handdator

Visa fullständig version : Hunger efter Energidryck

mangs
2009-06-03, 14:22
Är det fler än jag som upplever en ökad aptit eller hunger efter att man druckit en burk Red Bull eller liknande energidryck? Jag dricker oftast light-varianten om det nu är aspartamet som spökar.

Får ingen liknande effekt vid intag av kaffe då det snarare sänker min aptit.

Är det inbillning eller är det så att koffein,Taurin och Aspartam gör att hungern ökar?

Det kanske inte är hungern utan snarare sötsuget som ökar?

Eddie Vedder
2009-06-03, 14:42
Jag är likadan. En aperitif före en middag har ju dessutom sin funktion, tanken är ju att det ska stimulera aptiten.;) Nu är det kanske mer alkoholen än sötman men jag gissar att båda spelar in.

Angående sötningsmedlet så finns det studier som stödjer teorin om ökad aptit, djurstudier. Hos människa är det mindre klarlagt, där finns mest anekdoter och jag är en av de som upplever en aptitökning av lightläsk och även att lightläskkonsumtionen bibehåller/stärker mina preferenser för sötsaker.

Rodge
2009-06-03, 14:49
Jag upplever också att sötningsmedel (får i mig en del Fun light, sockerfri energidryck, tuggummi m.m.) triggar sötsug och ibland även hunger.

Men, just min sockerfria energidryck upplever jag hjälper mot hunger precis som kaffe. Möjligen lite placebo eftersom jag förutsätter att koffein tar bort hungern genom att det är centralstimulerande.