem med relationer. Aldrig upplevt att jag skulle ha en konstig inställning till tjejer på något sätt.
Det senaste året har det dock varit helt åt skogen. Jag har träffat flera tjejer som jag har dejtat och allting har verkat perfekt. Vi har klaffat bra, ömsesidigt tycke har uppstått men när vi tagit ett steg längre och haft sex är det som att personen jag vaknar upp med är en helt annorlunda människa. Där jag tidigare sett samhörighet eller något fint känner jag nu mest avsmak och förstår inte hur jag tänkt tidigare. De små gulliga egenheter som jag dagen innan sett som söta är nu bara störiga och frånstötande.
Det handlar inte om något hemsläp från krogen som visar sig vara ett riktigt skogstroll utan riktigt söta, fina tjejer som jag bara dagen innan sett som näst intill perfekta. Känner mig riktigt dum och dålig när jag inte kan fortsätta ses eftersom jag inte klarar av att vara med dem, trots att de inte gjort något fel.
Det hände igen nu bara för någon dag sedan och jag blir fruktansvärt trött på mig själv.
Varför reagerar jag på det här viset? Tror inte att jag går för fort fram eftersom jag aldrig hoppar i säng direkt, sånt ska få ta sin tid.
Någon som varit med om samma situation eller som tror sig kunna ge lite hjälp på vägen?
hendrong
2009-06-16, 18:51
Det finns ju folk som säger att alla behöver en period där man "leker rommen av sig". Kan du ha kommit in i den perioden?
Vill du VERKLIGEN ha sex med dem när du har sex med dem?
Är de dåliga i sängen?
Var du med om någon obehaglig upplevelse för något år sedan (när detta började) som kan ha utlöst detta?
Jag har inte varit med i samma situation, men det var några tankar ifrån mig i alla fall!
Jag har börjat känna precis likadant på sista tiden. Har väl börjat se tjejer som objekt som fungerar likadant allihopa. Är inte det minsta intresserad av att skaffa någonting seriöst, och det tar sig väl uttryck i hur man behandlar och betraktar tjejerna. Trots att man träffat riktigt fina tjejer som varit grymma i sängen så pirrar det inte till längre...
Det är väl du själv som inte riktigt vet vad du vill i livet. Ibland hamnar man i faser när allt känns fel. Det du kan göra är väl att försöka hålla i ett tag till och ta det som en prövning och inte ge upp det hela. Gå emot dig själv lite.
mjodu visst känner man igen sig. man vaknar dagen efter och vill bara gå hem och aldrig mer höra från den personen, nu vet jag inte men det är kanske sex biten som förstör allt? har intalat mig själv att man ska vänta med den biten men ack så dum man är... man kanske måste ge henne en chans även om magen verkligen säger nej
ManuelIT
2009-06-16, 19:12
Har känt liknande med ett par tjejer också. Det är lustigt hur det kan ta sig en sån 180 sväng.
Fredszky
2009-06-16, 19:25
+1 till sundvalls inlägg nedan.
Det finns ju folk som säger att alla behöver en period där man "leker rommen av sig". Kan du ha kommit in i den perioden?
Vill du VERKLIGEN ha sex med dem när du har sex med dem?
Är de dåliga i sängen?
Var du med om någon obehaglig upplevelse för något år sedan (när detta började) som kan ha utlöst detta?
Jag har inte varit med i samma situation, men det var några tankar ifrån mig i alla fall!
Tack för tankarna! Jag tror inte att jag är inne i en sån "lekperiod". Söker inte ett förhållande till 100% men om situationen uppstår vore det helt klart till det positiva.
Inget fel på sexet, och ingen tveksamhet sett till huruvida jag vill ha sex eller inte. Allt känns bra fram till dagen efter.
Kan inte dra mig till minnes någon specifik upplevelse som skulle ha kunnat utlösa detta.
Jag har börjat känna precis likadant på sista tiden. Har väl börjat se tjejer som objekt som fungerar likadant allihopa. Är inte det minsta intresserad av att skaffa någonting seriöst, och det tar sig väl uttryck i hur man behandlar och betraktar tjejerna. Trots att man träffat riktigt fina tjejer som varit grymma i sängen så pirrar det inte till längre...
Det känns minst sagt störigt när man vet att man egentligen borde tycka att det är bra. Hur gör du för att hantera det?
Har känt liknande med ett par tjejer också. Det är lustigt hur det kan ta sig en sån 180 sväng.
Har det varit under en period då du inte velat ha ett förhållande eller har du inte kunnat se något sådant samband?
mjodu visst känner man igen sig. man vaknar dagen efter och vill bara gå hem och aldrig mer höra från den personen, nu vet jag inte men det är kanske sex biten som förstör allt? har intalat mig själv att man ska vänta med den biten men ack så dum man är... man kanske måste ge henne en chans även om magen verkligen säger nej
Det är väl du själv som inte riktigt vet vad du vill i livet. Ibland hamnar man i faser när allt känns fel. Det du kan göra är väl att försöka hålla i ett tag till och ta det som en prövning och inte ge upp det hela. Gå emot dig själv lite.
Tack för tankarna, men hur gör man för att försöka hålla i? Känner mig bara falsk om jag ska fortsätta försöka med en person jag inte vill fortsätta träffa, svårt att hålla masken också för den delen.
Och måste man alltid ha ett klart mål när man träffar någon? Brukar du ha det, kjell33? Tidigare har devisen "det blir som det blir" fungerat bra i mitt liv. Känns allt hundra kan man inleda ett förhållande efter ett tag, känns det mindre bra är det tack och hej vi hade i alla fall tur med vädret.
Förstår vad du menar men gör det till ett tidsbestämt experiment i så fall. Du kan ju inte förbli singel pga detta.
hahavaffan
2009-06-16, 19:33
+1 till sundvalls inlägg nedan.Haha :D
Känner igen det där... men jag har ingen panik, är jävligt mycket hellre singel så det är bara att fortsätta jakten på den ultimata kvinnan.
Förstår vad du menar men gör det till ett tidsbestämt experiment i så fall. Du kan ju inte förbli singel pga detta.
Nej det är klart. Tack för tipset.
Eftersom det inträffar efter sex låter det ju snarare som att det är inställningen till sex som blivit skev? Sen slår det över i hur du ser på tjejen. Det kanske du inte vill säga, men låter ju inte som att sexet ger mersmak direkt.. Kan ju vara ngn form av madonna-hora komplex omedvetet, eller så är jakten intressantare än du vill erkänna. Kanske känns hon inte som en utmaning längre? Kanske hade du en bild av hur det skulle vara och i verkligheten blev det verkligt och tja.. inte som förhoppningen.
Kan ju finnas tusen och en anledning, bara du som kan luska rätt på den.. eller lägga ner "jakten" ett tag, du kanske behöver strunta i tjejer (eller bara flörta runt utan ngt seriöst i kikaren) eller så behöver du rätt tjej som ruskar om din bild av hur det "ska" vara. Du har ju tex bestämt dig för att inte gå för fort fram osv tex - kanske vilar det ngn syn på snabbt sex som "billigt" el på ngt sätt skamfyllt där, och att du inte kommer ifrån den känslan även om du väntar som du skriver. Kanske hade du velat att tjejen bett dig vänta längre, eller så behöver du använda mindre förnuft och mer känsla vad gäller sex och tjejer?
Jag bara spånar, inte alltid så lätt att veta hur man själv och tjejer fungerar - även om man läst "the game".. ;)
(Låter fö som att baksidan med "the game" är att man börjar härleda allt till socialt spel och slutar se människorna som unika individer utan brickor i ett spel, och kärlek är kemi och jävla ologiskt men har man förnuftiserat och logifierat det så missar det ju rätt uppenbart charmen - tycker jag. Är en romantisk sate. Å singel. Å blir fan aldrig kär. :D Men det är ett annat problem - nu är det inte mig vi pratar om.. ;)).
+1 till sundvalls inlägg nedan.
Klockrent. :D
hendrong
2009-06-16, 19:36
Å singel. Å blir fan aldrig kär.
