handdator

Visa fullständig version : Microsoft Bing - Googlekonkurrent eller bara ett fånigt namn?

skaparn
2009-05-28, 20:19
Ännu en sökmotortråd.

Microsoft kommer enligt uppgift att lägga en väldigt stor mängd pengar på att marknadsföra sin nya sökmotor Bing för att ta upp den kamp som Google nu leder ganska kraftigt.

Det blir väl först lansering i USA, men jag ser fram emot att testa denna och se vad gamla goda MS kan ställa till med på marknaden. Det behövs konkurrens, inget snack om den saken. Och om man ser till fälten med sponsrade länkar verkar MS tagit efter Google en hel del i hopp om att ta en del av de miljardvinster Google gör. Men för detta krävs ju att sökmotorn faktiskt levererar så bra sökresultat organiskt att folk använder den.

Artikel med bilder (http://www.techcrunch.com/2009/05/28/bing-microsoft-prepares-for-war-with-a-revamped-search-engine-screenshots/)

Today, Microsoft publicly unveiled its soon-to-launch search engine Bing. It will become available over the next few days, and be fully launched by June 3. On the surface, Bing has a distinct gloss.

kalle_banan
2009-05-28, 20:39
Bing verkar väldigt microsoftigt, saker över allt som kan skapa mer oreda än ordning. Det sätter ju en hel del press på korttidsminnet med så mycket information på sidan.

Men det kan i slutändan vara ett bra koncept, här: http://www.decisionengine.com/Default.html är ett klipp på hur det ser ut och vilka funktioner bing har, och det kan funka, men sidor som pricerunner har samma funktion där man mångsöker flera sidor efter den billigaste prylen t.ex. Det ska bli intressant att se hur det går.

Snafu
2009-05-28, 20:42
Dom har ett bra namn faktiskt, man kan verba det. "Just bing it".

Jag har dock svart att se att nagon nitar google.

Mescreant
2009-05-28, 20:50
Bilderna ser lovande ut men eftersom MS aldrig lyckats få till ett behagligt utseende på NÅGOT så tvekar jag. Sen är google för etablerat. Fast det tyckte jag iofs om altavista när google kom också. Kul att de vågar och bra med konkurrens. Namnet är fult.

stafh
2009-05-28, 20:52
http://www.canadacool.com/COOLFACTS/ONTARIO/ONTARIOPHOTOS/MathewPerryPublicity.jpg

tano
2009-05-28, 21:17
Det blir definitivt svårt för Microsoft att mäta sig med dem miljarder sidor som Google indexerat under dem senaste åren. Men erbjuder dem en bara en bra tjänst och får folk att använda sig av den så kommer dem närma sig med tiden. Dem har ju definitivt pengarna för att klara hålla igång trots sitt underläge.

På senare tid har jag faktiskt blivit lite mindre nöjd med Googles resultat på mina sökningar. Alltid bra med konkurens...

Donner
2009-05-28, 21:55
http://www.canadacool.com/COOLFACTS/ONTARIO/ONTARIOPHOTOS/MathewPerryPublicity.jpg

Det ända jag tänker på när jag hör ordet Bing.

hoikka poika
2009-05-28, 22:05
Det ända jag tänker på när jag hör ordet Bing.

Den ända heter det väl ändå ...

Microsoft har nog en del sidor indexerade redan, de lär ju inte slänga all data från live-search?

jakke
2009-05-28, 22:07
Det blir definitivt svårt för Microsoft att mäta sig med dem miljarder sidor som Google indexerat under dem senaste åren. Men erbjuder dem en bara en bra tjänst och får folk att använda sig av den så kommer dem närma sig med tiden. Dem har ju definitivt pengarna för att klara hålla igång trots sitt underläge.

På senare tid har jag faktiskt blivit lite mindre nöjd med Googles resultat på mina sökningar. Alltid bra med konkurens...

m$ har garanterat indexerat lika många sidor. Det som särskiljer är hur man tar tillvara på informationen och kommer fram till vad användaren egentligen söker efter.

Donner
2009-05-28, 22:08

Helt rätt har du, lovar dig att aldrig göra om samma misstag.

Halldin
2009-05-28, 22:09

Microsoft har nog en del sidor indexerade redan, de lär ju inte slänga all data från live-search?
Inte "enda" då? ;)

Donner
2009-05-28, 22:11
Inte "enda" då? ;)

Fan att jag inte såg det, hade varit en fin comeback *gah!*

Kabuto
2009-05-28, 22:20
Ni förstår inte vad han menade... :P

tano
2009-05-28, 22:27
m$ har garanterat indexerat lika många sidor. Det som särskiljer är hur man tar tillvara på informationen och kommer fram till vad användaren egentligen söker efter.

Nog vet jag det. Tror det var en av dem första mattekurserna på universitetet vi gick igenom Googles ide. Bakgrunden är hyffsat simpel(svårare att ta fram måhända), men det har såklart förfinats in i det längsta.
Det kan säkert stämma att Microsoft har en hel del indexerade sidor, men skulle dem inte ha det räcker det inte bara med en bra tjänst. Har dem både en bra tjänst (jämförbar med Google) och indexerade sidor så har dem alla möjligheter komma ikapp Google. Den stora reklamkampanj som det skrevs om kanske fungerar...

skaparn
2009-05-29, 08:34
Dom har ett bra namn faktiskt, man kan verba det. "Just bing it".

Jag har dock svart att se att nagon nitar google.

