Visa fullständig version : Nollrasism
Tv4:as grej med nollrasism som dom kör mellan programmen är en bra grej, om dom inte skulle vara så tunnelseende och orättvisa själva med den. Tycker dom spär på fördomarna.
Säger man ordet rasist tänker dom flesta på en rakad 20-årig svensk med bombarjacka och stålhätta. Är det något typiskt svenskt? Precis som jantelagen, något som bara finns där? Måste vi i våran skräck för att bli stämplade för något vi förhoppningsvis inte är, alltid trycka ner oss själva?
Minns en dagstidning för några år sedan som hade en artikel om en vit man som blivit utsatt för "omvänd rasism" av några mörkhyade. :confused:
Rasism som rasism, den finns över hela världen och i alla former och mellan alla folkslag.
Nåja, här är tv4:as fina försök att på ett "roligt" sätt visa hur det går när "Svensson" (Otroligt fyndigt) vinner en tennismatch tämligen orättvist.
http://tv4play.se/?videoId=1.1027946
Tv4:as grej med nollrasism som dom kör mellan programmen är en bra grej, om dom inte skulle vara så tunnelseende och orättvisa själva med den. Tycker dom spär på fördomarna.
Säger man ordet rasist tänker dom flesta på en rakad 20-årig svensk med bombarjacka och stålhätta. Är det något typiskt svenskt? Precis som jantelagen, något som bara finns där? Måste vi i våran skräck för att bli stämplade för något vi förhoppningsvis inte är, alltid trycka ner oss själva?
Minns en dagstidning för några år sedan som hade en artikel om en vit man som blivit utsatt för "omvänd rasism" av några mörkhyade. :confused:
Rasism som rasism, den finns över hela världen och i alla former och mellan alla folkslag.
Nåja, här är tv4:as fina försök att på ett "roligt" sätt visa hur det går när "Svensson" (Otroligt fyndigt) vinner en tennismatch tämligen orättvist.
http://tv4play.se/?videoId=1.1027946
Svar ja. Ifrågasätter du invandringspolitiken är du rasiststämplad, oavsett hur många invandrare du umgås med, så är det tyvärr...
Scratch89
2009-06-06, 00:37
Åh, fräscht ämne!
High1ander
2009-06-06, 00:44
Självklart så får TV4s grejer effekten att det börjar växa godisträd med alla färger som både "vita" och "svarta" kan äta på. Eller så får det effekten att folk tycker det är skittöntigt och man blir nästan lite rasist bara för att man ogillar den tattiga reklamen.
Undrar om det är nollrasism när de vanliga Svenssons som vill fira Sveriges nationaldag idag blir nedslagna av några som tycker de är rasister?
TV4´s försök till att vara politiskt korrekta är patetiskt.
Den här reklamen kommer 40 år för sent.
Hur kommer det sej att det syns så lite "icke-svenskar" bland 4:ans
programledare, nyhetsfolk och påannonsörer ???
watertouch
2009-06-06, 03:48
Självklart så får TV4s grejer effekten att det börjar växa godisträd med alla färger som både "vita" och "svarta" kan äta på. Eller så får det effekten att folk tycker det är skittöntigt och man blir nästan lite rasist bara för att man ogillar den tattiga reklamen.
Undrar om det är nollrasism när de vanliga Svenssons som vill fira Sveriges nationaldag idag blir nedslagna av några som tycker de är rasister?
Hej bodde inte du lr aa iaf var i USA.?... Hur var dem där men "nationalism"... Har genom TV fått för mig att dem ska vara ganska "nationalistiska"... Lr aa iaf hissa flaggan på nationaldagen...
Åh, fräscht ämne!
:laugh:
Jag tycker iofs att tennisfilmen inte är speciellt typisk eller fördomsfull? Hur ska man kunna prata om rasism menar ni? Det finns lika mycket trams på båda sidor - någon skriker "rasism!" så snart det ska diskuteras invandrarpolitik, någon skriker "PK! Vi får junte ens hissa flaggan utan att kallas rasister!" när någon ens nämner ordet rasism.
Ignatius72
2009-06-06, 08:37
Det enda raka sättet att komma till rätta med rasismen är att starta en facebookgrupp. Fattar de inte det klara budskapet återstår endast namninsamlingar.
Det enda raka sättet att komma till rätta med rasismen är att starta en facebookgrupp. Fattar de inte det klara budskapet återstår endast namninsamlingar.
Eller att göra det till en EU-valfråga. "Vi är för fred, miljö, jobb och rasism."
Ignatius72
2009-06-06, 08:52
Eller att göra det till en EU-valfråga. "Vi är för fred, miljö, jobb och rasism."
Problemet är löst! Vad ska vi ta itu med nu?
Problemet är löst! Vad ska vi ta itu med nu?
The underpant gnomes.
The underpant gnomes.
Jag vet inte vad det är, men jag är singel så det låter intressant. Kan du buda över några?
http://images.southparkstudios.com/img/content/characters/38a.jpg
Phase 1: Collect Underpants
Phase 2: ?
Phase 3: Profit!
Scratch89
2009-06-06, 09:08
Jag får faktiskt erkänna att den här tråden tog en oväntad och uppskattad vändning.
D Andersson
2009-06-06, 09:34
Kan vi inte bara slå fast att svenskar i allmänhet kanske är de mest allmänbildade, upplysta och minst rasistiska människorna i världen?
Scratch89
2009-06-06, 09:36
Kan vi inte bara slå fast att svenskar i allmänhet kanske är de mest allmänbildade, upplysta och minst rasistiska människorna i världen?
