Visa fullständig version : Har du en avslappnad inställning till kosten?
ARMSTARK
2009-06-04, 07:42
Jag läste en artikel om "Westside" träning, starka killar som har koll på träning. Men när intervuaren frågade om kosten så fick han svaret:
" Kosten är inget problem, på något sätt hittar man alltid någonstans att äta "
Jag tyckte det var en så skön inställning, helt disco fri. Åh vad jag önskar att jag själv kunnde ha lite mer av den.
Någon som håller med?
Visst är det härligt med små godiskiosker som har öppet 24/7!!
Haha, låter skönt. Nej jag har nog inte så avslappnad inställnng till kosten av ett antal anledningar, varav några är fåfänga, några är för min prestation men de flesta är för min hälsa.
Den är mer avslappnad under bulk men den spårar sällan ur helt.
Under deff är det viktigare med bra mat om jag vill ha i mig allt viktigt.
Dock vet jag att jag fortfarande tänker för mycket på kosten.
Frumpish
2009-06-04, 08:59
Jag tyckte det var en så skön inställning, helt disco fri.
Är det "discogym" att hålla en strikt kost? Eller misstolkar jag dig nu?
ARMSTARK
2009-06-04, 09:24
Är det "discogym" att hålla en strikt kost? Eller misstolkar jag dig nu?
Tolka inte in för mycket i ett slarvigt uttryckt inlägg.
En strikt kost kan lika gärna vara "disco" som i fåfäng, eller en seriös satsning. Inga värderingar för det ena eller det andra.
Tråden handlar om de avundsvärda personer som går in på gymmet och kör arslet av sig och sen går ner på pizzerian och klämmer i sig 2 pizzor utan att få dåligt samvete.
Jag är inte en av dem, kalla mig disco. :D
Frumpish
2009-06-04, 10:05
Men varför är du disco för att du inte käkar pizza// inte käkar skräpmat och tränar? är det något som är disco så är det väl att gå till gymmet och pumpa för att sedan käka godis/skräpmat men inte ens det tycker jag har något med disco och göra..
im out :P
så länge ja blir mätt kvittar det va ja äter typ hehe.
fet kebab tallrik
eller fullkorns grejer kvittar
Jag är inte ambitiös med min kost; den går på rutin (eller brist därav). Några smånojor har jag ju, men i stort så är det en medveten och avslappnad attityd till min egna kost som jag har.
redbullen
2009-06-04, 11:16
Hmm jag ser nog mer maten som små höjdpunkter på dagen, varje mål är roligt att stoppa i sej, jag ser det som bränsle som måste ner innan träning och efteråt känner jag mej stolt som tycker om att äta och jag vet att det gör min kropp bra
Om det sen blir pizza eller kebab ibland gör mej inget, försöker dock hålla det till en lite helgvana
Eftersom jag inte åt direkt mycket förr och mest skitmat och mådde skit så jag har fått helt annan inställning till maten.....
Kort och gott..jag äter de jag kommer över och jag äter de med glädje :)
//Peter
kalajset
2009-06-04, 11:28
Haha, låter skönt. Nej jag har nog inte så avslappnad inställnng till kosten av ett antal anledningar, varav några är fåfänga, några är för min prestation men de flesta är för min hälsa.
Får lov att hålla med här. Först gick tankegångarna "jo, det är klart jag har, äter ju godis flera gånger i veckan etc etc", men när jag tänker efter så är det ju inte riktigt så enkelt. Viktmål att nå, trivs inte som "fet", (fettprocent över 15% och helst under ändå), försöker att tänka på vilka fetter jag stoppar i mig, hur mycket protein jag äter, viss näringstiming etc etc. Var nog inte så avslappnat ändå, och jag ser egentligen inget större fel i det heller. Att prestera bra, och vara någorlunda hälsomedveten är det ju inget fel på i sig.
Columbia
2009-06-04, 11:48
Jag tycker definitivt att jag har det, åtminstone i jämförelse med många här inne. Att jag har det i detta nu, under studentperioden, råder det iaf ingen tvekan om, den är snarare lite väl avsläppnad.
Men mina medmänniskor tror att jag bantar hela tiden.:smash:
Turbonisse
2009-06-04, 12:15
Om man läser "vad har du ätit idag"-tråden förefaller enligt mitt tycke de flesta ha en mycket suspekt syn på mat.
Slartibartfast
2009-06-04, 12:35
Njä, det skulle jag kanske inte säga, eftersom jag ser ätande främst som ett nödvändigt ont. Jag skulle antagligen klara mig på hälften av den mängd jag äter.
Jadå, kanske en lite väl slapp inställning. Det är svårt att ha bra koll när man lagar typ 3 mål mat per vecka.
