Visa fullständig version : Fundering
Vad skulle hända om man bara åt protein alt. fett? Alltså baserade hela sitt kcalintag på endast protein eller fett...
fyfan bara leva på fett
frukost: smör och olja
lunch mer smör och olja
middag ännu mer smör och olja
mums:eating:
jag antar att man hade blivit lite slö i huvudet först men sen kanske man hamnar i ketosis kanske
LunaSpice
2003-08-16, 09:06
Originally posted by Nate
Vad skulle hända om man bara åt protein alt. fett? Alltså baserade hela sitt kcalintag på endast protein eller fett...
Man kommer bli grymt slö i huvudet. Hjärnan behöver minst 150 g glukos/dag för att fungera korrekt och det kan bli svårt att omvandla från fett och protein (även om det går till en viss mängd). Funderar du på stenåldersdieteten eller bara i största allmänhet? Stenåldersdieten, såsom jag har uppfattat den, går väl ut på att äta så lite kolhydrater som möjligt. Testa det får du se. De jag har snackat med säger att de blir helskumma i skallen. Det va de iofs innan dieten också men nu har det tydligen blivit värre. Jag skulle aldrig klara att utesluta kolhydrater ur min kost. Skulle bli som en grinig klimakteriekärring och det vill man kanske helst undvika.
bara protein...tja praktiskt komplicerat att hitta 100% rent protein, kroppen behöver dessutom rätt mycket fett för att fungera.
bara fett...tja kroppen behöver protein och skulle nog kanibalisera på kroppens muskler för att få tag i det, 100% fett diet skulle nog leda till svältdöd fast i relativt långsam takt. När hjärtat förlorat för mkt muskulatur för att slå så dör du.
FlexOnline
2003-08-16, 09:18
Undrar va som skulle hända om man bara åt gräs alt. lego? Alltså bara baserade sitt kcalintag på gräs alt. legobitar??
Det skulle bli keto diet. :) Behöver dock en ytterst liten del kolhydrat för just hjärnan.
Originally posted by FlexOnline
Undrar va som skulle hända om man bara åt gräs alt. lego? Alltså bara baserade sitt kcalintag på gräs alt. legobitar??
:thefinger :thefinger :thefinger
Tänkte mer på vad som skulle hända med kroppen... läste nån studie om råttor där de hade svält råttorna eller vad det nu var där de råttor som hade fått proteintillskott hade klarat sig längst.
Går det leva på 100% protein om vi antar att det skulle kunna framställas?
Kroppen har nog överlevt det mesta genom alla miljoner år.
Protein kan omvandlas till kolhydrat när kroppen bli van vid det låga kolhydrat intaget. :)
Originally posted by Prankie
Kroppen har nog överlevt det mesta genom alla miljoner år.
Protein kan omvandlas till kolhydrat när kroppen bli van vid det låga kolhydrat intaget. :)
så det enda obligatoriska är eg protein om det handlar om ren överlevnad?
Överleva, högst troligt. Men vi vill väl inte ha en hjärndöd Nate. ;)
Nu är jag lite osäker om man kan omvandla protein till kolhydrat. Men man får allafall atp ur de. Ska kolla upp det ikväll. NU! Up up and away till jobbet. :D (Dock förbi NK och köpa en tårta först)
100% protein skulle du nog leva längst på men utan det nödvändiga fettet så skulle du förr eller senare blir sjuklig och död.
Originally posted by LunaSpice
Man kommer bli grymt slö i huvudet. Hjärnan behöver minst 150 g glukos/dag för att fungera korrekt och det kan bli svårt att omvandla från fett och protein (även om det går till en viss mängd). Funderar du på stenåldersdieteten eller bara i största allmänhet? Stenåldersdieten, såsom jag har uppfattat den, går väl ut på att äta så lite kolhydrater som möjligt. Testa det får du se. De jag har snackat med säger att de blir helskumma i skallen. Det va de iofs innan dieten också men nu har det tydligen blivit värre. Jag skulle aldrig klara att utesluta kolhydrater ur min kost. Skulle bli som en grinig klimakteriekärring och det vill man kanske helst undvika.
Då har du uppfattat stenålderskosten fel. Den går inte ut på att äta så lite kolhydrater som möjligt. Den går ut på att äta som våra förfäder åt under flera hundra tusen år, dvs det som vi är anpassade för att äta. Genom att man äter väldigt mycket frukt och grönsaker får man i sig bra med kolhydrater.
Atkins-metoden däremot, som går ut på att nästan till 100% undvika kolhydrater, är förmodligen den metod du tänker på. Tror man inte ska äta mer runt 20 gram kolhydrater per dag. Många som testar den blir helt snurriga i huvudet och kan drabbas av sömnlöshet eller dö om dom har problem med njurarna. Enligt Atkins är det dessutom ok att skippa frukt (eftersom frukt innehåller kolhydrater) och man behöver inte bry sig om kvaliteten på fettet. Denna metod ska absolut inte förväxlas med stenålderskost.
Det finns lite olika "skolor" inom stenålderskosten, vilket jag tror beror på var i världen man gör sin forskning. Tittar man på livsmedelsverkets hemsida har dom en beskrivning över närsingsfördelningen. Här kan du se att man inte alls ska undvika kolhydraterna: http://www.slv.se/default.asp?FrameLocation=/templatesSLV/SLV_Page____7427.asp
Jag har ätit efter 'Jägar-samlar koster' under ett par månader och har aldrig mått bättre. Både gällade kropp och huvud.
Åse Columbus
2003-08-16, 10:44
abbe...
:hbang: :kickass: :thumbup:
Keto är ju en extremdiet för att tappa fett snabbt, paleodiet är ju en kostfilosofi för att leva på hela livet....
Måste fan så sakteliga lära mig äta grönfoder så att man kan testa paelo ngn dag.
Som makronutrient är protein det viktigaste eftersom både fett och kolhydrater kan produceras av kroppen från just protein. Dock kan inte protein produceras om inte aminosyror tillförs via kosten. Dock finns ett undantag, nämligen de essentiella fettsyrorna. Utan dessa lär du till slut dö, inte akut med på lite lägre sikt.
Dock ska man definitivt inte förbise de absolut essentiella vitaminerna och mineralerna. Vid svält är dessa avgörande för överlevnad och det är just viramin/mineralbrist som leder till döden vid svält.
Det talas ofta om att man har fettlager som räcker flera månader vid eventuell svält men oavsett hur mycket fett manhar så behövs vitaminerna och mineralerna.
Man har studerat fångar som hungerstrejakt på olika fängelser världen runt och där har de flesta dött efter 55-60 dagars total hungerstrejk. Detta för att deras vitamin/minerallager har sinat totalt.
mvh William
Svältdöden kan också bero på att du har för lite fett på kroppen.
När fettet tar slut måste det tas av protein, när muskelproteinet är slut ryker protein och när det tas från hjärtat eller andra vitala organ, då är det gokke.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.