Visa fullständig version : 100g jordnötter per dag
100g saltade jordnötter per dag under bulkning... bra eller dåligt ?
Vet att salt inte är så bra i stora mängder men 100g räknas de som "stora mängder" ?
saltade jordnötter är så jävla gott så de är ju precis inge problem att få i sig när man vill lägga till ett par extra kcal per dag :D
King Grub
2009-06-05, 13:47
Det är varken bra eller dåligt per automatik.
Jordnötter har värdelöst protein och dålig fettsyresammansättning, men hur den sammansättningen påverkar, om den gör det, beror på hur din kosts fettsyresammansättning ser ut i helhet.
Värdelöst protein? Här har jag alltid sprungit runt och fått för mig att det är helt ok, speciellt jordnötssmör. Där ska ju fettet vara så in i helsingland bra. Inte Avokadobra, det fettet är ju ungefär lika bra som Jesus och Stålmannens cyborgbarn..
Hur som, vad gör det proteinet och fettet kasst? Är det att proteinet mest borde ses som ett komplement till andra proteiner, men fettet?
http://www.fineli.fi/food.php?foodid=378&lang=sv
Fleromättat fett, 99.9% omega-6: 11,6g/100g. Rätt sopigt. Omega-6 får vi i oss så det räcker ändå.
King Grub
2009-06-05, 15:47
Och proteinet har för begränsande mängder EAA.
http://www.jssm.org/vol3/n3/2/v3n3-2pdf.pdf
Ett PDCAAS på runt 50.
Ja, man lär sig något varje dag. Om man nu inte är en idiot..
Det verkar som att det finns oerhört mycket information man borde trycka in i hjärnan om detta. Om något år eller så ska jag kunna allt det här!
Tack för länkarna, den finska sidan verkar riktigt bra. Skönt alternativ till SLV.
Vilka nötter är bättre då? cashew och dom där dyra?
Makadamianöter är bäst. Baljväxten cashew är också ganska dåliga.
AmericanDragon
2009-06-05, 19:26
Nötter = överskattat.
Säger inte att någon här tror, men jag får det intrycket i det vardagliga livet att många verkar tro att man kan äta hur mycket jordnötter som helst, som om det var kalorifritt. För att så länge det är "bra fetter" så gör det inget att trycka i sig 200gram på en kväll liksom.
Äckligt är det också? Förstår inte hur folk gillar att äta det. Tacka vet jag winegum ;)
Tacka vet jag winegum ;)
Ja, för det är ju fullt av bra fetter...
Nötter = överskattat.
Säger inte att någon här tror, men jag får det intrycket i det vardagliga livet att många verkar tro att man kan äta hur mycket jordnötter som helst, som om det var kalorifritt. För att så länge det är "bra fetter" så gör det inget att trycka i sig 200gram på en kväll liksom.
Äckligt är det också? Förstår inte hur folk gillar att äta det. Tacka vet jag winegum ;)
Jordnötter är inte riktiga nötter som valnötter, hasselnötter, paranötter m.fl. Fettet i jordnötter är inte så bra, riktiga nötter är bättre. Jordnöten är en baljväxt.
Jordnötter är inte riktiga nötter som valnötter, hasselnötter, paranötter m.fl. Fettet i jordnötter är inte så bra, riktiga nötter är bättre. Jordnöten är en baljväxt.
Valnöten är i själva verket en stenfrukt, och har följaktligen även den dålig fettsyresammansättning; faktum är att den är ännu värre än jordnötens. 39 omega-6, om jag minns rätt.
Hur påverkar detta mig? Alltså, vilka bieffekter ger en överdriven konsumtion av omega-6 fett?
Daniel L
2009-06-05, 21:37
Hur är det med jordnötssmör då?
Också lika värdelöst för mig som är ute efter bra fetter, eller?
Hur påverkar detta mig? Alltså, vilka bieffekter ger en överdriven konsumtion av omega-6 fett?
