handdator

Visa fullständig version : Bristningar till följd av viktminskning

Motoranimal
2009-06-11, 11:13
Jag märkte idag att jag hade något som liknade bristningar på min mage, har aldrig sett dessa tidigare. Undrar om detta kan bero på att jag gått ner 8 kilo på fem veckor? Jag har aldrig gått upp i vikt hastigt så jag tror inte det borde bero på det. Någon som vet om man kan få bristningar av att gå ner i vikt?

isato
2009-06-11, 11:15
Du får inte bristningarna av att gå ner. I så fall fick du dom när du gick upp och att det eventuelt började synas efter viktnedgången. Bristningar är sönderstretchad hud.

King Grub
2009-06-11, 11:28
Viktminskning kan också orsaka striae. Hormonförändringar kan påverka och ge uppkomst till striae.

The cause of striae in the study group varied from fast growth in adolescent spurts (13 patients), pregnancy (3 patients), weight training (3 patients), and weight loss (1 patient).

J Egypt wom Derm Soc. Vol 3, No. 2, 2006

It has been noted that striae are prevalent in cachetic states, such as tuberculosis, typhoid and after intense slimming diets. They may also be seen in anorexia nervosa.

Indian J Dermatol Venereol Leprol 2005;71:370-2.

Motoranimal
2009-06-11, 12:00
Viktminskning kan också orsaka striae. Hormonförändringar kan påverka och ge uppkomst till striae.

Finns det något sett att motverka detta förutom att sluta med viktminskningen?

14K
2009-06-11, 12:01
Har du nåt bild på det så man kanske kan se hur allvarligt det är? Är dock ingen expert men kanske andra som kan säga hur pass bra/illa det ser ut.

Motoranimal
2009-06-11, 12:11
Har du nåt bild på det så man kanske kan se hur allvarligt det är? Är dock ingen expert men kanske andra som kan säga hur pass bra/illa det ser ut.

Det är ju i alla fall jämnt fördelat ;)

Super_Johan
2009-06-11, 19:50
Jepp, det där är bristningar.

letmetouch
2009-06-12, 08:27
tyvärr så är det bristningar, men dom kommer som alla säger iallfall blekna och inte synas så mycket. jag själv fick dom precis på samma ställe när jag började träna och jag vet inte om det var pga vikt minskningen eller om dom oturligt nog kom precis när jag tog tag i min vikt. jag har gått ner 23 kg nu sen jag började och bristningarna syns inte lika mycket på ena sidan. men den andra sidan så syns dom lika mycket fortfarande :(

men sen när du gått ner tillräckligt mycket så kommer dom att blekna och solar du lite och blir brunare så kommer dom inte att synas så mycket tror jag. l

ycka till mina striae bröder ;)

Motoranimal
2009-06-12, 11:53
tyvärr så är det bristningar, men dom kommer som alla säger iallfall blekna och inte synas så mycket. jag själv fick dom precis på samma ställe när jag började träna och jag vet inte om det var pga vikt minskningen eller om dom oturligt nog kom precis när jag tog tag i min vikt. jag har gått ner 23 kg nu sen jag började och bristningarna syns inte lika mycket på ena sidan. men den andra sidan så syns dom lika mycket fortfarande :(

men sen när du gått ner tillräckligt mycket så kommer dom att blekna och solar du lite och blir brunare så kommer dom inte att synas så mycket tror jag. l

ycka till mina striae bröder ;)

Tack så mycket för svaren. Får se det som en tatuering eller något :hbang:

Zsara
2009-06-12, 12:05
om man har typ vita såna där ränder på låren är d också bristningar?

14K
2009-06-12, 12:08

Nä... battle wounds :)

King Grub
2009-06-12, 12:59

Ja, det är möjligt. Bristningar bleknar med tiden och blir ljusa streck.

Lellan
2009-06-12, 13:09
Ja, det är möjligt. Bristningar bleknar med tiden och blir ljusa streck.

Jag trodde att jag bara hade bristningar på magen typ. Sen solade jag, har solat ngra ggr, och det har blivit som vita streck (ser ut som gamla bristningar, fast väldigt raka till skillnad från mina andra som är mer oregelbundna streck) på vid ljumskarna och 3 vid varje armhåla.

De syntes inte innan jag solade.. men är det bristningar som kommit nu vid nedgång (borde väl vara röda isf) el har jag bara varit blind tidigare? De sitter liksom inte där man lagrar mkt fett, men kanske är gamla fettobristningar ändå..

Skitsamma, lite battle wounds låter ju bara bra. ;)

King Grub
2009-06-12, 13:09
Är dom vita är dom gamla (om det är bristningar).

Noctrl
2009-06-13, 10:35
kanske bara du som har haft huden i veck när du har solat så det har blivit streck som inte har fått lila mycket sol som övriga huden

Johan_P
2009-06-13, 23:22
kanske bara du som har haft huden i veck när du har solat så det har blivit streck som inte har fått lila mycket sol som övriga huden

Var det ett skämt?

braxen
2009-06-14, 10:25
Jag själv och andra jag känner till har fått mer bristningar i samband med viktminskningar än viktökningar.

