Logga in

Visa fullständig version : Stereotypa människor?

Lellan
2009-06-03, 08:50
Jepp, alla är unika och att dela in folk i fack är trist.

Med det sagt har vi väl ändå alla mött folk som glatt delar in sig själva i fack, och följer stereotypen enligt konstens alla regler? Är lite fascinerad över fenomenet.

Kan både vilja frossa i och få avsmak av när man möter någon med det som sitt mission, plötsligt tror man sig kunna personen utan och innan medan man i själva verket har en ännu mindre susning än med ngn som är lite normalt hit och dit. Mindblowing. :D

Förstår ni vad jag menar? En klassisk biff, bimbo, surtant, akademiker, bibliotikarie, emo, hippie osv - visst har ni mött ngn som frossar i och spär på myten om ovanstående epitet? Filosofera fritt, låt fördomarna flöda och kasta gärna in ngn anekdot.. *popcorn*

Piranha
2009-06-03, 08:53
Jepp, alla är unika och att dela in folk i fack är trist.

Med det sagt har vi väl ändå alla mött folk som glatt delar in sig själva i fack, och följer stereotypen enligt konstens alla regler? Är lite fascinerad över fenomenet.

Kan både vilja frossa i och få avsmak av när man möter någon med det som sitt mission, plötsligt tror man sig kunna personen utan och innan medan man i själva verket har en ännu mindre susning än med ngn som är lite normalt hit och dit. Mindblowing. :D

Förstår ni vad jag menar? En klassisk biff, bimbo, surtant, akademiker, bibliotikarie, emo, hippie osv - visst har ni mött ngn som frossar i och spär på myten om ovanstående epitet? Filosofera fritt, låt fördomarna flöda och kasta gärna in ngn anekdot.. *popcorn*

Du är likadan själv, tro mig.

Nitrometan
2009-06-03, 08:53
Fördomar är bra. Då slipper man tänka så mycket, man vet redan hur folk är.

kjell33
2009-06-03, 08:55
Mina fördomar är mkt väl underbyggda

mini
2009-06-03, 08:56
De bekräftar ju bara dina egna föreställningar. Självklart finns det föreställningar som är vanligare än andra (så vanliga att vi kallar dem stereotyper) men det säger ändå mer om den som tolkar beteendet än den som har det. Tycker jag.

Piranha
2009-06-03, 08:58

Men kom ihåg, det är inga fördomar om det är sant.

Asdf
2009-06-03, 09:05
Många tycker det känns tryggare att tillhöra ett fack eftersom de ofta saknar ett eget

Lellan
2009-06-03, 09:11
Du är likadan själv, tro mig.

Likadan som vad? Nu blev det intressant jue... Är jag en klassisk småbarnsmorsa, aw, koloit, flumdum, vad är det för stereotyp jag följer istället för att visa olika sidor av mig? :)

Eller syftar du på att döma? Det gör ju alla, för att världen vore för komplex för att förstå annars.

Men med tråden menar jag när man "köper hela paketet". Bimbon som köper sina bröst, inte delar med sig av intelligenta tankar, även blonderar sitt hår, förlänger sina naglar, köper de extra höga klackarna osv.. varför hon inte plockar delar - varför hela paketet? Varför är det inte surtanten som blonderar sitt hår osv.

Tror det handlar om identitetssökande, det sysslar vi ju alla med, och du har ju rätt i att jag är likadan. Fast likadan som vad - är jag inte säker på att jag vet vad du menar.. :)

Ja, det är ju det fördomar är till för. Men ibland känns det ju som att man blir lätt insnöad i sitt fack. Och per automatik gör val enligt mallen för att man själv tom har gått på stereotypen, det är ju intressant. Tycker iaf jag. :)

Mina fördomar är mkt väl underbyggda

Man brukar tro det iaf. ;)

De bekräftar ju bara dina egna föreställningar. Självklart finns det föreställningar som är vanligare än andra (så vanliga att vi kallar dem stereotyper) men det säger ändå mer om den som tolkar beteendet än den som har det. Tycker jag.

Jo, fast återigen - min poäng är ju en undran om varför man om man ses som en viss typ köper hela paketet.. varför skaffade inte stureplanstjejen en katt istället för en lika stor hund, osv.

Men kom ihåg, det är inga fördomar om det är sant.

"Sant", vad är sant? Men man måste väl ändå se att det finns vissa attribut förknippade med vissa karaktärer?

Var detta en öm tå på forumet, eller är det en konstig undran att undra över fenomenet att anpassa sig till en mall - eller är det inte så det går till, hur går det då till?

Grahn
2009-06-03, 09:14
Favoriten är ju punkare som vill vara så tvärt emot ALLT att de resolut ikläder sig punkuniform och ser ut precis som alla andra punkare.....fattade aldrig den grejen ens när jag lyssnade som mest på punk.

Lellan
2009-06-03, 09:14
Många tycker det känns tryggare att tillhöra ett fack eftersom de ofta saknar ett eget

Men det är väl där skon klämmer, man kanske bara är vänlig nog att visa folk hur de ska uppfatta en så att världen blir lite tryggare och skönare? Medvetet el omedvetet..

De flesta är ju trots allt inte stereotyper, alls. Trots att de är biffar, biblotikarier el sura tanter så har de inte gått hela vägen.

Men jag är intresserad av dem som gör det, om det finns en tanke bakom.. får en att fundera iaf!

mini
2009-06-03, 09:18
Jo, fast återigen - min poäng är ju en undran om varför man om man ses som en viss typ köper hela paketet.. varför skaffade inte stureplanstjejen en katt istället för en lika stor hund, osv.

Men hur menar du med hela paketet? Hur vet man vad som ingår i paketet? Hur många tror du egentligen gör det? För inte ser du en människa som så snålt utrustad med egenskaper att den bara är "hänger på Stureplan, blond, silikontuttar, har liten hund" + några saker till? En människa är väl ett antal pusselbitar till? Stureplanstjejen kanske dessutom är modelljärnvägsbyggare och har en gummistövelfetisch. Hon är massa saker du inte har någon aning om gissar jag. Det enda du ser är hennes preferenser på uteställe och hennes hund.

Grahn
2009-06-03, 09:18
Men jag är intresserad av dem som gör det, om det finns en tanke bakom.. får en att fundera iaf!

Folk attraheras väl av en image, en framtoning och allt vad det innebär att tillhöra den gruppen. Samma sak som alla andra saker handlar det väl om tryggheten i att tillhöra en grupp. Desto mer du konformerar dit till gruppen eller stereotypens "regler" desto starkare band till gruppen.

Mode är ju populärt och mest bara ett sätt att tillhöra en grupp som ständigt skiftar ideal.

z_bumbi
2009-06-03, 09:23
Favoriten är ju punkare som vill vara så tvärt emot ALLT att de resolut ikläder sig punkuniform och ser ut precis som alla andra punkare.....fattade aldrig den grejen ens när jag lyssnade som mest på punk.

Det hör ju ihop med de flesta ungdomskulturer, att känna att man tillhör en grupp brukar ge styrka och det upphör inte heller med ungdomen.

mikaelj
2009-06-03, 09:25
"Fördomar är jättebra att ha så länge man är beredd att blixtsnabbt revidera dem", som min käre vän rydis en gång sade.

Det är så man skall fungera. Vi kan inte, och behöver inte, ta in all information. Vi förenklar för att hinna med.

Grahn
2009-06-03, 09:26
Det hör ju ihop med de flesta ungdomskulturer, att känna att man tillhör en grupp brukar ge styrka och det upphör inte heller med ungdomen.