Så länge som jag inte blir pinnsmal eller tjock så bryr jag mig inte. Jag ser träningen som ett nödvändigt men roligt ont.
Jämfört med gemene man, ej avslappnad. Jämfört med gemene koloit, totalförlamad.
Scratch89
2009-06-04, 15:10
Jarå, rätt så avslappnad. Jag varken räknar eller väger. Jag uppskattar proteinmängden ibland.
Jag håller med honom, sålänge jag hittar någonstans/någonting att äta så är jag nöjd, fylla proteinbehovet och kolhydratsbehovet, fett är alltid plus i kanten, jag älskar pizza, hamburgare, GODIS framförallt, chips. Jag äter mängder av detta, kolla min form i dagsformstråden, inte den sista, den nästsista ser man själva fett % på. Jag är nöjd över det, min träning går prima så länge jag får i mig proteinet.
Någon nämnde näringstiming, det är klart man går efter det. Jag har lärt min kropp att äta efter vissa tider och det fungerar skitbra, lite frukost, vanlig lunch, massvis med gainer/middag/middag2.
machine gun
2009-06-04, 15:55
Jarå, rätt så avslappnad. Jag varken räknar eller väger. Jag uppskattar proteinmängden ibland.
Samma här, fast byt ut protein mot järn.
ThisIsTheOne
2009-06-04, 16:01
Jag har en lätt störd inställning till mat som kategoriseras som onyttig. Jag får för mig att magrutorna som jag under deffen kämpade så hårt för att få fram "försvinner" om jag äter en Snickers, trots att jag ju egentligen vet att just den där chokladbiten varken gör till eller från i längden. Det är småjobbigt och jag måste skärpa mig. *slap*
anders172
2009-06-04, 16:13
Under diet blir det strikt, men under bulken käkar jag morsans goda mat, någon proteindrink före o efter träning och så tillkommer lite kvarg till mellanmål/kvällsmat så är man i hamn:)
Försöker hålla proteinet och kcal uppe, sen går jag efter vad jag är sugen på / vad som är närmast.
Njä, det skulle jag kanske inte säga, eftersom jag ser ätande främst som ett nödvändigt ont. Jag skulle antagligen klara mig på hälften av den mängd jag äter.
Agreed.
Jag har en lätt störd inställning till mat som kategoriseras som onyttig. Jag får för mig att magrutorna som jag under deffen kämpade så hårt för att få fram "försvinner" om jag äter en Snickers, trots att jag ju egentligen vet att just den där chokladbiten varken gör till eller från i längden. Det är småjobbigt och jag måste skärpa mig. *slap*
Ahh, ortorexi. Har vi inte alla varit där?
machine gun
2009-06-04, 17:55
Är du inte lite väl snabb med internetdiagnoserna nu? Ortorexi är en ätstörning som kategoriseras in under den medicinska diagnosen Ätstörning UNS. Ätstörningar är allvarliga tillstånd och ingenting man "har en släng av" lite till och från.
Är du inte lite väl snabb med internetdiagnoserna nu? Ortorexi är en ätstörning som kategoriseras in under den medicinska diagnosen Ätstörning UNS. Ätstörningar är allvarliga tillstånd och ingenting man "har en släng av" lite till och från.
Många har ett lite smått sjukligt beteende vad gäller kost och träning, som att inte kunna äta en chokladkaka en gång utan att känna skuld över det.
Men det var inte allvarligt menat som att någon här faktiskt hade det. Jag trodde att min formulering skulle göra det tydligt.
machine gun
2009-06-04, 18:25
Många har ett lite smått sjukligt beteende vad gäller kost och träning, som att inte kunna äta en chokladkaka en gång utan att känna skuld över det.
Men det var inte allvarligt menat som att någon här faktiskt hade det. Jag trodde att min formulering skulle göra det tydligt.
Jag tror att det hade blivit tydligare om du hade låtit bli att blanda in sjukdomsdiagnoser.
Jag har inte en avslappnad inställning till kosten. Tänker mycket på att äta och äter mest hela tiden. Min omgivning tycker att jag är ett monster men springer man mycket går det åt en hel del energi. Är dessutom i princip alltid hungrig på det så det blir en väldans massa mat hela tiden. Kroppsvikt har jag aldrig brytt mig om. Äter tydligen rätt lagom eftersom jag varken går upp eller ner. Skulle dock kunna lägga på mig x antal kg utan att bli rultig men det händer inte.
Det vore skönt att hitta något lättätet och mättande som var billigt sett till antal kcal/krona.
Angående det som de flesta andra skrivit, godis chips etc tänker jag knappt alls på den aspekten. God mat och "nyttig" mat är påfallande ofta densamma.
