Visa fullständig version : Toksvettas vid insomning
BigSpawn
2009-06-05, 08:35
Visste inte i vilket forum jag skulle lägga denna frågan men vi provar här:)
Ibland när jag somnat tex i soffan och vaknar efter ca 30-60min så är jag helt genomsur av svett fast jag inte har nått täcke på mig. Min dotter verkar ha fått nått liknande för ibland om man går och tittar till henne när hon precis somnat så kan hon vara helt genomsvettig.
Vad beror detta på? är det ämnesomsättningen som får tokfart vid insomningsfasen?
Vi båda är överlag väldigt varma av oss och sambon säger att det är som att ha en kamin i rummet.
Satt och funderade på vad det kan bero på men kom inte fram till nått, så är det nån som har nån ide?
BigSpawn
2009-06-05, 08:44
Hehe:) näe så enkelt är det inte, bodde iof på ett ställe förr som hade det, och det var inte roligt att vakna i den när man var så svettig
machine gun
2009-06-05, 08:54
Min sambo är likadan. Det är som att dela säng med ett element.
BigSpawn
2009-06-05, 09:05
Min sambo är likadan. Det är som att dela säng med ett element.
Bra och billigt sätt att få ner uppvärmingskostnaderna:D
Om det hade hänt varenda kväll så kanske det hade vart mer förklarligt, men att det bara sker ibland tycker jag är skumt. Kanske jag har ätit nått som ger ett rejält ämnesomsättningpåslag eller nått den kvällen.
Jag blev under en period genomsvett på bara benen men var sval i överkroppen om jag vaknade mitt i natten. Nej jag hade inte pissat ner mig men jag trodde faktiskt det i början :D
Sen försvann det, aldrig hänt igen efter den veckan och aldrig förut heller.
Kanske jag har ätit nått som ger ett rejält ämnesomsättningpåslag eller nått den kvällen.
Kokosfett och harissa (chilipasta) har den effekten på mig. Gärna i kombination. (stark fet mat fördröjer svetteffekten några timmar)
Jag är likadan, vaknar ofta på natten av att kudden luktar så mkt svett, de bara rinner av mig när jag sover, ffa nacke/rygg.
Tjejen grinar å tycker jag ska kolla upp de hos läkare men känns onödigt, allt jag gör är att svettas mkt alltid.
Jag blev under en period genomsvett på bara benen men var sval i överkroppen om jag vaknade mitt i natten. Nej jag hade inte pissat ner mig men jag trodde faktiskt det i början :D
Sen försvann det, aldrig hänt igen efter den veckan och aldrig förut heller.
Samma sak har hänt mig och ja, jag trodde också jag var sängvätare vid första tanken :D Händer väldigt väldigt sällan och vet inte vad det beror på.
Black Star Abyss
2009-06-05, 23:41
Jag är likadan, vaknar ofta på natten av att kudden luktar så mkt svett, de bara rinner av mig när jag sover, ffa nacke/rygg.
Tjejen grinar å tycker jag ska kolla upp de hos läkare men känns onödigt, allt jag gör är att svettas mkt alltid.
Har för mig att man svettas mycket om man har hög testoproduktion. Du har ju lite muskler så jag bara försöker lägga ihop 1 och 1. ;)
Har för mig att man svettas mycket om man har hög testoproduktion. Du har ju lite muskler så jag bara försöker lägga ihop 1 och 1. ;)
kan stämma, hondjur brukar alltid stryka sig mot mig också, de säger dom ska va av samma anledning. :cool:
BigSpawn
2009-06-06, 09:22
hehe, hoppas för min 3.5åriga dotters skull att det inte är så:D
att det är anledningen för mig får det gärna vara, men då jag passerat 30strecket med lite marginal har jag svårt att tänka mig det:P
fast när jag tänker på det hände det oftare då jag var runt 25, då var det nästan varje kväll
RunKungen
2009-06-06, 13:40
Jag är 22 år och det är ofta likadant för mig under dom såkallade "powernapsen" på dagen. Kan det ha nåt med att man har hög ämnesomsättning? För jag är som ett element hela tiden nästan, kommer jag in i ett rum med ett gäng polare så höjer jag rumstempen med ett par grader minst haha.
shut teh face
2009-06-06, 13:46
Heta drömmar
BigSpawn
2009-06-06, 16:10
Jag är 22 år och det är ofta likadant för mig under dom såkallade "powernapsen" på dagen. Kan det ha nåt med att man har hög ämnesomsättning? För jag är som ett element hela tiden nästan, kommer jag in i ett rum med ett gäng polare så höjer jag rumstempen med ett par grader minst haha.
ja det hände ganska ofta när jag tog powernaps i lumpen på luncherna minns jag:) hmm, ja måste ju ha med ämnesomsättningen att göra tycker man
Råkar ut för samma sak. Jag är generellt varmare än övriga i min omgivning.