Har du MSN?
jag har känt så med en tjej som jag verkligen gillade, vi va ihop några veckor och vi låg med varandra efter första veckan, efter det kändes allt dött, jag bara tappa lusten helt o hållet, ville hellre va med polarna och köra bil etc etc
idag ångrar jag mig som fan, riktigt bra tjej, allt det jag letar efter, nu har hon kille och jag ångrar det än idag. Jag kommer iaf att försöka ge det en längre chans, även om huvudet säger att den inte vill så kommer jag tvinga mig själv va med henne ett tag, har man lika svalt intresse efter den stunden ja då kan man väl inte göra så mycket mer än att säga att man inte har nå känslor för den personen
Inte? Själv är jag inställd på att vara det tills jag det är ngn jag inte kan låta bli och situationen kräver (av kemiskäl) att vi parar oss. Omåomigen med själ, hjärta, kön å hjärna. Känns som rätt deal - för mig iaf. :D
Haha :D
Känner igen det där... men jag har ingen panik, är jävligt mycket hellre singel så det är bara att fortsätta jakten på den ultimata kvinnan.
Well, letar du efter den "ultimata kvinnan" är det nog singel du bör bli, letar du efter tjejen som letar efter den "ultimata mannen" har du nog en hel del att leva upp till och det låter mer jobbigt än roligt. Är väl ändå en människa av kött och blod man vill gnugga sig och geniknölar mot.
Å andra sidan kanske du menar "bäst lämpad för just mig", och det kan du säkert hitta ett gäng. :)
sundvall
2009-06-16, 19:40
Damn, har halva kolo på min sida även fast jag inte ens skrivit något :D
Nej men, hur gammal är du? Jag tror nog inte det är något att direkt bry sig om, när du träffar någon det verkligen klickar med så kommer du känna det och sedan ta det vidare därifrån. Försök att inte ha något som helst "mål" när du träffar någon (ooh framtida fru my LoVE) eller liknande, målet du kan ha är att have a good time, fastnar du sedan för någon så är väl det bra I guess. Ta saker och ting som dom kommer helt enkelt, och tänk inte så jävla mycket framåt.
Kan tyckas vara ett lyxproblem egentligen, finns många som blir nerkärade i varenda tjej som kan tänkas öppna hålet för dom, vilket resulterar i att dom blir hjärtekrossade åter, åter och åter igen.
Good luck.
Har du MSN?
Ja, men det har inte hjälpt.
Behöver lukta på ev offer. Bland annat. Men nu var det inte mig vi fokuserar på här. :)
Röda_Lacket
2009-06-16, 19:42
Du måste våga släppa ut den riktiga mannen i dig! Alla tjejer har saker man stör sig på det finns ingen 100%ig tjej därute. Under tiden får du helt enkelt göra det du gör tills du hittar en du är nöjd med. Jag tror det handlar om att du helt enkelt får visa tjejen var skåpet ska stå börjar hon tex rapa eller försöka dominera dig ryt till. Låt aldrig en tjej likt en liten pudel jucka ostraffat mot dit ben Var dominant och säg som det är
-Jag vill bara ****** dig och jag skäms inte för att tycka så.
Sedan finns det ju massor med killar som inte vågar erkänna att dom har
1.en ***
2.ett behov utav att använda den
3.njuter av det
Utan istället kör dom sina jälva vara kompis med tjejen medan dom tokrunkar när dom är själva och fantiserande om tjejkompisen. Eller den obotliga romantikern som stalkar tjejer i ren hollywood stil. Och sist men inte minst mr niceguy som bryr sig om allt och alla och får ångest då han inte hunnit diska,städa,tvätta,laga mat osv innan tjejen kommit hem.
hendrong
2009-06-16, 19:45
Du måste våga släppa ut den riktiga mannen i dig! Alla tjejer har saker man stör sig på det finns ingen 100%ig tjej därute. Under tiden får du helt enkelt göra det du gör tills du hittar en du är nöjd med. Jag tror det handlar om att du helt enkelt får visa tjejen var skåpet ska stå börjar hon tex rapa eller försöka dominera dig ryt till. Låt aldrig en tjej likt en liten pudel jucka ostraffat mot dit ben Var dominant och säg som det är
-Jag vill bara ****** dig och jag skäms inte för att tycka så.
Sedan finns det ju massor med killar som inte vågar erkänna att dom har
1.en ***
2.ett behov utav att använda den
3.njuter av det
Utan istället kör dom sina jälva vara kompis med tjejen medan dom tokrunkar när dom är själva och fantiserande om tjejkompisen. Eller den obotliga romantikern som stalkar tjejer i ren hollywood stil. Och sist men inte minst mr niceguy som bryr sig om allt och alla och får ångest då han inte hunnit diska,städa,tvätta,laga mat osv innan tjejen kommit hem.
Nu var ju hans problem inte att tjejerna dumpade honom, utan det motsatta, så att tillämpa metoder tagna direkt ur "Spelet" känns lite kontraproduktivt...
Röda_Lacket
2009-06-16, 19:46
Nu var ju hans problem inte att tjejerna dumpade honom, utan det motsatta, så att tillämpa metoder tagna direkt ur "Spelet" känns lite kontraproduktivt...
Om du hade varit uppmärksam så hade du förstått att röda_lackets terorier kom innan "spelet"
hendrong
2009-06-16, 19:48
Om du hade varit uppmärksam så hade du förstått att röda_lackets terorier kom innan "spelet"
Jag förstår ändå inte hur dina metoder kommer att få en tjej att fortsätta vara intressant?
sundvall
2009-06-16, 19:50
"Jag tror det handlar om att du helt enkelt får visa tjejen var skåpet ska stå börjar hon tex rapa eller försöka dominera dig ryt till."
Hahaha Röda_Lacket ger mig alltid ett smile på läpparna :D
Röda_Lacket
2009-06-16, 19:51
Jag förstår ändå inte hur dina metoder kommer att få en tjej att fortsätta vara intressant?
För att han beklagar sig för att han får ****** tjejer vilket är vansinnigt!. Hade jag startat en tråd om att jag tjänade massor med pengar fast det kändes fel då jag egentligen inte ville tjäna pengar på aktier skulle folk skällt ut mig. Detta är ett meningslöst problem
-Jag spelade på lotto men vann bara 10.000kr varför vinner jag inte drömvinsten?
Hade han träffat 100tals tjejer ja då kanske det hade varit ett problem
hendrong
2009-06-16, 19:55
För att han beklagar sig för att han får ****** tjejer vilket är vansinnigt!. Hade jag startat en tråd om att jag tjänade massor med pengar fast det kändes fel då jag egentligen inte ville tjäna pengar på aktier skulle folk skällt ut mig. Detta är ett meningslöst problem
-Jag spelade på lotto men vann bara 10.000kr varför vinner jag inte drömvinsten?
Hade han träffat 100tals tjejer ja då kanske det hade varit ett problem
Jaha, nu är jag med. Men inte behöver han väl bete sig dominant som du beskriver för att fortsätta sätta på brudar? Hans nuvarande beteende räcker uppenbarligen gott och väl.
Röda_Lacket
2009-06-16, 20:02
Jaha, nu är jag med. Men inte behöver han väl bete sig dominant som du beskriver för att fortsätta sätta på brudar? Hans nuvarande beteende räcker uppenbarligen gott och väl.
Menar inte att han ska slå tjejer men om det nu känns fel säg det med en gång håll inte på och sänd ut dubbla signaler. Var dominant och säg som det är och detta ska man ju inte behöva skämmas för. Om en tjej sa till mig
-Röda_lacket jag vill bara ha sex med dig
Så skulle jag acceptera henne 1000gg mer än en tjej som spelade ett spel och gav dubbla signaler pga att hon skämdes för att jag gillade henne men hon inte mig.
Med dominant menar jag att han ska ha kontroll över situationen och inte sända ut dubbla budskap eller skäms för att han inte gillar en tjej.