Visst är det så, det är mest med punkare som motstridigheten i det hela blir riktigt rolig bara. :)
Sen blir det ju ofta ett fenomen inom grupper att vara elitistiska i hur väl man har konformerat till gruppens "regler". Eller för att ta tränande forumfolk ;) som exempel, det är viktigt att vara nog "hardcore". Liknande mekanismer leder nog till att folk ytterligare likriktar sig med gruppen, vi är ju ett flockdjur trots allt. :)

Lellan
2009-06-03, 09:42
Men hur menar du med hela paketet? Hur vet man vad som ingår i paketet? Hur många tror du egentligen gör det? För inte ser du en människa som så snålt utrustad med egenskaper att den bara är "hänger på Stureplan, blond, silikontuttar, har liten hund" + några saker till? En människa är väl ett antal pusselbitar till? Stureplanstjejen kanske dessutom är modelljärnvägsbyggare och har en gummistövelfetisch. Hon är massa saker du inte har någon aning om gissar jag. Det enda du ser är hennes preferenser på uteställe och hennes hund.

Jamen jösses, det får man väl verkligen hoppas och det är man ju medveten om - just alla de andra pusselbitarna - det är ju just därför jag blir faschinerad över varför personen ifråga väljer att exponera det förutsägbara?

Varför har hon inte antingen silikonrumpa, rött hår, el en katt bland allt det andra - utan just vad hon förväntas?

Skapade tråden pga just en "stereotypare" jag känner, som när jag frågade inte kunde förklara utsträckningen av sina val, lite märkligt då man vet om en persons andra kvalitéer men att den väljer att dölja ngra av dessa och exponera de förutsägbara.

mini
2009-06-03, 09:46
Ok. Jag har aldrig stött på en sådan person antar jag då, för jag kan inte ens förstå frågeställningen.

Grahn
2009-06-03, 09:46
Om du pratar just bimbo looken så försöker folk väl göra sig attraktiva på det sätt de tror efterfrågas. Dvs det sätt diverse media och vår omgivning säger åt en....

Lellan
2009-06-03, 10:06
Ok. Jag har aldrig stött på en sådan person antar jag då, för jag kan inte ens förstå frågeställningen.

Ok, grattis el vad man ska säga då.. :) Men ta homosexuella tex. Jag har iaf mött både manliga homosexuella som dels har ett sätt och kroppsspråk som inte avviker från heteronormen och så motsatsen, stereotypt "bögigt". Inget är fel, men vore intressant att veta processerna bakom. Kanske handlar om uteslutande grupptillhörighet, omedveten el medveten anpassning vore intressant att utröna dock.

Om du pratar just bimbo looken så försöker folk väl göra sig attraktiva på det sätt de tror efterfrågas. Dvs det sätt diverse media och vår omgivning säger åt en....

Det är inte en bimbo. Men personen måste ju ändå få ngra inre vinster genom att bete sig på ett givet sätt, istället för hur den är på privat/ på tumanhand. Går in i en roll el liknande, men det gör vi väl alla lite till mans, mer el mindre extremt dock.

Diggler
2009-06-03, 10:14
Många homosexuella män blir rätt stereotypa i sällskap med andra homosexuella män, med fejkad fjollighet och hela gaypaketet.

mini
2009-06-03, 10:15
Men "hela paketet"? Jaha, en bög som ser ut som en bög. Vad säger det om resten av paketet? Jag fattar inte vad du lägger i begreppet. Det är ju fortfarande du som har satt stereotypstämpeln.

Lellan
2009-06-03, 10:27
Men "hela paketet"? Jaha, en bög som ser ut som en bög. Vad säger det om resten av paketet? Jag fattar inte vad du lägger i begreppet. Det är ju fortfarande du som har satt stereotypstämpeln.

Du låter provocerad?

Det finns vissa attribut man förknippar med vissa stereotyper, när tex en bög lägger sig till med en låååång lista med saker, beteenden osv som man förknippar med manliga homusexuella kan man ju fråga sig varför - tex om man vet att han är hårdrockare men att han officiellt säger sig älska musikaler? Nu tänkte jag inte på en bög, utan just en fundering över varför man väljer att framstå på ett sätt som inte är en själv utan en del av den stereotyp folk ser en som.

Avsikten är inte att spä på fördomar el stereotyper, utan en iakttagelse att det finns stereotypa mönster och att vissa väljer att följa dessa.. om det sedan är för att leva ut sin egen personlighet eller av en önskan att tillhöra en grupp är ju säkert individuellt.

mini
2009-06-03, 10:42
Du låter provocerad?

Ok.

Jag lämnar dig åt dina funderingar för jag har inga svar åt dig, troligen för att jag inte har samma ansats att kategorisera individer som du.

Tolkia
2009-06-03, 10:45
... en fundering över varför man väljer att framstå på ett sätt som inte är en själv utan en del av den stereotyp folk ser en som.
Men det är ju fortfarande du som fäller omdömet att personen väljer att framstå på ett sätt som inte är personen "själv". Hur bedömer du vad som är personens "själv", och hur gör du när du avgör att personen anlägger en stereotypisk mask och inte verkligen uttrycker delar av sitt "själv"?

Lellan
2009-06-03, 11:09
Ok.

Jag lämnar dig åt dina funderingar för jag har inga svar åt dig, troligen för att jag inte har samma ansats att kategorisera individer som du.

Se där, du kategoriserar mig som kategorisk? ;)

Jag ställde en allmän fråga, utifrån en iakttagelse då jag känner en jättetrevlig nyanserad person som väljer att "outa" sig själv som nästan en parodi på ett begrepp, en stereotyp. Ville ha reflektioner kring detta, hur det kommer sig att man skulle vilja visa sig stereotyp när man i själva verket besitter en mångfacetterad personlighet.

Men ok, du har ingen lust med det men skrev ändå i tråden. :)

Men det är ju fortfarande du som fäller omdömet att personen väljer att framstå på ett sätt som inte är personen "själv". Hur bedömer du vad som är personens "själv", och hur gör du när du avgör att personen anlägger en stereotypisk mask och inte verkligen uttrycker delar av sitt "själv"?

Nej, i det fallet jag tänker på är det personen själv som vill profilera sig på ett visst sätt vilket både irriterar och fascinerar mig.

Bedömningen är gjord utifrån när man ses på tu man hand, jmf när man träffas i grupp el när personen "marknadsför" sig själv på internet. Vilken stereotyp det rör sig om tyckter jag är onödigt att nämna, var mer nyfiken på varför man kan tänkas vilja ses som en stereotyp vilket jag vet att personen vill, just den personen har väl lite lust att driva med folk också.

Men i övrigt, så verkar det inte vara så unikt, eftersom det ofta faller hand i hand tex åsikter och klädstil, musikstil. Det tenderar att bli ganska likriktat inom gruppen, eller så är det bara en jätteslump alltihop och jag är extremt kategorisk och fördomsfull. ;)

Grahn
2009-06-03, 11:12
Gränsen mellan vad som är en själv och vad som inte är det är ju smått svår definerad om den ens existerar, man är ju summan av sina delar.

Man kan ju diskutera om varför folk konformerar så hårt till fenomen som mode eller stilar tillhörande olika subkulturer i dagens samhälle, men att definiera det som åtskilt från vilka folk verkligen är blir problematiskt.

Lellan
2009-06-03, 11:21
Gränsen mellan vad som är en själv och vad som inte är det är ju smått svår definerad om den ens existerar, man är ju summan av sina delar.

Man kan ju diskutera om varför folk konformerar så hårt till fenomen som mode eller stilar tillhörande olika subkulturer i dagens samhälle, men att definiera det som åtskilt från vilka folk verkligen är blir problematiskt.

