handdator

Visa fullständig version : RIP David Eddings

LadyG
2009-06-04, 20:27
Fantasyförfattaren David Eddings har avlidit, 77 år gammal. (DN) (http://www.dn.se/dnbok/david-eddings-har-avlidit-1.884589)

:(

Poxeman
2009-06-04, 20:30
Tråkigt!
Hans böcker förgyllde några sommrar på gräsmattan... men man blev rätt trött på upprepningarna.

Larock
2009-06-04, 20:30
Två David på samma dag?

Hades
2009-06-04, 20:36
Trist! Det var hans böcker som fick mig att börja läsa fantasy.

Matte_Maiden
2009-06-04, 20:37
Två David på samma dag?

Hinner nog bli ett par till.

kjell33
2009-06-04, 20:45
Jag var en stor tolkienfantast när jag var yngre och fick många uppmaningar att läsa eddings men tyvärr blev det aldrig av.

King Grub
2009-06-04, 20:54
The Belgariad var rolig läsning. The Malloreon var inte sämre, men exakt samma sak. Därefter blev det mest dynga, men han introducerade många unga läsare till fantasylitteraturen och han har haft stor betydelse för genren.

Min vän Shawn Speakman skriver http://www.suvudu.com/2009/06/rest-in-peace-david-eddings.html

Trance
2009-06-04, 20:58
Den första serien av spjuthök/sparkhawk var bra också tyckte jag.

King Grub
2009-06-04, 21:01
Nej för helvete. :D

Shajjn
2009-06-04, 21:07
Hehe. Ja, han introducerade mig till fantasy också.

RIP.

Mental
2009-06-04, 21:08
Belgariaden var den första bokserie jag läste, och jag sträckläste den. Det är fortfarande en av de största bokupplevelser jag haft. då var jag 11 eller 12 , och den träffade helt rätt. Jag tror det är den perfekta åldern för den typen av böcker eddings skrev. Men jo, nog blev det otroligt repetativt. Samma karaktärer med nya namn, och samma plot. Och samma vägran att låta riktigt avgörande saker hända med personerna :)

Tolkia
2009-06-04, 21:12
Jag tror att man kan sammanfatta det som att han kom på att man kunde göra pengar på skrivandet, och därefter gick det utför (hur många versioner av Belgariaden sedd genom olika personers ögon har han egentligen producerat?). Farsans suck när han läste endera av Spjuthökserierna (efter att ha läst Belgariad och Malloreon): "Jaha, och då skall de ut vandra över kontinenterna igen."

Sundsarn
2009-06-04, 21:32
Eddings introducerade även mig till fantasygenren. Genom Spjuthök/Sparkhawk som jag idag tycker är en väldigt enkel historia men jag har också insett att det är det jag tycker om den för. För mig kommer Sagan om Elenien vara den bok som jag förknippar Eddings med.

MojjMojj
2009-06-04, 21:45
eddings introducerade även mig till fantasygenren. Genom spjuthök/sparkhawk som jag idag tycker är en väldigt enkel historia men jag har också insett att det är det jag tycker om den för. För mig kommer sagan om elenien vara den bok som jag förknippar eddings med.

+1

saab900
2009-06-05, 00:29
Fan, är han död *cry*

Jag läste Sagan om Belgarion och Sagan om Mallorea efter att jag läst Sagan om Ringen när jag var 11-12 och jag höll dem framför LotR i den åldern, då Eddings böcker var lite mer spännande och faktiskt även involverade flickor :D

Jag har läst om både Eddings böcker och LotR många gånger, och jag kan fortfarande inte bestämma mig för vilka av dom som är som är bäst. Tolkiens känns mer genuina med egna språk och allt, men Eddings historiebeskrivningar och personporträtt i böckerna om Polgara och Belgarath ligger inte långt efter och de är lite roligare skrivna.

Upprepningarna i de senare serierna håller jag med om, men nu blir det inga fler :(

R.I.P

Jpn
2009-06-05, 01:18
Har läst triologin sagan om Elenien (Diamanttronen, Rubinriddaren och
Safirrosen) för många herrans år sedan och jag vill minnas att jag tyckte dom var ganska bra, dock blev det aldrig fler av Eddings verk för min del.

Matsa
2009-06-05, 02:31
Läste ganska många av hans böcker när jag var yngre. Vad jag minns var de ganska lättsamma och faktiskt roliga jämfört med en del andra fantasyböcker, bra skit med andra ord.

R.I.P

Mantus
2009-06-05, 05:47
Jag minns hur mycket jag älskade hans första verk om Belgarion. Jag vet inte hur många gånger jag dagdrömde mig bort till den världen. En perfekt värld för en tolvårig pojk där man kunde lära sig svinga ett svärd, ha ansvar och prata med vackra flickor (att prata märkbart mycket med dem i verkliga livet existerade inte när man var tolv år, i målbrottet och bokmal).
Jag är nästan lite rädd att förstöra minnena från böckerna så jag kommer antagligen inte läsa om dem som jag gjorde med Spjuthökserierna. De visade sig inte riktigt ha samma dragningskraft på en nittonåring (som jag då hunnit bli) som på en tolvåring.

Kurash
2009-06-05, 06:20
"Jaha, och då skall de ut vandra över kontinenterna igen."

Det där sammanfattar iofs hela Fantasyn-genren. Jag gillart.

Rackham
2009-06-05, 12:29
Tråkigt.

Sagan om Belgarion var helt ok, men han nådde aldrig Tolkiens kvalité IMO.

Nu kan de ha skrivargille där uppe tillsammans, gubbarna :)

<Mike>
2009-06-05, 13:39
Fy vad tråkigt... Eddings influerade mig stort med sitt skrivande, sagan om belgarion var riktigt bra. Hade jag varit kristen så hade jag bett en bön, men nu när jag inte är det så tänker jag helt enkelt vara tacksam för att han fanns och kunde skriva så bra böcker som han gjorde.
RIP Eddings, du kommer bli ihågkommen av många lång tid framöver.