Visa fullständig version : Varning för SMS / telefon vinst!
ARMSTARK
2009-06-05, 09:40
Man får ett SMS eller ett telefon samtal som säger att man har vunnit nåt, en resa tex. Man blir uppmanad att bekräfta vinsten. GÖR INTE DET! För då kommer en räkning på 3500kr.
Jag som trodde att jag verkligen hade vunnit :(
Finns det NÅGON som går på sånt?
Man får ett SMS eller ett telefon samtal som säger att man har vunnit nåt, en resa tex. Man blir uppmanad att bekräfta vinsten. GÖR INTE DET! För då kommer en räkning på 3500kr.
Något de flest av oss lärde oss strax efter potträningen.
Tragiskt nog går nog många på de mest genomskinliga scams...
Shakemynuts
2009-06-05, 10:03
Är det en sån där funktion som när man sms-röstar på något TV program eller nått som kostar 10kr, fast 3500kr?
Helvete, jag som trodde jag hade vunnit. Kunde du inte sagt det lite tidigare!!!!111one
Men om det bara står att man har vunnit så behöver man ju inte betala fakturan. Om det däremot är så att man bara inte läst vad det står får man en dyrköpt läxa.
Tror väl iofs de flesta svenska teleoperatörer gör ngt åt dylika saker, det är väl trots allt de som har missat att de har oseriösa användare av sina tjänster.
Tror väl iofs de flesta svenska teleoperatörer gör ngt åt dylika saker, det är väl trots allt de som har missat att de har oseriösa användare av sina tjänster.
borde de iaf. samma princip som när bankerna står för förlust om ditt uttagskort blivit skimmat
Eddie Vedder
2009-06-05, 10:19
Finns det NÅGON som går på sånt?
Ytterst ytterst få. Tyvärr kan det nog vara så att mycket av den här typen av bedrägerier tyvärr lönar sig även om 999 av 1000 personer genomskådar det. Skickar man ut massor av mail där man försöker lura av folk deras kontouppgifter är det ju en ganska liten utgift för lurendrejaren och inte lär han/hon få mycket napp. Men om någon lyckas luras kan ju vinsten bli stor på just den stacakrn.
martintin
2009-06-05, 10:34
Vill passa på att varna för ett annat! om du får ett sms av någon okänd där det står att
du ska köra upp ett järnrör i baken gör INTE det! det gör skitont. Det är någon som luras.
Vill passa på att varna för ett annat! om du får ett sms av någon okänd där det står att
du ska köra upp ett järnrör i baken gör INTE det! det gör skitont. Det är någon som luras.
HAHAHA! Klockrent sms. Fick mig ett skratt när jag såg det första gången.
Herr Oberst
2009-06-05, 11:00
Jag fick min SMS-vinst idag. EN segelbåt, splitter ny Hallberg Rassy
Fatalist
2009-06-05, 11:20
+1 detta ær alltså inte ett seriøst SMS, jag tycker inte att man kan belysa detta samhællsproblem tillræckligt før det ær svårt att veta vilka man kan lita på nuførtiden!
Kanske dags att læra ut kritiskt tænkande i skolan... Om en anstælld skulle gå på ett SMS av typen TS skulle det helt klart ha varit en grund till att hitta på en anledning att sæga upp henne. ;)
Lelle Pelle
2009-06-05, 11:22
Va fan, en arbetskollega fick ett precis sådant sms idag av sin förra chef. Vad menas?
Alone_in_the_dark
2009-06-05, 11:26
Det är inte helt lätt att komma åt dem men de gör vad de kan och dessa dyker upp som svampar ur jorden, trots strängare samarbetsavtal och nyttjandeavtal med tredje part.
Deceiver85
2009-06-05, 11:50
"Om ni får ett SMS av någon okänd där det står att du ska köra upp ett järnrör i röven, gör INTE det. Det är ett bluff-SMS. Det gör skitont"
Kompis till en kompis kusin
"Om ni får ett SMS av någon okänd där det står att du ska köra upp ett järnrör i röven, gör INTE det. Det är ett bluff-SMS. Det gör skitont"
Haha ungefär samma brist på intelligens om man gör de... :)
martintin
2009-06-05, 12:32
Va fan, en arbetskollega fick ett precis sådant sms idag av sin förra chef. Vad menas?
Att såvida du inte är utbildad på universitetet för analakrobater kan det vara klokt att undvika uppförandet av metalliska och dylika objekt där bak:laugh:
Haha ungefär samma brist på intelligens om man gör de... :)
Är väl mer bristande förståelse för möjliga konsekvenser ett SMS kan få iofs....
Är väl mer bristande förståelse för möjliga konsekvenser ett SMS kan få iofs....
Det tycker jag INTE. Man borde väl tänka efter varför man har vunnit, har man varit med å någon resetävling eller liknande. Iaf min åsikt!
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.