Visa fullständig version : Rakhyvlar, raktips
Rakhyvlar av den typ som finns i länken nedan, hur nära rakar dom ? Den är ju justerbar så jag undrar om det går att lämna stubb. Detta på grund utav att jag har problem med innåtväxande skäggstrån om jag tar dom för nära. Jag är sugen på en då dom verkar billigare än engångshyvlar i längden. Dock om man skulle raka axlarna eller annat svåråtkommligt(där nere kanske :D) område är risken för blodbad nog överhängande.
Den ä ju otroligt snygg och stilren och kulle kunna tänka mig en som prydnad om inte annat :D.
Låt höra era erfarenheter.
http://www.lash.se/product/merkur-futur-rakhyvel.html
Ne du kommer inte kunna raka en bra skäggstubb med den, däremot upplever många en safety-razor som mer skonsam än dagens 2,3,4-bladiga diton.
Sedan när det gäller intimrakning skulle jag verkligen inte rekommendera den.
Merkurs bästa hyvel tycker jag är HD-34 som är en billigare icke justerbar variant.
Baskagge
2009-06-13, 21:02
Jag har en Merkur Futur. Den väger som tio Gillette mach 3-hyvlar. Det är betydligt svårare att raka sig med en Merkurs hyvlar än Gillettes, lyckas alltid skära mig på halsen. Den duger bara till rakning i ansiktet.
Tack för infon.
Synd att man skall vara sån prylbög. Måste ha:D.
Kolla på kniv annars, det är högre coolhetsfaktor på att köra oldschool.
Att man får en optimal rakning är bara en bonus.
En sån har jag haft :D. Trasig nu dock.
_Robbie_
2009-06-13, 22:58
Nu vet jag inte hur mycket tid du har, men jag är oftast stressad och trött på morgonen och då kommer det inte på talan att börja mecka med en kniv. Jag är för effektivitet.
Jag har också köpt en merkur futur, var dock inne hos en barberare och köpte så fick en del tips. Då hyveln är mycket vassare och ger närmre rakning än gillette så skall man först applicera rakolja för att skydda, sen använda sin borste och applicera rakkräm.
Köpte helt kit med allt för $200 på the art of shaving, bästa köp jag gjort när det gäller rakprodukter
JoggarnDean
2011-09-21, 22:29
Någon som testat nya Proglide?
Parabellum
2011-09-22, 07:34
Någon som testat nya Proglide?
Japp. Något bättre än vanliga Fusion, tack vare lite tunnare blad och mer mellanrum mellan bladen.
Det är dock fortfarande för kasst att raka sig med den och alla andra 3- eller 5-bladshyvlar för oss med hy som inte tål skrapas med så många kassa blad samtidigt.
Kör på en riktig safety razor och rätt förberedelse. Det är otroligt mycket roligare samt bättre rakning. Ansiktet känns mycket renare och mindre irriterat efteråt jämfört med Gillette och andra dylika 3-5-blads produkter.
Det tar lite längre tid, det går inte att komma ifrån. Men det förbättrar samtidigt din rakteknik jämfört med det penslande kors o tvärs man är van vid med leksakshyvlar a'la Fusion, till bekostnad av irriterad hy.
Men prova - du kanske tycker jättemycket om Proglide och det kanske fungerar jättebra för just dig. Men ge också safety razor en riktig chans (minst 2-3 månader, med en Merkur t ex). Jag vet att ingen som får in tekniken med en safety razor kan komma och säga att man får lika bra och skonsam rakning (och framför allt billig) rakning med en Fusion etc.
Parabellum
2011-09-22, 07:36
Beträffande rakhyvlar. Märk väl att en Merkur Futur är en mycket aggressiv hyvel jämfört med t ex lillebrorsan 34C. Detta dels pga rakbladets vinkel i hyveln och dels för att hyveln väger mycket mer - vilket leder till aggressivare rakning. När ni lär är safety razor-rakning kommer ni nämligen förstå att man ska låta hyvelns tyngd göra allt jobb och inte din muskelkraft till skillnad från Gillettes plastleksaker.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.