Visa fullständig version : Mordet på There Johansson Rojo
För er som inte har sett detta http://www.aftonbladet.se/nyheter/article5347367.ab
Jag tycker att det är förjävligt att när man är så ung tar livet av en annan människa, vartfan är världen påväg? 16 år gammal och misstänkt för mord på en jämnårig flicka. När man läser sånt här blir man alldeles till sig och undrar vad som driver en 16 åring pojke att göra något sånt här.
Diskutera.
Är det mer accepterat att mörda någon när man är äldre?
Ha, har aftonbladet gått och fått poetiska ambitioner nu?
Vad finns det att diskutera? Världen är väl på väg dit världen för oss (jag är fanken lika poetisk som aftonbladet!). Det är väl knappast en modern företeelse att unga människor mördar varandra. Det har hänt förr, liksom.
Nej.
Ha, har aftonbladet gått och fått poetiska ambitioner nu?
Vad finns det att diskutera? Världen är väl på väg dit världen för oss (jag är fanken lika poetisk som aftonbladet!). Det är väl knappast en modern företeelse att unga människor mördar varandra. Det har hänt förr, liksom.
Ju kortare meningarna är, desto bättre är poesin.
Men ååh*screwy*, hur orkar du komma med sådana där skitkommentarer?
Ganska lite överdriven parallell, men du skulle alltså inte bli mer chockad av att en 2åring mördar någon, än en 40 åring?
Eftersom det är, som påpekas i artikeln, såpass ovanligt gör att jag inte funderar speciellt mycket på det. Det slog slint, förmodligen mycket känslor involverade, det händer och kommer fortsätta att hända. Världen är inte påväg någonstans, onödigt att dra lika stora växlar som kvällspressen.
mattilainen
2009-06-10, 19:23
Jag kunde ärligt inte ta artikeln på allvar när jag läste den som en dikt. Fick läsa om den och försöka att inte läsa som en dikt..
JustinCredible
2009-06-10, 19:59
Det är en krönika, inte en vanlig artikel. Förövrigt stör jag mig på en av bilderna i aftonbladet där kompisen till tjejen som "beställde" mordet sitter och ler vid minnesplatsen. Och hon är med på typ alla bilder med den mkisstänkte = koncpiratjon
Visst är det sorgligt men när kvällstidningarna hypar upp väl utvalda mord för att sälja lösnummer så blir jag arg på tidningarna istället för på mördaren.
Klart alla tidningar gör så, dem vill ju sälja. Vi drev Lettland till bankrutt för vi skulle tjäna pengar, alla gör det. Omoraliskt? Visst, men världen är så idag tyvärr.
Angående mordet så är det hemskt, sjukt att det kan gå så långt. Hemskt för både parternas föräldrar på olika sätt då givetvis.
Tragiskt hur som helst.
Många som kommenterar olika tidningars upplägg om hur dem skrev det istället för att foksuera och kommentera det som verkligen har hänt, men alltid ska det klagas såklart.
Huffo the A-LagaRe
2009-06-10, 22:10
Vilket straff får en 16-åring som mördar, samma som en vuxen?
Det är tragiskt när man så ung tar en annan människas liv, så även för barnsoldater i Afrika / SydAmerika / Asien etc.
Huffo the A-LagaRe
2009-06-10, 22:18
Det är tragiskt när man så ung tar en annan människas liv, så även för barnsoldater i Afrika / SydAmerika / Asien etc.
Varför blir man barnsoldat, är det bra betalt eller:confused:
Varför blir man barnsoldat, är det bra betalt eller:confused:
Lek inte rolig.
Under 18 så blir de ungdomsanstalt istället, under 21 kan man inte få livstid, man har alltså straffrabatt upp till 21 enligt procent system. Så typ en 18 åring får 50% av tiden som en 50 åring får har jag för mig, å sen stiger de å en 21 åring får typ 80%.
Tycker de är mer förståligt med mord bland barn än vuxna, dom förstår inte på samma sätt de dom gör, finns en anledning till att barn inte döms som vuxna i sverige.
Sen har morden legat på en jämn nivå i sverige länge, så världen är nog inte på väg någonstans.
Tycker de är mer förståligt med mord bland barn än vuxna, dom förstår inte på samma sätt de dom gör, finns en anledning till att barn inte döms som vuxna i sverige.
Sant att de förstår sämre antar jag men mer förståeligt med mord bland unga håller jag inte med om. Känns inte som om unga borde hamna i situationer där de "måste" döda varandra. Nåt enstaka grabbslagsmål som urartar kan man förstå men att en kille slår ihjäl en tjej bara sådär borde inte kunna hända i femtonårsåldern.
Hos vuxna finns det äktenskapsproblem, dålig ekonomi och massa elände som
gör att nån råkar illa ut men femtonåringar ska ju inte ha såna problem.
Sant att de förstår sämre antar jag men mer förståeligt med mord bland unga håller jag inte med om. Känns inte som om unga borde hamna i situationer där de "måste" döda varandra. Nåt enstaka grabbslagsmål som urartar kan man förstå men att en kille slår ihjäl en tjej bara sådär borde inte kunna hända i femtonårsåldern.
Hos vuxna finns det äktenskapsproblem, dålig ekonomi och massa elände som
gör att nån råkar illa ut men femtonåringar ska ju inte ha såna problem.
Du har ju rätt, men jag tänkte såhär:
Vi är djur, vi har i tusentals år överlevt genom att slå ihjäl varandra, att leva som vi gör nu strider mot alla naturenslagar, de är inget vi har i oss utan de är något som måste präglas in i oss genom uppfostran.
Ett barn med sämre uppfostran har ännu kanske inte helt förstått hur vi ställer krav och hur vi anser att man ska beete sig i samhället, därav kan han/hon korsa den osynliga linje vi dragit.
Alltså, att inte döda stider mot evolutionen men vårt samhälle anser de vara fel och vi har röstat igenom lagar som säger att de är fel, men de är inget en människa föds med, dock är vi flockdjur så vi går inte naturligt runt och är våldsamma, men alfahanar gör.
Oj långt inlägg, men men.
Klart alla tidningar gör så, dem vill ju sälja. Vi drev Lettland till bankrutt för vi skulle tjäna pengar, alla gör det. Omoraliskt? Visst, men världen är så idag tyvärr.
Nä, det gjorde "vi" inte. Man kan kanske säga att ledningarna för några svenska storbanker bidragit till deras utsatta finansiella läge. Men jag tror knappast någon därifrån hänger på Kolo.
Mordet är helt sjukt, fan vad slint det kan slå i skallen på folk. Hade jag varit den mördade flickans farsa så hade jag inte kunnat ansvara för mina handlingar efter en sån händelse.
hahavaffan
2009-06-11, 02:00
Lek inte rolig.Lek inte tråkig. Det var nog mer en upprörd undran än ett försök till att vara rolig.
Den som gjort detta har ju helt klart en sjukdom och har inte förstått sina handlingar!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.