Visa fullständig version : Tennisarmbåge av träning?
Hej hej,
Jag har de senaste två veckorna märkt två saker, något som jag antar man kan kalla skador, eller förstadie till skador.
a) Ungefär som när man slår in vad som opolitiskt korrekt kallas för cepe-nerven. En stickande känsla i vänster armbåge, i den del som är närmast kroppen. Smärtor/obehag uppstår dock inte vid pressövningar likt bänkpress utan främst vid pushdowns och enhandspushdowns.
b) En ilande känsla från vänster armbåge som sträcker sig till undersidan av armen när jag kör bicepscurls. Det känns värre när jag kör med rak stång. Jag känner dock inget när jag väl håller i stången, men när jag släpper den ilar det så in i h*lvete, vilket dock kan mildras om jag håller kvar greppet och sakta släpper upp det i stället för att släppa snabbt.
Nu till frågorna:
1: Är det möjligtvis tennisarmbåge jag har fått? Och är det samma "skada" som gör att jag får ont i pushdowns som när jag släpper curlstången?
2: Kan "skadan" eller besvären mildras om jag använder en sån där...strumpliknande grej man trär över armen, jag tror de kallas för epikondylitbandage? Jag är inte alls säker på namnet men man kan ha liknande tingestar på knäna, jag antar att det är värmen från dessa som är poängen med dom.
mvh
/Mattias
Shortchucker
2003-08-13, 09:59
Hej!
Jag har haft samma problem som du och tvingats till operation 2 ggr (höger armbåge dock) för att jag var dum och inte lyssnade på kroppens varningssignaler. Det kallas också golfarmbåge, spjutarmbåge och ”pitcherselbow” (baseball). Alla dessa är samma namn för inflammation/irritation eller bristningar i senor på insidan av armbågen. Alla sorters kast- och racketsporter gör FÖRBANNAT ont när du har en riktig inflammation på insidan armbåge. Styrketräning brukar gå efter rejäl uppvärmning, men smärtorna blir värre med tiden om man går obehandlad.
Gå till sjukgymnast eller doktor. Fortsätter du utan att kolla upp vad det är kan det lätt bli kroniskt och kan i värsta fall leda till avslitna senor (som i mitt fall – därför 2 operationer!). Har du tennisarmbåge brukar dom rekommendera vila, armbågsskydd som du pratar om (Vulcan heter ett märke, kostar c:a 150 kr på Intersport eller Stadium) för värme före/under aktivitet, is direkt efter, antiinflammatoriska piller (Voltaren, Naproxen (-syn?) eller liknande) och rehabövningar.
Rehabövningar brukar bestå i olika kläm- och ”twist”övningar för underarmen. Kläm övningar kan vara vanlig gripper eller att klämma mjuk tennisboll, mm, typ 3x30. Twist övningar finns ett antal; hålla änden på kvastskaft eller hantel med vikt i andra änden och rotera som en vindrutetorkare (med underarmarna på låren, handflatorna mot golvet och skaft/hantel rakt upp i startläget, sittande), skruva in och ut 5 cm träskruv ett antal gånger, rotera händerna med utsträckta fingrar när de är nerkörda i en 10-liters hink med ris (alt. kör ner ett plattjärn/linjal i rishinken och rotera den). Finns fler övningar. Viktigt är att man håller ett högt rep-antal för att få rejäl genomblödning. Rehab görs sisådär 3 ggr i veckan i 2-6 veckor.
När du sedan styrketränar kan triceps pushdowns med vinklat handtag (istället för rak stång) vara skonsammare för armbågen. Vinklad stång i curl och tricepspress/frenchpress kan också hjälpa. Uppvärmning innan arbetsseten är a och o. Gå dock till doktorn först. Bättre 6 veckors rehab/vila/antiinflammatoriska piller än 6 månaders rehab/vila efter operation.
Hoppas det här hjälpte och lycka till.
Tack för ett väldigt bra och uttömmande svar, men jag blir ju inte precis upplyft av det du skriver, uff. Jag får dra mig till doktorn och se vad han säger helt enkelt.
Hej!
har själv en fundering, ibland kan jag få himla ont vid axeln, så när man typ lyfter upp den åt sidan så strålar det ut i armen, men det brukar försvinna om ett par dagar. Vad kan det bero på?
Kan även säga att jag sitter hela dagarna framför datorn,(på jobbet alltså) får lite muskelknutar + att jag är spänd, kan bero på stress,ska dock börja läsa nu så det kanske blir bättre efter det.
Tror ni det kan ha samband??:confused:
Anna
Shortchucker
2003-08-13, 12:02
... mycket om axelskador. Låter dock som det är någon nerv som kommer i kläm om det strålar ner i armen. Bäst är att gå till en doktor eller (bättre tycker jag) en sjukgymnast.
