Visa fullständig version : uppvärming
Helo!
Ofta ser man ju folk sätta sig på cykeln inne i gymmet och trampa lugnt i en 5-10 minuter. Vad är vitsen med det?
Inte kan man väl efter det känna sig uppvärmd och gå å lägga sig och pressa i bänken??
Vill man kanske få upp pulsen? Men det får man ju av att värma upp med lite lätta vikter också... humm!
Kan någon förklara?
Det är väl för att få upp pulsen lite. Själv ror jag några minuter och kör ett par lätta set innan det är dags för hårdkörning.
Sundblad
2003-08-13, 14:52
Det hela handlar ju om en generell uppvärmning för hela kroppen och för att få fart på blodcirkulationen och höja kropsstemperaturen med någon grad. Sedan ska man köra specifik uppvärmning för den del av kroppen man ska träna. T.ex. börja med 1-3 lätta eller progressivt tyngre set av den övning man ska köra.
Tyvärr slarvar många med den båda formerna av uppvärmning.
.: Sundblad :.
Promenerar till gymmet, det räcker för mig :)
King Grub
2003-08-13, 15:09
Originally posted by Grahn
Promenerar till gymmet, det räcker för mig :)
Samma här.
Jag kör bara uppvärmning med vikter. Jag tycker att det räcker. Bortsett från lite förbränningsträning efter passet, så gillar jag inte att lägga energi på annat än att lyfta.
Tycker också att det räcker med uppvärming med vikter.
Kör 6 set, tyngre å tyngre för att värma.
Varför ska man få upp kroppstemperaturen en grad eller två Sundblad?
Genom att få upp pulsen förbereder du kroppen på ansträngningen. Viktigare innan t.ex. knäböj jämfört med bicepscurl. Hjärtat reagerar nämligen långsamt och risken är att du inte kan prestera maximalt i första setet. Sen om man (du) tycker att du behöver cykla eller om det räcker med uppvärmningsset kan du bara veta själv. Funkar det så kör på.
Sundblad
2003-08-13, 15:27
"Genom att du värmer upp kroppen blir bl.a. knäbrosket tjockare, vilket påverkar knäleden positivt under träningen. Uppvärmningen minskar slitage på muskelcellerna och ökar elastisiteten hos senor och ligament. Man rör sig snabbare, styrkepotentialen ökar, och skaderisken blir mindre vid högre kroppstemperatur. Bara ett par graders temperatur förhöjning i muskelcellerna påskyndar energiproduktionen med en tredjedel. Det är jämförbart med vad som händer i en bilmotor under uppvärmning. "
Saxat från Nautilus sidor. Inga vetenskapliga referenser dock.
.: Sundblad :.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.