Noctrl
2009-06-14, 14:12
Var det ett skämt?
Nej.

Drast
2009-06-14, 21:31
Det ser ju inte ut som om du bär runt på nån megakagge ändå så nån bieffekt att tala om lär du inte få av dessa bristningar. :)

letmetouch
2009-06-14, 21:47

HAHAHAHHAHAHAHAHAH och sen frågar han om du skämtar och du säger nej?

hahaha tack du gjorde min kväll

Lellan
2009-06-15, 07:41
Trevligt att ngn fick sin kväll gjord, men så långsökt är det väl inte om man tex använder ett liggsolarium och får ett vitt streck tex om man ligger med armarna nedåt.

Nu har jag solat i ståsolarium och det rör sig om bristningar kan jag konstatera, inga andra vita streck. Men mina andra bristningar kan man känna med handen, dessa känns inte alls + de började synas när jag solade, kanske var de blekta och smälte in i min bleka hud.

Anyways, jag är som en karta. :D

letmetouch
2009-06-16, 22:03
haha ja men om man kollar på bilden som han skickade med så borde man fatta att det inte är av solariumet/solen som gjort det:P

inga hard feelings nu men jag tyckte det bara var en väldigt rolig fråga! creed till dej Noctrl :D

Lellan
2009-06-16, 22:25
haha ja men om man kollar på bilden som han skickade med så borde man fatta att det inte är av solariumet/solen som gjort det:P

inga hard feelings nu men jag tyckte det bara var en väldigt rolig fråga! creed till dej Noctrl :D

Fast jag tolkade svart som riktat till mig iom att jag fått vita streck efter solning som jag inte sett innan.
Kanske är jag bara självcentrerad. :D

Noctrl
2009-06-17, 23:14
Min post var riktat åt dig Lellan, det var väl ganska uppenbart kan man tycka. Sedan kan jag hålla med om att det var en ganska långsökt förklaring.

böllen
2009-07-13, 20:22
så men andra ord så är det omöjligt att få ett 6-pack om man en gång haft bristningar?

King Grub
2009-07-13, 20:29
Det är individuellt, men chanserna minskar ju mer överviktig man varit och ju sämre genetiska förutsättningar för huden man har.

Har man varit riktigt fet och har magen täckt av bristningar får man nog räkna med att så är fallet.

Purren
2009-07-15, 17:46
Lustigt, tänkte just skapa en tråd om detta.

Har också fått lite bristningar, som tur är så har det inte varit på något viktigt ställe än... Bara på diverse platser på benen.

Hur kommer detta sig egentligen? Inte direkt som att huden stretchas ut för snabbt. Är det kaloriunderskottet som förstör elasticiteten i huden?

så men andra ord så är det omöjligt att få ett 6-pack om man en gång haft bristningar?

Det är individuellt, men chanserna minskar ju mer överviktig man varit och ju sämre genetiska förutsättningar för huden man har.

Har man varit riktigt fet och har magen täckt av bristningar får man nog räkna med att så är fallet.

Känns som att den slutsatsen var rätt random? Vad är det som stoppar en från att få ett 6-pack? Är det de kvarvarandefettcellerna eller är det något med hudbristningarna?

Såg ingen koppling till det som stod i tråden.

King Grub
2009-07-15, 18:08
Random? Det är ju en självklarhet. Hur skall fettcellerna och huden försvinna?

Fråga någon som varit fet och har en mage täckt av bristningar. Det är inte många procent som någonsin får en stenhård mage efter det.

Har man någon erfarenhet av saken, så vet man att det är så.

Purren
2009-07-15, 19:00
Random? Det är ju en självklarhet. Hur skall fettcellerna och huden försvinna?

Fråga någon som varit fet och har en mage täckt av bristningar. Det är inte många procent som någonsin får en stenhård mage efter det.

Har man någon erfarenhet av saken, så vet man att det är så.

Det var random med tanke på att det inte hade någon tidigare koppling i tråden, som det lät att det hade.

Förstår dock inte vad problemet är, man har väl inte sämre möjligheter till att förlora fett om man har hudbristningar på magen?

Sen att man har svårare att bli riktigt hård om man har varit överviktig tidigare kan jag förstå, men vad spelar hudbristningarna för del i det hela?

King Grub
2009-07-15, 19:04
Huden i och omkring det aktuella området förlorar all sin elasticitet, och alla som har haft dom på magen vet att det alltid blir löst kvar.

Purren
2009-07-16, 00:17
Huden i och omkring det aktuella området förlorar all sin elasticitet, och alla som har haft dom på magen vet att det alltid blir löst kvar.

Hur mycket är för mycket?

King Grub
2009-07-16, 08:19
Hur mycket är för mycket?

För mycket av vad och för vad?

Oavsett vad du syftar på, har alla inte samma genetik, varför du inte kan få något procent-, centimeter-, eller gramsvar.