handdator

Visa fullständig version : Gamla frågor från en ny medlem

NiklasM
2003-08-14, 12:17
Jo, nu har jag spenderat några timmar (?) på olika trådar i detta forum för at försöka få mig en humm om hur just jag skall göra för att nå önskat resultat. Jag befinner mig i en dimma av olika råd och tips och när man slutligen funnit ett inlägg där man tycks finna lite resonemang som man förstår, så är nästa inlägg en dementi på detta. Eller en variant på den samma.
Framförallt känns det som ni befinner er långt framför mig i näringslära vilket troligtvis är det största problemet.

Hur och framförallt vad skall jag äta för att få bra effekt av min styrketräning? Finns det menyförslag som man kan läsa ngnstans?

Jag är 192cm och väger en bra dag c:a 87 kg. Mesta av vikten sitter runt magen. Den ringen skall bort och resten skall bli lite "snyggare".
Jag tränar idag c:a 3-4 ggr i veckan och då en combo av cardio & styrka. Helst skulle jag vilja träna båda samma dag.
Men visst, rena cardiodagar funkar. Har fått ett träningsschema av en instruktör på gymet som löper på tre dagar och skulle gärna behålla det tänket.

Så hur och vad ska jag äta? En del äter jordnötter andra skumbananer medans en tredje slutar dricka mjölk.

Heeeeeeelt snurrig är jag....

Hoppas nu detta vart postat i rätt del av detta eminenta forum...

:thumbup:

Niklas

GhostFace
2003-08-14, 12:33
Hur ser träningsschemat ut som du fått av instruktören?

Beroende på var man vill komma med sin egen träning så varierar även förslagen på kosten.

Massivf
2003-08-14, 16:48
Hur äter du idag...Niklas?

NiklasM
2003-08-14, 17:27
Målet med min träning är naturligtvis att må bättre. Att få mer muskler som håller min långa, vingliga kropp uppe utan att slita alltförmycket på ryggen och annat. Men att även se bra ut tillhör det hela. Sen är det, i motsats till mina fördomar, rätt kul. :)

Mitt träningsschema ser ut som följer:

Dag 1

Benpress
Lårcurl
Benspark
Latsdrag
Sittande Rodd
Stångcurl
Hammercurl
Hantellyft Bakåt
Rotatorcuff
Ryggresningar

Dag 2

Hantelpress
Hantelflyes
Axelpress
Hantellyft åt sidan
Push-Down Rep
Kickbacks
Mage

Dag 3

Sittande Rodd
Hantellyft Bakåt
Hantelpress
Hantellyft åt sidan
Pusch-Down Rep
Stångcurl
Mage
Ryggresning

Detta har jag kört några månader och känner mig tillfreds med det. Nu på senare tid har jag kastat in 15-20 minuter löpband eller trappmaskin i högt tempo.

Så vad äter jag då? Ja du, lite allt möjligt. Jag äter fettsnålt i sann Viktväktaranda. Jag behövde hjälp med att gå ner 10 kg som jag drog på mig när jag slutade röka. Ja, jag är fortfarande rökfri!
Man unnar väl sig lite ibland, men sällan mer än en dag i veckan.
Frukost blir väl Branflakes med lättmjölk, ev en grov macka med skinka. Lunch kanske pastasallad, fisk med potatis, Wok med ris, Sushi eller så. Middag består ofta av mycket wookat med nudlar, pasta med diverse tillbehör och "det vanliga" som man äter. Falukorv, Köttbullar, potatismos, och makaroner etc.
Det händer att en frukt glider ner som mellanmål.

N

Massivf
2003-08-14, 17:43
ja skulle ta bort rygg på bendagen...låta den vara kvar på dag 3

GhostFace
2003-08-14, 17:43
Jag tycker vid en 1:a koll att det saknas protein i din kost.
Inget fel på husmanskost men vill man lägga på sig lite muskler så är byggstenen protein.
Ex. på bra proteinkällor är; kött, kyckling, räkor, tonfisk & fisk överhuvudtaget är bra, ägg, mjölk. Komplettera med proteinpulver om du så önskar.

Åse Columbus
2003-08-14, 17:55
Originally posted by Massivf
ja skulle ta bort rygg på bendagen...låta den vara kvar på dag 3

Ungefär

en bendag

en ryggdag

en bröstdag

sen kan du sätta in dina armar o axlar på de dagarna som du själv tycker. (de e ju 3 grupper som man kan bolla lite med...axlar är ju tungt, så de skulle ja lägga in på en dag som du inte kört tungt på på andra grupper...å andra sidan gäller det att veta vad man vill prioritera)

glöm inte magen.