Eftersom det inträffar efter sex låter det ju snarare som att det är inställningen till sex som blivit skev? Sen slår det över i hur du ser på tjejen. Det kanske du inte vill säga, men låter ju inte som att sexet ger mersmak direkt.. Kan ju vara ngn form av madonna-hora komplex omedvetet, eller så är jakten intressantare än du vill erkänna. Kanske känns hon inte som en utmaning längre? Kanske hade du en bild av hur det skulle vara och i verkligheten blev det verkligt och tja.. inte som förhoppningen.
Kan ju finnas tusen och en anledning, bara du som kan luska rätt på den.. eller lägga ner "jakten" ett tag, du kanske behöver strunta i tjejer (eller bara flörta runt utan ngt seriöst i kikaren) eller så behöver du rätt tjej som ruskar om din bild av hur det "ska" vara. Du har ju tex bestämt dig för att inte gå för fort fram osv tex - kanske vilar det ngn syn på snabbt sex som "billigt" el på ngt sätt skamfyllt där, och att du inte kommer ifrån den känslan även om du väntar som du skriver. Kanske hade du velat att tjejen bett dig vänta längre, eller så behöver du använda mindre förnuft och mer känsla vad gäller sex och tjejer?
Jag bara spånar, inte alltid så lätt att veta hur man själv och tjejer fungerar - även om man läst "the game".. ;)
(Låter fö som att baksidan med "the game" är att man börjar härleda allt till socialt spel och slutar se människorna som unika individer utan brickor i ett spel, och kärlek är kemi och jävla ologiskt men har man förnuftiserat och logifierat det så missar det ju rätt uppenbart charmen - tycker jag. Är en romantisk sate. Å singel. Å blir fan aldrig kär. :D Men det är ett annat problem - nu är det inte mig vi pratar om.. ;)).
Mycket bra inlägg.
Det kan mycket väl vara inställningen till sex som blivit skev, jag har inte den blekaste själv. Nu när jag ser dig skriva det känns det som om allting du listar är rimliga förklaringar.
Jag hoppas att det inte är så att jag inte ser det som en utmaning längre. Skulle bli besviken på mig själv om jag vore funtad så, känns högst osunt.
Det vore skönt att gå mer på känsla, som jag alltid gjort tidigare, men nu när det blir så fel faller det sig lätt så att man börjar tänka för mycket. Sen är ”The Game” är ett otyg också! Har man väl börjat tänka är man fast. *grr27*
Ser det inte som jordens undergång direkt, är antagligen bara en fas, men jag är hellre utan just den här fasen.
Damn, har halva kolo på min sida även fast jag inte ens skrivit något :D
Nej men, hur gammal är du? Jag tror nog inte det är något att direkt bry sig om, när du träffar någon det verkligen klickar med så kommer du känna det och sedan ta det vidare därifrån. Försök att inte ha något som helst "mål" när du träffar någon (ooh framtida fru my LoVE) eller liknande, målet du kan ha är att have a good time, fastnar du sedan för någon så är väl det bra I guess. Ta saker och ting som dom kommer helt enkelt, och tänk inte så jävla mycket framåt.
Kan tyckas vara ett lyxproblem egentligen, finns många som blir nerkärade i varenda tjej som kan tänkas öppna hålet för dom, vilket resulterar i att dom blir hjärtekrossade åter, åter och åter igen.
Good luck.
Du förefaller onekligen ha en viss trovärdighet i relationsfrågor här på kolo. :D
Jag är i 20-årsåldern bara, så ingen fara på taket. Tack för tipsen.
Som jag skrev tidigare har jag alltid resonerat efter "det blir som det blir" i relationer med det täcka könet. Jobbigt nu bara när det blivit fel med så många. Kanske haft fruktansvärt otur med vilka jag träffat också.
Visst är det ett lyxproblem, men jag känner mig som ett as som knullar runt just nu och det vill jag inte vara.
hendrong
2009-06-16, 20:05
Menar inte att han ska slå tjejer men om det nu känns fel säg det med en gång håll inte på och sänd ut dubbla signaler. Var dominant och säg som det är och detta ska man ju inte behöva skämmas för. Om en tjej sa till mig
-Röda_lacket jag vill bara ha sex med dig
Så skulle jag acceptera henne 1000gg mer än en tjej som spelade ett spel och gav dubbla signaler pga att hon skämdes för att jag gillade henne men hon inte mig.
Med dominant menar jag att han ska ha kontroll över situationen och inte sända ut dubbla budskap eller skäms för att han inte gillar en tjej.
Där håller jag med dig! Men nu verkar ju trådskaparens problem vara att han faktiskt ÄR seriöst intresserad, innan han har sex - och inte ens intresserad av sex efteråt. Inte sant, trådskaparen?
Där håller jag med dig! Men nu verkar ju trådskaparens problem vara att han faktiskt ÄR seriöst intresserad, innan han har sex - och inte ens intresserad av sex efteråt. Inte sant, trådskaparen?
Helt rätt.
Röda Lacket, du är fruktansvärt rolig. :D Lite feltolkat men bra inlägg annars.
Scratch89
2009-06-16, 20:18
Jag tror också att det har med din inställning till sex att göra. Det låter som om du ser flickan som något väldigt fint, men att sex tidigt inte är det. Om du nu har sex med henne tidigt (eller sett ur ditt perspektiv; om hon tillåter sig att ha sex tidigt) så försvinner det oskuldsfulla. Jag har en kompis som inte kunde ha flickvänner som gav med sig tidigt, för då fick han ångest varje gång hon skulle gå ut på fest utan honom, för han trodde att hon var lika lättfotad jämt.
Kan det vara något sånt?
Slartibartfast
2009-06-16, 20:27
Jag har lite samma problem. My button doesn't go to eleven. (http://www.youtube.com/watch?v=EbVKWCpNFhY). Jag blir intresserad av en tjej, hon blir intresserad av mig, jag fortsätter vara intresserad, hon blir kär, jag är intresserad, hon älskar mig, jag är intresserad...
Grymt frusterande. Sen sitter jag där och försöker klura ut om detta faktiskt är "all there is to it" och om man borde nöja sig med det. Problemet är att det finns hur många tjejer som helst som är intressanta. Jag kan vara med en tjej, men jag kan lika gärna låta bli.
Jag skulle bara vilja veta att jag vill vara med nån, att jag liksom inte kan inte vara med henne. *gah!*
hendrong
2009-06-16, 20:31
Floskel kommer här: Jag vill inte ha en jag kan leva med - jag vill ha en jag inte kan leva utan.
Floskel kommer här: Jag vill inte ha en jag kan leva med - jag vill ha en jag inte kan leva utan.Wtf hendrog, du regerar idag(jag menar det).
Ica Lady
2009-06-16, 20:38
Floskel kommer här: Jag vill inte ha en jag kan leva med - jag vill ha en jag inte kan leva utan.
WoooW! Bästa jag hört på j..ligt länge! :thumbup:
Slartibartfast
2009-06-16, 20:40
:thumbup:
Det är så jävla sant
Robbelibob
2009-06-16, 20:53
My diamond shoes are too tight:(
Jag hoppas att det inte är så att jag inte ser det som en utmaning längre. Skulle bli besviken på mig själv om jag vore funtad så, känns högst osunt.
Klart som fan att man tappar intresset om utmaningen upphör. Man ska inte underskatta det där. Så är det utan tvekan i Slarti-fallet åtminstone: hans tjejer faller direkt, är totally needy = turn off, ointressant.
Det där med sex-syn och raka puckar (Röda_lacket) är inte fel heller.
Slartibartfast
2009-06-16, 21:02
Så är det utan tvekan i Slarti-fallet åtminstone: hans tjejer faller direkt, är totally needy = turn off, ointressant.
Det kan jag säga direkt att så är inte fallet. Handlar inte om det.
Fyra möjliga problem/orsaker
1. Du jämför dina ligg med tidigare flickvänner och inser, kanske undermedvetet, att de inte lever upp till det du och dina/ditt ex hade - kanske?