Ok, såhär då. Personen är "på kul" en stekare. Men då jag hävdar att man inte kan vara det "på kul" eftersom man per automatik agerar lite tanklöst "stekigt" när man tex bränner 30 k en kväll på krogen istället för att, som personen eg säger sig tycka är vettigt, lägga det på sina barns sparkonton.

Men det kan ju personen tycka hur mkt den vill om den inte "put your money where your hart is". Självklart får man "steka" hur mkt man vill, men lite löjligt att då hävda att det är en ploj - ett spel blir ju fel när spelet är det man de facto gör. Ironi gone bad, typ. Så om en person agerar som en person förutom på nätet och krogen osv, så är det ju svårt när den hävdar att klädstil och vissa intressen är för att upprätta en image på skoj. Svår att ta på allvar när stereotypen invaderat människan ifråga så pass mkt, känns lite synd på ngn som har mer att ge vilket den gör på jobb och privat tumanhand men det är en vuxen människa vi snackar om.

Lite fascinerande bara, hur man kan vilja leva upp till ngn stereotyp myt, det måste ju ge ngn inre belöning jag inte fattar.

jwzrd
2009-06-03, 11:23
Jag tror det handlar om säkerhet och det syns ganska tydligt på det här forumet t ex. Många söker byggarstereotypen för att kunna känna gemenskap med andra som gör ungefär lika. Det känns bättre så helt enkelt.

Det är klart man kan vara aggressiv och bestämma att det måste vara fel på andra som använder sina ögon för att se det här beteendet. Det vinner man dock inget annat på, än att etiketteras som den som alltid väljer alla strider.

Grahn
2009-06-03, 11:30
Ok, såhär då. Personen är "på kul" en stekare. Men då jag hävdar att man inte kan vara det "på kul" eftersom man per automatik agerar lite tanklöst "stekigt" när man tex bränner 30 k en kväll på krogen istället för att, som personen eg säger sig tycka är vettigt, lägga det på sina barns sparkonton.

Men det kan ju personen tycka hur mkt den vill om den inte "put your money where your hart is". Självklart får man "steka" hur mkt man vill, men lite löjligt att då hävda att det är en ploj - ett spel blir ju fel när spelet är det man de facto gör. Ironi gone bad, typ. Så om en person agerar som en person förutom på nätet och krogen osv, så är det ju svårt när den hävdar att klädstil och vissa intressen är för att upprätta en image på skoj. Svår att ta på allvar när stereotypen invaderat människan ifråga så pass mkt, känns lite synd på ngn som har mer att ge vilket den gör på jobb och privat tumanhand men det är en vuxen människa vi snackar om.

Lite fascinerande bara, hur man kan vilja leva upp till ngn stereotyp myt, det måste ju ge ngn inre belöning jag inte fattar.

Absolut, jag förstår hur du tänker.
Skillnaden är väl att peka på den del av personen som hävdar att "stekandet" är en ploj som den riktiga människan bakom masken. Den riktiga människan är ju totalen vilket både inkluderar stekaren, den person som du menar döljer sig bakom stekaren och sist men inte minst behovet som har framkallat denna dualitet i personen.
Den riktiga personen är ju summan av alla dessa faktorer....

Ska man svänga sig med psykologiska floskler så är väl den annamade stereotypen ett uttryck för ens önskan att bli accepterad och älskad samt ens osäkerhet om huruvida man tror att den man "verkligen" är förtjänar ngt sådant. Fast jag vet inte om det var vad du verkligen var ute efter :)

Lellan
2009-06-03, 11:42
Jag tror det handlar om säkerhet och det syns ganska tydligt på det här forumet t ex. Många söker byggarstereotypen för att kunna känna gemenskap med andra som gör ungefär lika. Det känns bättre så helt enkelt.

Det är klart man kan vara aggressiv och bestämma att det måste vara fel på andra som använder sina ögon för att se det här beteendet. Det vinner man dock inget annat på, än att etiketteras som den som alltid väljer alla strider.

Ja, men det är lite så när jag blir irriterad över fenomenet.. när någon väljer stereotypa agerandet istället för ngt annat alternativ den också är kapabel till, som att gå i en fålla. Det måste ju ge någon vinst, enklare för alla kanske, generellt.

Absolut, jag förstår hur du tänker.
Skillnaden är väl att peka på den del av personen som hävdar att "stekandet" är en ploj som den riktiga människan bakom masken. Den riktiga människan är ju totalen vilket både inkluderar stekaren, den person som du menar döljer sig bakom stekaren och sist men inte minst behovet som har framkallat denna dualitet i personen.
Den riktiga personen är ju summan av alla dessa faktorer....

Ska man svänga sig med psykologiska floskler så är väl den annamade stereotypen ett uttryck för ens önskan att bli accepterad och älskad samt ens osäkerhet om huruvida man tror att den man "verkligen" är förtjänar ngt sådant. Fast jag vet inte om det var vad du verkligen var ute efter :)

Precis, men det är ju just den där vetskapen om att personen är summan av alla delarna, som gör att man kan bli irriterad när personen väljer att visa en av delarna, den stereotypa så att folk går miste om andra delar.

Känns som att potential går förlorad liksom, man kanske väljer att inte vilja bli förknippad med den stereotypa delen som kan vara tröttsamt platt.

Men visst, det är läskigt att vara seriös och "sann" och kanske man behöver lite ploj i livet för att kunna vara det på andra områden. Men ändå lite intressant att vi uppfunnit sådana här koder, är det inte andra som dömer en så kan man nischa sig genom vissa attribut, lite märkligt bara. Finns väl en risk också tror jag, när det agerar kontraproduktivt mot något man vill uppnå. Tex acceptans,respekt, att bli uppskattad, älskad osv.

hultman
2009-06-03, 11:45
Ok.

Ahmen kom igen nu...

Grahn
2009-06-03, 11:46
Den uppenbara risken är väl att vi alla spelar teater för att vi tror att det är vad alla andra förväntar sig och på så sätt kanske förslösar våra liv.

Men vilken del är teatern? :D

mini
2009-06-03, 12:03
Att det existerar stereotyper och att subkulturer ofta innebär ett sätt att klä sig osv är inget jag motsäger. Jag trodde bara Lellan hade hittat ett nytt fenomen med någon som går emot sin egen personlighet för att spela stereotypteater. Mina frågor är för att jag inte fattar, hur mycket jwzrd än vill tro att det är något annat, eller hur provocerad Lellan tycker att jag låter. Det är helt vanlig dumhet.

coxie
2009-06-03, 12:07
Tror det är få som inte anpassar sig efter sin omgivning.

spoonchest
2009-06-03, 12:07
Våra fördomar får vi genom vårat naturliga sätt att söka mönster i det mesta.

Grahn
2009-06-03, 12:17
Tror det är få som inte anpassar sig efter sin omgivning.

Pratar man om extremfallen så är det väl de som kallas "orginal"...oftast skäggiga otvättade män som bor i baksätet på sin gamla bil och skjuter på förbipasserande med valfritt tillhygge. :D

Fan de är ju en stereotyp i sig själva!

coxie
2009-06-03, 12:24
Ja klart det finns undantag. Hade jag fått välja helt fritt hur jag skulle klä/uppföra mig så hade nog alla trott jag hamnat fel när jag går på ett möte.

Hade varit förbannat skönt att alltid kunna gå omkring med skägg, långt hår, skjorts och t-shirt. Önskar ibland att jag kunde vara en hippie på riktigt.

spoonchest
2009-06-03, 12:35
Ja klart det finns undantag. Hade jag fått välja helt fritt hur jag skulle klä/uppföra mig så hade nog alla trott jag hamnat fel när jag går på ett möte.