* Kost och Ateroskleros - omega-6 och socker hotar, men rätt omega-3 och antioxidanter skyddar (http://publications.lib.chalmers.se/cpl/record/index.xsql?pubid=26518)
Överintag av omega-6 i form av linolsyra från fröfetter skadar via inflammatoriska eikosanoider och via lipidperoxidation av blodfetter. Neddragning på raffinerat vegetabiliskt fett från majsolja, solrosolja och margarin minskar effektivt riskerna för åderförfettning
* The Omega Ratio (http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/09/omega-ratio.html)
* A Practical Approach to Omega Fats (http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/09/pracical-approach-to-omega-fats.html)
Number one, don't eat vegetable oils high in n-6 fats. They are mostly industrial creations that have never supported human health. Number two, find a source of n-3 fats that can approximately balance your n-6 intake. In practical terms, this means minimizing sources of n-6 and eating modest amounts of n-3 to balance it. Some foods are naturally balanced, such as grass-fed dairy and pastured lamb. Others, like coconut oil, have so little n-6 it doesn't take much n-3 to create a proper balance.
Hur är det med jordnötssmör då?
Också lika värdelöst för mig som är ute efter bra fetter, eller?
Jordnötssmör, om det är en bra sort, är enbart malen jordnöt och ev. salt.
Daniel L
2009-06-05, 21:44
Jordnötssmör, om det är en bra sort, är enbart malen jordnöt och ev. salt.
Med andra ord: värdelöst?
Med andra ord: värdelöst?
Hur mycket jordnötssmör äter du? :-)
Daniel L
2009-06-05, 21:58
Hur mycket jordnötssmör äter du? :-)
Ingenting alls.
Letar dock efter lite bättre fettkällor att lägga till i min kost. Har läst på lite andra forum att jordnötssmör ska vara en ypperlig källa, så jag tänkte titta lite närmare på det.
Tack för hjälpen.
Bra och bra. För mycket fleromättat fett, oavsett om det är omega-3 eller omega-6, tros inte vara särskilt bra.
Så bra fetter är, om man tror på den gamla skolan, enkelomättade (t.ex. olivolja), och den nya/uråldriga, mättade. Kokosnötter och mandlar är prima.
Eddie Vedder
2009-06-06, 06:15
Ingenting alls.
Letar dock efter lite bättre fettkällor att lägga till i min kost. Har läst på lite andra forum att jordnötssmör ska vara en ypperlig källa, så jag tänkte titta lite närmare på det.
Tack för hjälpen.
Det är en fettkälla, extra fett till den övriga kosten. Men om du väljer den som din primära fettkälla skulle jag säga att du inte gör ett bra val. Men om kosten även innehåller fet fisk, ägg, fett från mjölkprodukter, från kött, olivolja, goda rapsoljebaserade såser, dressingar baserade på olivolja o.s.v. så kan ju givetvis en del utgöras även av fett från jordnötter.
AmericanDragon
2009-06-06, 08:08
Ja, för det är ju fullt av bra fetter...
Jag vill ta detta tillfälle att kritisera din läsförståelse. För om du hade haft en välutvecklad sådan så hade du sett att det jag skrev om fett, och winegum, inte ens var i samma stycke. Med andra ord sa jag aldrig att winegum innehöll något som helst bra fett? För att inte tala om att det jag sa om winegum fanns i samma stycke som "Äckligt är det också? Förstår inte hur folk gillar att äta det. Tacka vet jag winegum ;)" - så är det, för mig iaf, inte speciellt svårt att se att det var smaken jag pratade om, och där slår winegum nötter med hästlängder. IMO.
Nästa gång får jag skriva en extra dojjan-rad där jag förklarar mer ingående så du slipper misstolka det man skriver.
Peace!
* Kost och Ateroskleros - omega-6 och socker hotar, men rätt omega-3 och antioxidanter skyddar (http://publications.lib.chalmers.se/cpl/record/index.xsql?pubid=26518)
* The Omega Ratio (http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/09/omega-ratio.html)
* A Practical Approach to Omega Fats (http://wholehealthsource.blogspot.com/2008/09/pracical-approach-to-omega-fats.html)
Tack för ett bra och utförligt svar! Enligt diagrammen i den sista länken borde jag ligga hyffsat till. Fast jag drar iofs i mig en hel del kalkon.