2. Du kanske befinner dig i en sits socialt, ekonomiskt, jobbmässigt etc som inte är trygg för tillfället (eller totalt tvärtom och du därför söker något nytt)
3. Du kanske inte bör ha en flickvän på ett bra tag, du har andra prioriteringar, t ex att liga miket.
4. Vad gör dina polare? Snela-bara-knula-och-inget-mer-beteende brukar smitta av sig bland vänner också.
Jag har upplevt precis samma sak under ett par år, och det berodde på ovanstående.
OT - Snafu, var har du fått tag i bilden på en ung Alfred E. Neumann?
OT - Snafu, var har du fått tag i bilden på en ung Alfred E. Neumann?
håll käften jag har en scud-missil här!
wintersnowdrift
2009-06-16, 21:25
Mycket bra (och lika mycket mindre bra iofs...) har sagts i tråden redan. Jag är nog själv en av jordens minst kompetenta relationsanalytiker så mitt svar bör läsas med en nypa salt, men jag tänker spontant att du "helt enkelt" inte varit kär i någon av tjejerna du träffat (citationstecken då kärlek sällan är "helt enkelt", imho). Det kan kännas bra att hänga och umgås med en person, och så småningom även ha sex, men det du beskriver med att vakna upp dagen efter och inte längre se vad du såg innan läggdags tyder i mina ögon på att den där riktiga gnistan inte finns där.
Förklaringen behöver inte alls vara att du har en skev syn på tjejer eller sex eller några hora-madonna-komplex eller några relationsproblem över huvud taget - du kanske bara inte blivit kär? Och att en människa är "perfekt" är långt ifrån samma sak som att man kommer bli förälskad i personen. Jag tror att det var Lellan som skrev att kärlek är ologisk; det är jag den förste att skriva under på.
//Kristin
maaherra
2009-06-16, 21:27
Ett förslag:
Rent spontant känns det som att du värderar dig själv utifrån den bekräftelse och spänning du hittar hos motparten. När du sedan når klimax (ligga) försvinner det och allt som är kvar är tomheten inom dig själv och skuldkänslorna som du upplever över ditt beteende projicerar du på tjejen.
/Sigmund
AFanatic
2009-06-16, 22:07
Några spontana funderingar:
Förr om åren har jag haft ett par längre förhållanden och det har aldrig varit problem med relationer. Aldrig upplevt att jag skulle ha en konstig inställning till tjejer på något sätt.
Kan det vara så du omedvetet jämför de tjejer du träffar nu med de tidigare förhållandena...lite för mkt?
Det senaste året har det dock varit helt åt skogen. Jag har träffat flera tjejer som jag har dejtat och allting har verkat perfekt. Vi har klaffat bra, ömsesidigt tycke har uppstått men när vi tagit ett steg längre och haft sex är det som att personen jag vaknar upp med är en helt annorlunda människa. Där jag tidigare sett samhörighet eller något fint känner jag nu mest avsmak och förstår inte hur jag tänkt tidigare. De små gulliga egenheter som jag dagen innan sett som söta är nu bara störiga och frånstötande.
Det handlar inte om något hemsläp från krogen som visar sig vara ett riktigt skogstroll utan riktigt söta, fina tjejer som jag bara dagen innan sett som näst intill perfekta. Känner mig riktigt dum och dålig när jag inte kan fortsätta ses eftersom jag inte klarar av att vara med dem, trots att de inte gjort något fel.
Avsmaken och att gulligheter blir störiga kan vara en försvarsmekanism, ett skydd för att du inte ska hamna i en situation du inte är helt ok med. Om det är så, är ju något bara du kan svara på.
Ibland är det dock lätt att ljuga för sig själv och intala sig att man vill något som man egentligen inte alls vill. Hela samhället är uppbyggt kring familjen, tvåsamhet osv. Det är nästintill oundvikligt att inte bli påverkad av detta. Är det tänkbart att du intalar dig själv att det är positivt för dig att vara tillsammans med någon i dagsläget? Du kanske helt enkelt bara vill vara singel ett tag?
Kan det vara så att de tjejer som du träffat nu helt enkelt inte passar dig? Samtidigt ska man ju tänka på att ingen är perfekt och att man måste lära sig att ta den andres egenheter och sådant som man kan störa sig på. Säkerligen stör sig tjejerna på dig också, även hur litet det störiga än är. Det är ju då frågan om för- och nackdelar måste vägas. Fast det där vet du ju redan med tanke på att du redan haft tidigare relationer. Nu blir jag lite för djup, men det är ju först då man vet om det är the real thing - om man klarar att ta de mindre positiva egenskaperna. Är det vad du är ute efter?
Det hände igen nu bara för någon dag sedan och jag blir fruktansvärt trött på mig själv.
Varför reagerar jag på det här viset? Tror inte att jag går för fort fram eftersom jag aldrig hoppar i säng direkt, sånt ska få ta sin tid.
Någon som varit med om samma situation eller som tror sig kunna ge lite hjälp på vägen?
Frågan är vad du vill, inte vad du bör göra eller vad du inte gör på grund av rädsla.
Inte? Själv är jag inställd på att vara det tills jag det är ngn jag inte kan låta bli och situationen kräver (av kemiskäl) att vi parar oss. Omåomigen med själ, hjärta, kön å hjärna. Känns som rätt deal - för mig iaf. :D
Jag sa det typ först jue.. ;) Fast oändligt mkt krångligare. TYP.. :em:
Förresten - se det så här: Din urskiljningsprocess i att fortsätta ett förhållande el inte går via att ha sex med personen. Kan ju faktiskt vara så att du haft sex med "på pappret" bra tjejer, men att du behöver en "i sängen" bra tjej.
Som kanske är lite pappersduglig ändå, inte vilket jäkla vrak som helst utanför sängen.
hahavaffan
2009-06-16, 22:25
Å andra sidan kanske du menar "bäst lämpad för just mig", och det kan du säkert hitta ett gäng. :)Precis. Ultimat för mig :naughty:
"THE CHASE IS BETTER THAN THE CATCH" :devil:
Förresten - se det så här: Din urskiljningsprocess i att fortsätta ett förhållande el inte går via att ha sex med personen. Kan ju faktiskt vara så att du haft sex med "på pappret" bra tjejer, men att du behöver en "i sängen" bra tjej.
Som kanske är lite pappersduglig ändå, inte vilket jäkla vrak som helst utanför sängen.
Du sa det faktiskt först. ;)
Hur vet man vilka som är vilka? Om det nu ens går att avgöra på förhand. Det hade varit skillnad om jag kunnat ana att det skulle bli som det har blivit de senaste gångerna, men nu har det kommit som en blixt från klar himmel varenda gång. Hoppas jag inte misstolkade ditt inlägg nu.
Du sa det faktiskt först. ;)
Hur vet man vilka som är vilka? Om det nu ens går att avgöra på förhand. Det hade varit skillnad om jag kunnat ana att det skulle bli som det har blivit de senaste gångerna, men nu har det kommit som en blixt från klar himmel varenda gång. Hoppas jag inte misstolkade ditt inlägg nu.
Nåt sätt måste man gallra på. Du gör det tydligen via kopulation, inget att skämmas över. Embrace! :)
(nu är du ju iofs inte nöjd med det, men om du försöker vara nöjd med det - tillvägagångssättet - så utröner du ju samtidigt om det är sex du har issues med och huruvida du faktiskt inte träffat på rätt tjej än. Som är både sängochpapper).
hendrong
2009-06-17, 00:35
Till ditt försvar så kom jag inte på den där floskeln själv.
Jag funderar på om Karvig borde vara lite mer återhållsam när det gäller att visa att han tycker om tjejerna? Med andra ord, även om han tok-gillar henne på stört, kanske han borde spela lite kylig. Varför? Så de inte ska bli så betuttade, så de inte blir så ledsna om det skiter sig.
Fast å andra sidan, det är jobbigt att spela spel, och om han blir mer känslokall så kanske de inte gillar honom tillräckligt mycket och länge, för att han själv ska hinna ta ställning till vad han vill med dem. Och om de väl börjar gilla honom, så gillar de inte honom utan en känslokallare version av honom.
