handdator

Visa fullständig version : Hjälp med att förlora vikt!

Alex9219
2009-05-28, 11:37
Hej!

Jag är en kille på 17 år som spelar elitfotboll på en hög nivå, jag tränar 6 dagar i veckan och däribland 2 gågner om dagen. Det är allt ifrån 8-9 fotbollspass i veckan till 5-6 dagar styrke träning. Naturligtvis är inte alla pass på hög intensitet utan det är olika. Min kost är bra jag äter rätt, det vill inte säga inget godis med mera och snabbmat finns inte ens på menyn! Men den stora frågan är varför jag inte tappar den onödiga vikten fast att jag tränar mer än andra? Vad gör jag för fel eller vad ska jag göra för att uppnå en bättre vikt?

Raggis
2009-05-28, 11:42
http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

-Englund
2009-05-28, 11:42
Lös runt lite och sök. Du äter mer/lika mkt energi än vad du gör av med... Spelar inte så stor roll vad du äter när det gäller just viktsänkning/ökning, det är energin.. Sök för mer information, läs deffguiden som är nålad högst upp på denna forumsdel.

Exhale_
2009-05-28, 11:48
Hej!

Jag är en kille på 17 år som spelar elitfotboll på en hög nivå, jag tränar 6 dagar i veckan och däribland 2 gågner om dagen. Det är allt ifrån 8-9 fotbollspass i veckan till 5-6 dagar styrke träning. Naturligtvis är inte alla pass på hög intensitet utan det är olika. Min kost är bra jag äter rätt, det vill inte säga inget godis med mera och snabbmat finns inte ens på menyn! Men den stora frågan är varför jag inte tappar den onödiga vikten fast att jag tränar mer än andra? Vad gör jag för fel eller vad ska jag göra för att uppnå en bättre vikt?

Vad betyder elitfotboll på hög nivå?

Är du överviktig? Är vikten en faktor som gör att du spelar sämre än dina övriga medspelare?

powderdog
2009-05-28, 12:21
Elitfotboll på hög nivå lät kul:) Har aldrig hört talas om elitfotboll på låg nivå:)

Som någon skrev så handlar det om kcal in vs. kcal ut.
Ät mindre energi-tappa vikt.

AmericanDragon
2009-05-28, 12:29
Jävligt bra att lira elitfotboll vid 17 års ålder! Läs deffguiden och lycka till med viktnedgången :)

Alex9219
2009-05-28, 17:50
Vad betyder elitfotboll på hög nivå?

Är du överviktig? Är vikten en faktor som gör att du spelar sämre än dina övriga medspelare?

Jag spelar på juniorallsvensk nivå, det vill säga det högsta i Sverige för juniorer, jag är inte överviktigt utan vill bara hitta formerna och det påverkar inte mitt spel!

Eddie Vedder
2009-05-28, 18:03
Jag spelar på juniorallsvensk nivå, det vill säga det högsta i Sverige för juniorer, jag är inte överviktigt utan vill bara hitta formerna och det påverkar inte mitt spel!

Tipselit? Juniorallsvenskan är nämligen inte den högsta.;) Att du inte tappar vikt är inte svårare än att du äter så mycket som du förbrukar. Att äta tillräckligt är ju förstås fördelaktigt om du vill prestera på planen men vill du ner i vikt får du sänka intaget lite till och se efter vad som händer helt enkelt.

Jag har själv spelat i Tipselit med Degerfors IF och vi tränade varje dag plus att jag gick fotbollsgymnasiet. Men det var ju långt ifrån alla pass som var särskilt energikrävande, ibland var det ju rena teknikpass, dagen innan match var mest kvadraten och nöta fasta situationer o.s.v.

Så du får tänka lite på att man inte kan tänka "fotboll" och sedan bara utgå från att det förbrukar en jäkla massa energi.

Exhale_
2009-05-28, 18:07

Påverkar det inte ditt spel hade jag inte gjort några drastiska ändringar. Det kan vara svårt att kombinera spel på hög nivå och ett energiunderskott om man inte vet vad man sysslar med. Det skulle ju vara olämpligt att hamna på ett sånt energiunderskott så att man blir orkeslös till matcher/träningar.

Hur ser träningen ut för din del?
Vad är det för former du vill hitta?

Ni har väl ett uppehåll från matchandet snart? I så fall hade jag lagt krutet där om du nu vill gå ned något kg.