Flexipop
2009-06-06, 09:49
Jag vill ta detta tillfälle att kritisera din läsförståelse. För om du hade haft en välutvecklad sådan så hade du sett att det jag skrev om fett, och winegum, inte ens var i samma stycke. Med andra ord sa jag aldrig att winegum innehöll något som helst bra fett? För att inte tala om att det jag sa om winegum fanns i samma stycke som "Äckligt är det också? Förstår inte hur folk gillar att äta det. Tacka vet jag winegum ;)" - så är det, för mig iaf, inte speciellt svårt att se att det var smaken jag pratade om, och där slår winegum nötter med hästlängder. IMO.
Nästa gång får jag skriva en extra dojjan-rad där jag förklarar mer ingående så du slipper misstolka det man skriver.
Peace!
Är inne på samma linje. Om jag ändå ska unna mig något som är ca 500 kcal per 100g så kan jag lika gärna äta det som är det godaste jag vet. Och här går smågodis före nötter alla dagar i veckan.
Daniel L
2009-06-06, 11:19
Det är en fettkälla, extra fett till den övriga kosten. Men om du väljer den som din primära fettkälla skulle jag säga att du inte gör ett bra val. Men om kosten även innehåller fet fisk, ägg, fett från mjölkprodukter, från kött, olivolja, goda rapsoljebaserade såser, dressingar baserade på olivolja o.s.v. så kan ju givetvis en del utgöras även av fett från jordnötter.
Absolut. Nu letar jag dock efter lite bättre fetter att lägga till i min kost. Jag börjat äta mer fisk osv på sista tiden.
Eftersom att jag inte tycker att jordnötssmör är så gott, så skippar jag nog det, då jag endast hade tryckt i mig det om det hade varit 'nyttigt' för mig.
Har på sista tiden kommit underfund med att bacon och majonnäs inte är den bästa källan för fett direkt!
Tack för svaret, föresten
Eddie Vedder
2009-06-06, 11:26
Har på sista tiden kommit underfund med att bacon och majonnäs inte är den bästa källan för fett direkt!
Majonnäs är baserat på rapsolja och äggula, en jättebra fettkälla. Bacon som fettkällaär inte alls dåligt det heller men bacon bör man nog se upp lite med ur andra perspektiv, blir väldigt mycket nitrit om man äter det varje dag.
Men både majonnäs och bacon är ju helt okej fettkällor utan tvekan.
Daniel L
2009-06-06, 11:52
Majonnäs är baserat på rapsolja och äggula, en jättebra fettkälla. Bacon som fettkällaär inte alls dåligt det heller men bacon bör man nog se upp lite med ur andra perspektiv, blir väldigt mycket nitrit om man äter det varje dag.
Men både majonnäs och bacon är ju helt okej fettkällor utan tvekan.
Hela min världssyn skakades precis om, rejält.
Men fetterna i fisk, tex lax. måste väl vara bättre än fetterna i bacon? Eller är jag helt ute och cyklar?
Men fetterna i fisk, tex lax. måste väl vara bättre än fetterna i bacon? Eller är jag helt ute och cyklar?
Lax, om den inte är odlad, innehåller en del EPA och DHA, även känt som omega-3. Är den odlad är det inte så mycket omega-3, utan mest omega-6. Fiskar har mest fleromättat fett, vilket stressar kroppen (lättoxiderat), så ett överintag är inte heller bra. Däremot skall du se till att balansera överintaget man får av omega-6 i vegetabiliska oljor och spannmåluppfött, så du skall naturligtvis inte utesluta fisken.
Bacon (och annat kött, ur minnet nu) består av ungefär 49% enkelomättat, 49% mättat och 2% fleromätatt fett. Så att fisken är bättre är vanskligt att säga -- mättat fett är stabilare än fleromättat och behövs i våra cellmembran. Nu kan förstås kroppen själv bygga mättat fett, så se det som en energikälla, helt enkelt.