Ursäkta tredjepersonspratet, Karvig, men jag riktar mig till expertpanelen. Och dig också givetvis. Vad tror alla?
Till ditt försvar så kom jag inte på den där floskeln själv.
Jag funderar på om Karvig borde vara lite mer återhållsam när det gäller att visa att han tycker om tjejerna? Med andra ord, även om han tok-gillar henne på stört, kanske han borde spela lite kylig. Varför? Så de inte ska bli så betuttade, så de inte blir så ledsna om det skiter sig.
Fast å andra sidan, det är jobbigt att spela spel, och om han blir mer känslokall så kanske de inte gillar honom tillräckligt mycket och länge, för att han själv ska hinna ta ställning till vad han vill med dem. Och om de väl börjar gilla honom, så gillar de inte honom utan en känslokallare version av honom.
Ursäkta tredjepersonspratet, Karvig, men jag riktar mig till expertpanelen. Och dig också givetvis. Vad tror alla?
Ingen fara. Jag uppskattar verkligen att ni orkar ta er tid nog att hjälpa till med det här. En stor aspekt av det här är ju också att jag verkligen känner mig som ett svin när det händer. Även om mina avsikter är goda blir utfallet desto sämre. Vill inte såra tjejen ifråga.
Jobbigt att spela spel som du säger, och det kan uppstå vissa komplikationer som du också redogör för. Jag har en tendens att få allting att gå rätt snabbt när jag träffar någon så lite långsammare kan jag självklart ta det, men jag vet som sagt var aldrig på förhand. Kan lika gärna vara drömtjejen och då blir det dumt att spela svår och ta risken att det går åt skogen allting.
"THE CHASE IS BETTER THAN THE CATCH" :devil:
Illa att jag precis lyssna på how much is the fish :D
ontop: du är inte ensam, så mycket kan jag säga.
Det kanske är din teknik det är fel på? Om du tex är för snabb, eller har för liten, blir själva sexet mer en skamfylld upplevelse än en bra sådan. Då projicerar du ditt eget misslyckande på henne, och för att slippa känslan av misslyckande tar du avstånd.
Är det så är det mer övning som är lösningen.
major Pectoralis
2009-06-17, 08:15
Kolozzeum brukar besitta ett par guldkorn när ämnen utav den här kategorin kommer upp, så jag tänkte att någon kanske kunde vara vänlig nog att komma med råd eller tips.
Det är stor skillnad på sexuell attraktion och "kärlek"/goda incitament.
Vissa får nöja sig med det ena, andra med det andra. Vissa få kan få båda.
Därtill är det aldrig bra att ha för många valmöjligheter i livet. Det gör människan vek.
Slartibartfast
2009-06-17, 08:41
Vissa får nöja sig med det ena, andra med det andra. Vissa få kan få båda.
Därtill är det aldrig bra att ha för många valmöjligheter i livet. Det gör människan vek.
Så är det. Iofs kan man fundera vem som egentligen är en bättre/sämre människa. Den som gifter sig ungt för att han/hon har få valmöjligheter, och sedan trånar efter andra och eventuellt gör felsteg när tillfälle ges, eller den som aldrig nöjer sig med nån, efterom han/hon har i princip obegränsade valmöjligheter. För vissa är det kanske bara en inställningsfråga.
major Pectoralis
2009-06-17, 08:49
Så är det. Iofs kan man fundera vem som egentligen är en bättre/sämre människa. Den som gifter sig ungt för att han/hon har få valmöjligheter, och sedan trånar efter andra och eventuellt gör felsteg när tillfälle ges, eller den som aldrig nöjer sig med nån, efterom han/hon har i princip obegränsade valmöjligheter. För vissa är det kanske bara en inställningsfråga.
"Rätt och fel" eller "bättre/sämre" är bara en fråga om tid och plats - i många fall iaf.
Det har skrivits en le del bra i tråden, tyckte framför allt Lellans första utläggning var intressant.
Jag tror att det är något inom dig som gör att du känner så här. Du bör fundera igenom vilka anledningar till at du känner så här. Du är runt 20 och kanske troligen inte redo att binda dig i ett förhållande just nu så att du känner som du gör är någon form av försvarsmekanism.
Det kan även ha att göra något med att din syn på dem efter sexet förändras. Här får du fundera lite själv varför det kan vara så, ser du dem som gulliga och oskuldsfulla före och under seakten trigags något som gör att du ser annorlunda på dem efter?
Du nämnde att du haft några längre förhållande tidiagre som fungerade bra. Kan det vara så att någon av dessa tjejerna satt spår i dig, någon som dumpade dig för en annan kille, var otrogen etc. Vilket gör att du blir påmind när du har sex med din nya tjej?
Hur långt tidsperspektiv pratar vi om i fallen du beskriver, skulle du kunna hålla dig längre med sexet och bygga relationen ännu starkare innan pålkrams-kalaset börjar?
Att gå för fort fram kan avromantisera alltihop och som någon var inne på, träffar man en partner och sedan snabbt har sex (kanske i alla möjliga och omöjliga former) finns det inget kvar att fantisera och drömma om på den fronten. Dessutom kan man fundera om h*n gjort likadant i tidigare förhållande vilket kan fungera som en turn off.
I ditt fall skulle jag bara låta tiden gå men fundera på varför du känner som du gör. Hittar du sedan en tjej som betyder mycket för dig så försök dra ut på det innan ni har sex. Sedan tror jag även att du skall avdramtisera sexakten något. Lättare sagt än gjort men om man ser sexet som the one and only med förhållandet finns det väldigt lite övrigt att bygga vidare på. Klart att sexet är viktigt men om du redan byggt upp en stark relation med andra grunder finns ju chansen att sexakten inte tar en så dramatisk vändning på hur du känner.
hendrong
2009-06-17, 13:32
Jag uppskattar verkligen att ni orkar ta er tid nog att hjälpa till med det här.
Absolut ingen fara, jag tycker ämnet är jätteintressant så det här är rena nöjet för mig. Ja, det är naturligtvis inte kul att du har problem, men du fattar vad jag menar. :)
Du nämnde att du haft några längre förhållande tidiagre som fungerade bra. Kan det vara så att någon av dessa tjejerna satt spår i dig, någon som dumpade dig för en annan kille, var otrogen etc. Vilket gör att du blir påmind när du har sex med din nya tjej?
Fyra möjliga problem/orsaker
1. Du jämför dina ligg med tidigare flickvänner och inser, kanske undermedvetet, att de inte lever upp till det du och dina/ditt ex hade - kanske?
2. Du kanske befinner dig i en sits socialt, ekonomiskt, jobbmässigt etc som inte är trygg för tillfället (eller totalt tvärtom och du därför söker något nytt)
3. Du kanske inte bör ha en flickvän på ett bra tag, du har andra prioriteringar, t ex att liga miket.
4. Vad gör dina polare? Snela-bara-knula-och-inget-mer-beteende brukar smitta av sig bland vänner också.
Jag har upplevt precis samma sak under ett par år, och det berodde på ovanstående.
Kan det vara så du omedvetet jämför de tjejer du träffar nu med de tidigare förhållandena...lite för mkt?
Kjoltyget i mitt senaste förhållande var verkligen tipptopp, och det slutade olyckligt för båda parter så det kanske har satt sina spår. Inte märkt av att jag jämför men det kanske sker undermedvetet som Snafu skrev. Borde det inte då kännas fel direkt i så fall, om jag inte riktigt kommit över det? Kärlek är ologiskt men varför skulle det triggas av just den intima situationen?
Avsmaken och att gulligheter blir störiga kan vara en försvarsmekanism, ett skydd för att du inte ska hamna i en situation du inte är helt ok med. Om det är så, är ju något bara du kan svara på.
Ibland är det dock lätt att ljuga för sig själv och intala sig att man vill något som man egentligen inte alls vill. Hela samhället är uppbyggt kring familjen, tvåsamhet osv. Det är nästintill oundvikligt att inte bli påverkad av detta. Är det tänkbart att du intalar dig själv att det är positivt för dig att vara tillsammans med någon i dagsläget? Du kanske helt enkelt bara vill vara singel ett tag?