Helt klart är det en av anledningarna till att de byter från Live Search. Man vill ta googla ur allas vokabulär.

skaparn
2009-05-29, 08:36
nfilm

från Bing.com (http://www.decisionengine.com/Default.html)

skaparn
2009-05-29, 08:51
Nej, jag tror nog MS kommer få svårt att slå eyePlorer.

http://www.eyeplorer.com

Jisses! Jag har blivit bortskämd med snabbhet och relevans märker jag.

Eller varför inte tyska Hulbee

http://www.hulbee.de/

saab900
2009-05-29, 10:58
Microsoft kan ju inte producera vettiga applikationer, så det blir intressant att se dem försöka slå Goggle som redan har ett enormt försprång. Blir kvalitén på tjänsten vid lansering i stil med valfritt Windows efter 3.1 har Goggle redan vunnit ;)

OffT. Tvingades installera Win Media Player 11 för att kunna installera min nya mp3-spelare, och nu är ljudet helt fuckat på datorn :(
Windows Vista har jag inte ens vågat installera än, jag får köra på XP tills jag tycker att jag har råd med en ny dator så man kan få på platsen service när skiten ska hänga sig hela tiden.

skaparn
2009-05-29, 11:16
Microsoft kan ju inte producera vettiga applikationer

lol

Det finns fortfarande inget kalkylprogram som slår Excel. Eller är ens i närheten.

shut teh face
2009-05-29, 11:32
Det är bra med konkurrenter, men jag tror Google kommer fortsätta vara störst. De tycker jag de förtjänar också, de utvecklar så mycket andra bra roligheter. Microsoft gör kanske 2% bra grejer

Trance
2009-05-29, 11:45
Microsoft kan ju inte producera vettiga applikationer, så det blir intressant att se dem försöka slå Goggle som redan har ett enormt försprång. Blir kvalitén på tjänsten vid lansering i stil med valfritt Windows efter 3.1 har Goggle redan vunnit ;)

OffT. Tvingades installera Win Media Player 11 för att kunna installera min nya mp3-spelare, och nu är ljudet helt fuckat på datorn :(
Windows Vista har jag inte ens vågat installera än, jag får köra på XP tills jag tycker att jag har råd med en ny dator så man kan få på platsen service när skiten ska hänga sig hela tiden.

Microsoft producerar massor av bra applikationer.

skaparn
2009-05-29, 11:50
Microsoft producerar massor av bra applikationer.

Du har ju inte fattat någonting. Om man inte måste skriva något i stil med
find /etc -type f -exec cat '{}' \; | tr -c '.[:digit:]'\n' | grep '^[^.][^.]*\.[^.][^.]*\.[^.][^.]*\.[^.][^.]*$'
för att starta sin 1337-IM-klient (open source såklart) är det bara skit.

saab900
2009-05-29, 11:51
lol

Det finns fortfarande inget kalkylprogram som slår Excel. Eller är ens i närheten.

Undantaget som bekräftar regeln ;)

coxie
2009-05-29, 13:22
MS gör mycket bra, deras office-paket och deras Server-OS är fina. Även Vista är rätt trevligt om man orkar lägga ner tid på att fixa allt. Folk som klagar och gnäller som fan över att Vista är skit är oftast folk med noll koll.

Visst jag föredrar linux men det är mest för att det går att få precis hur man vill ha det.

jwzrd
2009-05-29, 13:25
MS gör mycket bra, deras office-paket och deras Server-OS är fina. Även Vista är rätt trevligt om man orkar lägga ner tid på att fixa allt. Folk som klagar och gnäller som fan över att Vista är skit är oftast folk med noll koll.

Visst jag föredrar linux men det är mest för att det går att få precis hur man vill ha det.

Eh, deras server-OS är fina jämfört med vad? Windows 3.11? Deras officepaket är bra jämfört med vad? Vilka andra jämförbara produkter och alternativ har du erfarenhet av?

jwzrd
2009-05-29, 13:28
find /etc -type f -exec cat '{}' \; | tr -c '.[:digit:]'\n' | grep '^[^.][^.]*\.[^.][^.]*\.[^.][^.]*\.[^.][^.]*$'

Det där skiljer sig exakt på vad sätt från vad du skriver i excel? FUD klär ingen. Oavsett läger och oavsett behov av att sätta sig själv och andra i läger för att underlätta sitt eget raljerande.

skaparn
2009-05-29, 13:31
Det där skiljer sig exakt på vad sätt från vad du skriver i excel? FUD klär ingen. Oavsett läger och oavsett behov av att sätta sig själv och andra i läger för att underlätta sitt eget raljerande.

Med den enkla skillnaden att excel går att använda utan att skriva en enda rad kod-ish, eftersom det har ett utmärkt och (oftast) rationellt GUI. Alla linuxdistar jag sett tarvar något slags bash-ande med sådana där kodrader för att kompilera drivrutiner till vad det nu kan vara för crazy som man vill koppla in i datorn. Låt säga .. en mus.

"FUD"-beskyllningen, i synnerhet när alla utom du förstod att det var ett skämtsamt exempel draget till sin spets, känns för övrigt lika fräsch som jante.

jwzrd
2009-05-29, 13:33
Med den enkla skillnaden att excel går att använda utan att skriva en enda rad kod-ish, eftersom det har ett utmärkt och (oftast) rationellt GUI. Alla linuxdistar jag sett tarvar något slags bash-ande med sådana där kodrader för att kompilera drivrutiner till vad det nu kan vara för crazy som man vill koppla in i datorn. Låt säga .. en mus.

"FUD"-beskyllningen, i synnerhet när alla utom du förstod att det var ett skämtsamt exempel draget till sin spets, känns för övrigt lika fräsch som jante.