Hade varit förbannat skönt att alltid kunna gå omkring med skägg, långt hår, skjorts och t-shirt. Önskar ibland att jag kunde vara en hippie på riktigt.

Du fick mig att omedelbart tänka på filmen Office Space.

mangs
2009-06-03, 12:38
Det är med att tänka fritt och göra som man själv vill är avancerat. Alla värderingar och intryck du har fått har du fått av människor i din omgivning. Dvs, när du idag väljer ett klädesplagg som du tycker är snyggt så har du fått den värderingen från något/någon. Troligtvis har du sett någon som du ser upp till bära något liknande någon gång och väljer då medvetet/omedvetet vad du anser som snyggt. hade du bott hela livet på en öde ö utan influenser hade säkerligen ditt tycke och smak varit annorluna än idag.

Om jag förstår dig rätt i din frågeställning så tycker du att många personer väljer att falla in i en viss kategor därför bete sig, klä sig ,agera som det förväntas av dem?

Asdf
2009-06-03, 12:41
Jag är fullt övertygad att viljan att kategorisera sig i ett fack, är ett resultat av en undermålig självbild och övertygelse av vem man själv är i världen. Det är samma personer som ofta faller för grupptryck och även pga detta har dåligt självförtroende

Det är inte ovanligt att man i tonåren byter stil och sätt och allt möjligt med jämna mellanrum innan man helt och hållet skapat sig en egen identitet

Beundrar verkligen personer som är så starka i vilka de är, vilka åsikter , tyckande och tänkanden de har utan att bry sig om vad omgivningen tycker dvs ett original!

Kwon
2009-06-03, 19:35
Som Spion måste man snabbt kunna kategorisera/placera personer i fack (instant assessment on the spot) för att kunna avgöra om personen är ett hot eller inte, dvs för olika hotgrader.

Det gäller också att ha kunskap om olika "fack" för att enklast kunna smälta in och inte röja sin position.

joriice
2009-06-03, 19:43
Jag har massor av fördomar... tyvärr antar jag.

edit: Eller är kanske naiv bara.

Men som sagt, det är lättare och går snabbare att dela in folk i fack.

Är nog själv en som har fördomar emot mig.

Lellan
2009-06-03, 19:55
Har tappat fokus, vet knappt vad jag själv menade med tråden, kanske är Kwon svaret nära.

Och jag fick en våldsam lust att bli en riktigt stereotyp, men har svårt att välja. Vore kul att liksom leva ut det fullt... så det jag började med att nästan (?) dissa vill jag nu testa.

Surtant kanske? :) Eller.. jag fick en väldigt bra bild av Henrik Schyfferts morsa "camparijos", ur "90-talet, ett försvarstal" hette det nog. Kanske borde stereotypa mig till en camparijos-morsa. Fast alkoholfri då, orka bli full.

joriice
2009-06-03, 20:00
Har tappat fokus, vet knappt vad jag själv menade med tråden, kanske är Kwon svaret nära.

Och jag fick en våldsam lust att bli en riktigt stereotyp, men har svårt att välja. Vore kul att liksom leva ut det fullt... så det jag började med att nästan (?) dissa vill jag nu testa.

Surtant kanske? :) Eller.. jag fick en väldigt bra bild av Henrik Schyfferts morsa "camparijos", ur "90-talet, ett försvarstal" hette det nog. Kanske borde stereotypa mig till en camparijos-morsa. Fast alkoholfri då, orka bli full.

Jag har en fördom om dig. Vill du veta? *popcorn*

Kwon
2009-06-03, 20:04
Ofta när jag var ute och festade på danshak på 90-talet kom det ofta fram tjejer som började dra i en och klänga i nacken och fråga "tränar du något?" eller "vad tränar du för något?".

Många har trott man har kunnat Karate genom åren kan jag säga, där snackar vi Stereotypt. :D

Vad för stereotyp vill du vara Lellan?

Var vill du smälta in ngnstans? Vilken grupp vill du umgås helst med?

stridis
2009-06-03, 20:08
Jag kallar det Heuristik (http://sv.wikipedia.org/wiki/Heuristik_(matematik)).

agazza
2009-06-03, 20:15
Klart alla vill vara tillräckligt intressant för att någon ska ge dom uppmärksamhet.

http://www.walyou.com/blog/wp-content/uploads/2009/04/funny-instant-messenger-list.jpg

Kwon
2009-06-03, 20:16
Början på 90-talet var det någon som kallade mig "Birakille".

Låter även det stereotypt, men jag dricker aldrig öl.

Yes
2009-06-03, 20:24
Det är med att tänka fritt och göra som man själv vill är avancerat. Alla värderingar och intryck du har fått har du fått av människor i din omgivning. Dvs, när du idag väljer ett klädesplagg som du tycker är snyggt så har du fått den värderingen från något/någon. Troligtvis har du sett någon som du ser upp till bära något liknande någon gång och väljer då medvetet/omedvetet vad du anser som snyggt. hade du bott hela livet på en öde ö utan influenser hade säkerligen ditt tycke och smak varit annorluna än idag.

Om jag förstår dig rätt i din frågeställning så tycker du att många personer väljer att falla in i en viss kategor därför bete sig, klä sig ,agera som det förväntas av dem?
Det här säger egentligen ingenting mer än att det finns helt andra influenser och intryck i ett samhälle än vad det finns på en öde ö. Att tänka fritt är inte svårare än att ifrågasätta saker och dra sina egna slutsatser.

mattilainen
2009-06-03, 20:26
Det var ju tur att man blev som man blev när man inte blev som man skulle..

Lellan
2009-06-03, 20:33
Jag har en fördom om dig. Vill du veta? *popcorn*

Klart jag vill.. du frågar ju kolos nyfiknaste människa för gud skull.. :D

Ofta när jag var ute och festade på danshak på 90-talet kom det ofta fram tjejer som började dra i en och klänga i nacken och fråga "tränar du något?" eller "vad tränar du för något?".

Många har trott man har kunnat Karate genom åren kan jag säga, där snackar vi Stereotypt. :D

Vad för stereotyp vill du vara Lellan?

Var vill du smälta in ngnstans? Vilken grupp vill du umgås helst med?

Åå, jag vet inte! Hm... jag är nog mest intresserad av att leka stereotyp själv, måste man umgås med andra också? En klassisk eremit kanske... eller exhibihionist... ngt ensamt.. orka umgås med stereotyper liksom.. ;)

Hm, men allvarligt..(kanske) Vore kul att välja en och testa. Vad hette han tysken jag tänker på? Walraff? :cool:

Kwon
2009-06-03, 20:35
Ja väljer du stereotypen Eremit behöver du inte bry dig om hvad andra tycker Lellan ;)

Simple.

Lellan
2009-06-03, 20:38
Ja väljer du stereotypen Eremit behöver du inte bry dig om hvad andra tycker Lellan ;)

Simple.

Men den är jag ju typ redan.. :( Och jag är en dålig sådan, eftersom jag är så nyfiken av mig. Dvs bryr mig om vad andra tycker - fast mest vad de tycker om sig själva, andra, företeelser och världen iofs. Mig får de tycka vad de vill om, jag är eremit och de behöver aldrig träffa mig..

Hmm, rätt mitt i prick ändå. Vi kan köra på den! :thumbup:

joriice
2009-06-03, 20:39
Klart jag vill.. du frågar ju kolos nyfiknaste människa för gud skull.. :D

Åå, jag vet inte! Hm... jag är nog mest intresserad av att leka stereotyp själv, måste man umgås med andra också? En klassisk eremit kanske... eller exhibihionist... ngt ensamt.. orka umgås med stereotyper liksom.. ;)

Hm, men allvarligt..(kanske) Vore kul att välja en och testa. Vad hette han tysken jag tänker på? Walraff? :cool:

Näää jag vågar inte tror jag. :Virro:em:

Kwon
2009-06-03, 20:40
Och du var det redan innan tråden?