Jag tror att det är något inom dig som gör att du känner så här. Du bör fundera igenom vilka anledningar till att du känner så här. Du är runt 20 och kanske troligen inte redo att binda dig i ett förhållande just nu så att du känner som du gör är någon form av försvarsmekanism.
Bra tankar från er båda två. Hur kommer man tillrätta med såna frågor? Bara att ta sig en ordentlig funderare eller kommer det av sig självt? När vet jag i så fall att jag är redo igen? Inte helt schysst mot den tjej som får agera "försöksperson" bara för att jag ska känna av om jag är redo eller inte.
Nåt sätt måste man gallra på. Du gör det tydligen via kopulation, inget att skämmas över. Embrace! :)
(nu är du ju iofs inte nöjd med det, men om du försöker vara nöjd med det - tillvägagångssättet - så utröner du ju samtidigt om det är sex du har issues med och huruvida du faktiskt inte träffat på rätt tjej än. Som är både sängochpapper).
Det kan även ha att göra något med att din syn på dem efter sexet förändras. Här får du fundera lite själv varför det kan vara så, ser du dem som gulliga och oskuldsfulla före och under sexakten triggas något som gör att du ser annorlunda på dem efter?
Hur långt tidsperspektiv pratar vi om i fallen du beskriver, skulle du kunna hålla dig längre med sexet och bygga relationen ännu starkare innan pålkrams-kalaset börjar?
Att gå för fort fram kan avromantisera alltihop och som någon var inne på, träffar man en partner och sedan snabbt har sex (kanske i alla möjliga och omöjliga former) finns det inget kvar att fantisera och drömma om på den fronten. Dessutom kan man fundera om h*n gjort likadant i tidigare förhållande vilket kan fungera som en turn off.
I ditt fall skulle jag bara låta tiden gå men fundera på varför du känner som du gör. Hittar du sedan en tjej som betyder mycket för dig så försök dra ut på det innan ni har sex. Sedan tror jag även att du skall avdramtisera sexakten något. Lättare sagt än gjort men om man ser sexet som the one and only med förhållandet finns det väldigt lite övrigt att bygga vidare på. Klart att sexet är viktigt men om du redan byggt upp en stark relation med andra grunder finns ju chansen att sexakten inte tar en så dramatisk vändning på hur du känner.
Jag skulle absolut kunna vänta längre. Det har kanske framstått som att fokus ligger väldigt mycket på sex men jag ser det snarare som en naturlig del av en ny relation. Precis som att man presenterar henne för sina vänner eller lär sig vad hon gillar för musik.
Lite olika med hur snabbt det brukar gå, men från så kort som en vecka till så långt som två månader.
Absolut ingen fara, jag tycker ämnet är jätteintressant så det här är rena nöjet för mig. Ja, det är naturligtvis inte kul att du har problem, men du fattar vad jag menar. :)
Ja då. :thumbup:
Jag har liknande/samma problem som du. I mitt fall tror jag att det beror på att jag helt enkelt inte är särskilt kär, precis som någon annan tidigare skrivit, samt att jag jämför det med ett tidigare långt förhållande. Troligtvis förväntar jag mig att det nya skall vara precis lika bra som det gamlas glansdagar -- man känner varandra, hittar på roliga saker, etc.
För höga krav, inte kär, ev. stress/leda över sin livssituation. Det är de faktorer jag hittat.
Jag vet inte om det är så men du verkar ganska mogen och förståndig i dina tankar när det gäller hur man bemöter en ny bekantskap och detta gör kanske att du tänker och analyserar för mycket?
Att du tänker på din partners bästa är givetvis en bra egenskap men det kasnke även gör att du känner skuld för dina känslor och då framför allt efter sex då ju det är ett läge när man är väldigt intim (no shit).
Du nämnde även att din sista fasta relation slutade lite olyckligt så börja med att fundera över på vilka spår den kan ha satt.
Jag tycker som sagt du skall fundera lite över varför du reagerar som du gör men inte ta en paus från date-andet. Däremot , nästa gång som du hamnar i samma sits så bygg upp en rejäl relation först inanna sexet. Dessutom bygger nu ju upp en rejäl tension när ni inte har sex. Dessutom lär hon bli som tokig i dig när du säger att du inte vill ha sex direkt utan att du vill lära känna henne bättre först.
Lycka till hur som helst!
hendrong
2009-06-17, 15:22
Inte helt schysst mot den tjej som får agera "försöksperson" bara för att jag ska känna av om jag är redo eller inte.
Jag tycker inte att du ska skämmas för att du dejtar och har sex med tjejerna. I dejtingens värld får man faktiskt finna sig i att motparten kan tappa intresset i början. Även om man har haft sex.
Var ärlig och säg som det är bara, att det inte känns bra längre.
Nu kanske det verkar som att jag motsäger det jag skrev innan, om att vara försiktig med att sända ut signaler. Må så vara, men i så fall har jag ändrat uppfattning. :Virro
mjukglass
2009-06-17, 16:16
Jag tycker inte att du ska skämmas för att du dejtar och har sex med tjejerna. I dejtingens värld får man faktiskt finna sig i att motparten kan tappa intresset i början. Även om man har haft sex.
+1. Det är förfan ingen välgörenhetsverksamhet. Folk är väl för fan vuxna. Lova inte, så har du inget lovat gjort.
AFanatic
2009-06-17, 18:53
Kjoltyget i mitt senaste förhållande var verkligen tipptopp, och det slutade olyckligt för båda parter så det kanske har satt sina spår. Inte märkt av att jag jämför men det kanske sker undermedvetet som Snafu skrev. Borde det inte då kännas fel direkt i så fall, om jag inte riktigt kommit över det? Kärlek är ologiskt men varför skulle det triggas av just den intima situationen?
Bra tankar från er båda två. Hur kommer man tillrätta med såna frågor? Bara att ta sig en ordentlig funderare eller kommer det av sig självt? När vet jag i så fall att jag är redo igen? Inte helt schysst mot den tjej som får agera "försöksperson" bara för att jag ska känna av om jag är redo eller inte.
Det kan ju vara så att du trots allt på något plan gärna vill att det ska fungera av redan påtalade anledningar, men det behöver ju inte innebära att man själv "upptäcker" dessa med en gång/i stundens hetta. Ibland kan det vara bra att någon som känner dig väl får reflektera över din situation. Det är inte helt ovanligt att det är lättare att lyssna på en nära kompis, än sig själv...
För övrigt håller jag med mangs i hans post ovan. Fortsätt med date:andet. Du har "ansvar" för dina känslor, gentemot dig själv. Andras känslor kan man inte styra eller göra något åt. Det är inte ditt ansvar. Din grundinställning verkar ju onekligen väldigt ädel, men du måste ju också kunna få leva ditt liv som du vill, utan att ständigt behöva trippa på tå för alla du träffar. I jakten på sex och kärlek är väl det mesta tillåtet? Spelets regler. That's life. Et c.
Jag vet inte om det är så men du verkar ganska mogen och förståndig i dina tankar när det gäller hur man bemöter en ny bekantskap och detta gör kanske att du tänker och analyserar för mycket?
Att du tänker på din partners bästa är givetvis en bra egenskap men det kasnke även gör att du känner skuld för dina känslor och då framför allt efter sex då ju det är ett läge när man är väldigt intim (no shit).
Du nämnde även att din sista fasta relation slutade lite olyckligt så börja med att fundera över på vilka spår den kan ha satt.
Jag tycker som sagt du skall fundera lite över varför du reagerar som du gör men inte ta en paus från date-andet. Däremot , nästa gång som du hamnar i samma sits så bygg upp en rejäl relation först inanna sexet. Dessutom bygger nu ju upp en rejäl tension när ni inte har sex. Dessutom lär hon bli som tokig i dig när du säger att du inte vill ha sex direkt utan att du vill lära känna henne bättre först.
Lycka till hur som helst!