Vad jämför du excel med? Produkten "Något slags generellt bash-ande"? Du satte dessutom mig i ett Linux-läger och dig själv i ett excel-läger. Jag är inget Linux-fan så sätt mig helst inte där.

skaparn
2009-05-29, 13:41
Vad jämför du excel med? Produkten "Något slags generellt bash-ande"? Du satte dessutom mig i ett Linux-läger och dig själv i ett excel-läger. Jag är inget Linux-fan så sätt mig helst inte där.

Det stora problemet är väl att det inte ens finns något att jämföra Excel med...

Lägerplaceringen står du för helt själv, precis som det var _du_ som jämförde kommandoprompten med Excel. Nu gör du inget annat än skapar egna demoner att jaga. Ja, jag raljerade, men om du tog åt dig rekommenderar jag att odla lite hud utanpå nerverna.

jwzrd
2009-05-29, 13:49
Det stora problemet är väl att det inte ens finns något att jämföra Excel med...

Lägerplaceringen står du för helt själv, precis som det var _du_ som jämförde kommandoprompten med Excel. Nu gör du inget annat än skapar egna demoner att jaga. Ja, jag raljerade, men om du tog åt dig rekommenderar jag att odla lite hud utanpå nerverna.

Det var faktiskt du som gjorde det med din långa kommandorad i ditt raljerande över vad du tycker är en dålig egenskap hos skal. Att de är kraftfulla alltså. Excel vore mycket mindre kompetent utan dess formler vilket direkt märks när man kör excel på Mac eller t ex kör Numbers som inte har lika kraftfulla formler.

Som svar till mig började du sedan raljera över brist på mushantering, om jag förstod dig rätt, i Linux.

Du skrev detta:
"Du har ju inte fattat någonting. Om man inte måste skriva något i stil med
för att starta sin 1337-IM-klient (open source såklart) är det bara skit."

Där ser vi klara angrepp på Open source som sådant, en kraftfull kommandoprompt och något, ja vad är det du gör egentligen?

Mina nerver och eventuell brist på skinn är varken en Microsoftprodukt eller relevant i tråden av någon annan orsak.

Robert Svensson
2009-05-29, 13:52
Ni förstår inte vad han menade... :P

Nä, det fattade de aldrig ifrån första början. :laugh:

Han syftar på "Den" i stället för "Det". :D

skaparn
2009-05-29, 13:57
Det var faktiskt du som gjorde det med din långa kommandorad i ditt raljerande över vad du tycker är en dålig egenskap hos skal. Att de är kraftfulla alltså. Excel vore mycket mindre kompetent utan dess formler vilket direkt märks när man kör excel på Mac eller t ex kör Numbers som inte har lika kraftfulla formler.

Som svar till mig började du sedan raljera över brist på mushantering, om jag förstod dig rätt, i Linux.

Du skrev detta:
"Du har ju inte fattat någonting. Om man inte måste skriva något i stil med
för att starta sin 1337-IM-klient (open source såklart) är det bara skit."

Där ser vi klara angrepp på Open source som sådant, en kraftfull kommandoprompt och något, ja vad är det du gör egentligen?

Mina nerver och eventuell brist på skinn är varken en Microsoftprodukt eller relevant i tråden av någon annan orsak.

lol @ kopplingen till att det var ett angrepp på Open Source

och

nästan lika mycket lol @ att du jämför formler i celler med grep/find för att spåra upp en litn pil

Det första är som att ta "Jag bor på södermalm, cyklar fixie med en axelväska till datorn (MacBook såklart)" som ett angrepp på MacBook. http://sv.wikipedia.org/wiki/Stereotyp

jwzrd
2009-05-29, 14:03
lol @ kopplingen till att det var ett angrepp på Open Source

och

nästan lika mycket lol @ att du jämför formler i celler med grep/find för att spåra upp en litn pil

Det första är som att ta "Jag bor på södermalm, cyklar fixie med en axelväska till datorn (MacBook såklart" som ett angrepp på MacBook.

Nej det är inte riktigt samma sak. Stå nu för vad du skriver och acceptera den skam som hör till.

Alternativ till Excel finns och används. Lite beroende på vilken aspekt av Excel vi talar om så finns just riktiga programmeringsspråk, databaser och riktiga OLAP-verktyg. Naturligtvis inte samma sak som Excel. Jag tycker att Excel är bra.

Det går lika lätt att säga: lol @ formler för att göra en enkel beräkning. Om det är sin egen text man drivs av att få läsa. Jämförelsen var den att formler är en av de saker som gör excel så kraftfullt. Precis som skalet, bash exempelvis, är en av de saker som gör en UNIX-miljö oerhört kraftfull. Vill man göra sig lustig över syntax med hjälp av en tegelsten så bör man inte befinna sig nära glas.

skaparn
2009-05-29, 14:14
Nej det är inte riktigt samma sak. Stå nu för vad du skriver och acceptera den skam som hör till.

Alternativ till Excel finns och används. Lite beroende på vilken aspekt av Excel vi talar om så finns just riktiga programmeringsspråk, databaser och riktiga OLAP-verktyg. Naturligtvis inte samma sak som Excel. Jag tycker att Excel är bra.

Det går lika lätt att säga: lol @ formler för att göra en enkel beräkning. Om det är sin egen text man drivs av att få läsa. Jämförelsen var den att formler är en av de saker som gör excel så kraftfullt. Precis som skalet, bash exempelvis, är en av de saker som gör en UNIX-miljö oerhört kraftfull. Vill man göra sig lustig över syntax med hjälp av en tegelsten så bör man inte befinna sig nära glas.

