Visa fullständig version : Hur väl tillagat vill ni ha Ert kött?
Jag har stött på en internetgruppering där tillagning av kött/stek enbart ska ske i minsta möjliga mån. Alltså en övervägande preferens för "rare", om man ska tala i standardtermer. Samma gruppering visar även upp en påtaglig aversion mot de som föredrar "well done".
Jag blir således lite fundersam på om det här fenomenet till största del består av rent trollande, eller om ni finsmakare verkligen förnekar oss som äter kött, väl tillagat, vår preferens?
Själv är jag inte särskilt van restaurangbesökare, inte heller någon finsmakare av mått, så jag har alltid ätit kött väl tillagat. Jag blir dock mer och mer frestad att mjuka upp mina krav. Men till "rare" är det ett gigantiskt kliv för vad jag kan tänka mig att äta i dagsläget.
Vad föredrar ni vad gäller rare/medium/well done? Hur ser ni på de som har andra preferenser?
Rare till extra rare. Precis så köttet blir lättskuret. Nyttigare och godare.
Gör jag själv lövbiff är det 10-15s per sida.
Jag gillar något mellanting mellan rare o medium.
Mescreant
2009-06-05, 18:08
Gillar allt från rare till well done men föredrar medium lagom svensktomgdensvenskaavundsjukan.
Wille005
2009-06-05, 18:10
http://farm1.static.flickr.com/209/516179285_60ac7571d6.jpg
tillagat precis till den gräns då det inte är rått, men däremot väldigt rosa i mitten. är det för rare, så att det är helt rått i mitten tycker jag väl inte sådär speciellt mycket om det.
Rosa eller lite blodigt, det ska inte rinna blod.
Det gör inget om köttet är lite rosa, men blöder det rött eller rosa köttsaft när man skär i det får de tillbaka tallriken oavsett vilken restaurang jag är på.
Rare eller medium rare.
Typ:
http://www.somethingaintright.com/Images/rare%20steak.jpg
Medium, tycker inte det känns riktigt fräsht med rare.
Men lövbiff som mikael nämnde får inte ligga i pannan länge alls.
Supercharger
2009-06-05, 18:22
Medium/rare.
Well done = brunt absolut INTE svart.
David Brent
2009-06-05, 18:26
Oftast medium.
hahavaffan
2009-06-05, 18:29
Det beror lite på. Medium-rare är helt klart bäst om köket vet vad dom sysslar med, men om det finns frågetecken kring kökets skills så blir det medium :) Idag åt jag världens godaste hamburgertalrik, och den fick jag medium och det var precis perfekt.
King Grub
2009-06-05, 18:32
Well done.
Oftast medium, svensk som man är.
Blodigt. Vill att blodet ska koka också.
Dexterity
2009-06-05, 18:34
Tentan avklarad!
Tentan avklarad!
Trevligt!
rare eller medium rare.
Typ:
http://www.somethingaintright.com/images/rare%20steak.jpg
+1
http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/rostas016.jpg
Rosa i mitten om jag steker själv, äter jag ute vill jag ha den hårt stekt på ytan och blodig innuti!
Absolut well done... skulle aldrig i hela mitt liv äta något som är rare... yuck.. Inte det minsta rött eller rosa i mitten får det vara.
Rockhard
2009-06-05, 19:38
Kan inte termerna men jag gillar bäst när det blir en pöl med blod på tallriken efter man skurit några bitar från köttet (nötkött).
Medium vill jag oftast ha, lite sådär lätt blodigt vill jag ha mitt kött.
Rosa i mitten.. lite halvblodigt!
Well done=överstekt och torrt, det är som att svära i kyrkan :D
Skämt och sido.. smaken är som baken.
som omnibus posta, perfekt
Beror förstås på vilken typ av kött. Ju bättre kött ju mindre tillagat. Medium till medium rare är dock vanligast.
Får inte vara något som helst rosa i biffen för min del. Det är mest konsistensen av rare jag ogillar.
Ganymedes
2009-06-05, 21:51
Föredrar rare-medium rare. Det ska vara så att köttet fått lite yta, men samtidigt behåller sin saftighet och maximalt med smak. Inte så att det rinner blod när man skär det, men inte heller så att det blir bränt på ytan.
gillar rare, men beror lite på köttbit också.
Rooobiin
2009-06-05, 22:50
Ordentligt... Är kanske lite utav en perfektionist! *screwy*
Fixar så det är riktigt ordentligt tillagat innan jag ens kör gaffeln i skiten! *drool*
Rockhard
2009-06-06, 08:24
Att man vill ha ordentligt genomstekt har egentligen inget med perfektionism att göra.
Guybrush
2009-06-06, 08:30
Medium eller medium/rare är det absolut godaste tycker jag. Genomstekt nötkött har alldeles för stor likhet med skosula.
Shakemynuts
2009-06-06, 08:33
Jag vill ha min riktigt blodig.
Ganska lustigt då jag var vegetarian ganska länge och kan psykiskt må lite dåligt när jag äter det, men det är ju så gott. :D
Beroende på köttet givetvis men pratar vi oxfile eller biff så föredrar jag om den bara vänder snabbt i pannan eller grillen.
"rosa i mitten" *drool*
Hungerframkallande tråd!
Ju finare köttbit desto kortare tid i pannan. Min favorit är råbiff.
Bah! Börjar verkligen känna mig tvingad att åtminstone testa något bättre kött, mindre väl tillagat än jag är van vid.
Det låter ju som att man verkligen går miste om något.
TcAnders
2009-06-06, 09:51
Well done utan tvekan..
Chaaarles
2009-06-06, 10:26
Ju längre tillagningstid desto bättre.
Bah! Börjar verkligen känna mig tvingad att åtminstone testa något bättre kött, mindre väl tillagat än jag är van vid.
Det låter ju som att man verkligen går miste om något.
Du måste helt klart testa, men det är inte alla som gillar det. Sedan gäller det att köttet är bra. Att äta en fryst oxfile rare är ljusår ifrån en rare perfekt mörad köttbit från din lokala köttaffär. Kvaliten på köttet märks mycket tydligare när det är mindre tillagat.
Du måste helt klart testa, men det är inte alla som gillar det. Sedan gäller det att köttet är bra. Att äta en fryst oxfile rare är ljusår ifrån en rare perfekt mörad köttbit från din lokala köttaffär. Kvaliten på köttet märks mycket tydligare när det är mindre tillagat.
Är det så att man inte gillar det är väll bara att steka på den lite till :D.
Jag vill ha min rosa förövrigt.
Fd_Megatuttarna
2009-06-06, 11:03
Medium rare. Så det smälter i munnen samtidigt som det är gott och saftigt.
MrKashchei
2009-06-06, 11:30
Rare eller medium rare.
Typ:
http://www.somethingaintright.com/Images/rare%20steak.jpg
Klockrent!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.