Visa fullständig version : Nörderi: Opera återuppfinner webben
http://www.opera.com/freedom/
(10 minuter kvar nu)
Opera Unite: a Web server on the Web browser.
*harkel*
Vänta nu? :-)
Förlåt en okunnig men kan du förklara?
Du får en webbserver i din webbläsare, så du kan dela med dig av (och folk kan ge till dig) väl valda saker. En proxy på operaunite.com hanterar kommunikationen mellan din dator och resten av Internet.
Du behöver kort inte en webbserver för att publicera saker på nätet.
http://home.mikaelj.operaunite.com/ <- min dator här hemma
Säkerhetsmardöm eller icke?
Känns inte så revolutionerande rent tekniskt men det kanske får fart på ngn förändring av hur folk använder nätet, eller inte.
Säkerhetsmardöm eller icke?
Känns inte så revolutionerande rent tekniskt men det kanske får fart på ngn förändring av hur folk använder nätet, eller inte.
Eventuell uppluckring av säkerhet om du hackar någon av de tjänster som finns i Unite-reposet. Finns ett API (http://dev.opera.com/articles/view/opera-unite-developer-primer/) för kommunikationen, men viktigt är att du inte kommunicerar direkt med hemmadatan, utan alltid via operaunite.com.
Ja, det blir intressant att se om det skakar om något. Visionen:
[quote]* On-the-fly ranking of songs so you can see which of your friends has the best (or worst) taste in music, as agreedupon by all of you
* A small window displaying relevant track, album, or purchasing info that’s pulled from the Web as each song is played
* A built-in chat box so you can discuss each other's music as you're listeningto it
* Built-in trivia games where listeners submit questions
* A server to upload your playlists and trivia questions to, so you can challenge other listeners around the world, even if you don’t know them.]/quote]
Lite som en decentraliserad facebook :)
Operas båda användare i tråden samtidigt?
Knappast va ;)
Knappast va ;)
Var är den andra?
Var är den andra?
Troligen upptagen med att försöka skapa en hype ngn annanstans :)
Fast de andra webbläsarna brukar väl härma Opera i det mesta så det kan ju vara intressant att se vad de andra får om något år eller två.
Fast de andra webbläsarna brukar väl härma Opera i det mesta så det kan ju vara intressant att se vad de andra får om något år eller två.
Var inte en sådan revisionist. Förvisso kan IE tävla med Opera i fråga om att använda 75% av skärmytan till annat än surfytan, men det är å andra sidan bara din mamma som använder IE. Eller tänker du på att IE även härmar Opera i att rita allting helt jävla fel? Eller hur de varje år påstår att deras är den snabbaste browsern? Ja, det stämmer. Alla andra tillverkare påstår faktiskt också det om sin egen.
Var inte en sådan revisionist. Förvisso kan IE tävla med Opera i fråga om att använda 75% av skärmytan till annat än surfytan, men det är å andra sidan bara din mamma som använder IE. Eller tänker du på att IE även härmar Opera i att rita allting helt jävla fel? Eller hur de varje år påstår att deras är den snabbaste browsern? Ja, det stämmer. Alla andra tillverkare påstår faktiskt också det om sin egen.
Tänkte mest på tabbar, mouse gestures, torrent-klient, "dial" (som chrome också har nu). Sedan vet jag inte riktigt vad du menar med att rita allting fel? Opera har väl alltid varit rätt duktig på att följa webbstandards?
kalle_banan
2009-06-16, 09:34
Det var intressant men jag använder redan dropbox så det känns onödigt med en till likadan, och lite krångligare tjänst.
Eller tänker du på att IE även härmar Opera i att rita allting helt jävla fel?
Opera var först att klara ACID3. Det är nog den mest standards-compliant-läsaren idag.
Det känns iofs som om man kan tolka ordet standard på lite olika sätt.
Nitrometan
2009-06-16, 10:04
Tänker du på ett gammalt Bill Gates' citat nu?
"Standarder är bra. Alla borde ha en egen."
Jag utgår från W3C, såklart. ACID3 är dessutom svår att tolka...
Scratch89
2009-06-16, 10:10
Kan man kolla på varandras porr också? I så fall kommer det att revolutionera hela marknaden.
Kan man kolla på varandras porr också? I så fall kommer det att revolutionera hela marknaden.
Man kan dela med sig bilder och musikbibliotek, så det borde ju kunna gå. :-)
Några grabbar som styrde en radiostyrd bil & webbkamera med Unite och en fräsig plugin häromsistens.
Källa?
Jag utgår från W3C, såklart. ACID3 är dessutom svår att tolka...
W3C har i och för sig fått rätt hård kritik för att de lämnat öppet för tolkningar, i alla fall historiskt.
Opera var först att klara ACID3. Det är nog den mest standards-compliant-läsaren idag.
Hur är det med HTML5 och nya coola features i CSS. Har du t ex sett vad man kan göra i Safari? Jag tänker på gradients, animationer och sådant.
Hur är det med HTML5 och nya coola features i CSS. Har du t ex sett vad man kan göra i Safari? Jag tänker på gradients, animationer och sådant.
Operafolk sitter med i arbetsgruppen för HTML5 och är drivande, så visst.