Ja, det är formlerna som gör Excel riktigt kraftfullt. Men inte allena. Jag har sett idioter göra sammanställningar med Pivot eller för den delen skapat formler med hjälp av det GUI för just formler som Excel tillhandahåller. Så nej, det är inte en rättvis jämförelse du gör.

Så skämmas kan du göra själv. Förutsatt att det inte finns motsvarande verktyg i Bash för att generera kommandon med flera växlar som du kan drämma i huvudet på mig.

Wf3jzDb4H7o

shut teh face
2009-05-29, 14:15
[QUOTE=skaparn;3696364] Förutsatt att det inte finns motsvarande verktyg i Bash för att generera kommandon med flera växlar som du kan drämma i huvudet på mig.
[QUOTE]
Det kan man göra via Google :)

jwzrd
2009-05-29, 14:19
Ja, det är formlerna som gör Excel riktigt kraftfullt. Men inte allena. Jag har sett idioter göra sammanställningar med Pivot eller för den delen skapat formler med hjälp av det GUI för just formler som Excel tillhandahåller. Så nej, det är inte en rättvis jämförelse du gör.

Så skämmas kan du göra själv. Förutsatt att det inte finns motsvarande verktyg i Bash för att generera kommandon med flera växlar som du kan drämma i huvudet på mig.

Du jämförde en bit upp Excel med Linux. Man behöver i Linux skriva en farliga massa text för att kompilera drivrutiner för att ansluta möss osv medan man i Excel klarar sig långt utan att skriva en enda formel. Jämförelsen är alltså din och den är lite märklig. Hur kom Linux att bli relevant från början?

Vad sägs om att istället bara visa motsvarande textsökningsformel i Excel? Jag förstår faktiskt inte vad för poäng du vill göra. Är det att man i en UNIX-miljö kan starta ett skal och där kan utföra och kedja samman kommandon som utgör det dåliga?

skaparn
2009-05-29, 14:45
Du jämförde en bit upp Excel med Linux. Man behöver i Linux skriva en farliga massa text för att kompilera drivrutiner för att ansluta möss osv medan man i Excel klarar sig långt utan att skriva en enda formel. Jämförelsen är alltså din och den är lite märklig. Hur kom Linux att bli relevant från början?

Vad sägs om att istället bara visa motsvarande textsökningsformel i Excel? Jag förstår faktiskt inte vad för poäng du vill göra. Är det att man i en UNIX-miljö kan starta ett skal och där kan utföra och kedja samman kommandon som utgör det dåliga?

Men. Det. Är. Ju. Du. Som. Gör. Kopplingen. Till. Excel. Hela. Tiden.

Jag ångrar att jag ens lockades att delta i sådant trams.

För att återgå till hur det här började.

saab900
Microsoft kan ju inte producera vettiga applikationer [...]

Trance
Microsoft producerar massor av bra applikationer

skaparn

jwzrd
FUD! Du sätter mig i ett läger! + en massa roidande över småsaker som du väljer ut för att svinga på.

Att du väljer att ta det där som ett påhopp på något annat än den stereotyp saab900 ger uttryck för är till och med för att vara jwzrd ... imponerande.

jwzrd
2009-05-29, 14:54
lol

Men. Det. Är. Ju. Du. Som. Gör. Kopplingen. Till. Excel. Hela. Tiden.

Jag ångrar att jag ens lockades att delta i sådant trams.

För att återgå till hur det här började.

Att du väljer att ta det där som ett påhopp på något annat än den stereotyp saab900 ger uttryck för är till och med för att vara jwzrd ... imponerande.

1. Slå en flukt på i vilken ordning excel införs i debatten och av vem.
2. Betrakta sedan ditt raljerande över en (förvisso ful) bash-kommandorad.
3. Jag berättar för dig att du bara tillför FUD med sådana inlägg
4. Mer raljerande från dig där du till och med ställer Linux som helhet mot Excel. Excel är bra men det är inte ett operativsystem.
5. Konstiga svingar som: "till och med för att vara jwzrd".

Granatgiraffen
2009-05-29, 15:02
haha ja ibland undrar jag om Jay.W bara skojar runt. Helt aggro kille.

skaparn
2009-05-29, 15:06
1. Slå en flukt på i vilken ordning excel införs i debatten och av vem.
2. Betrakta sedan ditt raljerande över en (förvisso ful) bash-kommandorad.
3. Jag berättar för dig att du bara tillför FUD med sådana inlägg
4. Mer raljerande från dig där du till och med ställer Linux som helhet mot Excel. Excel är bra men det är inte ett operativsystem.
5. Konstiga svingar som: "till och med för att vara jwzrd".

1. Nej, försök inte ens koppla det till en jämförelse mellan bash och Excel. Det var ett exempel på ett bra MS-program. Att jag nämnde Excel i ett annat sammanhang är inte samma sak som att jag förde in det i vår diskussion. Nej.

2. Betraktat

3. Vi är eniga.

4. Ehh, varför är de två ens ställda mot varandra i denna punkt. Fundera på det. Fast nej. Med hänvisning till en tidigare diskussion så undviker jag att skriva samma sak på kolo två gånger (även fast det var ett par år sedan). Peka Fingrar. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2679514&postcount=38)

5. Se länken i 4.

6. När kommer "drama", "tårar" och "kam"?

jwzrd
2009-05-29, 15:19
1. Nej, försök inte ens koppla det till en jämförelse mellan bash och Excel. Det var ett exempel på ett bra MS-program. Att jag nämnde Excel i ett annat sammanhang är inte samma sak som att jag förde in det i vår diskussion. Nej.