Då tycker jag inte att vi kom fram till speciellt mkt i denna tråd, då eremit redan var utgångsläget? ;)

Fast du kanske är en Eremit som kanske behöver lite motivering för att komma ur "ditt skall" då du har en viss grad av Indiana Jones alt Sherlock Holmes-stereotypen i dig.

En eremitkräfta som vill ut och se den vida världen pga nyfikenhet?

Måhända är du en Stereotyp av denna Klass : En Eremitkräfta med en "touch" av Amerigo Vespucci alt Magellan som vill utforska lite.

C.E.J.
2009-06-03, 20:43

Börjar det på M? :D

Lellan
2009-06-03, 20:44

Men vafasen, här satt jag och kollade din profil för att pm:a eftersom du inte svarat men såg att du höll på svara i tråden och detta var vad du svarade??? Nä.. bättre kan du. Jag bits inte så hårt.

Och du var det redan innan tråden?

Då tycker jag inte att vi kom fram till speciellt mkt i denna tråd, du eremit redan var utgångsläget? ;)

Fast du kanske är en Eremit som kanske behöver lite motivering för att komma ur "ditt skall" då du har en viss grad av Indiana Jones alt Sherlock Holmes-stereotypen i dig.

En eremitkräfta som vill ut och se den vida världen pga nyfikenhet?

Nja, snarare en fluga på väggen.. som är lite attention whorig emellanåt.. typ en fluga i rosa spandex som babblar men ingen lyssnar men attans va mycke jag får höra.. :)

(ok, därmed kallar vi mig stereotypen galen så är saken ur världen.. ).

Har rört ihop min egen tråd. Ovanligt. :banned

joriice
2009-06-03, 20:46
Men vafasen, här satt jag och kollade din profil för att pm:a eftersom du inte svarat men såg att du höll på svara i tråden och detta var vad du svarade??? Nä.. bättre kan du. Jag bits inte så hårt.

Får ta det via pm isåfall. Annars skrattar alla ut mig! *kissass*

Kwon
2009-06-03, 20:48
En fluga på väggen (som vill vara dold och ej sedd av någpn men ändå kunna observera allt) med en litet sug av att dra fram AW-skylten?

Ok, jag är med!

Stereotypen : Fluga i rosa spandex! :D

Eller bara enkelt sagt pratglad och gillar att bolla åsikter och idéer med folk från olika bakgrunder, kulturer och geografiska lägen/klimat.

Jag skulle säga en typisk Smyg-Columbus.

ceejay
2009-06-03, 20:49

skärpdigförfanjanolof!!!!

Trance
2009-06-03, 20:52
Jag kallar det Heuristik (http://sv.wikipedia.org/wiki/Heuristik_(matematik)).

Varför?

Angående trådskaparen så handlar det nog om grupptillhörighet, de sakerna som man ser som stereotypt värderas förmodligen högt inom gruppen (omedvetet eller medvetet) eller väldigt lågt om det är något som är negativt och står ut.

Lellan
2009-06-03, 20:53

Jag väntar.... jättelänge nu.. :(?

En fluga på väggen (som vill vara dold och ej sedd av någpn men ändå kunna observera allt) med en litet sug av att dra fram AW-skylten?

Ok, jag är med!

Stereotypen : Fluga i rosa spandex! :D

Eller bara enkelt sagt pratglad och gillar att bolla åsikter och idéer med folk från olika bakgrunder, kulturer och geografiska lägen/klimat.

Jag skulle säga en typisk Smyg-Columbus.

Jaa, valet står lätt mellan fluga i rosa spandex och en smyg-columbus. Det första vet jag inte, kom på att just rosa inte är min färg och jag är högst oberest, men vore iofs läge att ändra på det.

Återkommer. :)

agazza
2009-06-03, 21:03
MILF.

Ja det ska vara capslock.

userfriendly
2009-06-03, 21:08
Killar med lite mer muskler än normalkillen.
Man behöver inte fråga något, man vet redan allt.

Vad jobbar du med? - byggarbetare/jobbar på lager/något med bilar
Vad gillar du för musik? - Hårdrock / rammstein-disturbed
Vilken var den senaste boken du läste? - Läsa?/Snabba Cash/Svensk Maffia
Vad har du för andra intressen utöver träning? - Bilar/MC
Vill du ha pass? - Nej jag kör bara lätt i dag, men tack ändå

osv.

Lellan
2009-06-03, 21:09
Börjar det på M? :D

MILF.

Ja det ska vara capslock.

Meeh... *slap*:em::D:Virro

/Rosa spandexflugan alias smyg-columbus har inga mer kommentarer...

Återgå till ordningen, här finns inget att se. *sträng morsablick*

mikaelj
2009-06-03, 21:11

Wtf! :-)

Hur ofta brukar det stämma?

(har killen skinnväst på sig, däremot, så har du rätt i alla punkter)

agazza
2009-06-03, 21:11
Meeh... *slap*:em::D:Virro

/Rosa spandexflugan alias smyg-columbus har inga mer kommentarer...

Återgå till ordningen, här finns inget att se. *sträng milfblick*

Jaja, ska vi inte göra detta till en ren stereotyp tråd istället?

Kwon
2009-06-03, 21:13
Kille med jeansväst + snusavtryck på jeansen = Raggare?

Muskelbyggaren
2009-06-03, 21:14
Jag trodde bara Lellan hade hittat ett nytt fenomen med någon som går emot sin egen personlighet för att spela stereotypteater.
Personligheten är väl något som ibland skymtar bakom fassaden av saker vi gör för att vara lika de vi känner tillhörighet med.

Titta t.ex. på hur politiker jobbar, det handlar knappast om att på ett ärligt vis presentera fakta så att väljarna sen kan dra slutsatser utan snarare om att ge väljaren en stereotyp bild av partiet som de kan fatta tycke för. Just för att vi människor tänker i stereotyper framför egna slutsatser i 9 fall av 10.

userfriendly
2009-06-03, 21:16
Wtf! :-)

Hur ofta brukar det stämma?

(har killen skinnväst på sig, däremot, så har du rätt i alla punkter)

Jag skulle kunna betala mycket för att få träffa en gymkille som avviker - bara minsta lilla från det där - typ lyssnar på jazz eller har 10hp poäng i whatever *gah!*

joriice
2009-06-03, 21:18
Jag skulle kunna betala mycket för att få träffa en gymkille som avviker - bara minsta lilla från det där - typ lyssnar på jazz eller har 10hp poäng i whatever *gah!*

Jag ser ut som en buse, men gillar ABBA, är det bra eller dåligt?

High1ander
2009-06-03, 21:19
Människan är ju ett packdjur som behöver anpassa sig till gruppen för att överleva, och alla grupper har ju olika regler för diverse saker. Gruppen fungerar ju också på det sättet att man definerar sig själv genom att jämföra sig med andra. Individer och grupper behöver andra individer och grupper för jämföra sig med och därmed kunna definera sig själva utifrån det.

Det är ju det som gör alla punk/emo/macdator-älskare roliga, "jag vill vara olik mot andra" men de inser inte typ att de är de själva som mest "härmar och kopierar andra".

C.E.J.
2009-06-03, 21:21

osv.

