Visa fullständig version : Små tuggor mättar bättre än stora
King Grub
2009-06-11, 12:30
Background: Food texture plays an important role in food intake regulation. In previous studies we showed a clear effect of viscosity on ad libitum food intake and found indications that eating rate, bite size, and oral processing time (OPT) could play a role.
Objective: The objective was to determine the effect of bite size and OPT of a food on satiation, defined as ad libitum food intake.
Design: Twenty-two healthy subjects participated in all 7 test conditions. Bite sizes were free or fixed to small bite sizes ({approx}5 g) or large bite sizes ({approx}15 g). OPT was free (only in combination with free bite size) or fixed to 3 or 9 s. Subjects consumed chocolate custard through a tube, which was connected to a peristaltic pump. Sound signals indicated OPT duration.
Results: Subjects consumed significantly more when bite sizes were large than when they were small (bite size effect: P < 0.0001) and when OPT was 3 s rather than 9 s (OPT effect: P = 0.008). Under small bite size conditions, mean (±SD) ad libitum intakes were 382 ± 197 g (3-s OPT) and 313 ± 170 g (9-s OPT). Under large bite size conditions, ad libitum intakes were much higher: 476 ± 176 (3-s OPT) and 432 ± 163 (9-s OPT) g. Intakes during the free bite size conditions were 462 ± 211 g (free OPT), 455 ± 197 g (3-s OPT), and 443 ± 202 g (9-s OPT).
Conclusion: This study shows that greater oral sensory exposure to a product, by eating with small bite sizes rather than with large bite sizes and increasing OPT, significantly decreases food intake.
Am J Clin Nutr (June 10, 2009). Effect of bite size and oral processing time of a semisolid food on satiation.
http://www.ajcn.org/cgi/rapidpdf/ajcn.2009.27694v1
Men stora är ju så mycket godare. :D
Intressant ändå, skulle behöva testa nu under diet.
Eddie Vedder
2009-06-12, 04:59
Men stora är ju så mycket godare. :D
Intressant ändå, skulle behöva testa nu under diet.
Eftersom jag antar att du under deff ändå har ett baestämt intag vid varje måltid blir ju en utvärdering svår att göra. I alla fall om du vill undersöka ad libitum hos dig själv.
Men vill du bara se efter om det KÄNNS annorlunda så är det ju en annan femma. Att man ska ta små tuggor, tugga länge och inte kasta i sig maten för att låta mättnaden "hinna ikapp" är ju annars råd som är gamla som gatan. Det har mamma tjatat på mig om sedan barnsben.:D
Att man ska ta små tuggor, tugga länge och inte kasta i sig maten för att låta mättnaden "hinna ikapp" är ju annars råd som är gamla som gatan. Det har mamma tjatat på mig om sedan barnsben.:D
+1
Mammor verkar tänka ganska lika ;)
Scratch89
2009-06-12, 08:49
Intressant, fast inte direkt nytt egentligen. Jag har testat att äta under lite längre period (alltså, inte bara glufs i fem minuter, utan kanske under en halvtimma) och det funkar jättebra. Då hinner man känna sig mättare för varje minut. Det är lättare att hålla sig till ett visst matintag då.
cosmic_dancer
2009-06-12, 11:48
dock är det svårt att sitta 20-30 min och äta då man sitter själv och äter, blir att man iaf jag äter fortare då vilket är synd. Ska porva nu under dagen här att sitta oxch äta lite längre i min ensamhet.
Har upplevt detta länge. Använder ofta teskedar när jag ska äta något litet för att få mer mättnad av det. Ex en portion gröt äter man i fåtalet tuggor normalt, med en matsked, men i en liten skål med en liten sked känns det mycket bättre!
Jag som äter på 2 minuter :S
Eddie Vedder
2009-06-12, 12:50
Det finns väldigt väldigt mycket forskning av den här typen. Vad som stimulerar till mer eller mindre matintag, vilka som tenderar äta på ett visst sätt etc.
Den här studien är 25 år gammal och undersökte personer som fick en varsin doughnut, hur akut hunger, olika kroppstyper, kön m.m. skilde sig åt när de fick äta en doughnut som de själva trodde enbart handlade om ett sensoriskt text på smak.