2. Betraktat

3. Vi är eniga.

4. Ehh, varför är de två ens ställda mot varandra i denna punkt. Fundera på det. Fast nej. Med hänvisning till en tidigare diskussion så undviker jag att skriva samma sak på kolo två gånger (även fast det var ett par år sedan). Peka Fingrar. (http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=2679514&postcount=38)

5. Se länken i 4.

6. När kommer "drama", "tårar" och "kam"?

Vad menar du med #6? Hittills har alla angrepp på person kommit från dig.

Uppriktig sagt blir jag förbryllad av ditt agerande i den här tråden. För du är oartig och gör rätt snäva och konstiga jämförelser. Men du vill inte kännas vid dem när du konfronteras med dem. Varför Excel och Linux är ställda mot varandra i det här inlägget:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3696301&postcount=27
är något som du rimligtvis vet själv. Du gjorde jämförelsen. Jag har själv fortsatt på din jämförelse utan att som jag ser det kasta något på dig. Jag gjorde det utan att raljera över Excel också.

Angående inlägget du länkar in så finns det självklart två sidor av just tvisten. Din och min. Ingen av dem är fel på ett självklart och tydligt sätt utan det blir fråga om en debatt. Banalt men inte mindre sant för det.

kalle_banan
2009-05-29, 15:46
Ni diskuterar ni inte längre om ms är bra eller inte, ni försöker komma fram till vem som har rätt.
Glöm inte:
http://www.ratemyeverything.net/image/1804/0/Arguing_on_the_internet.ashx

skaparn
2009-05-29, 16:11
Vad menar du med #6? Hittills har alla angrepp på person kommit från dig.

Uppriktig sagt blir jag förbryllad av ditt agerande i den här tråden. För du är oartig och gör rätt snäva och konstiga jämförelser. Men du vill inte kännas vid dem när du konfronteras med dem. Varför Excel och Linux är ställda mot varandra i det här inlägget:
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=3696301&postcount=27
är något som du rimligtvis vet själv. Du gjorde jämförelsen. Jag har själv fortsatt på din jämförelse utan att som jag ser det kasta något på dig. Jag gjorde det utan att raljera över Excel också.

För att du frågade vad som skiljde Excel från en komplicerad Bashrad. Det är väldigt tydligt vem som började jämföra de två i det inlägget.

Ja, personangrepp är dumt. Det borde jag undvikit.

jwzrd
2009-05-29, 16:22
För att du frågade vad som skiljde Excel från en komplicerad Bashrad. Det är väldigt tydligt vem som började jämföra de två i det inlägget.

Ja, personangrepp är dumt. Det borde jag undvikit.

Ja, den frågan handlade om att det såg ut som att du gjorde dig lustig över syntax. Nå, syntaxen på Excels formler är inte heller den särskilt fin. Och sen påstår jag att Bash är för Linux vad formler är för Excel. Det går alldeles utmärkt att använda Linux utan att använda kommandoraden men man vill ofta göra det eftersom det är ett så pass kraftfullt verktyg.

Baan
2009-05-29, 16:26
Har inget mot att MS tävlar lite mot Google. De jävla kommunistkramarna förtjänar lite spö!

Trance
2009-05-29, 16:35
Undantaget som bekräftar regeln ;)

Exchange, Vistual Studio, Sql Server, .NET, C#, Live Writer etc? Vill man ha lite bättre möjligheter än cmd.exe så finns Powershell som är kraftfullt.

shut teh face
2009-05-29, 16:57
Exchange, Vistual Studio, Sql Server, .NET, C#, Live Writer etc? Vill man ha lite bättre möjligheter än cmd.exe så finns Powershell som är kraftfullt.
Oracle är mycket bättre än SQL-server

Trance
2009-05-29, 18:16
Oracle är mycket bättre än SQL-server

Du menar att de har sagt det på din Oracle-utbildning? Nu blev jag förvånad.

Oracle är bättre på vissa saker (även om fanatiska dba:s brukar gilla att jämföra senaste versionen av deras produkt mot äldre versioner av konkurrenter ) men även extremt mycket dyrare.

SQL Server är en bra och prisvärd produkt och jag misstänker att ens företag inte har något emot att köra Windows eller har mer tryck än t.ex. NASDAQ (som kör SQL Server vad jag vet) så man behöver lägga ut den rätt rejält mycket saftigare prislappen för Oracle.

Lite som att rekommendera RAID 1+0 till en hemdator för att det är mycket bättre.

Trance
2009-05-29, 18:21

Oracle är bättre på vissa saker (även om fanatiska dba:s brukar gilla att jämföra senaste versionen av deras produkt mot äldre versioner av konkurrenter ) men även extremt mycket dyrare.

SQL Server är en bra och prisvärd produkt och jag misstänker att ens företag inte har något emot att köra Windows eller har mer tryck än t.ex. NASDAQ (som kör SQL Server vad jag vet) så man behöver lägga ut den rätt rejält mycket saftigare prislappen för Oracle.

Lite som att rekommendera RAID 1+0 till en hemdator för att det är mycket bättre.

Rättning "OM ens företag inte har något emot Windows.."

Trance
2009-05-29, 18:53
Ja, den frågan handlade om att det såg ut som att du gjorde dig lustig över syntax. Nå, syntaxen på Excels formler är inte heller den särskilt fin. Och sen påstår jag att Bash är för Linux vad formler är för Excel. Det går alldeles utmärkt att använda Linux utan att använda kommandoraden men man vill ofta göra det eftersom det är ett så pass kraftfullt verktyg.

Linux på desktop är dock ganska mycket efter Windows om man ser på normalanvändarens behov.

hoikka poika
2009-05-29, 19:02
Linux på desktop är dock ganska mycket efter Windows om man ser på normalanvändarens behov.