Hahaha helt rätt! :)

-AG-
2009-06-03, 21:27
Det intressanta är inte att folk delas in i fack, utan som Lellan skriver att många/vissa gör stora ansträngningar för att bli indelad i ett "fack". Anledningen är att man vill tillhöra någon grupp som är associerad med en viss livsstil eller företeelse och för att få tillträde till denna grupp skaffar man sig en etikett som tillhör den specifika gruppen/subkulturen. Normalt sett vill människor ur denna kategori (som söker grupptillhörighet) känna sig speciella och tillhöra en unik grupp men inte så unik att man är allt för udda. När man är etablerad kan man sedan ta ut svängarna och forma nya identiteter för att inom gruppen bli intressant, och på så sätt bildas nya grupperingar osv... (och allt handlar givetvis om att få ligga :naughty:).

Det finns artiklar skrivna i ämnet.

mikaelj
2009-06-03, 21:42

Jag tränar på gym några gånger i veckan, är inte jättestor men inte heller liten -- definitivt mer vältränad än Svensson. Har shorts och linne på mig när jag tränar, så det finns väl de som tycker att jag är lite spännig.

Jobb: programmerare
Utbildning: 240hp datateknik (har jag för mig. 160p har jag läst), några poäng polska.
Musik: jazz (Esbjörn Svensson Trio, Mahavishnu Orchestra), Yann Tiersen, Sagor & Swing, Roy Orbison, Roxette, ... och Rammstein, In Flames, etc. ;-)
Senaste böcker: UD2.0, The Long Tail, Kallocain: en roman från 2000-talet
Andra intressen: spela instrument, matlagning (http://exp.jansson.be), programmering (http://mikael.jansson.be), populärvetenskap

Hur mycket får jag? :-)

jwzrd
2009-06-03, 21:42
Att det existerar stereotyper och att subkulturer ofta innebär ett sätt att klä sig osv är inget jag motsäger. Jag trodde bara Lellan hade hittat ett nytt fenomen med någon som går emot sin egen personlighet för att spela stereotypteater. Mina frågor är för att jag inte fattar, hur mycket jwzrd än vill tro att det är något annat, eller hur provocerad Lellan tycker att jag låter. Det är helt vanlig dumhet.

Förstår du på riktigt inte hur någon helt annan människa kan välja att göra så. Eller tycker du bara att det är en dålig ide. Du argumenterar utifrån det tidigare (eller?) men jag tvivlar. Du ser ju för höge farao på det här forumet hur många som helst som söker en viss roll att spela.

Jag undrar alltså om du glömmer att skilja mellan din egen och andras personer här.

För att bjuda på mina egna åsikter i frågan så tycker jag självklart att det är rätt... ja tråkigt att så många väntar så länge med att odla, följa och undersöka en helt egen stil. Sig själv liksom. Det verkar, mina åsikter igen, finnas ett par strategier för att undvika sig själv. En verkar vara det Lellan roidar över men jag tycker nog att en annan mycket väl kan vara att verkligen bli provocerad av... allt. Personligen flackar jag rätt mycket mellan en egen nördstil och att provoceras av det mesta. Dagsformen.

mikaelj
2009-06-03, 21:45
Kille med jeansväst + snusavtryck på jeansen = Raggare?

Nja, skinnväst.

Scratch89
2009-06-03, 22:08
Jag håller med dig Lellan. Jag kan räkna upp flera exempel, men jag vågar inte, för då kommer mini och ställer arton följdfrågor.

Iallafall, jag känner några stycken, som alla tillhör olika "grupper", eller i alla fall känner att de har en grupptillhörighet. Inget fel att ha det, men jag förstår inte varför man, bara för att man röstar moderat, ska plugga ekonomi och juridik samtidigt, ha sådana där tjocka glasögon som blivit populära nu, ha en dagens industri under armen samt ha en egen lägenhet i innerstaden. Ännu värre är det när de egentligen pluggar till lärare och bor med sin mamma ute i Torslanda, men säger att de är någon helt annan när de är med gruppen.

Få mig inte att börja med byggarna...

Kross
2009-06-03, 22:19
Få mig inte att börja med byggarna...

Rätt vanligt med byggar-posörer här uppe. Dom går bygg på gymnasiet, klär sig i slitna bandtröjor och billiga jeans och vandrar runt vrålande med distriktets största och mest rinniga snus under läppen. Vanliga samtalsämnen medans dom bombar In Flames och Sonic Syndicate i mobilen är snus såklart, hur många trefemmor dom svepte på festen i lördags och Träsk-Torstens nya epa alternativt sönderrostade merca. Givetvis alltid med fejkad(och kryddad) norrländsk dialekt. Men när dom väl kommer hem och umgås utanför sitt white trash-umgänge är dom helt normala personer som pratar med någorlunda rikssvenska och kanske tillochmed lyssnar på Lady Gaga. För det är jätteballt att vara en obildad bonde som skriker rasistslagord med sina svettiga polare på skolan.

Scratch89
2009-06-03, 22:25
Hah! Nu menade jag iofs kroppsbyggarna, men kul att du kom med den infallsvinkeln. :)
Ja, byggfolk (gymnasieprogram, min anmärkning), tillsammans med fordonsfolk, är konstiga personer. De kan inte bete sig som folk i grupp, men är faktiskt (hyfsat) normala ensamma.

Yes
2009-06-03, 22:34
Ja, byggfolk (gymnasieprogram, min anmärkning), tillsammans med fordonsfolk, är konstiga personer. De kan inte bete sig som folk i grupp, men är faktiskt (hyfsat) normala ensamma.
Det är ett typiskt symptom av att det är för mycket killar och alldeles för lite tjejer i en grupp. Framförallt i den åldern är det extra påtagligt.

agazza
2009-06-03, 22:35
Estetarna och natur/samhäll är väl iof dom "onormalaste grupperna"..

jwzrd
2009-06-03, 22:38

Ja, natur/samhäll är verkligen en homogen grupp.

Scratch89
2009-06-03, 23:08
Ja, natur/samhäll är verkligen en homogen grupp.

Jag tänkte precis samma sak.

Vad är det som gör naturare och samhällare annorlunda? Esteter, mja, möjligen. Där jag kom ifrån var det snarare mediafolket som var udda. Eller ja, de försökte vara udda.

hendrong
2009-06-03, 23:10
Vad är det som gör naturare och samhällare annorlunda?

40 poäng genomsnitts-IQ.

Scratch89
2009-06-03, 23:12
40 poäng genomsnitts-IQ.

Du menar naturare som läser kemi, fysik och biologi, och som sedan söker vidare till ingenjör och läkare?

hendrong
2009-06-03, 23:14
Du menar naturare som läser kemi, fysik och biologi, och som sedan söker vidare till ingenjör och läkare?

Jag talar om SKILLNADEN i IQ jämfört med andra program.

Mourten
2009-06-03, 23:16
Vad definerar en "vanlig" person?
Jag tycker jag är rätt vanlig eftersom jag säkert uppfyller 15 olika fördomar vilket gör att jag passar in på många ställen som en kamelont, allt från tjejenssläkt middag till kåken.

Tolkia
2009-06-04, 06:50
Jag talar om SKILLNADEN i IQ jämfört med andra program.
OK, du definierade just själv rätt tydligt vilken grupp du tillhör.

I natur/samhäll-diskussionen skulle jag vilja påstå att det finns grupperingar där, precis som inom andra ämnen, om vi nu skall diskutera sambandet mellan utseende/klädstil och skolämnen. När man kommer ovanför gymnasienivå (och ser lite fler personer av "samma" sort samlade på ett och samma ställe) blir detta rätt uppenbart. Jag tyckte inte att det skilde mycket mellan Humanistiska, samhällsvetenskapliga och teknisk-naturvetenskapliga fakulteten i det avseendet. Däremot upplevde jag det som att det på teknat fanns en utbredd uppfattning om att man på den fakulteten saknade grupperingar av det slag vi diskuterar här, och att "jamen här har ju alla sin egen stil" (autentiskt citat), som saknades åtminstone på humanisten. Det bekräftare väl i och för sig bara att vi är bra på att kategorisera andra, men dåliga på att se att även vi själva kan kategoriseras.