Godis kan man äta runt två bitar sen är det inte gott längre. Chips är väl okej någon gång ibland. Föredrar nutella eller jordnötssmör. ;)
Eddie Vedder
2009-06-04, 18:55
Jag är inte särskilt nojjig över optimal nyttighet och jag äter på ett sätt jag inte tror är det bästa för min hälsa men som jag tycker smakar bäst och är enkelt.
Dock har jag nog ingen avslappnad attityd direkt. Jag tänker ju mycket på vad jag äter och tar alltid ställning till vad jag stoppar i mig. Alltså oavsett om jhag inte lider av att äta onyttigt så är det ett ställnigstagande och hela tiden ett övervägande, det blir så automatiskt.
Så även om jag och en annan person som enligt mig har mer avslappnad inställning äter precis samma sak funderar jag betydligt mer än vad den andre gör. Han/hon äter ju bara för att bli mätt och tänker inte mer på det.
Väger och räknar ett tag nu - utan att det stör min (relativt nyvunna) avslappnade inställning till kosten. Proceduren är ett bra redskap iom att jag har en liten plan att minska lite i vikt, och få ett bra grepp om vad som är "lagomt" för mig.
Däremot har jag stressat upp mig i onödan, och på fel sätt, rörande kost. Druckit olja, inte vågat äta ett äpple pga att det innehåller kolhydrater, ställt klockan på ringning var 3e timme för att tima proteinintag, ätit kokt torsk ur lösgodispåse under långprommisar (ja, klockan skulle ju ringa och folk reagerar mindre på om man går och mumsar ur en godispåse än på.. en torsk), ätit fiberhavregryn fast hatar det, druckit ohemula mängder vatten å sprungit kissnödig dygnet runt.
Har dessutom (vilket gjorde störst negativ inverkan på min kropp skulle jag tro) tänkt att det kvittar vad jag äter och tryckt i mig mängder kcal när jag egentligen borde ägnat mig åt konflikthantering och att ta itu med jobbiga saker och känslor.
Nu ignorerar jag nya rön om de inte passar mig, eftersom jag lärt mig genom ovanstående att vissa saker kan visa sig vara teser som omkullkastas.
Försöker istället lyssna på kroppen och inte tvinga den till ngt. Fiberhavregryn kommer jag aldrig äta frivilligt igen, jag dricker av törst el när jag tror mig behöva, äter av hunger - för att det är gott/socialt eller för att det är en trevlig sak att göra då och då för att fortsätta må bra.
Mår jag dåligt har jag märkt att jag fortfarande kan hamna i stadiet att jag försöker äta mig till sinnesro, men ofta kan man välja situationen man är i eller hantera den på andra sätt (försöker iaf).
Äter gärna ngt med okänt och troligtvis högt kcal om jag blir bjuden el sugen, men tycker det är jobbigt att bli trugad och om jag äter av känslomässiga skäl.
Insett att man är mänsklig, men att livet blir mkt trevligare på alla sätt med inställning att mat ska vara god, närande men inte besvärande.. nåt sånt. :)
ThisIsTheOne
2009-06-04, 19:44
Ja, en liten släng av det är det nog. Känner igen vissa bitar av det här (http://sv.wikipedia.org/wiki/Ortorexia_nervosa).
cosmic_dancer
2009-06-04, 20:10
Jag har en mycket suspekt syn på kosten och vad min kropp behöver. Vill hlest äta minemalt med fett och kolhydrater, men det resulterar bara i att jag blir enormt sötsugen på kvällen och enligt äs idioten imig så hetsäter jag om jag äter två naturdiet snacks och några små kex.
Men det är på bättrings vägen då jag går hos en psykolog och pratar om mina rädslor över viss mat. Så nu håller jag på att lära mig äta 2300 kalorier om dagern och att våga äta det jag är sugen på och inte det jag anser eller tror är det magraste. Går hyffsast, fortfarane en stark rädsla över att ha ätit för mycket och så.
Igår då jag åt gratäng gjord på potatis och squash + en del annat som jag så länge undvikit. En snabb tankte kom om röran jag åt innehöll gräddfil eller grädde men den vara lika nsabbt borta igen och det måste jag bli bättre på och utveckla. Att det helt enkelt bara är tankar och inte fakta då jag får för mig att det är en massa fett i det jag äter och att jag kommer bli smällfet. Sen är det också det att min träning blir lidande, förutom min kropp och mitt psykiska välbefinnande.
Nej. Jag tycker inte jag har det, men det beror på vem man jämför med. LCHF-aren i gymmet som vägrar äta frukt och tror Astra Zeneca är i maskopi med Livsmedelsverket eller medelsvensson.