åse

NiklasM
2003-08-14, 18:12
OK, ska kolla lite på omläggen. Verkar vettigt. Mina cardiopass efter träningen, kommer dessa att, tillsammans med styrkan minska min mage (naturligtvis hela kroppen men man måste fokusera ;))?
Eller är detta bättre att angripa genom att förändra kosten?

Detta med att inte äta kolhydrater efter träning och annat jag läst? Jag har mer och mer börjat minska pasta, ris och potatis till middag. Är det rätt på en träningsdag? Skall man alltid göra det? Istället äter jag mer kött...mer proteiner.
När ska jag käka kolisarna? Innan träningen då? Proteiner efter?
Hur kan en "bra" meny se ut?

Många frågor...men som sagt jag är virrig.
Som tur är kommer Åse snart tillbaks till jobbet så jag kan terra henne med 1000 frågor, eller hur Åse. :)

N

King Grub
2003-08-14, 18:16
Några kostpunkter:

Dela upp ditt matintag på fler mål. 5 eller 6 mindre mål per dag.

Ät långsamma kolhydrater och protein till varje mål.

Långsamma kolhydrater har ett GI på 70 eller lägre. Här är en tabell:

http://www.kolozzeum.com/gemensamma/gi-tabell_ny.htm

Bra kolhydratkällor: pasta, parboiled ris, kokt potatis, havregrynsgröt, rågflingegröt, All-Branflingor, korngryn, kornris, mjukt och grovt flerkornsbröd, matvete, bönor, linser.

Bra proteinkällor: rent, magert kött som fläskfilé- och kotlett, rostbiff, skinka och lövbiff, alla sorters fiskar, magra mjölkprodukter, ägg, hamburgerkött, musslor, räkor, krabba, mm.

Välj minst en kolhydratkälla och en proteinkälla till varje mål, 5 eller 6 gånger om dagen. Till det bra fett som raps-, oliv-, eller linfröolja, eller fet fisk som makrill eller sill eller strömming eller lax om du valt den proteinkällan. Komplettera med grönsaker och frukt. Ingen speciell mat är bättre vid en viss tidpunkt på dagen, utan det är en smaksak. Gröt passar lika bra till lunch som till frukost, tex, och pasta lika bra till frukost som middag, om man nu känner för makaroner när man vaknar.

Undantaget är efter träningspassen. Då tar du en proteindrink och snabba kolhydrater, dvs cornflakes, vitt bröd, skumgodis, potatismos, russin, mm.

Efter träningen behöver du alltid kolhydrater, då snabba, för återhämtning och glykogeninlagring. Då väljer du alltså ett högt GI i stället, enda gången på dagen. Plus protein till det. Målen därefter kan du snåla in på kolhydratintaget och basera målet innan du hoppar ner i sängen på protein och fett. Huvudsaken om du vill gå ner är dock att du ligger på kaloriminus, inte att du stryper kolhydraterna helt. Vill du däremot bygga muskler är det nästan ett måste att ligga på kaloriplus. Alltså går de båda sakerna inte ihop speciellt bra, utan man får prioritera.

GhostFace
2003-08-14, 18:17
Nej, efter träning är det snabba kolhydrater + protein som gäller för att snabbt fylla de luckor av energiförlust kroppen råkar ut för vid fysisk träning.

Man ska heller inte minska ner på maten överhuvudtaget om man har tänkt att lägga på sig muskler/kroppsmassa utan äta jämnt fördelat under dygnets timmar även de dagar man inte tränar. Allt spelar roll.

Äter du väldigt mycket pasta & ris o potatis för du skriver att du dragit ner på det?

Åse Columbus
2003-08-14, 18:31
Originally posted by NiklasM
Många frågor...men som sagt jag är virrig.
Som tur är kommer Åse snart tillbaks till jobbet så jag kan terra henne med 1000 frågor, eller hur Åse. :)

N

hahaha...visste väl att de va du !!!!

Kul att ha dig med på forumet!!!
Välkommen!!

Glöm inte att använda dig av "search" funktionen som är suverän på detta forum...

Laddar upp med energi för att bemöta dina frågor på jobbet.

Har du läst färdigt böckerna förresten?

ÅC

NiklasM
2003-08-14, 18:31
King Grub: Du är en mästare på pedagogik! Tack för din enkla och lysande beskrivning! Får en betydligt bättre koll nu känns det som, helt klart.

GhostFace: Näe, jag äter verkligen inte mycket pasta och ris, utan det är ett beslut jag tog efter, som jag beskrev i mitt första inlägg, läst enstaka tips och råd och på något sätt tyckt att det var ett bra beslut. Vilket det, som ni hjälpsamma själar, berättat för mig. Tack för det, jag kan inte leva utan pasta/nudlar.

Äta skumgodis efter träning? I like!!

Niklas

Ps. Böckerna ligger lästa, men inte helt. Du får dom dock på måndag. Ds