Scratch89
2009-06-04, 06:58
allt från tjejenssläkt middag till kåken.

Vad är skillnaden?

Oooooooooooh...

z_bumbi
2009-06-04, 07:08

Du verkar antingen gå på en viss typ på gymmet eller så är gymmet extremt likriktat. Dags att byta gym?

Grahn
2009-06-04, 07:52

Fast jag tror att den stereotypen lever på båda sidor, procentuellt sett tränar nog rätt många asiater någon kampsport. Passar väl eg rätt bra in på det Lellan sade....

Lacenicienta
2009-06-08, 19:12

Å varför då? Eftersom jag själv e gamal estet skulle jag vilja veta:)

Kwon
2009-06-08, 19:17
Vad är skillnaden?

Oooooooooooh...

Buuuuuurn o Rama!

agazza
2009-06-08, 19:43
Å varför då? Eftersom jag själv e gamal estet skulle jag vilja veta:)

Den klassiska estetaren, vill ju faktiskt vara "speciell", lite blandade stilar oftast i dom klasserna, men alla ser till att vara den som är absolut mest extrem med just sin grej.

Det gäller ju dock inte alla i estet, men majoriteten

Lacenicienta
2009-06-08, 20:00
Den klassiska estetaren, vill ju faktiskt vara "speciell", lite blandade stilar oftast i dom klasserna, men alla ser till att vara den som är absolut mest extrem med just sin grej.

Det gäller ju dock inte alla i estet, men majoriteten

Vill inte alla vara speciella?

Handlar ju mer om att "vi esteter" (jag va bildestet) e väldigt kreativa och älskar vackra saker *cupid* vi visualiserar och skapar istället för att köpa ett färdigt koncept.Vi tror oss alltid kunna försköna något (med blandade resultat )Som estet har man ett stort behov att framstå som egen individ eftersom ens skapande e en förlägning av en själv. Sen kan det ju framstå som små fånigt och KONSTigt.

Men som sagt, Vill inte alla vara speciella på nått sätt?

:D

agazza
2009-06-08, 20:06

Handlar ju mer om att "vi esteter" (jag va bildestet) e väldigt kreativa och älskar vackra saker *cupid* vi visualiserar och skapar istället för att köpa ett färdigt koncept.Vi tror oss alltid kunna försköna något (med blandade resultat )Som estet har man ett stort behov att framstå som egen individ eftersom ens skapande e en förlängning av en själv. Sen kan det ju framstå som små fånigt och KONSTigt.

Det gör bygglinjen också utan att klä sig i julgrans atteraljer och kedjor *popcorn*

Jag har också gått bild och gillar att skapa saker, inte blev det något vackert för det. :/

CiCoro
2009-06-08, 20:09

Handlar ju mer om att "vi esteter" (jag va bildestet) e väldigt kreativa och älskar vackra saker *cupid* vi visualiserar och skapar istället för att köpa ett färdigt koncept.Vi tror oss alltid kunna försköna något (med blandade resultat )Som estet har man ett stort behov att framstå som egen individ eftersom ens skapande e en förlägning av en själv. Sen kan det ju framstå som små fånigt och KONSTigt.

Speciella och speciella, inombords ja, men ni vill vara "speciella" när det gäller det yttre. Ska automatiskt klä er annorlunda, lyssna på er musik etc. bara för att ni gillar att rita streckgubbar.

"vi esteter e väldigt kreativa och älskar vackra saker, vi visualiserar..." -
ni är för lata för att plugga "riktiga" ämnen och faktiskt göra något nyttigt i framtiden, istället blir hälften av er gatukonstnärer i Barcelona och fortsätter vara "de speciella" som ska klä er i i era myrorna-byxor och göra det till ert "mode".

agazza
2009-06-08, 20:11
Speciella och speciella, inombords ja, men ni vill vara "speciella" när det gäller det yttre. Ska automatiskt klä er annorlunda, lyssna på er musik etc. bara för att ni gillar att rita streckgubbar.

ni är för lata för att plugga "riktiga" ämnen och faktiskt göra något nyttigt i framtiden, istället blir hälften av er gatukonstnärer i Barcelona och fortsätter vara "de speciella" som ska klä er i i era myrorna-byxor och göra det till ert "mode".

Blivit avsnoppad av en estetare?;)

Lacenicienta
2009-06-08, 20:21
Det gör bygglinjen också utan att klä sig i julgrans atteraljer och kedjor *popcorn*

Jag har också gått bild och gillar att skapa saker, inte blev det något vackert för det. :/

Haha julgransatteraljer:thumbup: Ibland måste man göra saker fula för att kunna tyda de vackra i dess omgivning...

Haha snacka om fördomsfull *kissass*

Dan S
2009-06-08, 20:22
Jag får känslan av att det är fler som är stereotyper av något än att det är fritänkande/oberoende som jag vill författa det som. Människor gillar att vara i grupp och vill inte sticka ut, och gömmer sig ofta i mängden för att få grupp känsla och det ger styrka/makt/kraft.

Inte bara i en gren, utan generellt sett i så många saker som möjligt i livet. Jag är dock inte en sådan som gillar grupper, jag tror på individuell styrka.

CiCoro
2009-06-08, 20:23
:) I helgen träffade jag faktiskt 2 esteter som inte var något av det som jag nämnde, men det är bara dem. Resten är som jag beskrev dem :)

mikaelj
2009-06-08, 20:23

Esteter rockar.

Lacenicienta
2009-06-08, 20:26
Blivit avsnoppad av en estetare?;)

Antagligen eller så fick han inte använda fingerfärg som liten?
*popcorn*

Ostknäcket
2009-06-08, 20:26
Esteter rockar.

Recognize :hbang: (säger jag helt objektivt som en trummande musikestet)

Lacenicienta
2009-06-08, 20:29
:) I helgen träffade jag faktiskt 2 esteter som inte var något av det som jag nämnde, men det är bara dem. Resten är som jag beskrev dem :)

Du känner många esteter va?*rolleyes*

CiCoro
2009-06-08, 20:32
Du känner många esteter va?*rolleyes*

Ja, väldigt många och alla är konstiga. ALLA.

agazza
2009-06-08, 20:37
Finns ju faktiskt "estetare" som vet att det är lättare att gå estet och välja till matte och fysik för att komma in på en bra skola än att kämpa sig genom natur..

Dan S
2009-06-08, 20:39
Vill tillägga att alla som försöker så jävla hårt att vara originella också är stereotyper, fast ofta så misslyckas dom. Blir så jävla förbannad på dessa individer. Jag har märkt att esteter är en bra plats att leta på. hinhåle

Lacenicienta
2009-06-08, 20:41
Ja, väldigt många och alla är konstiga. ALLA.

Så dom e konstiga och du e normal? haha :laugh: Vad är att inte vara konstig? för om esteter ÄR "konstiga" måste det ju finnas en motpol!? Är detta du? och i såfall hur definierar du detta? :)

Lacenicienta
2009-06-08, 20:43
Vill tillägga att alla som försöker så jävla hårt att vara originella också är stereotyper, fast ofta så misslyckas dom. Blir så jävla förbannad på dessa individer. Jag har märkt att esteter är en bra plats att leta på. hinhåle

Varför leta efter nått som gör en förbannad? :smash:

mikaelj
2009-06-08, 20:45
Vafan. Jag är sjukt avundsjuk på esteter. Hur kan man inte vilja vara duktig på att måla, sjunga, dansa eller spela något instrument?

