handdator

Visa fullständig version : Näringsintag efter träning?

tankz
2009-06-12, 22:28
Tjena.

Jag diskuterade med en polare idag om kosten efter träning, vi båda har läst deffguiden och en del här på forumet så vi var överrens om att man ska äta dagens största mål efter träningen och ta proteindryck ca 1 timma innan träningen, men vad vi inte var överrens om var att han hävda att man ska få i sig 50 % av dagens all energi efter träningen dvs om man tränar från 19-20 så ska man lyckas proppa i sig 1500 kcal om man behöver 3000 på en dag om man bulkar, när man ska sova vid 23.00. Han sa att man kunde få i sig 1000 direkt efter när man käka o sen 3 timmar senare käka 500 kcal till typ.

O jag sa att de viktigaste är bara att käka sin största måltid då, de där 500 sista gör ingen skillnad om du äter dom där eller som extra frukost t.ex.. Bara du får i dig proteiner o kolhydrater osv efter du käkat o mkt energi.

Så hur är de, måste man käka hälften av intaget efter träningen eller räcker det med dagens största måltid, jag käkar 1000 kcal efter sen som lunch käkar jag 800 kcal typ. O sen lite frukost/mellisar utspritt innan träningen. Tacksam för svar hur det ska vara.

Black Star Abyss
2009-06-12, 22:34
Tjena.

Jag diskuterade med en polare idag om kosten efter träning, vi båda har läst deffguiden och en del här på forumet så vi var överrens om att man ska äta dagens största mål efter träningen och ta proteindryck ca 1 timma innan träningen, men vad vi inte var överrens om var att han hävda att man ska få i sig 50 % av dagens all energi efter träningen dvs om man tränar från 19-20 så ska man lyckas proppa i sig 1500 kcal om man behöver 3000 på en dag om man bulkar, när man ska sova vid 23.00. Han sa att man kunde få i sig 1000 direkt efter när man käka o sen 3 timmar senare käka 500 kcal till typ.

O jag sa att de viktigaste är bara att käka sin största måltid då, de där 500 sista gör ingen skillnad om du äter dom där eller som extra frukost t.ex.. Bara du får i dig proteiner o kolhydrater osv efter du käkat o mkt energi.

Så hur är de, måste man käka hälften av intaget efter träningen eller räcker det med dagens största måltid, jag käkar 1000 kcal efter sen som lunch käkar jag 800 kcal typ. O sen lite frukost/mellisar utspritt innan träningen. Tacksam för svar hur det ska vara.

Proteindrinken ska vara direkt efter träningen iaf. Inte en timme efteråt.

Morty
2009-06-12, 22:42
Proteindrinken ska vara direkt efter träningen iaf. Inte en timme efteråt.

Han skrev före.

Proteindrinken ska vara direkt före, och efter, träning.

Jag förespråkar 50% av dagens behov inom 3h efter träning. Mer, om möjligt. Dock spara lite kcal att äta innan sänggående. Detta tror jag är optimalt.

Black Star Abyss
2009-06-12, 23:00
Han skrev före.

Jag förespråkar 50% av dagens behov inom 3h efter träning. Mer, om möjligt. Dock spara lite kcal att äta innan sänggående. Detta tror jag är optimalt.

:em:

Själv äter jag frukost på morgonen och sen all annan mat inom 4-5 timmar efter träningen. Det känns naturligt för mig och jag trivs med det.

tankz
2009-06-13, 00:15
Han skrev före.

Då måste jag passa på o fråga om inte den proteinshaken direkt innan verkligen ska vara där om man tar PWO produkter som viper, rage, no-xplode? Ska man inte ta den ca 1 timma innan det och sen ta pwon 30 min innan passet sen protte direkt efter? Eller jag kanske är ute o cyklar, PWOna ska ju tas på tom mage och det typ 2 timmar efter käk säg kl 3. Så tar man pwo 17.00, protte 17.30, sen pass 17.40 till 18.30 typ. Sen protte o käk då. Är det bra?

King Grub
2009-06-13, 09:33
Man har bara undersökt effekten av en proteindrink direkt innan passet. Det stimulerade muskeluppbyggnaden efter passet lika väl som en proteindrink då, efter passet.

En timme före träning är inte undersökt. EAA en timme före passet är däremot undersökt, och det visade sig inte vara med effektivt än fastande träning, så det finns ingen anledning att det motsatta skulle gälla vassleprotein.