Det beror ju på vad man väger in i ordet normal. Jag skulle säga att en normal användare klarar sig jäkligt bra med en Linux-dist.

Orsaken till att windows suger är att kommandot sudo !! inte finns *popcorn*

shut teh face
2009-05-29, 19:02

Där jag arbetar just nu är det mer transaktioner än på NASDAQ-börsen och SQL-server skulle inte varit kul att köra här. Oracle är det enda som duger som en produktionsdatabas i stora miljöer. Sen är det säkert bra med windows + sql-server på de flesta medelstora företag, men i stora miljöer med datafiler på flera TB och kluster m.m. skulle jag inte vilja vara utan *nix. Men sen är det klart man är partisk som du säger efter utbildningen, mina lärare gillade ju självklart Oracle. Men då återstår argumentet om windows eller ej och där står jag väldigt fast att windows inte duger i miljöer jag vistas i (iaf inte på produktion.)

shut teh face
2009-05-29, 19:08
Men jag befinner mig förmodligen på en av de större serverparkerna i Sverige just nu och jag kommer nog inte vara här hela livet och det kanske kan vara trevligt att använda något annat än Oracle utanför produktionen, men det är dumt att sitta och säga att något är bättre eller sämre. Vi har ju allt möjligt skit till utveckling (sybase, postgresql, mysql, db2 blabla). Men personligen så vill jag inte sitta på windows men om man tycker det känns bra så är sql-server säkert bra.

Trance
2009-05-29, 19:09
Där jag arbetar just nu är det mer transaktioner än på NASDAQ-börsen och SQL-server skulle inte varit kul att köra här. Oracle är det enda som duger som en produktionsdatabas i stora miljöer.

Varför kan man inte köra db2?

Sen är det säkert bra med windows + sql-server på de flesta medelstora företag, men i stora miljöer med datafiler på flera TB och kluster m.m. skulle jag inte vilja vara utan *nix. Men sen är det klart man är partisk som du säger efter utbildningen, mina lärare gillade ju självklart Oracle. Men då återstår argumentet om windows eller ej och där står jag väldigt fast att windows inte duger i miljöer jag vistas i (iaf inte på produktion.)

Varför duger inte Windows, lite nyfiken på dina argument.

shut teh face
2009-05-29, 19:12
Varför duger inte Windows, lite nyfiken på dina argument.
Det är nog inga argument som skulle tilltala dig eller många här på brädan men jag är (och kanske är upplärd) att vilja ha total kontroll, vilket jag känner med exempelvis Solaris och Red Hat Enterprise. När jag jobbar i Oracle så använder jag inte ens grafikbaserade program utan väljer helt enkelt att jobba utanför java'n och direkt via terminalen. Men det är något som jag personligen står för, jag känner större kontroll. Sen finns det säkert tusentals argument till varför Windows inte är lämpligt. :) Men det lämnar jag därhän. Jobbar man i en stor produktionsdatabas kan sekunder vara viktiga (10 miljoner i timmen kostar det här per timme ifall prod går ner), och jag skulle inte vilja sitta i windows och förlita mig på deras GUI när jag istället kan ha direkt kontroll och göra det själv.

jakke
2009-05-29, 19:23
Efter att ha gjort uppdrag som utvecklare i oracledb så ser jag gigantiska hål i dina resonemang shut teh face. Hinner inte redogöra för dom just nu.

skaparn
2009-05-29, 20:07

Ah, nej, syntaxet i sig är inget problem. Där är nästan alla lika mycket grekiska för den som inte behärskar det, oavsett program. Det är företeelsen att förfäkta att långa syntax är det bästa sättet att kommunicera med sitt OS, omskrivet till "windows är fanken i mig blä" av Stereotypen , som jag angriper.

Det finns fortfarande ingen som kommit på ett bra sätt att göra vissa celloperationer i ett renodlat grafiskt gränssnitt, medan det finns en lösning på att hitta en fil på hårddisken - Utforskaren.

Ja, i sista stycket raljerade jag igen, drog saker till sin spets, valde att bortse från den senaste disten, och det var säkert inte ens till 100% korrekt.

shut teh face
2009-05-29, 20:15
Efter att ha gjort uppdrag som utvecklare i oracledb så ser jag gigantiska hål i dina resonemang shut teh face. Hinner inte redogöra för dom just nu.
Du har haft problem med Oracle i tidigare trådar har jag sett. Oracle är kraftfullt och bra när man kan det men om man inte gör det är det jobbigt. Om du varit inhyrd utvecklare inom Oracle så kanske så är fallet. Men du får gärna utveckla mina hål när du har tid. :)

MasterChief
2009-05-29, 20:21
Mycket Bing i den här tråden.

Trance
2009-05-29, 20:54
Det är nog inga argument som skulle tilltala dig eller många här på brädan men jag är (och kanske är upplärd) att vilja ha total kontroll, vilket jag känner med exempelvis Solaris och Red Hat Enterprise. När jag jobbar i Oracle så använder jag inte ens grafikbaserade program utan väljer helt enkelt att jobba utanför java'n och direkt via terminalen. Men det är något som jag personligen står för, jag känner större kontroll. Sen finns det säkert tusentals argument till varför Windows inte är lämpligt. :) Men det lämnar jag därhän. Jobbar man i en stor produktionsdatabas kan sekunder vara viktiga (10 miljoner i timmen kostar det här per timme ifall prod går ner), och jag skulle inte vilja sitta i windows och förlita mig på deras GUI när jag istället kan ha direkt kontroll och göra det själv.