Rapsolja i majonnäs innehåller faktiskt ganska mycket fleromättat fett, där en stor del (20g) är omega-6 och 10g omega-3, dock ALA (kortkedjigt) som inte konverteras till EPA och DHA (långkedjigt) i någon vidare utsträckning (1% eller så). Däremot fyller det en funktion, eftersom samma enzym som gör om omega-6 (LA) till AA förlänger ALA, så om det finns omega-3 i blir det inte lika mycket arakidonsyra producerat. För mycket arakidonsyra är av ondo, och i typisk "västerlandsk mat" får man för mycket av just det.
Raps och olivolja är ändå OK. Majsolja, solrosolja och några andra oljor, däremot, innehåller nästan enbart omega-6 och är otjänligt som människoföda.
Eddie Vedder
2009-06-06, 12:06
Just lax är ett kapitel för sig eftersom den allra mesta laxen vi äter är odlad och behöver inte alls vara en bra källa till omega-3. Det har undersökts och den odlade laxen har i många fall visat sig vara en kass källa till omega-3. Beror helt på vad odlarna väljer att mata dom med.
Men ja fet fisk med sin naturliga fettsammansättning är superbra fett. Att enbart äta fisk är ju dock inte bättre än att äta fisk regelbundet men även kombinera med t.ex. fett från nötkött, fläskkött (bacon t.ex.), ägg, mjölkprodukter och olika goda såser. Typ majonnäs, aioli, bearnaisesås m.m.
Jag rekommenderar att du kollar runt lite på forumet för tips på fettkällor finns i en miljon trådar.
Kroppen mår bra av att få i sig både mättat, enkelomättat, fleromättat fett.
Det intressanta är fördelningen. Fleromättade fetter är viktiga men pga deras ostabila struktur bör man inte äta stora mängder av dem. Sedan går debbaten lite isär vad gäller mättat/enkelomättat som mikaelj skrev. Vissa förespråkar en liten del mättat fett och en stor del enkelomättat (för den senare anses göra minst skada vid större intag). Medans andra är av åsikten att det mättade fettet kan utgöra den största delen av intaget.
Så frågeställningen om bättre fetter i ditten än datten är lite fel tycker jag. Allt beror ju på hur du äter i sin helhet vid sidan av ditten o datten.
Daniel L
2009-06-06, 12:26
Just lax är ett kapitel för sig eftersom den allra mesta laxen vi äter är odlad och behöver inte alls vara en bra källa till omega-3. Det har undersökts och den odlade laxen har i många fall visat sig vara en kass källa till omega-3. Beror helt på vad odlarna väljer att mata dom med.
Men ja fet fisk med sin naturliga fettsammansättning är superbra fett. Att enbart äta fisk är ju dock inte bättre än att äta fisk regelbundet men även kombinera med t.ex. fett från nötkött, fläskkött (bacon t.ex.), ägg, mjölkprodukter och olika goda såser. Typ majonnäs, aioli, bearnaisesås m.m.
Jag rekommenderar att du kollar runt lite på forumet för tips på fettkällor finns i en miljon trådar.
Nu blir jag ju nästan lite förbannad. Här har jag trott, att laxfileerna som man köper i frysdisken på ica är fullsmackat med omega 6 och andra bra fetter. Hur är det med annan fisk, som torsk tex?
Om man är ute efter bra fetter i form utav fisk, ska man då köpa direkt ifrån fiskbilen då, eller?
Tack för era, enormt välskrivna svar, Eddie och mikaelj. Jag har absolut fått lite att tänka på.
Sorry för OT.
Nu blir jag ju nästan lite förbannad. Här har jag trott, att laxfileerna som man köper i frysdisken på ica är fullsmackat med omega 6 och andra bra fetter. Hur är det med annan fisk, som torsk tex?
Om man är ute efter bra fetter i form utav fisk, ska man då köpa direkt ifrån fiskbilen då, eller?
Tack för era, enormt välskrivna svar, Eddie och mikaelj. Jag har absolut fått lite att tänka på.
Sorry för OT.
Ja, den vildfångade är bättre än den odlade vad gäller fettsammansättningen, torsk är ofta vildfångad men däremot väldigt fettsnål.
Makrill är annars en bra källa till omega-3.
