Visa fullständig version : Ica-bankort, bra utomlands?
Tja
Kommer snart flytta ett tag till Japan och tänker kolla med bankort. Mitt nuvarande bank Nordea tar ju per uttag 40kr + På köp/uttag utomlands ingår valutaväxlingspåslag motsvarande 1,48% av det svenska beloppet.
Har kollat ut Ica-bankkortet och det har dessa priser. (http://www.ica.se/FrontServlet?s=ikk&state=bankprislista)
Nordea har dessa priser. (http://www.nordea.se/Privat/Kort+och+betalningar/Kort/Priser/201724.html)
Det är ganska självklart att Ica kortet verkar vara bättre alternativ för utlandet. Finns det något annat man missar? Ska jag stänga av mitt nuvarande Visa kort? Behålla den? Ha 2 st?
För jag tänkte att man kan ha båda 2 korten. Visa hos Nordea och Mastercard hos Ica. Och man kan skicka pengar mellan konton via internetbanken.
Vad tycker ni?
Jag har ett Mastercard hos ICA som jag endast använder vid resor men brukar ha med mig mitt vanliga visa som reservkort. Jag hade gjort precis som du tänker. De 200:-(?) som ICA's kort kostar per år sparar du ju in efter bara ett fåtal uttag
Mjo det var exakt så jag tänkte.
ICAs kort är helt klockrent för användning utomlands
Har både icas kort och ett visakort, använder aldrig visakortet nuförtiden så jag borde nog säga upp det.
Dessutom får man poäng på allt man handlar även utanför ica om du tar ica bankort plus, då får du ica checkar hemskickade varje månad.
Hur långt tid tar det och få hem det efter man har beställt det? Det är lite bråttom. åker om 19 dagar
AFanatic
2009-06-06, 21:41
Se till att alltid ha minst två kort när du är utomlands. Ifall det ena inte fungerar eller blir stulet.
ICA Bankkort Plus 320 kr/år* - ganska hög avgift måste jag säga.
Se till att alltid ha minst två kort när du är utomlands. Ifall det ena inte fungerar eller blir stulet.
ICA Bankkort Plus 320 kr/år* - ganska hög avgift måste jag säga.
Det är ICA Bankkort 240 kr/år jag tänkte skaffa.
AFanatic
2009-06-06, 21:44
Hur långt tid tar det och få hem det efter man har beställt det? Det är lite bråttom. åker om 19 dagar
Normalt brukar man säga (3-)5 bankdagar, men det kan säkert variera mellan banker.
AFanatic
2009-06-06, 21:45
Det är ICA Bankkort 240 kr/år jag tänkte skaffa.
Det var mer riktat till Råttans kommentar. :)
Det var mer riktat till Råttans kommentar. :)
Jasså, antar man inte handlar på ICA utomlands då och kan ignorera bonuset :D
AFanatic
2009-06-06, 21:52
Man ska vara medveten om vad man beställer:
"När du handlar på andra ställen utnyttjar du din räntefria kortkredit. I slutet av månaden kommer en räkning på alla dessa inköp. Du kan då välja att betala hela, eller skjuta upp en del av betalningen om du vill. Du betalar bara ränta på den del du skjuter upp."
Från ICA:s hemsida.
Med andra ord är Bankkort Plus ett betal- och kreditkort. Effektiv årsränta på 12,07 %.
Man ska vara medveten om vad man beställer:
"När du handlar på andra ställen utnyttjar du din räntefria kortkredit. I slutet av månaden kommer en räkning på alla dessa inköp. Du kan då välja att betala hela, eller skjuta upp en del av betalningen om du vill. Du betalar bara ränta på den del du skjuter upp."
Från ICA:s hemsida.
Med andra ord är Bankkort Plus ett betal- och kreditkort. Effektiv årsränta på 12,07 %.
Men den vanliga Ica Bankort är väl som en vanlig Visa kort? Där man endast tar ut pengar/betalar mer. Inga konstigheter??
Där man endast tar ut pengar/betalar med (ska det stå)
Ja men ja fick nåt erbjudande så det var gratis första året eller halva priset kanske, minns inte riktigt.
Men 80 kr mer är det ju värt tycker jag, det tjänar man ju typ ihop varje månad i bonus.
Ingen ränta om man betalar det då man ska, aldrig betalat nån ränta där.
Det vanliga ica bankortet är inget kreditkort utan funkar som vanligt visakort.
AFanatic
2009-06-06, 22:46
Men den vanliga Ica Bankort är väl som en vanlig Visa kort? Där man endast tar ut pengar/betalar mer. Inga konstigheter??
ICA Bankkort är ett vanligt uttags- och betalkort - ett bankkort helt enkelt.
Ville bara poängtera att det är viktigt att man håller dessa två kort isär, eftersom det är kredit på det ena.
ICA Bankkort är ett vanligt uttags- och betalkort - ett bankkort helt enkelt.
Ville bara poängtera att det är viktigt att man håller dessa två kort isär, eftersom det är kredit på det ena.
Point taken :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.