College students ate two high preference or two low preference doughnuts under high or low hunger conditions. Subjects were led to believe that we were interested in preference ratings made after eating the doughnuts. The number of bites and the total snack time were covertly recorded. Having weighed the doughnuts previously, we calculated the bite size (amount per bite), bite speed (time per bite), and eating rate (amount per second). Eating rate increased as obesity, body size, hunger, and preference increased; men ate at a faster rate than women. Larger bites accounted for the increased rate of the obese, the high preference subjects, and those having a larger body size. The hungry subjects increased their eating rate by taking faster bites. Men ate faster than women by taking both larger but slower bites. Thus eating rate is under multiple control. The data also suggest that the effects of obesity and, in part, gender on these eating responses may be more parsimoniously explained as body size effects. Modification of these within-session eating responses in order to regulate food intake will be successful only when the relationships among these measures are understood.
Contributions of obesity, gender, hunger, food preference, and body size to bite size, bite speed, and rate of eating. Appetite. 1984 Jun;5(2):73-83.
Detta ska jag visa för min mamma som tar 4-5 tuggor på mackan åt gången och 4-5 vanliga tuggor av maten. Hon kan inte ens få fram ord, så JÄVLA IRRITERANDE! Blir arg bara jag tänker på det, förlåt. Tack än en gång :thumbup:
dock är det svårt att sitta 20-30 min och äta då man sitter själv och äter, blir att man iaf jag äter fortare då vilket är synd. Ska porva nu under dagen här att sitta oxch äta lite längre i min ensamhet.
Ett bra knep är att dela upp måltiden i flera delar: aptitretare, förrätt, huvudrätt.
Eddie Vedder
2009-06-13, 11:54
Detta ska jag visa för min mamma som tar 4-5 tuggor på mackan åt gången och 4-5 vanliga tuggor av maten. Hon kan inte ens få fram ord, så JÄVLA IRRITERANDE! Blir arg bara jag tänker på det, förlåt. Tack än en gång :thumbup:
Ja ett postat abstrakt i en tråd på ett träningsforum lär ju få henne att ändra beteendet tvärt.:D
Ja, hon vill ju gå ner i vikt, så det kommer underlätta + sluta göra mig förbannad. :D
cosmic_dancer
2009-06-13, 17:55
Ett bra knep är att dela upp måltiden i flera delar: aptitretare, förrätt, huvudrätt.
Ja kan bli lite svårt med tid de dagar jag är och jobbar. Men jag försöker evrkligen att inte hasta imig maten även då jag sitter själv och äter.
Ja kan bli lite svårt med tid de dagar jag är och jobbar. Men jag försöker evrkligen att inte hasta imig maten även då jag sitter själv och äter.
Käka framför teven ?:hbang:
Maten blir ju kall om man äter långsamt :(
LillSkalman
2009-06-14, 07:35
Det är ju för att man hinner få ner mer innan man blir mätt, som jag äter snabbt iaf :D
Är ju bara jobbigt att fortsätta äta efter man blivit mätt... Gluffs Gluffs! Down it goes.
Testade att äta långsamt igår, tyckte inte att det skiljde sig från att äta snabbt med stora tuggor... Tyckte nästan jag blev hungrigare av att äta långsamt.
Larsson85
2009-06-14, 11:52
Blir inte kcal-upptaget större vid vältuggad mat?
Snabbare, möjligtvis.
Magsyran tar hand om att göra sönder maten ändå.
Eddie Vedder
2009-06-14, 11:55
Blir inte kcal-upptaget större vid vältuggad mat?
Jo i vissa fall men skillnaden är ju jätteliten.
Action Fighter
2009-06-14, 20:27
Bästa sättet att hålla en diet for mig är att sitta framför world of warcraft under den tid man inte tränar eller sover eller äter sina planerade mål. Det är asbra för då blir jag inte rastlös och när jag är rastlös innebär det oftast att jag äter och kraschar dieten. Så testa något beroendeframkallande dataspel och dra inte ned på träningen så är det inga problem att hålla en diet. :)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.