Eddie Vedder
2009-06-06, 12:32
Det är ju just omega-6 den laxen riskerar att vara rik på. Fisk med större andel omega-6 är ju ett dåligt val. Omega-6 är absolut inte farligt, tvärtom livsviktigt, men det får man i sig så mycket av ändå och just fisken är ju denbästa källan att balansera upp omega-6 med omega-3.
Torsk är oväsentligt eftersom det är närmast fettfritt i vilket fall.
Vill du vara säker så köp någon som inte är odlad helt enkelt. Makrill i tomatsås är vildfångad, strömming och sill likaså. Sedan är det överhuvudtaget så att ekologiska animalier har en mer balanserd fördelning mellan omega-3 och omega-6 eftersom de inte utfordras på samma sätt. Och balansen är precis lika viktig som kvantiteten, om inte viktigare.
Jag vill inte verka otrevlig men var har du egentligen fått för dig allt? Inget illa menat nu utan av ren nyfikenhet. Var har du läst?
Tack för era, enormt välskrivna svar, Eddie och mikaelj.
Klart man ställer upp och svarar en kille med så bra musiksmak som du.:thumbup:
Torsk skall du inte äta om du vill ha fetter, för det är ingen speciellt fet fisk.
Fiskebilen ger ju ingen garanti för att fisken inte är odlad, men det är lättare att höra med dem. Satsa på havsöring om du bor nära Kusten om de fått sådan fångad eller Lax från norge.
Makrill är ju annars en fin fisk att köpa i fiskebilen, sill/strömming likaså.
Jag, även om säsongen varit sjukt dålig, brukar fånga min egna havsöring. Dock inte iår får då har det mest varit näbbgäddor m.m.
Daniel L
2009-06-06, 12:41
Jag vill inte verka otrevlig men var har du egentligen fått för dig allt? Inget illa menat nu utan av ren nyfikenhet. Var har du läst?
Klart man ställer upp och svarar en kille med så bra musiksmak som du.:thumbup:
Tror inte att du skulle kunna vara otrevlig, om du ens försökte.
Alltså. Jag är inte direkt kunnig inom kost och sådär, och varför skulle jag vara det, när jag inte har varit direkt intresserad utav det, förens nyligen. Mina frågor baserar jag på tankar som flyter runt i mitt huvud. Jag har självfallet tagit in en massvis med felaktig information ifrån diverse media som sitter kvar i huvudet, och i andra fall så tar jag väl det som i mitt huvud låter logiskt.
Enligt mig så är det ju en självklarhet att lax är nyttigare än bacon. Så är det nog för många andra också.
Jag läser en del här på kolozzeum. Lite på body. Ibland flashback. Lite olika bloggar också.
Det är skoj att ni med lite mer kunskap och erfarenhet tar er tiden att förklara hur det verkligen ligger till. Jag ställer inte dessa frågor för att verka märkvärdig eller sådär, utan helt enkelt bara för att lära mig mer om hur maten jag äter påverkar min kropp.
Daniel L
2009-06-06, 12:42
Torsk skall du inte äta om du vill ha fetter, för det är ingen speciellt fet fisk.
Fiskebilen ger ju ingen garanti för att fisken inte är odlad, men det är lättare att höra med dem. Satsa på havsöring om du bor nära Kusten om de fått sådan fångad eller Lax från norge.
Makrill är ju annars en fin fisk att köpa i fiskebilen, sill/strömming likaså.
Jag, även om säsongen varit sjukt dålig, brukar fånga min egna havsöring. Dock inte iår får då har det mest varit näbbgäddor m.m.
Trist med torsken. Ännu en sådan grej som var självklar i mitt huvud. Fisk liksom, det måste ju vara nyttigt.
Härligt att veta att makrill är lite bättre fisk. Det tycker jag är gott att käka också, och det är ju rätt viktigt.
Kul med fiske. Hållit på länge?
Nu är jag inte alls med.
Titta på SLVs Livsmedelsdatabas på Lax odlad norsk fjordlax så hittar vi alldeles utmärkt fett:thumbup:
0.9 % Omega-6 mot 3.5 % Omega-3 räknat på 100 g lax.