Jag tror nog att det du säger är det bästa jag kan göra. Ska se till att det verkligen finns något mer uppbyggt att stå på nästa gång något liknande uppstår. Se om det är där som det börjar tjollra. Tack så mycket för din input! Alla ni andra med för den delen.
Sen angående att säga att man vill vänta med sex tycker jag inte att det brukar vara helt riskfritt. Oftast får man så mycket pluspoäng så det finns inte, men det har också hänt att vederbörande tokflippar och tror att man inte är intresserad alls.
Var ärlig och säg som det är bara, att det inte känns bra längre.
Nu kanske det verkar som att jag motsäger det jag skrev innan, om att vara försiktig med att sända ut signaler. Må så vara, men i så fall har jag ändrat uppfattning. :Virro
+1. Det är förfan ingen välgörenhetsverksamhet. Folk är väl för fan vuxna. Lova inte, så har du inget lovat gjort.
Klart att man även om man inte gjort några egentliga uttalade förbindelser gör ett visst indirekt åtagande om man kommit så pass långt. Så fungerar det i min värld i alla fall, men normer utav den här stilen brukar vara så enormt olika. Känns onödigt att då vara för rak och riskera att såra någon i onödan.
Hur kan man vara för ärlig? (Burdus och allmänt otrevlig undantaget givetvis.)
Det är bara en sak som gör ondare än att få veta idag och det är att få veta imorgon. Utan att för den sakens skull ge upp något i förväg.
Hur kan man vara för ärlig? (Burdus och allmänt otrevlig undantaget givetvis.)
Det är bara en sak som gör ondare än att få veta idag och det är att få veta imorgon. Utan att för den sakens skull ge upp något i förväg.
Om jag skulle vara för ärlig skulle jag säga precis som det var. "Igår innan vi hade sex så tyckte jag att du var toppen. När vi vaknade imorse tyckte jag att du var äcklig istället och jag är inte helt säker på varför. Hur som helst så jag kan inte umgås mer med dig."
Förstår vad du menar med att inte vara burdus och otrevlig men det jag skrev där är ändå kärnan utan att lägga till något onödigt elakt eller rått.
Personligen hade jag mått bättre av att ha fått höra att det inte var rätt fas i mitt liv just nu, att jag inte kommit över mitt ex eller vad som helst, även om det är BS. Eftersom det som hänt antagligen inte beror på henne är det ingen mening med att säga "som det är". Hon mår inte bättre av att få höra sanningen. Eller?
Håller absolut med om ditt andra stycke. Att dra ut på det är hänsynslöst och inte alls snällt.
Jag förstår.
För att gå lite djupare. Det är ju "sanningen" som du beskriver nu. Den verkliga sanningen/anledningen är ju den du söker och frågar efter iom tråden. Anledningen till att det blir att du känner så.
Jag förstår.
För att gå lite djupare. Det är ju "sanningen" som du beskriver nu. Den verkliga sanningen/anledningen är ju den du söker och frågar efter iom tråden. Anledningen till att det blir att du känner så.
Det har du rätt i. Tänkte inte på att det också är "sanningen", att man kan ge en djupare förklaring än så. Det blir ju dock inte sant om jag inte säger alla sjuttioelva möjliga anledningar till varför jag fått andra känslor för henne.
Vad hade du helst velat höra i en sådan situation om du var tjejen (skulle lika gärna kunna vara ombytt mellan kille och tjej men eftersom det utgått från mig kan vi ju fortsätta använda de benämningarna)? Att killen ifråga inte riktigt visste varför han inte längre tyckte om dig och sedan listade ett helt gäng med alternativ, eller att han hade en enda tydligare förklaring? Det sistnämnda känns skonsammare sett ur den aspekten att tjejen inte ska börja tvivla på sig själv.
Jag vet att tjejer blir irriterade på att man säger att man inte vet varför, iaf. :-)
Jag är så pass gammal och "erfaren" att jag frågar killen i fråga om olika saker och då utgår jag ifrån att han är ärlig mot mig. Det är tråkigt om man senare får veta att han svarade precis tvärt om.
T ex frågade jag mitt ex(när vi var tillsammans) om varför hans Facebookstatus var singel, efter ca 2 månader, om det var något jag behövde bry mig om s a s. Fick svaret: "Näää, vad löjlig du är, det är ju på Internet inte på riktigt..." Hade han istället svarat ärligt, dvs att han inte var säker på vad han ville, så hade jag kunnat backa lite och vi hade kunnat vara vänner nu.
"Jag vet inte" tycker jag är ett bättre svar än att hitta på orsaker som egentligen inte finns.
Jag är så pass gammal och "erfaren" att jag frågar killen i fråga om olika saker och då utgår jag ifrån att han är ärlig mot mig. Det är tråkigt om man senare får veta att han svarade precis tvärt om.
T ex frågade jag mitt ex(när vi var tillsammans) om varför hans Facebookstatus var singel, efter ca 2 månader, om det var något jag behövde bry mig om s a s. Fick svaret: "Näää, vad löjlig du är, det är ju på Internet inte på riktigt..." Hade han istället svarat ärligt, dvs att han inte var säker på vad han ville, så hade jag kunnat backa lite och vi hade kunnat vara vänner nu.
"Jag vet inte" tycker jag är ett bättre svar än att hitta på orsaker som egentligen inte finns.
Det är klart att ärlighet varar i längden men det finns många undantag, så jag håller inte riktigt med dig. Speciellt inte när hon antagligen skulle må bättre av ett "jag är inte över mitt ex" än ett "jag vet inte". Jag hade i alla fall hellre gjort det. Som i det här fallet t.ex. när hon aldrig kommer få veta hur det egentligen låg till, förutsatt att hon inte får för sig att hacka sig in på min dator, se över min webbläsarhistorik för att sedan identifiera mitt konto på just kolozzeum av alla forum och sedan hitta just den här tråden. Om du förstår hur jag menar. ;)
Jag vet att tjejer blir irriterade på att man säger att man inte vet varför, iaf. :-)
Word. :)
Att berätta allt gör nog ingen glad, men att få svar på raka frågor är inte så mkt begärt. Såtillvida att man inte är tjatig i allmänhet, vilket jag inte tycker att jag är.
Jag kan ju bara svara för mig själv, hur jag vill ha det. Det finns säkert tjejer(och killar) som hellre skärmar av sig för det som kan vara jobbigt.
AFanatic
2009-06-18, 22:31
Damn right. Klart som fn att man vet, sedan är det en annan fråga om man vågar säga som det är eller ej.
För Karvig skulle jag säga att bästa alternativet är att dra någon vit lögn, inte att säga "jag vet inte". Vad är det du inte vet? Vet man inte beror det i de flesta fall på att man tvekar - att det är för många faktorer som skriker nej - och det är då bäst att säga att man inte tror det kommer funka eller något som inte är kopplat till personen i fråga, i det här fallet tjejen.
"Jag vet inte" är ungefär lika illa som att inte få något svar alls. Det kan sätta betydligt djupare spår hos mottagaren än att få en förklarande "ursäkt", oberoende av hur mkt substans det ligger i just den senare.
hendrong
2009-06-18, 22:36
Förstår vad du menar med att inte vara burdus och otrevlig men det jag skrev där är ändå kärnan utan att lägga till något onödigt elakt eller rått.
Personligen hade jag mått bättre av att ha fått höra att det inte var rätt fas i mitt liv just nu, att jag inte kommit över mitt ex eller vad som helst, även om det är BS. Eftersom det som hänt antagligen inte beror på henne är det ingen mening med att säga "som det är". Hon mår inte bättre av att få höra sanningen. Eller?
Risken är att hon fattar att det är BS, och då kanske hon mår ännu sämre. Hon kanske tror att du har något ännu värre att dölja, som att du tyckte att hon var äcklig hela tiden men att du var desperat på att få ******.