Allt annat kan man lära sig.

CiCoro
2009-06-08, 20:49
Så dom e konstiga och du e normal? haha :laugh: Vad är att inte vara konstig? för om esteter ÄR "konstiga" måste det ju finnas en motpol!? Är detta du? och i såfall hur definierar du detta? :)

Sarkasmen gick tyvärr inte fram märker jag :)! Min beskrivning är överdriven förstår du väl men en del av det är sant, som med kläderna. De är lite som studenterna (högskola och universitet) som klär sig i sina trasor bara för att de är "fattiga" studenter och måste leva efter det, det har fan blivit en stil nu oavsett om du har råd med bättre..

Men nu ska jag kolla på Greek (du vet serien som bevisar att alla amerikanska collegeungdomar festar 24/7:))

agazza
2009-06-08, 20:51
Vafan. Jag är sjukt avundsjuk på esteter. Hur kan man inte vilja vara duktig på att måla, sjunga, dansa eller spela något instrument?

Problemet är bara det att det är typ 30% av klassen som har talang..
Men visst skulle jag kunna sjunga och spela ;)

CiCoro
2009-06-08, 20:54

Lol, allt annat..

De föddes inte bra på det utan det är deras intressen, spenderar man tillräckligt med tid på det mesta så blir man tillslut bra..Som med fotboll för mig t.ex. jag tycker det är roligt och spenderar en del tid på det och är bättre än de flesta esteter på det, likadant motsatta hållet.

Lacenicienta
2009-06-08, 20:55
Sarkasmen gick tyvärr inte fram märker jag :)! Min beskrivning är överdriven förstår du väl men en del av det är sant, som med kläderna. De är lite som studenterna (högskola och universitet) som klär sig i sina trasor bara för att de är "fattiga" studenter och måste leva efter det, det har fan blivit en stil nu oavsett om du har råd med bättre..

Men nu ska jag kolla på Greek (du vet serien som bevisar att alla amerikanska collegeungdomar festar 24/7:))

Haha jora d gick fram jag tycker bara d va kul o driva lite... vem fan tycker inte "esteter" e konstiga liksom? :Virro

Peace out

Trance
2009-06-08, 21:00

Hur bra skulle du inte vara på att spela gitarr om du spenderat lika mycket tid med gitarren som du nu istället spenderat kodandes eller läsande om kodrelaterade saker.

Nu anser jag väl att programmering är ett bättre val men ändå. Få får något helt gratis, alla som är elit på sin område har väl spenderat minst 10 000 timmar övandes (som någon studie nyss ansåg).

Dan S
2009-06-08, 21:35

Det var något jag skrev för att få reaktion :) Inte var jag seriös :) Hihi

Kwon
2009-06-08, 21:41
Alla esteter jag känner och stött på är älskvärda och underbara människor. ALLA.

mikaelj
2009-06-08, 21:42
De föddes inte bra på det utan det är deras intressen, spenderar man tillräckligt med tid på det mesta så blir man tillslut bra..

Ptja.. bra, men inte bra.

Problemet är bara det att det är typ 30% av klassen som har talang..
Men visst skulle jag kunna sjunga och spela ;)

Jo, det är ju det med talangen.

Hur bra skulle du inte vara på att spela gitarr om du spenderat lika mycket tid med gitarren som du nu istället spenderat kodandes eller läsande om kodrelaterade saker.

Nu anser jag väl att programmering är ett bättre val men ändå. Få får något helt gratis, alla som är elit på sin område har väl spenderat minst 10 000 timmar övandes (som någon studie nyss ansåg).

4-12 * 12x365 = 17-53kh. Japp, låter rimligt. :-)

Men. Hur mycket jag än spelar gitarr/blockflöjt/klaviatur, sjunger och tecknar kommer jag alltid att sakna det där lilla extra som gör att jag blir riktig bra på't. Till skillnad från de som har det från början.

Jag tror alltså att man måste ha viss fallenhet för estetiska ämnen för att bli riktigt bra på det. Hacka kan vem som helst lära sig, typ.

Alla esteter jag känner och stött på är älskvärda och underbara människor. ALLA.

Damn right!

Kwon
2009-06-08, 21:45
Viktigaste är ju att du inte känner dig tvingad att spela gitarr/blockflöjt/klaviatur/teckna med tanken att, JAG MÅSTE BLI BRA!

När man tycker det är kul och stimulerande så räknar man aldrig timmarna med det man gör, dvs kan vara svårt för en att släppa gitarren i början / nästan så man går och lägger sig med den etc.

mikaelj
2009-06-08, 21:48
Viktigaste är ju att du inte känner dig tvingad att spela gitarr/blockflöjt/klaviatur/teckna med tanken att, JAG MÅSTE BLI BRA!

När man tycker det är kul och stimulerande så räknar man aldrig timmarna med det man gör, dvs kan vara svårt för en att släppa gitarren i början / nästan så man går och lägger sig med den etc.

Japp, precis så är det ju. Spelar och har riktigt kul. Men då och då kommer jag på mig själv med att tänka "meh, jag kommer ju aldrig att bli lika bra som Bertil som är riktigt flink i fingrarna & munnen, eller Gunnar som kan trolla med strängarna".

Väl "bara" att slå bort de tankarna, förstås... Kul är ju huvudmålet, trots allt. Gäller att påminna sig om det. Det är alldeles för lätt att definiera sig själv utifrån sin prestation/vad man gör istället för vem man är.

Trance
2009-06-08, 21:52
4-12 * 12x365 = 17-53kh. Japp, låter rimligt. :-)

Men. Hur mycket jag än spelar gitarr/blockflöjt/klaviatur, sjunger och tecknar kommer jag alltid att sakna det där lilla extra som gör att jag blir riktig bra på't. Till skillnad från de som har det från början.

Jag tror alltså att man måste ha viss fallenhet för estetiska ämnen för att bli riktigt bra på det. Hacka kan vem som helst lära sig, typ.

Till viss del kanske men jag tror faktiskt inte det är så stor skillnad som du tror det är. Några faktorer att beakta.

De flesta som är riktigt bra på något började när de var unga, svårare att ta upp programmering/något instrument när man är äldre. Man måste spendera löjligt mycket tid med det och ha en starkt intresse.

Sedan underskattar du nog den talangen som krävs för att bli riktigt bra programmerare. Jag tror ärligt inte alla kan lära sig hacka Kernel eller skriva en smart PageRank.

mikaelj
2009-06-08, 21:57
Sedan underskattar du nog den talangen som krävs för att bli riktigt bra programmerare. Jag tror ärligt inte alla kan lära sig hacka Kernel eller skriva en smart PageRank.

Kernelhackande går ju an, men att skriva en PageRank-liknande algoritm måste man snarare ha svart bälte i matte för att göra.

Men jo, det är väl sant -- det kanske är så att man behöver en viss talang även för att bli en duktig programmerare.

Mourten
2009-06-08, 23:15
Har inte läst tråden, men:
Jag avskyr esteter.

CiCoro
2009-06-08, 23:57
Har inte läst tråden, men:
Jag avskyr esteter.

Tack ;) haha :)

Tolkia
2009-06-09, 06:50
Det förvånar mig lite att du ställer den frågan. Eller nej, det gör kanske inte det ändå.

Nej. Men av någon anledning tror folk det. Delvis kanske det beror på att man ofta jämför väldigt olika skicklighetsnivå; d.v.s. en nivå av en färdighet man kan träna sig till utan att lägga ned ohemult mycket tid med supernivå av en annan (oftast den estetiska).