Var hittar vi den fisken ni skriver om ? Inte ens Regnbågslax odlad innehåller mycket Omega-6, även om sammansättningen är något sämre än odlad lax så är förhållandet fullt acceptabelt.
Eddie Vedder
2009-06-06, 12:46
Enligt mig så är det ju en självklarhet att lax är nyttigare än bacon. Så är det nog för många andra också.
Den teorin är i sig inte felaktig men du bör vara medveten om att det finns fler aspekter än svart och vitt bara.:) Laxen kan som sagt variera väldigt i kvalité, fläsk har ingen dålig fettsammansättning men bacon har andra nackdelar. Ingen av dessa är ett bra val att leva på men ingen av dom är dåliga.
Själv har jag ätit fläskkotlett till både frukost och lunch idag. Men även ost och två kapslar fiskolja har gått ner. Lär ha blivit fett från ägg, mer ost, havregryn och fet yoghurt innan dagen är slut också.
Trist med torsken. Ännu en sådan grej som var självklar i mitt huvud. Fisk liksom, det måste ju vara nyttigt.
Härligt att veta att makrill är lite bättre fisk. Det tycker jag är gott att käka också, och det är ju rätt viktigt.
Kul med fiske. Hållit på länge?
Torsk tycker jag är förbannat gott och äter det ofta, men går ju göra egna fiskpinnar eller en god hemmalagad sås med majonäs där du får fetter från ägg och oljan istället, så kan du slänga på lite extra sånt :)
Fisket har funnits hela mitt liv, dock senaste åren mer fluga. Så i sommar blir det att fånga den "odlade" fisken i fjordarna heh.
Makrill i tomatsås är höjdarmat! Gärna ihop med broccoli och lite creme fraiche. Praktiskt, enkelt och gott.
Eddie Vedder
2009-06-06, 12:49
Nu är jag inte alls med.
Titta på SLVs Livsmedelsdatabas på Lax odlad norsk fjordlax så hittar vi alldeles utmärkt fett:thumbup:
0.9 % Omega-6 mot 3.5 % Omega-3 räknat på 100 g lax.
Var hittar vi den fisken ni skriver om ? Inte ens Regnbågslax odlad innehåller mycket Omega-6, även om sammansättningen är något sämre än odlad lax så är förhållandet fullt acceptabelt.
Ett test av olika laxsorter och dess fettkvalité:
http://www.testfakta.se//Article.aspx?a=48034
Det har skrivits en del om saken i media och jag gissar att den forskningen är mer aktuell än SLV:s analyser. De behöver inte vara felaktiga dock, men inte helt aktuella.
http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=147&a=826909
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_955297.svd
Daniel L
2009-06-06, 13:08
Makrill i tomatsås är höjdarmat! Gärna ihop med broccoli och lite creme fraiche. Praktiskt, enkelt och gott.
Perfekt!
Har du några mer tips på bra rätter att smälla i sig, om man är ute efter bra fetter?
Hmm...det stämmer.
http://www.testfakta.se/img/2008/7/23/48072.pdf
Jag håller med Livar Frøyland. Laxen är fortfarande en fantastisk källa till Omega-3.
Jag saknar hur resten av fetterna såg ut.
Perfekt!
Har du några mer tips på bra rätter att smälla i sig, om man är ute efter bra fetter?
Lax, några hundra gram broccoli och en nypressad olivolja.
Omelett med några ägg, en skvätt grädde, en rödlök, sedan ringlar man lite olivolja på innan man äter.
Perfekt!
Det är svårt att säga vad "bra" fetter är. Något som är rent dåligt är allt som är rikt på omega-6, som de oljorna jag nämnde, samt industriellt härdade transfetter.
Jag äter mycket ägg, ost, fisk, majonnäs, smör, creme fraiche, en del kokosfett (mitt energiintag består dock till >75E% av fett). De är fettrika.
Huruvida det är bra fetter eller inte tviste de lärde... (http://www.dagensmedicin.se/asikter/debatt/2009/06/03/var-finns-slvs-expertis-na/index.xml)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.