Safaris nya saker är WebKit-specifika. Håller med dig annars. Det är rätt coolt att man numera kan använda CSS-transforms för vågeffekten istället för Java-applets...
Operafolk sitter med i arbetsgruppen för HTML5 och är drivande, så visst.
Safaris nya saker är WebKit-specifika. Håller med dig annars. Det är rätt coolt att man numera kan använda CSS-transforms för vågeffekten istället för Java-applets...
HAHA nu var det inte vågeffekten jag tänkte på (utan blink!). Bara på den här sidan finns två olika gradienter. Att använda animationer - dvs transitions - för att göra fräsiga gränssnittseffekter är inte heller direkt ovanligt.
HAHA nu var det inte vågeffekten jag tänkte på (utan blink!). Bara på den här sidan finns två olika gradienter. Att använda animationer - dvs transitions - för att göra fräsiga gränssnittseffekter är inte heller direkt ovanligt.
Ah, CSS3? Jodå, i Opera 10b om jag inte missminner mig.
(en vertikal marquee inuti en horisontell marquee är lite lustigt för att göra cirklar, annars. bara opera som stödjer de vertikala, dock)
Typ, standard kan ju tolkas som det vanligast förekommande dvs IE(men FF tar väl in rätt bra). Standard kan också tolkas som ngt som ett gäng personer klubbar igenom och vill att folk skall följa. ;)
sällan mötas de två....
Undrar om det där är ett riktigt citat eller inte, 640k citatet skall visst vara falskt iaf... :/
I verkligheten, långt från css3 och html5, så försöker vi fortfarande slå ijhäl IE6...
I verkligheten, långt från css3 och html5, så försöker vi fortfarande slå ijhäl IE6...
Ja. Det skålar vi på. Tror du man får sparken om man lägger in en fet blänkare tvärs över skärmen (vad nu oddsen är för att man lyckas göra en sådan i IE6) som förolämpar alla IE6-användares mammor?
Ja. Det skålar vi på. Tror du man får sparken om man lägger in en fet blänkare tvärs över skärmen (vad nu oddsen är för att man lyckas göra en sådan i IE6) som förolämpar alla IE6-användares mammor?
Det bästa är att ta upp för kunden att fullt stöd för IE6 kommer öka kostnaden med 20% så det är upp till dem om de vill betala det. Som alternativ kan du ge säga att sidan kommer att fungera i IE6 men det kommer ej se bra ut samt man har en banner som förklarar varför det ser dåligt ut och uppmuntrar byte.
Det värsta är att 20% ökad tid för IE6 är nog ingen överdrift, så jag hatar den jäkla browsern.
Det bästa är att ta upp för kunden att fullt stöd för IE6 kommer öka kostnaden med 20% så det är upp till dem om de vill betala det. Som alternativ kan du ge säga att sidan kommer att fungera i IE6 men det kommer ej se bra ut samt man har en banner som förklarar varför det ser dåligt ut och uppmuntrar byte.
Det värsta är att 20% ökad tid för IE6 är nog ingen överdrift, så jag hatar den jäkla browsern.
En sida som tar 2h att få att se korrekt ut i IE7, Safari 3 och 4 samt Firefox 3 tar lätt ytterligare 8h att få rätt i IE6. Sen måste man gå över de andra en vända till för att få det rätt igen. Tills någon säger IE8. Plötsligt finns linje tre i fråga om float och clear.
Vi har inte kunder på det viset utan snarare en fet användarbas av helt vanligt okunniga användare. Vad säger man till tysk kvinna 45 som kör IE6 i 800x600?
Vi har inte kunder på det viset utan snarare en fet användarbas av helt vanligt okunniga användare. Vad säger man till tysk kvinna 45 som kör IE6 i 800x600?
"sry för gammal för datorer, kthxbye"
Vad säger man till tysk kvinna 45 som kör IE6 i 800x600?
Du säger att älgarna vill att hon installerar FF, funkar nog bara på tyskar dock.
Du säger att älgarna vill att hon installerar FF, funkar nog bara på tyskar dock.
Vad som helst utom IE6. IE7 är en duglig om än väldigt seg brynare.
Vad som helst utom IE6. IE7 är en duglig om än väldigt seg brynare.
Ah...faktiskt nyhet för mig, visste inte att IE6 var speciell trodde alla som utvecklade för webben hatade alla IE likvärdigt. :)
Ah...faktiskt nyhet för mig, visste inte att IE6 var speciell trodde alla som utvecklade för webben hatade alla IE likvärdigt. :)
Så var det förut. Man måste fortfarande trixa lite för att få helt normala saker att bli rätt i IE7, men inte som i IE6 där utgångsläget är att inte ett jävla dugg fungerar.
... men standardläget för IE8 är fortfarande Quirks Mode där ingenting är som det ska. Har för mig att du måste göra en opt-in med en magisk DOCTYPE-URI ingen kommer ihåg utseendet på, för att få en Vettig Webbläsare(tm).
... men standardläget för IE8 är fortfarande Quirks Mode där ingenting är som det ska. Har för mig att du måste göra en opt-in med en magisk DOCTYPE-URI ingen kommer ihåg utseendet på, för att få en Vettig Webbläsare(tm).
Bara om din site inte är svartlistad som inkompatibel av microsoft för att din kod i dagsläget är proppad med [if IE] :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.