handdator

Visa fullständig version : Farligt dricka mycket cola light?

Steerlinho
2009-06-13, 19:16
Tjena

De senaste veckorna har jag druckit ca 1.5-2 liter cola light per dag under min deff, men vikten har rasat stabilt och inte förlorat nämnvärt med styrka/muskler bara lite i bänk. Ända skillnaden jag märkt av att dricka mkt är att jag pissar oftare :cool:

Jag undrar om de finns nått farligt med att göra det eller negativt i fett/Muskelväg att dricka ett par liter light cola per dag? Är lite små beroende, tack!

Alfred Nobel
2009-06-13, 19:31
Det gör nog mer skada för tänderna. Så vitt jag vet finns inget konkret bevis om aspartam är farligt för mänskligheten eller inte. Rätta mig om jag har fel. Men att det ska påverka musklerna kan jag inte tänka mig.

Kauppi
2009-06-13, 20:05
är det inte cancer framkallande?

J.V
2009-06-13, 20:09
är det inte cancer framkallande?Inte bevisat att det är cancerframkallande på människor, i dagsläget.

malfunction
2009-06-13, 20:24
Jag vill nog påstå att det sämsta i lightcolan är koffeinet som man kan "överdosera" på och få bl.a. sömnproblem. Jag ser ingen anledning till att oroa sig för de sötningsmedel läsken innehåller.
Sen håller jag med Niklas om att gaddarna är nog mer i fara än din kropp.

MrBurner
2009-06-14, 13:52
Personligen mår jag inte bra utav aspartam (förmodligen), i detta fall bryr jag mig inte så mycket om studier utan jag måste gå efter hur jag känner mig av det. Mår du inte dåligt av det så kan du väl fortsätta, det hade jag säkert gjort :)

Rahf
2009-06-14, 14:27
Man har sett kopplingar mellan ökad cancerrisk i små gnagare. Däremot har ledande världshälsoorganisationer bedömt aspartam som ofarligt, i de mängder som är rekommenderade. Mängden har jag inte koll på, däremot kan jag knappast tänka mig att 1,5 - 2 liter om dagen kan bedömas som särskilt hälsosamt.

Mängden koffein är inte alltför farlig, cirka ~100mg per liter om jag kalkylerat de siffror jag hittade rätt.

Liven
2009-06-14, 17:56
Lightprodukter är vad jag har hört väldigt ohälsosamt. Det är då bättre att dricka vanlig läsk nångång ibland istället för ett regelbundet intag av lightprodukter såsom Cola Light, Fun Light mm.

King Grub
2009-06-14, 18:08
Lightprodukter är vad jag har hört väldigt ohälsosamt.

Berätta gärna varför.

Eddie Vedder
2009-06-14, 18:10
Lightprodukter är vad jag har hört väldigt ohälsosamt. Det är då bättre att dricka vanlig läsk nångång ibland istället för ett regelbundet intag av lightprodukter såsom Cola Light, Fun Light mm.

Ja läsk ÄR ohälsosamt. Jag skulle inte påstå att lightvarianter är bättre eller sämre. Mitt val faller på light i alla fall, jag anser att socker är ohälsosamt och det ger en massa tom energi jag inte vill ha.

Jag känner till sockrets negativa effekter mer än sötningsmedlens eventuella negativa effekter så mellan ohälsosamt livsmedel A utan energi och ohälsosamt livsmedel B med massa tom energi väljer jag A. Att jag överhuvudtaget konsumerar något jag tror är ohälsosamt är helt enkelt p.g.a. att jag tycker det är väldigt gott med sött.

Liven
2009-06-15, 08:56
Berätta gärna varför.

Syftar på alla dessa E ämnen i light, onaturligt tillverkade ämnen i överflöd.

Ja läsk ÄR ohälsosamt. Jag skulle inte påstå att lightvarianter är bättre eller sämre. Mitt val faller på light i alla fall, jag anser att socker är ohälsosamt och det ger en massa tom energi jag inte vill ha.

Jag känner till sockrets negativa effekter mer än sötningsmedlens eventuella negativa effekter så mellan ohälsosamt livsmedel A utan energi och ohälsosamt livsmedel B med massa tom energi väljer jag A. Att jag överhuvudtaget konsumerar något jag tror är ohälsosamt är helt enkelt p.g.a. att jag tycker det är väldigt gott med sött.

Det jag menade var att istället för att dricka lightläsk varje dag, så kanske man dricker läsk med socker en, ett par gånger i veckan istället.

Anledningen till att jag tror att lightläsk, och även lightprodukter i övrigt (såsom Kessella light m.fl) är ohälsosamma är för jag fick en ny inblick i matindustrin för ett tag sen då jag läste en bok om hur många produkter framställs, i synerhet lightprodukter.
En god vän till mig var även på en föreläsning om detta för ett tag sen.

Ska försöka ordna lite referenser, så det inte bara är taget ur tomma intet.