Jag har förmodligen använt prompten mer än dig genom åren och sitter så gott som dagligen på en Linuxmaskin, så vitt jag vet så började du nu i din utbildning? Men visst, det är väl självklart att du föredrar det du lärt dig.

En sak du borde tänka på är att inte snöa in dig så extremt på en produkt/teknik och sedan försvara den till döden. Verkar vara extremt vanligt bland databasadministratörer och även utvecklare. De är värre än LCHF-kulten, och det säger inte lite.

elo_
2009-05-29, 21:29
+1 på mastechief och Trance.

är led på evangeliserande. Det är frågan om verktyg här, verktyg har olika användningsområden. Man skruvar inte en skruv lika bra med en hammare som med en skruvmejsel. Lägg ner nu.

Var det inte Bing som diskuterades i den här tråden?

skaparn
2009-05-29, 21:34
+1 på mastechief och Trance.

är led på evangeliserande. Det är frågan om verktyg här, verktyg har olika användningsområden. Man skruvar inte en skruv lika bra med en hammare som med en skruvmejsel. Lägg ner nu.

Var det inte Bing som diskuterades i den här tråden?

Du har rätt. Jag gjorde misstaget att skämta med en liten knuff i sidan på en lättstött falang och spårade sedan själv ur, det har ändrat kurs på större fartyg än den här tråden. Det är iofs ett problem att diskutera Bing mer utförligt innan det släpps. Måndag 1/6 ska man kunna Binga för första gången, hörde jag någon säga idag. Sen får vi se vad "fully launched" innebär den 3:e.

Baan
2009-05-29, 21:39
Du har rätt. Jag gjorde misstaget att skämta med en liten knuff i sidan på en lättstött falang och spårade sedan själv ur, det har ändrat kurs på större fartyg än den här tråden. Det är iofs ett problem att diskutera Bing mer utförligt innan det släpps. Måndag 1/6 ska man kunna Binga för första gången, hörde jag någon säga idag. Sen får vi se vad "fully launched" innebär den 3:e.

BSoD givetvis.

hoikka poika
2009-05-30, 02:56
BSoD givetvis.

:D *popcorn*

Jag har svårt att se Bing ta över Googles roll för sökning på internet så som vi har vant oss vid att det ska fungera(tm). Sökmotorn Wolfram Alpha har ju hypats en del den senaste tiden men det är för att den fyller ett tomrum eller är iaf en bekvämlighet för vissa typer av sökningar. Googles fördel är ju att den är mycket enkel, knappra in sökorden och kör. Fungerar det inte modifiera sökningen. Kan det bli enklare/bättre? Vad kommer Bing att tillföra? Varför ska folk använda Bing framför etablerade sökmotorer? Det ska definitivt bli intressant att se vad Microsoft har att erbjuda!

skaparn
2009-05-30, 07:16
Vad MS skulle kunna göra är att i viss mån integrera Bing i sitt OS och kanske några applikationer. En möjlighet är att i den hjälp-sökfunktion som finnes i Office skulle man kunna ha två kolumner med sökträffar, en från hjälpcenter på MS, och en från Bing. Faktum är att om MS kan leverera relevans med Bing är det en lösning som jag tror många skulle - om man bortser från det konkurrensmässigt principiella - uppskatta eftersom lika ofta hämtar jag information på Ozgrid som i MS-hjälpcenter.

På samma sätt som Google hela tiden breddar sitt partnernätverk för annonser kan man tänka att indexeringen även sker för att kunna vikta en sökning från hjälpfönstret till vissa kategorier sidor.

Det som talar mot detta är kanske att konkurrenslagstiftningen skulle börja kunna användas mot dem. Att integrera sök i deras största produkter skulle nog börja en ny omgång av rättsprocesser. Sedan är det säkert med fog rädda för att förstöra ryktet för sina flaggskepp om det skulle visa sig att Bing floppar.

tano
2009-05-30, 07:52

Jag har svårt att se Bing ta över Googles roll för sökning på internet så som vi har vant oss vid att det ska fungera(tm). Sökmotorn Wolfram Alpha har ju hypats en del den senaste tiden men det är för att den fyller ett tomrum eller är iaf en bekvämlighet för vissa typer av sökningar. Googles fördel är ju att den är mycket enkel, knappra in sökorden och kör. Fungerar det inte modifiera sökningen. Kan det bli enklare/bättre? Vad kommer Bing att tillföra? Varför ska folk använda Bing framför etablerade sökmotorer? Det ska definitivt bli intressant att se vad Microsoft har att erbjuda!

Att den ger andra resultat på sökningen, sidor du inte lyckades hitta med google? Det är klart att en förändrad söksträng i google ger andra resultat men med en annan algoritm bakom kommer även Bing ge andra resultat.

Edit: har förresten inte testa Wolfram ännu men läste om den i NyTeknik. Får väl ta och testa och se om den kan vara användbar för studierna.

kalle_banan
2009-05-30, 08:00

Det som bing tillför är sökning efter kommersiella produkter, som på pricerunner, du kan söka på flygpriser, prylpriser, leta efter kaféer osv.

Rockhard
2009-05-30, 12:29
Har haft google som startsida i flera år. Trött på den. Om Bing laddar snabbt och inte suger byter jag till den.

hoikka poika
2009-05-30, 17:48
skaparn: Integration med egna produkter skulle kunna vara ett bra spår. Men precis som du säger så skulle det nog bli ett jävla liv.

tano: Personligen har jag svårt att se hur en förändrad sökalgoritm skulle göra mitt liv enklare. Hittar jag inte det jag söker på Google (med ett par iterationer) så kommer jag ihåg fel och söker galet p g a det. Men visst, när man söker efter något i t ex ett avancerat, smalt tekniskt område så kanske olika sökmotorer kan ge ett par sidor extra.

kalle_banan: Så bing tillför ingenting nytt? Samma funktionalitet som har funnits i åratal fast på en och samma sida? Varför kommer Microsoft att lyckas med det?

