Visa fullständig version : Kolhydrat eller protein efter träning om du måste välja?
Förutsättningen är att du inte kommer äta en "riktig" måltid med både proteiner, fett och kolhydrater inom typ 1,5 timmar efter passet
Undrar då vad som är viktigast/bäst att ta direkt efter ett styrketräningspass om man måste välja mellan kolhydrater och protein?
Du måste alltså välja ett av dom :)
Protein alla gånger. Kolhydrater är iofs bra för återhämtningen av musklerna men påverkar inte proteinsyntesen i närheten av lika mycket som protein.
Kolhydrater fyller på muskelglykogen (förtydligande för "återhämtning", vad det nu är) och stimulerar inte proteinsyntesen alls.
King Grub
2009-06-01, 09:52
Protein.
Flexipop
2009-06-01, 09:56
Hur mycket protein anses optimalt efter träning? Självklart är det väl individuellt men vad finns det för gräns på hur mycket kroppen kan ta upp?
King Grub
2009-06-01, 09:59
20 gram kanske.
http://www.ajcn.org/cgi/content/abstract/89/1/161
10 gram om man använder EAA i stället.
Flexipop
2009-06-01, 10:12
ok, tack för svar!
Det beror på vad jag ätit innan och vad jag har tränat.
Cerberus
2009-06-01, 11:25
protein förstås.
young_george
2009-06-01, 11:33
Det beror på vad jag ätit innan och vad jag har tränat.
Undrar då vad som är viktigast/bäst att ta direkt efter ett styrketräningspass om man måste välja mellan kolhydrater och protein?
Protein
Du tog frågan allmänt men young påpekar att det i det här fallet gäller efter styrketräning, dvs du kanske missade det?
Correct me if I'm wrong.
Nej jag svarade på frågan och det beror alltså på vad jag har tränat.
young_george
2009-06-01, 20:47
Nej jag svarade på frågan och det beror alltså på vad jag har tränat.
Jag trodde som Drast att du hade missat frågan.
I skulle omständigheterna runt träning se ut för att du hellre skulle valt kolhydrater än protein?
Långt träningspass, stora övningar, högre reps och/eller kort vila dvs något som gör av med mycket energi. Har jag/någon dessutom ätit lite kolhydrater innan men mer protein så ser jag större nytta med att fylla på med kolhydrater.
Protein alla dagar i veckan.
Reticulum
2009-06-01, 21:52
Protein (EAA).
OT: varför måste man välja en av dem?
Eddie Vedder
2009-06-02, 06:37
OT: varför måste man välja en av dem?
Det måste man inte. Men nu var ju frågan ställd så. Kanske vill man bara få i sig x antal kcal direkt efter passet och vill veta vilket som skulle vara bäst.
Svaret är protein utan tvekan. Det skulle jag även välja efter konditionspass före kolhydrat. I alla fall så länge vi snackar pulver.
Alfred Nobel
2009-06-02, 08:28
Pro-t-iiin!
Långt träningspass, stora övningar, högre reps och/eller kort vila dvs något som gör av med mycket energi. Har jag/någon dessutom ätit lite kolhydrater innan men mer protein så ser jag större nytta med att fylla på med kolhydrater.
Så om du orsakat din kropp ännu större katabolism så väljer du inte att åtgärda detta med risken att du i princip slängt bort passet. Trots att det är busenkelt att fylla på kolhydrater under de säkerligen minst 48 timmar som ligger mellan nu och nästa pass.
MackeJuve
2009-06-02, 19:47
Hur mycket protein anses optimalt efter träning? Självklart är det väl individuellt men vad finns det för gräns på hur mycket kroppen kan ta upp?
30-40 g
Så om du orsakat din kropp ännu större katabolism så väljer du inte att åtgärda detta med risken att du i princip slängt bort passet. Trots att det är busenkelt att fylla på kolhydrater under de säkerligen minst 48 timmar som ligger mellan nu och nästa pass.
Skulle man riskera att slänga bort passet pga att man inte äter något protein på 1,5 h så skulle jag självklart äta protein men det är förhoppningsvis ingen som tror att så är fallet.
Det är däremot bra (iaf för mig) att piggna till lite efter passet och ha lite energi inlagrat till det som ev ska tränas/göras dagen efter.
King Grub
2009-06-02, 20:13
http://ajpendo.physiology.org/cgi/content/full/280/6/E982
Inte bortkastat, men nog är det mycket viktigare med protein än kolhydrat efter styrketräning, alla gånger.
Du kanske inte tycker att så är fallet för din träning, i o f s, men skall man ge en rekommendation åt någon annan, måste denna vara att protein är prioritet nummer 1.
Jo självklart skiljer det sig om jag ska ge tips till andra eftersom olika människor reagerar olika på att fylla respektive inte fylla med kolhydrater efter en träning, avståndet mellan träning och mängden på målet innan varierar, vad som ev intas under passet varierar också. För att krångla till det ännu några snäpp bör jag fundera på hur olika typer av sjukdomar eller sjukdomstillstånd kan påverkas av olika intag (som tur är så slipper man i de flesta fallen välja på det här sättet).
Vad är bäst om man är som jag som vill gå upp i vikt (väger 66kg, kille), Gainer eller Whey-80 direkt efter träning? Gainer lär väl va bäst? Den innehåller ju både protein och kolhydrater så det är väl inte exakt samma sak som att endast välja ett av dem.
pragmatist
2009-06-03, 08:20
Låt mig vända lite på frågan då: varför måste man välja mellan kolhydrater eller protein? Går du till en affär som antingen säljer bananer eller rent proteinpulver, och aldrig bägge två till samma kund? ;)
rockbell
2009-06-03, 15:28
Låt mig vända lite på frågan då: varför måste man välja mellan kolhydrater eller protein? Går du till en affär som antingen säljer bananer eller rent proteinpulver, och aldrig bägge två till samma kund? ;)
Hahaha. Inte ofta jag skrattar högt framför datorn. Tack :)
Vad är bäst om man är som jag som vill gå upp i vikt (väger 66kg, kille), Gainer eller Whey-80 direkt efter träning? Gainer lär väl va bäst? Den innehåller ju både protein och kolhydrater så det är väl inte exakt samma sak som att endast välja ett av dem.Drick båda?
Drick båda?
Mm, men ska jag typ dricka Gainer efter träning och typ whey-80 på morgon för snabbt proteinupptag?
KalleBalik
2009-06-03, 19:24
Protein givetvis.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.