handdator

Visa fullständig version : Yrsel....

Frillan
2009-06-12, 17:45
Vet inte riktigt var tråden hör till.

Varje gång jag reser mig, och då menar jag varje gång blir jag fruktansvärt yr efter cirka 5 - 20 sekunder. Det räcker att jag satt mig i 2 - 5 minuter och reser mig så kommer den dära ''svim yrseln''....Jag vet att det är normalt att bli lite yr när man reser sig, men är detta normalt? Det är skitjobbigt *grr27*

jesse
2009-06-12, 17:47

Varje gång jag reser mig, och då menar jag varje gång blir jag fruktansvärt yr efter cirka 5 - 20 sekunder. Det räcker att jag satt mig i 2 - 5 minuter och reser mig så kommer den dära ''svim yrseln''....Jag vet att det är normalt att bli lite yr när man reser sig, men är detta normalt? Det är skitjobbigt *grr27*

Lågt blodtryck? Har det alltid varit så?

mikaelj
2009-06-12, 17:47
Låter som lågt blodtryck. Kan tillfälligt fixas med lite extra salt i maten, du kan ju prova med det.

Annars är det ganska vanligt bland smala och (någorlunda) långa personer.

Blir det för jobbigt kanske du borde gå till vårdcentralen och få det kollat.

Frillan
2009-06-12, 17:48
tror jag hade 120 / 65 el något, minns inte... vilopuls var typ 58 ^^ kan inget sådant.
Har gjort *EKG* och kontroller, men dom påstår att jag har optimala värden.

jesse
2009-06-12, 17:50
tror jag hade 120 / 65 el något, minns inte... vilopuls var typ 58 ^^ kan inget sådant.
Har gjort *EKG* och kontroller, men dom påstår att jag har optimala värden.

120/65 är helt normalt, likaså vilopulsen.

mikaelj
2009-06-12, 17:51
Lågt kortisolvärde kan ge samma problem, men det är oerhört ovanligt om du inte skulle råka vara sönderstressad eller så.

Sparven från Minsk
2009-06-12, 18:13

Virus, infektion som drabbat örat (balansorganen) kanske?
Fast då borde du nog bli yr även vid andra aktiviteter. Låter ju som lågt blodtryck, men är det upp kollat så...

Ta kontakt med läkare igen.

Alone_in_the_dark
2009-06-12, 22:02
Annars är det ganska vanligt bland smala och (någorlunda) långa personer.

Tack den där kommentaren kommer jag leva länge på, är 182 m ö h och väger 102 kg och har hypotension sen flera år tillbaka alltid lika spännande att göra raka mark och goodmornings, kommer golvet slå tillbaka idag eller inte??:D

mikaelj
2009-06-12, 22:12
Tack den där kommentaren kommer jag leva länge på, är 182 m ö h och väger 102 kg och har hypotension sen flera år tillbaka alltid lika spännande att göra raka mark och goodmornings, kommer golvet slå tillbaka idag eller inte??:D

Aj, satan. Det låter riktigt jobbigt!

Har du fått några råd av läkare eller så?

Alone_in_the_dark
2009-06-13, 11:07
Aj, satan. Det låter riktigt jobbigt!

Har du fått några råd av läkare eller så?

Ja undvika att resa mig upp för fort:D Annars var det att leva som vanligt bara att man har detta i åtanke så man inte ramlar omkull

Westersund
2009-06-13, 12:48
Det låga blodtrycket kan vara en följ av överträning (tidigt stadium) vilket är något jag råkade ut för när jag tränade 7 gånger per vecka förrut. Slutade med att jag fick en sådant blodtrycksfall att jag ramlade ihop när jag reste på mig.

http://forum.body.se/showpost.php?p=14247&postcount=6

tumme
2009-06-13, 15:53
Det låga blodtrycket kan vara en följ av överträning (tidigt stadium) vilket är något jag råkade ut för när jag tränade 7 gånger per vecka förrut. Slutade med att jag fick en sådant blodtrycksfall att jag ramlade ihop när jag reste på mig.

http://forum.body.se/showpost.php?p=14247&postcount=6
Blir lite rädd av det där, har börjat få samma sak som Ts skriver. Men det började först efter att jag börjat träna seriöst, kör även en 5-split som bartoll varnar för. Har gått ner 7-8 kilo också, kan det ha nått med saken att göra?
Förlåt om jag snor tråden lite men känns onödigt att starta en ny.

Olaaa
2009-06-13, 16:24
Jag hade lågt blodtryck förr, fick tipset att dricka kaffe eller cokacola (koffein höjer blodtrycket något) men det gick över av sig själv tids nog. Har fortfarande lågt blodtryck men inte lika lågt, ligger väl på gränsen.

http://www.vaughns-1-pagers.com/medicine/blood-pressure.htm

Westersund
2009-06-14, 12:41
Blir lite rädd av det där, har börjat få samma sak som Ts skriver. Men det började först efter att jag börjat träna seriöst, kör även en 5-split som bartoll varnar för. Har gått ner 7-8 kilo också, kan det ha nått med saken att göra?
Förlåt om jag snor tråden lite men känns onödigt att starta en ny.

Bartolls syn på en 5-split är hans egen, många kör 5-split och tycker det funkar bra för dom. Jag skulle säga att Bartolls upplägg med 4 halvkroppspass per vecka är mer inriktad till novisen än den avancerade gymråttan.

När du ligger på ett underskott av kalorier tar det längre tid för kroppen att återhämta sig, därmed är det lättare att överträna om man tränar för ofta. Att träna 5 gånger i veckan kan vara på gränsen, men det beror även på hur bra du sköter kosten och sömnen. Själv tränar jag 4 gånger per vecka nu under deffen och tycker att det fungerar bra, de övriga dagarna kan man köra någon annan typ av träning (Kardio i någon form).

När jag övertränade låg jag på ett kaloriunderskott men tränade ändå 7 gånger per vecka och kroppen orkade inte med det. Det du kan göra är att äta lite mer en vecka (bara så du inte ligger på ett underskott) och ta det lugnt, du kan gå ut och gå varje dag om du vill röra på dig. Se även till att sköta sömnen och stressa så lite som möjligt. Efter en vecka bör din kropp ha återhämtat sig och du kan köra på igen, men du bör fundera på om du ska äta lite mer på dagarna eller att dra ner på antalet pass per vecka för att kroppen ska hinna återhämta sig.

Det här är min erfarenhet av överträning iaf.