Jag väger aldrig maten och räknar aldrig på energiinnehållet. Jag äter det som är gott och nyttigt så jag mår bra. Jag köper/äter aldrig skräpmat om det inte är i sällskap med andra (fyllekäk, bortbjuden på middag, fika osv) utan köper enbart "hälsosamma" råvaror som jag konsumerar. Jag mår också dåligt om jag äter för mycket onyttigt och sött (alltså när jag är i sällskap med folk som konsumerar detta) och känner mig äcklad både av maten i sig och mitt eget frossande, så jag har inte särdeles avslappnad inställning. Steget till mani är dock långt. Jag skulle vilja säga att jag har en sund kosthållning som jag förhåller mig väldigt starkt gentemot.
Nej. Jag tycker inte jag har det, men det beror på vem man jämför med. LCHF-aren i gymmet som vägrar äta frukt och tror Astra Zeneca är i maskopi med Livsmedelsverket eller medelsvensson.
Va', tränar vi på samma ställe? :-)
Supercharger
2009-06-04, 20:58
Jag varken räknar kalorier eller väger maten, men däremot så försöker jag att äta kompletta måltider(frukost, lunch, mellanmål) och kompletterar med kostillskott i form av protein drinkar. Förr åt jag nästan varje dag lite chips eller godis, så i höstas la jag om kosten och har tappat 12kg på att bara skippa snacksen och äta lite mindre portioner. Unnar mig fortfarande gott på helger eller när jag känner för det.
Mat är gott och till för att njutas av!
Mvh
Columbia
2009-06-04, 21:51
Jag har en mycket suspekt syn på kosten och vad min kropp behöver. Vill hlest äta minemalt med fett och kolhydrater, men det resulterar bara i att jag blir enormt sötsugen på kvällen och enligt äs idioten imig så hetsäter jag om jag äter två naturdiet snacks och några små kex.
Men det är på bättrings vägen då jag går hos en psykolog och pratar om mina rädslor över viss mat. Så nu håller jag på att lära mig äta 2300 kalorier om dagern och att våga äta det jag är sugen på och inte det jag anser eller tror är det magraste. Går hyffsast, fortfarane en stark rädsla över att ha ätit för mycket och så.
Igår då jag åt gratäng gjord på potatis och squash + en del annat som jag så länge undvikit. En snabb tankte kom om röran jag åt innehöll gräddfil eller grädde men den vara lika nsabbt borta igen och det måste jag bli bättre på och utveckla. Att det helt enkelt bara är tankar och inte fakta då jag får för mig att det är en massa fett i det jag äter och att jag kommer bli smällfet. Sen är det också det att min träning blir lidande, förutom min kropp och mitt psykiska välbefinnande.
Det räcker att ha varit medlem på Kolozzeum i en timme för att förstå att fett inte är dåligt i lagom mängder, vilket man sällan överstiger nämnvärt om man håller en kost baserad på sunt förnuft.
Fru_Flisa
2009-06-04, 22:06
Nej, jag stoppar inte i mej vad som helst. Eller jo det kan jag, men jag måste även vara garanterad på att få i mej "bra" mat. Ska jag bort så brukar jag äta mat innan för att vara säker på att få i mej riktig mat om det, hemska tanke, skulle saknas. Vänner som mest beställer kebab har hemma lidlkvarg, nötter och saft så jag slipper ta med.
Finns det en mataffär i närheten så är det alltid lungt, men det gör det inte alltid och nåt som stör mej är att det alltid går att få tag på godis och skräpmat, dygnet runt vart man än är.
Idag har jag det, men äter per automatik god och hälsosam mat ändå.
För ett år sen hade jag inte det, tillät mig aldrig nåt som ansågs som "onyttigt", inte ens på min födelsedag.
Kyckling/lax till ris/bulgur vareviga dag/måltid.
Idag mår jag mycket bättre, sambo med en träningsmedveten tjej som lagar väldigt god och nyttig mat, är själv dålig på matlagning. Så har det bra där.
En sak som jag har märkt är att formen är i princip oförändrad oavsett kosthållning för min del så länge jag tränar. Slänger i mig gottis förjämnan, formen är den samma som under strikt kosthållning.
Va', tränar vi på samma ställe? :-)Haha, vi har vår beskärda del också på vårt gym ;)
Yllegarn
2009-06-05, 12:21
Vad det gäller "mat" så har jag en "jag tränar för att jag tycker om att äta" inställning. Kladdkaka med grädde, potatisgratäng, pannbiff, kakor... nom nom nom! *cupid*
Men att påstå att jag inte ibland tänker på vad jag stoppar i mig vore att ljuga. Jag ser till exempel till att få i mig "rätt" mängd protein... Sedan så löser resten sig själv med min kost... (och antagligen mer därtill...) ;)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.