Visa fullständig version : Meningslöst med intag av "kvällsprotein" vid alkoholintag?
Ganymedes
2009-06-05, 21:47
Har funderat på en sak. Om man, som jag ikväll, har druckit alkohol (1 flaska rött i mitt fall), är det någon vits att då ta en kaseinshake innan sänggående? Eller är de positiva effekterna av proteinshaken förtryckta pga alkoholen? Min spontana (okunniga) tanke är att när levern väl brutit ner alkoholen, kommer proteinet att komma till nytta som om inget har hänt, förutom att förloppet blir fördröjt och möjligen förminskat.
Kort och gott: efter en kväll med alkohol, är det meningslöst att ta en proteinshake eller ej?
Att det bästa är att avstå alkohol behöver ingen påpeka. Det vet jag. Men lite måste man få unna sig. Speciellt när man firar "deff-mål uppnått". :)
lär ju inte vara sämre med en shake än utan
Tro på att det gör nytta, då känns det lite bättre ;)
Ganymedes
2009-06-05, 21:57
lär ju inte vara sämre med en shake än utan
Alltså, jo, om den bara lagras in som fett eller om det bara är slöseri med pulver. Inte för att jag tror att det är så. Men tro är sällan det samma som fakta. ;)
Alltså, jo, om den bara lagras in som fett eller om det bara är slöseri med pulver. Inte för att jag tror att det är så. Men tro är sällan det samma som fakta. ;)
men du har väl hängt här så länge att du vet att det inte spelar någon roll om en enskild måltid "lagras in som fett"
energi in resp ut
din muskler behöver väl aminosyror trots alkohol?
-Englund
2009-06-05, 22:48
En positiv sak är att du får vätska i kroppen... ;)
En extra boost av proteinsyntesen genom extra proteinpulver utöver det vanliga brukar jag ta eftersom alkohol nu ska föreställa muskelnedbrytande, för att få lite bättre samvete iaf:D
Ganymedes
2009-06-06, 07:23
din muskler behöver väl aminosyror trots alkohol?
Jo, men att de behöver det är inte det samma som att de får det, trots intaget. Jag frågade om shaken tillförde något väsentligt (och isåfall hur fördröjt eller försvagat det blev) eller om man lika gärna kunde skippa den. Jag vet hur det fungerar i normala fall, men inte när man har alkohol med i bilden.
Misstänker att jag måste påpeka att jag tog shaken innan jag skrev tråden iallafall. Jag är mer nyfiken på hur det fungerar rent teoretiskt.
Anonym112
2009-06-06, 20:29
Proteinsyntesen ska väl vara såpass sänkt under en fylla, att det knappt "ger" något med protein? Tryck ett skrovmål som återhämtning istället, så du mår som en prins nästa dag;)
Proteinsyntesen blir nedreglerad, inte avbruten. Proteintillskott kommer vara bättre än inget alls. Och då är det bara proteinsyntesen, EAA i blodet har ju en anti-katabol effekt också.
Eddie Vedder
2009-06-07, 06:37
Proteinsyntesen ska väl vara såpass sänkt under en fylla, att det knappt "ger" något med protein?
Ja just därför finns det nog en fördel med ett protein som motverkar muskelproteinnedbrytning. Balansen är ju syntes kontra nedbrytning. Långsamt protein motverkar muskelnedbrytning men stimulerar inte muskelproteinsyntes (i vila) och det kan jag bara se som en fördel när proteinsyntesen är nedreglerad.
Mindre proteinsyntes men bättre motverkan av nedbrytning måste ju vara bättre än lägre proteinsyntes men utan något protein som motverkar muskelnedbrytning.
Angående skrovmålet du nämner så funkar ju förstås även det kanon.:thumbup: Men i och med att frågan gäller just nattprotein väljer jag att svara på just det.
Ganymedes
2009-06-07, 07:55
Ja just därför finns det nog en fördel med ett protein som motverkar muskelproteinnedbrytning. Balansen är ju syntes kontra nedbrytning. Långsamt protein motverkar muskelnedbrytning men stimulerar inte muskelproteinsyntes (i vila) och det kan jag bara se som en fördel när proteinsyntesen är nedreglerad.
Mindre proteinsyntes men bättre motverkan av nedbrytning måste ju vara bättre än lägre proteinsyntes men utan något protein som motverkar muskelnedbrytning.
Angående skrovmålet du nämner så funkar ju förstås även det kanon.:thumbup: Men i och med att frågan gäller just nattprotein väljer jag att svara på just det.
Man borde införa en tredje knapp, bredvid "skicka svar" och "förhandsgranska inlägg"... "Tack Eddie". :hbang:
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.