Så jag ska återkomma med lite mer kött på benen.

Flexipop
2009-06-15, 09:03
Varför dricka vanlig läsk med massa socker när du vill gå ner i vikt? Det är tillräckligt jobbigt att dra in på matintaget. För mig har lightläsk varit en stor räddning när jag varit sugen på något sött. Riskerna med aspartamet kan jag leva med.

Eddie Vedder
2009-06-15, 09:04

Nu är ju inte direkt sockrad cola som hemmagjord saft. Vilka E-ämnen (och nej ett E-ämne är inte signifikativt med "dåligt") bortsett från sötningsmedlen förekommer inte i vanlig läsk som förekommer i lightläsk?

Referenser för eventuell farlighet av lightläskkonsumtion kan du hitta här på forumet, King Grub har postat hur mycket som helst. Så både han och jag vet mycket väl att teorierna finns men de är långt ifrån bevisade och skräckpropagandan som drivs är i dagsläget överdrifter i förhållande till hur stark evidensen är.

Kischen
2009-06-15, 09:47
Anledningen till att jag tror att lightläsk, och även lightprodukter i övrigt (såsom Kessella light m.fl) är ohälsosamma är för jag fick en ny inblick i matindustrin för ett tag sen då jag läste en bok om hur många produkter framställs, i synerhet lightprodukter.

Du kan inte jämföra lightprodukter som du gör.
Cola light har sötningsmedel istället för socker, medans kesella light endast har en del mindre fett än den vanliga, ingenting tillsatt för att uppnå det. *whatever*

Morty
2009-06-15, 09:57

Tönta dig inte nu, vad är felet på fettreducerade produkter? Det är inte som att massa tillsatsar används för att få bort fettet...

Dessutom fattar jag inte varför folk är så räddar för E-nummer? Detta är testade grejer, och vissa avråds man ifrån att äta. Dessa undviker jag lite extra, tänker på E250 samt E251. Men bryr mig inte så mycket, stressen som denna nojja ger borde fasen vara värre...

mattilainen
2009-06-15, 10:07
ligger inte RDI på runt 4 - 5 Liter light läsk om dagen? Hamnar du under detta så ska det inte vara några problem.

Scratch89
2009-06-15, 10:19
ADI, inte RDI. :D

mattilainen
2009-06-15, 11:01
Tack! Satt och tänkte, är det A eller R :p

mangs
2009-06-15, 11:03
ADI, inte RDI. :D

He he, annars hade de flesta legat en bra bit under optimal dos.

Liven
2009-06-15, 12:04
Så ni vet exakt hur lightprodukter tillverkas? Berätta gärna. Enligt Tommy Svensson, namnet på den föreläsaren och författaren som jag nämnde. Så handlar mycket om kostnadsfrågor, att det tydligen tänjs på gränserna mellan livsmedelsverket och tillverkarna av produkterna.

Och att lightprodukter är dyrare att framställa, att dem fetare alternativen var mer "rena" och hälsosamma.
Jag minns inte allting, men det var en himmla massa i alla fall.

Han har haft kontakt med olika företag, och vissa E ämnen har tagits bort pga det. Av nåt visst ämne kunde orsaka migrän o.s.v.

Men som sagt, jag är ingen expert, är bara löst vad jag kommer ihåg tyvärr. Kan försöka få tag på den där boken och läsa lite mer. Men ingen mer som hört om detta?

Visst, finns ju två sidor av ett mynt, men tycker ämnet är intressant.

mangs
2009-06-15, 12:29
Klart man kan ifrågasätta hur "nyttiga" light-produkter är men en sak man skall ha klart för sig är att ingen idag med säkerhet vet hur pass dåliga dessa är. Din föreläsare är säkert väl insatt i ämnet men det är även många här som ägnar stor del av sina liv åt just denna typen av frågor och läser forskningsrapporter etc.

Allting är farligt i för höga doser och att hälla isig en massa saker dagligen där man inte säkert vet kosekvenserna av långvarigt bruk (20-30 år) år en risktagning men måste ju kunna leva också.

Något som skrämmer mig ännu mer är alla mobiltelefoner och trådlösa telefoner som alla använder dagligen och som bevisligen är ohälsosamma för oss. Ibland måste man fundera hur stor risken är kontra hur mycket man har att vinna på ett val.

Eddie Vedder
2009-06-15, 12:32
Visst, finns ju två sidor av ett mynt, men tycker ämnet är intressant.

Exakt.

Och det är där jag anser att du gör en miss när du pratar om "E-ämnen" och om "lightprodukter".

Ingen med sunt förnuft tror att vi vet allt om vad varenda E-ämnen gör med vårsa kroppar eller huruvida varje lightprodukt är bra/dålig. Men du uttalar dig för generellt om något så extremt heterogent som livsmedelstillsatser och lightprodukter.