För Karvig skulle jag säga att bästa alternativet är att dra någon vit lögn, inte att säga "jag vet inte". Vad är det du inte vet? Vet man inte beror det i de flesta fall på att man tvekar - att det är för många faktorer som skriker nej - och det är då bäst att säga att man inte tror det kommer funka eller något som inte är kopplat till personen i fråga, i det här fallet tjejen.
Jag vet att något inte känns bra. Vad som inte känns bra, däremot, vet jag inte. Jag har oerhört svårt att sätta ord på vad jag känner. Oavsett om det är positiva eller negativa saker.
Du är orättvis i ditt uttalande. Alla har inte samma möjligheter som du att uttrycka sig.
"Jag vet inte" är ungefär lika illa som att inte få något svar alls. Det kan sätta betydligt djupare spår hos mottagaren än att få en förklarande "ursäkt", oberoende av hur mkt substans det ligger i just den senare.Och jag tycker tvärt om.
Risken är att hon fattar att det är BS, och då kanske hon mår ännu sämre. Hon kanske tror att du har något ännu värre att dölja...Precis.
Jag vet att något inte känns bra. Vad som inte känns bra, däremot, vet jag inte. Jag har oerhört svårt att sätta ord på vad jag känner. Oavsett om det är positiva eller negativa saker.
Du är orättvis i ditt uttalande. Alla har inte samma möjligheter som du att uttrycka sig.Du har rätt, alla kan inte uttrycka sig lika bra, men alla kan försöka.
Granatgiraffen
2009-06-19, 08:49
Och jag tycker tvärt om.
Precis.
Du har rätt, alla kan inte uttrycka sig lika bra, men alla kan försöka.
Om man inte vet då? Så är det i många fall för oss stackars killar. Jag talar för alla.
hendrong
2009-06-19, 09:03
Om man inte vet då? Så är det i många fall för oss stackars killar. Jag talar för alla.
Hon säger ju det: då är det bara att säga att man inte vet.
Granatgiraffen
2009-06-19, 09:06
Hon säger ju det: då är det bara att säga att man inte vet.
Jahaaaa. Trodde hon sa att man skulle försöka att uttrycka sig fastän man inte visste. Vi tolkar samma sak olika vi två. Så är det med skriftligt språk! Kroppen och ansiktet är vår främsta kommunikationskanal. Låt oss enas.
Jahaaaa. Trodde hon sa att man skulle försöka att uttrycka sig fastän man inte visste. Vi tolkar samma sak olika vi två. Så är det med skriftligt språk! Kroppen och ansiktet är vår främsta kommunikationskanal. Låt oss enas.
Väl talat!
Problemet i mitt (vårat?) fall är att ibland fungerar inte ord, alls, för att sätta etikett på känslor även när det är i Märkligheten(tm).
AFanatic
2009-06-19, 13:40
Du är orättvis i ditt uttalande. Alla har inte samma möjligheter som du att uttrycka sig.
Oavsett vad det är, anser jag att det är bättre att dra problemet till sig själv, det vill säga att man inte anklagar den andre för att vara problemet. Speciellt när det verkar vara sådana här tillfälliga och korta "relationer", som Karvig beskriver.
Jag anser det bättre att släppa den andre och försöka jobba på sig själv istället för att sabba för den andre personen som inte har en aning om vad som försiggår i ditt huvud, vilket inte är konstigt eftersom du själv säger att du inte själv vet vad det är.
Därför tror jag inte att tjejen i det här fallet (som Karvig beskriver) skulle "må bra" av att få en förklaringen att man inte vet...
Hur är jag orättvis? Jag säger bara vad jag tycker skulle vara bäst. Hur andra väljer att göra är ju helt upp till dem och alla har vi olika sätt som vi tycker är bäst. Vad som är rätt eller inte, kan ingen annan avgöra egentligen... Det är upp till var och en hur man vill agera på sina känslor och hur man behandlar andra.
Och jag tycker tvärt om.
Ok! :thumbup:
Oavsett vad det är, anser jag att det är bättre att dra problemet till sig själv, det vill säga att man inte anklagar den andre för att vara problemet. Speciellt när det verkar vara sådana här tillfälliga och korta "relationer", som Karvig beskriver.
Jag anser det bättre att släppa den andre och försöka jobba på sig själv istället för att sabba för den andre personen som inte har en aning om vad som försiggår i ditt huvud, vilket inte är konstigt eftersom du själv säger att du inte själv vet vad det är.
Därför tror jag inte att tjejen i det här fallet (som Karvig beskriver) skulle "må bra" av att få en förklaringen att man inte vet...
Det där är ungefär vad jag försökte få fram, bara det att du formulerar dig mycket bättre. :D Bra tänkt.
Precis, Det kan ju inte vara så att alla dina nyfunna flammor gått från jättesöta till "äckliga" efter sex-akten. Det hela är något som förändras i Karvigs synsätt och det är där du skall böraja jobba. Som tur för dig är det betydligt enklare att arbeta med sig själv än att påverka andra.
Precis, Det kan ju inte vara så att alla dina nyfunna flammor gått från jättesöta till "äckliga" efter sex-akten. Det hela är något som förändras i Karvigs synsätt och det är där du skall böraja jobba. Som tur för dig är det betydligt enklare att arbeta med sig själv än att påverka andra.
Yup. Tack igen för hjälpen.
äh, kör bara
mvh
Ah, att jag inte tänkte på det tidigare!
Slartibartfast
2009-06-21, 17:16
Det är väldigt sant.
Jag är nojjig över att berätta för en tjej att jag gillar henne väldigt mycket och att jag trivs med henne och sånt, då jag vet att det kommer att användas mot mig sen när jag sticker. "men du sa ju...jag trodde..."
Som någon i tråden redan sa så är inte det svåra att hitta nån man vill vara med, utan det svåra är att hitta nån man inte kan vara utan.
Även om jag gillar en tjej så vet jag att det bara kommer att gå så djupt, och att jag i princip även kan låta bli henne utan allt för stora problem. Och det kommer alltid att stå flera på tur, som man kommer att gilla, men även klara sig utan.
Är dethär riktigt stört?
Jag kommer att dö en ensam man :)
Är dethär riktigt stört?
Jag tycker det låter sunt. Man kan ju faktiskt gilla någon väldigt mycket men ändå känna att det kanske inte är personen man i slutändan vill gifta sig med.
Den där personen man inte kan leva utan och man vill gifta sig med är per definition ytterst ovanlig. Vi talar ju om den yttersta formen av kärlek och den är reserverad för den allra bästa av personer(bäst för dig, alltså). Rimligtvis bör man då kunna stöta på väldigt många personer, som man tycker riktigt mycket om, innan man hittar just en sådan person.
Att du inte känner så starkt för dom flesta tjejer är ett gott tecken som visar på att du inte faller så hårt för vem som helst, att du inte upphöjer dem till en position de egentligen inte har förtjänat.
I ett sånt läge är det väl smartast att fundera på ifall det är värt att fortsätta förhållandet eller om det är bättre att gå vidare och leta efter någon annan. Hursomhelst är det väl bäst att vara ärlig och säga som det är, utan att lova för mycket.
Slartibartfast
2009-06-21, 18:13
Jag tycker det låter sunt. Man kan ju faktiskt gilla någon väldigt mycket men ändå känna att det kanske inte är personen man i slutändan vill gifta sig med.
Den där personen man inte kan leva utan och man vill gifta sig med är per definition ytterst ovanlig. Vi talar ju om den yttersta formen av kärlek och den är reserverad för den allra bästa av personer(bäst för dig, alltså). Rimligtvis bör man då kunna stöta på väldigt många personer, som man tycker riktigt mycket om, innan man hittar just en sådan person.
Att du inte känner så starkt för dom flesta tjejer är ett gott tecken som visar på att du inte faller så hårt för vem som helst, att du inte upphöjer dem till en position de egentligen inte har förtjänat.
I ett sånt läge är det väl smartast att fundera på ifall det är värt att fortsätta förhållandet eller om det är bättre att gå vidare och leta efter någon annan. Hursomhelst är det väl bäst att vara ärlig och säga som det är, utan att lova för mycket.
Bra råd. tack för dem! :thumbup:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.