Logga in

Visa fullständig version : Diabetes och mjölk

Fors
2003-08-15, 19:09
Många diabetiker dricker tydligen mjölk när de har lågt blodsocker. Vad ska detta ge? Det är väl långsamma kolhydrater som florerar i mjölk?

En kille jag känner med just diabetes, dricker inte mjölk pga mjöksocker? Är detta inbillning eller vad kan han tänkas prata om?

King Grub
2003-08-15, 19:16
Långsamma kolhydrater i mjölk, men mycket högt InsulinIndex-värde. Om vitt bröd har ett II på 100 har mjölk ett II på 115, och höjer alltså insulinnivåerna kraftigt.

Baha
2003-08-15, 19:25
sjukt det där

men det höjer blodsockret snabbt för diabtiker iaf

därför jag inte förstår vitsen med GI riktigt, om stora mängder insulin frisätts snabbt så höjs ju blodsockret sakta och GI blir lågt trots att enorma mängder insulin frisätts

iaf om man använder GI för att hålla insulinnivåerna nere

brema
2003-08-15, 19:39
Sant. Mjölk höjer blodsockret relativt snabbt för en diabetiker med hypoglykemi (lågt blodsocker). Inte jättesnabbt men relativt snabbt!

Fördelen gentemot tex. druvsocker som höjer blodsockret jättesnabbt är att man inte får samma berg- och dalbana på sockret efteråt. Personligen föredrar jag lite druvsocker + en macka och ett glas mjölk...

Har aldrig hört talas om diabetiker som helt undviker mjölkprodukter, tror knappast att någon dietist rekommenderat denna kost...;)

King Grub
2003-08-15, 19:44
Originally posted by Baha
därför jag inte förstår vitsen med GI riktigt, om stora mängder insulin frisätts snabbt så höjs ju blodsockret sakta och GI blir lågt trots att enorma mängder insulin frisätts

iaf om man använder GI för att hålla insulinnivåerna nere

Japp. Mycket därför man utvecklade II också, eftersom GI inte berättar hela sanningen. Ofta skiljer de sig åt, som t ex rissorter med ett GI på 105, men som ändå bara har ett II på 62.

Daemon
2003-08-18, 10:56
Är det någon som vet vad det är för GI på Laktos?

King Grub
2003-08-18, 11:07
Originally posted by Daemon
Är det någon som vet vad det är för GI på Laktos?

66.

Tomten
2003-08-18, 11:12
Vad är det i mjölken som ger ett högt II? Har låglaktosmjölk lägre II, eller är det ungefär samma sak?

Daemon
2003-08-18, 11:14
Tack Grub!

King Grub
2003-08-18, 11:17
Originally posted by Tomten
Vad är det i mjölken som ger ett högt II? Har låglaktosmjölk lägre II, eller är det ungefär samma sak?

Proteinet i mjölk innehåller samma sorts aminosyrekombination som det protein som finns i bukspottkörtlarna,där insulinet produceras och utsöndras.

Gerstein H. Cow’s milk exposure and type I diabetes mellitus. Diabetes Care 1994;17:13–9

Eftersom det är proteinet i mjölken som påverkar II:t så kraftigt borde det inte spela så stor roll om det är laktosfri eller inte, eftersom det där är kolhydrater det är frågan om.