Kischen
2009-06-15, 13:03
Och att lightprodukter är dyrare att framställa, att dem fetare alternativen var mer "rena" och hälsosamma.

Äh, det är ju inte så att kesellan kommer ur spenarna på kon med den magiska siffran 10% fett som att det var något "naturligt"

Det är en produkt och den finns fetare eller mindre fet *rolleyes*

Kischen
2009-06-15, 13:10
"Kesella är en slät färskost. Den görs av skummjölk som ystas med mjölksyrakultur och löpe till en slät ostmassa som smaksätts med grädde."

http://www.arla.se/Default____17797.aspx?SelectedMenuItem=17301

Sverker
2009-06-15, 17:20
Så ni vet exakt hur lightprodukter tillverkas? Berätta gärna. Enligt Tommy Svensson, namnet på den föreläsaren och författaren som jag nämnde. Så handlar mycket om kostnadsfrågor, att det tydligen tänjs på gränserna mellan livsmedelsverket och tillverkarna av produkterna.

I många fall gör jag nog det. Ofta är det inte något hokuspokus utan bra kunskaper om råvaran, slutprodukten och vad som händer därimellan.

Kostnadsfråga är det nog inte. Många lightprodukter är svårare att tillverka och att få bra hållbarhet på eftersom vattenhalten ofta blir högre än motsvarande fetare eller sötare produkt. Det är konsumenterna som frågar efter lightprodukter.

Fråga gärna så ska jag försöka förklara.

vicarious
2009-06-15, 17:38
Tack! Satt och tänkte, är det A eller R :p

ADI står för acceptabelt dagligt intag
RDI för rekommenderat dagligt intag

RDI lär man sig ju redan som liten vad det står för när man läser innehållsförteckningar vid frukostbordet :D

Eddie Vedder
2009-06-15, 17:44
Kostnadsfråga är det nog inte. Många lightprodukter är svårare att tillverka och att få bra hållbarhet på eftersom vattenhalten ofta blir högre än motsvarande fetare eller sötare produkt.

Det där får jag inte ihop, hur kan högre vattenhalt inte vara billigare? Mer vatten och fosfater och mindre kött i korven, lättmargarin på vegetabilisk olja och massa vatten istället för grädde i smör m.m.

Jag försöker inte vara en Mats-Erik Nilsson nu men jag nämnde bara några exempel som känns helt orimligt för mig att det inte skulle vara billigare att tillverka.

Angående konsumenternas efterfrågan som du nämner har du dock inte helt rätt, försäljningssiffrorna för lättprodukter rasar och det är smör och fullfet grädde m.m. som säljer som bäst nu. Bara att kolla försäljningsstatistik från Arla och ICA t.ex.

Trance
2009-06-15, 18:24
Angående konsumenternas efterfrågan som du nämner har du dock inte helt rätt, försäljningssiffrorna för lättprodukter rasar och det är smör och fullfet grädde m.m. som säljer som bäst nu. Bara att kolla försäljningsstatistik från Arla och ICA t.ex.

Hur motsäger det hans poäng?

Eddie Vedder
2009-06-15, 18:50
Hur motsäger det hans poäng?

Det gör det inte och det påstår jag inte. Vilket du förstås ser själv men du har uppenbarligen ett behov av att ifrågasätta allt för ifrågasättandets skull.

Min poäng var den att konsumentefterfrågan minskar på den typen av produkter, jag försökte inte motsäga någon poäng. Men jag kanske formulerade mig lite fel så du kunde ifrågasätt. Grattis.

Sverker
2009-06-15, 18:50
Fett fläsk är inte så dyrt. Vad kan vi tro ? 5 kanske 10 kr/kg.
Har du inte fett fläsk med i produkten måste du ha med vatten och något förtjockningsmedel. Mer vatten betyder också mer konserveringsmedel som kaliumsorbat. Båda tillsatserna är inte gratis. Blir hållbarheten 15 dagar istället för 21 dagar stiger kostnaden där också.

Margarinolja kostar inte så mycket det heller. Har vi mindre olja måste vi ta med vatten och gelatin. Helt plötsligt måste vi få till en rejäl pastöricering. För att slippa mögelangrepp skulle jag sterilfiltrera luften kring packmaskinen. Sist skulle jag välja ett emballage som är laminerat med aluminium eller motsvarande för att förhindra att syre tränger in i produkten innan den öppnas.

Byter man recept till light måste man också vara beredd att ändra processen.

Trance
2009-06-15, 18:59
Det gör det inte och det påstår jag inte. Vilket du förstås ser själv men du har uppenbarligen ett behov av att ifrågasätta allt för ifrågasättandets skull.

Min poäng var den att konsumentefterfrågan minskar på den typen av produkter, jag försökte inte motsäga någon poäng. Men jag kanske formulerade mig lite fel så du kunde ifrågasätt. Grattis.

Jag undrade bara om du missförstod vad han menade eftersom du nämnde en helt orelaterad sak. Sluta vara så gnällig.