Som sagt, det blir spännande att se om det blir en kostym, en skjorta eller ingenting.

Nitrometan
2009-06-01, 10:13
Gizmodo har testat...

http://gizmodo.com/5273703/microsoft-opens-bing-two-days-early-as-in-now

De blev lite konfunderade över ett test de gjorde:

In the automatically generated top links for Gizmodo are months-old links to single posts about the second Bill Gates/Seinfeld ad and leaked box shots of the Zune 16GB and 160GB models. Really, Microsoft?

Google's top eight, on the other hand, make a bit more sense, with links to tag pages for the Palm Pre, Steve Jobs and Space—three currently (or recently) trending topics, among others. Hmm.

Roligt.

Annars är det väl alltid bra med konkurrens?

hoikka poika
2009-06-01, 12:42
Alltid bra med konkurrens!

Läste gizmondo-artikeln och förvånades lite ... jag menar, var det inte detta som fick bl a Altavista tappa ledningen? Visst, Bing är fortfarande beta; så biasen i sökresultaten kanske är för uppenbar än så länge ;)

En sak som jag verkligen inte gillade är vidarelänkningen till ciao.se när man klickar på "Shopping". Varför ska jag gå till Bing för att klicka på en länk till Ciao?

En testsökning på ordet dator genererade ett överflöd av resultat till datorförsäljare. Massor. Första sidorna ser ut att vara fyllda av "Sponsrade sökträffar". Först på fjärde sidan dyker Wikipedia upp. De måste antagligen samlas in en massa statistik för att rankningen ska komma igång ordentligt, men det borde vara lämpligt med någon annan heurestik än "affiliate länkar" medans den statistiken samlas in.

En designgrej som jag störde mig på var att "söksidan" och "resultatsidan" skiljde sig så mycket. Dessutom har jag svårt för omotiverat "centrerad" text. Kommer det en meny till vänster om resultaten är det ok. Kommer det reklam dit är det fail direkt IMHO. Överlag är designen snygg och har lite modernare känsla än Google. Att det är en direkt ripoff av Google's design stör mig inte.

Första intrycket: "Wow" ;)

skaparn
2009-06-01, 12:46
Nu har jag valt Bing som sökmotor i Firefox sökfält.

grakka
2009-06-01, 13:06
Google är för optimalt för att någon annan sökmotor ska bli ett hot. Det är iaf vad jag tror.

skaparn
2009-06-01, 13:22
Google är för optimalt för att någon annan sökmotor ska bli ett hot. Det är iaf vad jag tror.

Med risk för att bjuda på en kliché, men det där är ett ganska berömt - och säkert - sätt att få fel.

Baan
2009-06-01, 15:37

Det tänkte jag med när snacket började om google och jag fortfarande använde altavista.

skaparn
2009-07-04, 08:00
1. Jag börjar ge upp mina försök att stödja Bing genom att ha den som standardsökmotor i FF. Den svenska varianten ger helt enkelt för dåliga träffar. Visserligen hade jag aldrig hittat den förträfflig old school-sidan om katter om jag inte använt Bing, men särskilt relevant vette tusan om det är, om man ser till relevans till största delen handlar om klickfrekvens och inlänkar. Fast det kan ha att göra med dess omognad.

"Manitou" med Google (http://www.google.se/search?hl=sv&q=manitou&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=&aq=f&oq=)

"Manitou" med Bing (http://www.bing.com/search?q=manitou&form=OSDSRC)

Och den mycket underhållande kattsidan som är överst i Bing's organiska träffar (http://manitou.se/)

2. Det ser dock inte helt mörkt ut. Om man snabba kan lansera en rad uppfinningar som denna (http://www.businessinsider.com/henry-blodget-hats-off-to-microsoft-for-the-bing-twitter-thing-2009-7) så tror jag fler kommer börja använda Bing.

wintersnowdrift
2009-07-04, 10:10
1. Jag börjar ge upp mina försök att stödja Bing genom att ha den som standardsökmotor i FF. Den svenska varianten ger helt enkelt för dåliga träffar. Visserligen hade jag aldrig hittat den förträfflig old school-sidan om katter om jag inte använt Bing, men särskilt relevant vette tusan om det är, om man ser till relevans till största delen handlar om klickfrekvens och inlänkar. Fast det kan ha att göra med dess omognad.

"Manitou" med Google (http://www.google.se/search?hl=sv&q=manitou&btnG=Google-s%C3%B6kning&meta=&aq=f&oq=)

"Manitou" med Bing (http://www.bing.com/search?q=manitou&form=OSDSRC)

Och den mycket underhållande kattsidan som är överst i Bing's organiska träffar (http://manitou.se/)

2. Det ser dock inte helt mörkt ut. Om man snabba kan lansera en rad uppfinningar som denna (http://www.businessinsider.com/henry-blodget-hats-off-to-microsoft-for-the-bing-twitter-thing-2009-7) så tror jag fler kommer börja använda Bing.

Åh! Main Coon är efter Helig Birma och Norsk skogskatt lätt den finaste kattrasen.

http://web.telia.com/~u52126477/images/Honor/Dina200901l.jpg

Sjukt fin ju.

//Kristin

skaparn
2009-07-06, 16:12
Men här har vi Googledödaren

http://www.ayna.com/ (http://www.ayna.com/search.ar.php?c=w&src=1&q=allah+akhbar)