Å andra sidan är jag för det mesta bulkig också, vilket ger ett ganska effektivt isoleringsskikt.
vicarious
2009-06-06, 16:48
Samma sak händer mig ibland, just när jag ska somna svettas jag som en tok.
Är också väldigt varm av mig, och om jag ligger i sängen med någon annan är det som vattenfall från mina ben, svettas enormt mycket.
lilfayid
2009-06-07, 12:01
Samma sak för mig fast när jag tar powernaps så blir det sjukt varmt i rummet och jag badar nästan i svett. Aldrig märkt när jag sover länge dock.
Same same...
Jag har fått för vana att öppna alla fönster på vid gavel när jag ska sova. Allt annat än kylskåpstemperatur blir i princip olidligt..
När jag varit otränad har jag varit som en kamin särskilt vid ljumskarna, magen typ - har jag haft ngn form av kondis har jag svettat ut hettan och inte fått heta att jag är "bastuaggregat" "kamin" etc... vet inte, men pappa är likadan. Ngt ärftligt?
Har för mig att ts frågade vad det kan bero på, inte vilka som svettas vid insomning..
Har för mig att ts frågade vad det kan bero på, inte vilka som svettas vid insomning..
:em:
Kan väl vara trevligt att veta att man inte är ensam och att det i några fall förefaller vara ärftligt vilket ts även nosade på? :) Men förutsätter att nåt svar trillar in om den som vet ser tråden, iom svaren om vilka som har det likadant så bumpas den ju ofta iaf! :D
mattilainen
2009-06-07, 18:07
Jag blir också kallad kamin och liknande av alla.
På vintern är man älskad och "Du är så go och varm att ligga brevid"
på sommaren får man höra "Men jävlar vad varmt det ska vara då, sluta hålla om mig" haha
Jag är glad iaf, varmt och skönt!
Anders The Peak
2009-06-07, 18:20
Oftast är nattliga/insomnings svettningar tecken på att kroppen är för hårt tränad. Kom ihåg att ni ska känna er fräscha efter träningspasset och inte gå hem på darriga, slutkörda ben. Avstå hellre det där sista setet som du känner att du har i kroppen det är bättre att ha krafter kvar för återhämtning.
Oftast är nattliga/insomnings svettningar tecken på att kroppen är för hårt tränad. Kom ihåg att ni ska känna er fräscha efter träningspasset och inte gå hem på darriga, slutkörda ben. Avstå hellre det där sista setet som du känner att du har i kroppen det är bättre att ha krafter kvar för återhämtning.
I mitt fall är det troligtvis för att jag äter 70% av mitt dagsintag sista timmarna.
Oj stämmer verkligen detta? Hur hänger det ihop i så fall?
Oftast är nattliga/insomnings svettningar tecken på att kroppen är för hårt tränad. Kom ihåg att ni ska känna er fräscha efter träningspasset och inte gå hem på darriga, slutkörda ben. Avstå hellre det där sista setet som du känner att du har i kroppen det är bättre att ha krafter kvar för återhämtning.Tycker att man är darrig efter var och vartannat pass, men jag kör bara 3-5 set per muskelgrupp/pass. Känns som man blir darrig av adrenalin som utsöndras för att kroppen ska få energi?
I mitt fall är det troligtvis för att jag äter 70% av mitt dagsintag sista timmarna.
Samma här. Tänkte det var en möjlighet.
Det eller om man druckit mycket vatten. Men det förklarar väl kanske inte riktigt varför 2 i samma familj har exakt samma "värmetalang".
Såvida inte trådstartarens familj har en smula avvikande ätmönster..:D Det eller en förkärlek för middagslurar efter maten?
källa på detta? Du beskriver typ mig men jag tror inte jag är för hårt tränad, vart kan man läsa mer?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.