Menar du alltså att utlänningar är dumma och rasister?
D Andersson
2009-06-06, 09:38
Menar du alltså att utlänningar är dumma och rasister?
Eftersom svenskar är de minst rasistiska i världen torde utlänningar vara mer rasister än oss iaf, om det gör dem till rasister vet jag inte. Var går gränsen?
Hur slår vi fast det? (Och kan man fastslå att det kanske är så?)
Svenskar allmänbildade? Svårt se hur vårt relativt enkla skola skulle kunna ge folket ett sånt attribut. Förutsatt att alla inte har ett sjukligt intresse av att skaffa sig allmänbildning på annan hand.
Tror också vi ligger bra till när det gäller att inte vara särskilt främlingsfientliga. Å andra sidan säger det inget att säga att vi är bra jämfört med andra - vi kan fortfarande vara väldigt dåliga. Ingen anledning heller att inte bekämpa rasism bara för att vi ligger bättre till.
Herr Oberst
2009-06-06, 12:05
Jag får faktiskt erkänna att den här tråden tog en oväntad och uppskattad vändning.
Åhh oväntat att en tråd spårar ur
D Andersson
2009-06-06, 12:19
Hur slår vi fast det? (Och kan man fastslå att det kanske är så?)
Det är bara att ta en titt runtom i världen, och om du hade vaknat på rätt sida kanske du kunde ha funderat ut vad jag menade - vi kan direkt fastslå att vi är bland de minst rasistiska i världen och att det kanske rentav är just vi svenskar som är minst rasistiska i världen.
Bilden av en rasist som en rakad 20årig man med stålhätta och bomberjacka är rätt föråldrad den med. Finns det ens några skinnbulor längre?
Bilden av en rasist som en rakad 20årig man med stålhätta och bomberjacka är rätt föråldrad den med. Finns det ens några skinnbulor längre?
Jag såg en för ett par veckor sedan. Han var som hämtad från nittiotalets mitt, men de växer sannerligen inte på träd längre, och tur är kanske det.
Eftersom myten att jantelagen är något typiskt svenskt (återigen) togs upp som en sanning så ber jag att få påpeka att Jante ligger i Danmark och författaren (Sandemose) som myntade konceptet jantelagen var dansk-norsk.
Scratch89
2009-06-06, 15:54
Eftersom myten att jantelagen är något typiskt svenskt (återigen) togs upp som en sanning så ber jag att få påpeka att Jante ligger i Danmark och författaren (Sandemose) som myntade konceptet jantelagen var dansk-norsk.
Visst är det så. Det var väl några år sedan som de dessutom begravde det Norska fenomenet Jante, officiellt med gravsten och hela köret?
Ignatius72
2009-06-06, 16:26
Det kan iofs vara typiskt svenskt även om upphovsmannen var dansk-norsk.
Om nu något kan anses till höra en nation vill säga, inte så sällan gör man gällande att något typiskt svenskt inte existerarar.
Jag håller med D Andersson här och tillägger; Inte enbart svenskar, utan svenskar födda i Sverige och inte invandrare.
Alltså folk oavsett färg som blivit född i Sverige och tar full del av våran kultur.
Det sorgliga är att folk försvarar invandrare så mycket, det blir till att man blir kallad rasist för man säger sin åsikt angående utrikes politik eller människor från en annan ras. Bara för att jag har mohammed aschbali betyder det väll FAN inte att jag hatar alla med den färg han bär? Otroligt korkat. Det är verkligen såhär "upptriggat" och enkelt att skylla/ ta till rasism som en ursäkt för något. Vi som är vita/eller utsatta har ingenting att säga emot. Tråkigt, men det är alltför många som utnyttjar konceptet rasism. Usch vad dåligt ordförråd jag har :(
Det enklaste sättet att undvika att bli kallad för rasist torde vara att ge fan i att tala om raser samtidigt som man drar slutsatser om människor kollektivt.
Åh, fräsch utspårning.
Även om man inte talar om kollektiv så blir man kallad rasist, alltså utnyttjar dom den punkten. För det har inget med deras ras att göra. Utan personliga handlingar.
Herr Oberst
2009-06-06, 18:09
Det enklaste sättet att undvika att bli kallad för rasist torde vara att ge fan i att tala om raser samtidigt som man drar slutsatser om människor kollektivt.
Även om det inte skulle skilja något mellan "raserna" så spelar ändå det kulturella in väldigt mycket och kollektivet riskera då att falla rätt tungt
Även om det inte skulle skilja något mellan "raserna" så spelar ändå det kulturella in väldigt mycket och kollektivet riskera då att falla rätt tungt
Nu är det ju som så att "kultur" allt som oftast har ett ganska så värdelöst förklaringsvärde eftersom det tenderar att vara alldeles för grovt tillyxat. Jämför med påståenden om mäns våld mot kvinnor, där ibland just att det oftast är män som slår som får förklara våldet. Med andra ord, en egenskap som delas av halva mänskligheten ska förklara varför en liten del av dem är våldsam mot den andra halvan. Det går inget vidare, i stället är det nog läge att rikta in sig mot mer specifika förklaringar.
Men det är förstås mer behändigt, man slipper ju allt det jobbiga med att tänka, om man höftar till med kultur som förklaring utan att också beskriva exakt vad det är som sker. Notera att när forskare talar om hederskulturer så finns det allt som oftast genomtänkta mekanismer för att beskriva begreppet, till skillnad från när de som drar knogarna i backen använder det.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.