Logga in

Visa fullständig version : buda på hus

ArnoldOnLehmä
2009-06-02, 18:40
Hejsan kolo!

Har hittat ett hus som jag helt enkelt vill ha.
Skulle vilja höra era åsikter om hur lågt man bör lägga första bjudet.
Utgångspriset är 725000, dem som säljer har separerat och säljer väl inte för vinstens skull utan för att dem måste helt enkelt.

Såå, dela med er av era erfarenheter av bostadsköp.

Cilia
2009-06-02, 18:48
Det ser olika ut, beror på var huset är, hur marknaden ser ut, vilket pris dom går ut med utifrån andra hus i området etc.

I vissa områden kan man lägga bud under utgångspris i andra områden går man direkt och lägger ett högre but. Detta kan också variera från månad till månad. Kolla med mäklaren. Han säger om dom har fått några bud.

Jag har bara köpt lägenheter men varit med om att både pruda och buda.

Baan
2009-06-02, 18:53
Även om du ger lägre och du visar dig vara den enda köparen missar du nog inte köp eftersom mäklaren lär vara lite efter dig om säljaren ändå är intresserad av att sälja. Då blir det mer att du får höra vad säljaren vill och kan anpassa budet. Det jag sett i min del i Sverige är att det helt klart är möjligt köpa under priset, men sällan mer än 20%. Det mesta som är något att ha går över priset. Säkert mer extremt i Stockholm.

mini
2009-06-02, 18:57
Det är omöjligt att säga rakt av. Hur många var det på visningarna? Hur är prisläget i området?

Kabuto
2009-06-02, 19:01
En ganska stor faktor är hur länge huset har legat ute på marknaden..

ArnoldOnLehmä
2009-06-02, 19:22
Det fanns inga bud på huset än dem flesta som vart intresserade har hoppat av för att det är hästhagar runt om.

Baan
2009-06-02, 19:27
Det fanns inga bud på huset än dem flesta som vart intresserade har hoppat av för att det är hästhagar runt om.

Testa med 600. Funkar det inte direkt kan du vara kylig och om en vecka kanske du får köpa det för just det priset. Alternativt vill dom inte alls och då kan du börja höja lite men det låter i alla fall som du skulle kunna köpa det lite billigare.

ArnoldOnLehmä
2009-06-02, 19:44
Testa med 600. Funkar det inte direkt kan du vara kylig och om en vecka kanske du får köpa det för just det priset. Alternativt vill dom inte alls och då kan du börja höja lite men det låter i alla fall som du skulle kunna köpa det lite billigare.

Det där lät vettigt, hade tänkt börja med 650. Ska ringa mäklarn imorgon och kolla om nån lagt bud redan.

ArnoldOnLehmä
2009-06-03, 11:49
Mäklaren ville inte ens ta emot budet på 600. Mäklarn väntar på att nån ska ge ett rimligt bud innan han sätter igång budgivningen, tidigare hus jag tittat på har mäklarn bestämt dag för budgivning och ringt runt till intresserade.

sascha
2009-06-03, 12:02
Det är mig veterligen mäklarens skyldighet (enligt god fastighetsmäklarsed) att ta emot och till säljaren vidarebefodra alla inkomna bud, oavsett om han eller hon tror att budet skulle intressera säljaren eller ej.

Nitrometan
2009-06-03, 12:11
Det är mig veterligen mäklarens skyldighet (enligt god fastighetsmäklarsed) att ta emot och till säljaren vidarebefodra alla inkomna bud, oavsett om han eller hon tror att budet skulle intressera säljaren eller ej.
Ja. Det är det.

Men om budet inte kommer in... ;)

mini
2009-06-03, 12:18

Ja. Mäklaren har ingen rätt att avgöra vad som är rimligt.

jakke
2009-06-03, 12:24
Ja. Mäklaren har ingen rätt att avgöra vad som är rimligt.

även om säljaren sagt till mäklaren: -Absolut inga bud under 650k?

sascha
2009-06-03, 12:26

Läs vad hon skrev.

z_bumbi
2009-06-03, 12:41

"1.2 Fastighetsmäklaren skall i förhållande till köpare och säljare visa objektivitet och söka att efter bästa förmåga tillvarataga båda parters berättigade intressen"

Hur man sen ska tolka det är en annan fråga men jag har svårt att se att ett bud på 600 k inte omfattas av den regeln vad gäller köparens. Det är ju inte heller något direkt skambud med tanke på utgångspriset och att det är första budet.

Jag skulle skicka ett rekommenderat brev.

sascha
2009-06-03, 12:48
"1.2 Fastighetsmäklaren skall i förhållande till köpare och säljare visa objektivitet och söka att efter bästa förmåga tillvarataga båda parters berättigade intressen"

Det där är att klassa som en generalklausul. Finns mer ingående bestämmelser vad gäller budgivning.

Asdf
2009-06-03, 12:50
Hejsan kolo!

Har hittat ett hus som jag helt enkelt vill ha.
Skulle vilja höra era åsikter om hur lågt man bör lägga första bjudet.
Utgångspriset är 725000, dem som säljer har separerat och säljer väl inte för vinstens skull utan för att dem måste helt enkelt.

Såå, dela med er av era erfarenheter av bostadsköp.

Ett hus för 725000?
Budgivning i nuläget?

Lägg ett bud på 700.000 och se vad som händer

z_bumbi
2009-06-03, 12:57
Det där är att klassa som en generalklausul. Finns mer ingående bestämmelser vad gäller budgivning.

Så vad står det där alt var hittar jag dessa?

sascha
2009-06-03, 13:27
Så vad står det där alt var hittar jag dessa?

http://www.fastighetsmaklarnamnden.se

z_bumbi
2009-06-03, 13:54
http://www.fastighetsmaklarnamnden.se

Lite snabbt hittade jag det här.

"Enligt god fastighetsmäklarsed åligger det mäklaren att till
uppdragsgivaren redovisa alla spekulanter som visat intresse för att
förvärva objektet. Det åliggandet är fullgjort först sedan mäklaren till
säljaren har framfört de meddelanden och bud som spekulanterna
önskar.
Fastighetsmäklaren har således en skyldighet att till säljaren redovisa
samtliga spekulanter, oavsett om de har lämnat ett konkret bud.
Fastighetsmäklaren har dessutom en skyldighet att ta emot och
vidarebefordra samtliga bud till säljaren till dess ett köpekontrakt är
undertecknat av såväl säljaren som köparen. Denna skyldighet gäller
även om buden inte har lämnats på det sätt som bestämts. Inkomna bud
skall förmedlas skyndsamt till säljaren. Det åligger fastighetsmäklaren att
vidarebefordra ett bud även om mäklaren tror sig veta att säljaren inte
är intresserad av bud på den aktuella nivån. Det är inte mäklarens sak att
bedöma om ett bud är intressant eller inte. Detta hindrar naturligtvis inte
att mäklaren ger säljaren sakliga råd inför valet av avtalspart."

Johan O
2009-06-03, 13:58
Mäklaren ville inte ens ta emot budet på 600. Mäklarn väntar på att nån ska ge ett rimligt bud innan han sätter igång budgivningen, tidigare hus jag tittat på har mäklarn bestämt dag för budgivning och ringt runt till intresserade.

Vilket jävla skitsnack!
Vill han inte framföra ditt bud så kan du säga att han kan återkomma isåfall när nu alla andra kapitalstarka spekulanter börjar bjuda.

Har du lite flyt så ringer han om ett halvår och undrar om du inte kan tänka dig att fortfarande lägga dom där 600.000...
Då bjuder du 500.000.

mangs
2009-06-03, 15:23
Mäklaren och säljaren har säkerligen tidigare kommit överens om ett absolut lägstabud och när du sade 600 så var det säkert under vad både säljaren och mäklaren sett som acceptabelt. Genom att säga som h*n gjorde så fick du berättat för dig att vill du vara med och leka med oss får du allt buda högre än så.

Hade jag varit säljare och 725.000 varit ett redan ok utgångspris hade jag inte blivit så uppmuntrad av ett ud på 600:-

Notera att de som säljer ofta har en känslomässig relation till objektet ifråga och har svårt att acceptera att det inte är värt mer.

Speciellt i fallen med skillsmässa och dödsbo kan man göra klipp, den enes död är den andres bröd...
De vill säkert ha en snabb affär så om du har möjlighet så spela lite på detta. Ge en tidig handpenning mm, snabb inflyttning. Då kan du säkert få ned priset en del men att de rakt av skulle acceptera 600 låter lite väl lågt (utan att veta mer om objektet i fråga).

Ett par kompisar till mig flyttade nyligen in i ett skilsmässohus som var till salu för 5.3 och sänktes till 4.8. De skambudade på 4.2 och fick det för 4.3 vilket var ett mykket bra pris för just det huset så har man tur och rätt timing kan det gå.

ArnoldOnLehmä
2009-06-03, 16:09
Jag trodde heller aldrig dem skulle nappa direkt på 600 men det är ju en start och är det ingen som bjuder över så får man väl lägga högre tills säljaren går med på priset. Visserligen så vet jag att säljaren har lån upp till 725000 så dem säljer det nog inte gärna för under det. Sen sa mäklarn att man kunde flytta in väldigt snart så dem vill säkert bli av med huset snabbt så dem kanske lär nappa på det bud dem får. Så visst börjar jag bli mer irriterad på mäklarns attityd.

Poxeman
2009-06-03, 19:24
Spännande...
Jag hade samma läge när jag köpte mitt hus, utgångspriset var 800 K, jag bjöd 600 och blev överbjuden till 620... avböjde att lägga högre bud. Efter två månader ringde mäklaren och erbjöd mig att köpa huset igen, den andre köparen hade bangat ur. Jag fick det tillslut för 585... Bra skit!

Mitt råd är att du håller dig och ser vad som händer. Är det ett skillsmässohus så kommer det säljas förr eller senare!

Baan
2009-06-03, 19:30
Jag trodde heller aldrig dem skulle nappa direkt på 600 men det är ju en start och är det ingen som bjuder över så får man väl lägga högre tills säljaren går med på priset. Visserligen så vet jag att säljaren har lån upp till 725000 så dem säljer det nog inte gärna för under det. Sen sa mäklarn att man kunde flytta in väldigt snart så dem vill säkert bli av med huset snabbt så dem kanske lär nappa på det bud dem får. Så visst börjar jag bli mer irriterad på mäklarns attityd.

Tycker det är skumt att mäklaren inte vill ta ditt bud. Givetvis har han provision och högt pris är av största intresse för honom. Jag skulle kunna tänka mig att han ev. gör en fuling och försöker själva höja priset. Det kan vara även som mangs nämnde att det finns en deal mellan honom och kunde. I det fallet brukar dom iofs vara ganska ärliga och säga det - den behandlingen du fick låter inte som något sånt. Inget säger att ha är en bra mäklare dock så vem vet :)

Om du inte måste ha det huset tycker jag du ska vara lite kylig. Egentligen spelar inte 600, 650 eller 700-tusen så stor roll med dagens låga ränta men kan få mer inverkan när räntan är uppe i 5% igen.

Att säljaren har skulder är inte din ensak.

ArnoldOnLehmä
2009-06-05, 13:55
Det var ett äldre par som la 650 nyss, nu är budet uppe på 735 redan. Jag kommer bli ruinerad, men glad*flex*