Jag sitter också mycket framför datorn på jobbet. Fick förra året en ergonomiskt riktig stol som är toppen. Allting är ställbart, det finns t.o.m. en luftkudde med handpump för svanken (kolla www.rhform.com). Får endast ont i ryggen/axlar av träning nu för tiden!
Ps. Stolen kostade nog runt 5000 kr tror jag, men har du en arbetsgivare som är mån om arbetsmiljön så kanske..Ds
Mjaha, jag hade en tid bokad hos naprapaten för den vanliga halvårskollen och passade på att fråga vad han sade om armbågsontet. Undvik omvänd bicepscurl och införskaffa dragremmar, sagt och gjort, nu får vi se om det blir någe bättre.
Svarten81
2004-02-25, 19:44
väcker lite liv i den här tråden igen.
jag fick diagnosen tennisarmbåge nu för ett par veckor sedan, har hållt mig undan sådan övningar som inte är bra, men nu har det blivit så att hela mitt lill finger sover konstant hela tiden, vad kan detta vara tror ni? någon som känner igen sig?
Shadow Warrior
2004-02-25, 19:52
Originally posted by Svarten81
jag fick diagnosen tennisarmbåge nu för ett par veckor sedan, har hållt mig undan sådan övningar som inte är bra, men nu har det blivit så att hela mitt lill finger sover konstant hela tiden, vad kan detta vara tror ni? någon som känner igen sig?
Jag var "förlamad" i min vänstra tribialis i 2månader efter att jag suttit på foten och skrapat renskrapat socklar i 4timmar en dag på jobbet.... kanske kan vara något liknande med ditt lillfinger
Svarten81
2004-02-25, 20:08
Originally posted by Shadow Warrior
Jag var "förlamad" i min vänstra tribialis i 2månader efter att jag suttit på foten och skrapat renskrapat socklar i 4timmar en dag på jobbet.... kanske kan vara något liknande med ditt lillfinger
hmm låter inte trevligt men det är not inte omöjligt att det kan vara så...
Shadow Warrior
2004-02-25, 20:15
hmm låter inte trevligt men det är not inte omöjligt att det kan vara så...
jupp... det var ju inte så allvarligt heller det var bara det att det såg lite fummligt ut när jag gick eftersom vänster foten släpade i marken något sen lät det *klapp" för varje steg eftesom jag inte kunde hålla emot med tribialis (framsida vad)
jupp... det var ju inte så allvarligt heller det var bara det att det såg lite fummligt ut när jag gick eftersom vänster foten släpade i marken något sen lät det *klapp" för varje steg eftesom jag inte kunde hålla emot med tribialis (framsida vad)
tibialis (anterior)
*stavfelsrättar-emmzan strikes again weeeeeeeeehaaa*
Sök hjälp, det kan vara så enkelt att något sitter i kläm någonstans men är det bortdomnat så bör du söka hjälp.
Svarten81
2004-02-26, 12:02
kan tänka mig det...hehe
z_bumbi
jag håller på med det för fullt ska till sjukgymnast snart igen tänkte bara kolla om det var någon mera som hade varit ute för samma fenomen....:D
Jag har haft ilningar i vänstra armen från axeln ut till fingerspetsarna i 1,5 år. Vidare gör vänster armbåge fruktat ont när man pressar den mot något. Vänster axel är halvt avdomnad och går inte alls att flexa med på samma sätt som höger axel. Vidare skakar hela armen när jag spänner den.
Tror det beror på två olika saker. Dels har jag suttit väldigt mycket framför datorn med vänste armbåge i bordet och hela överkroppen lutandes mot den och därmed klämt några nerver sönder och samman. Sen har axeln fått stryk under nåt träningspass.
Vete tusan vad man kan göra åt det. Naprapater är helt värdelösa enligt min erfarenhet. Verkar bara vara intresserade av ens pengar och inte att göra en frisk. Sjukgymnast är iaf billigare. Det absolut bästa är dock om man kan få råd av någon med egen erfarenhet av skadan i fråga.
Svarten81
2004-02-26, 19:39
Originally posted by Klein
Jag har haft ilningar i vänstra armen från axeln ut till fingerspetsarna i 1,5 år. Vidare gör vänster armbåge fruktat ont när man pressar den mot något. Vänster axel är halvt avdomnad och går inte alls att flexa med på samma sätt som höger axel. Vidare skakar hela armen när jag spänner den.
Tror det beror på två olika saker. Dels har jag suttit väldigt mycket framför datorn med vänste armbåge i bordet och hela överkroppen lutandes mot den och därmed klämt några nerver sönder och samman. Sen har axeln fått stryk under nåt träningspass.
Vete tusan vad man kan göra åt det. Naprapater är helt värdelösa enligt min erfarenhet. Verkar bara vara intresserade av ens pengar och inte att göra en frisk. Sjukgymnast är iaf billigare. Det absolut bästa är dock om man kan få råd av någon med egen erfarenhet av skadan i fråga.
hmm du verkar inte har haft någon tur med dem du varit hos, kanske ortoped vore något för dig? för det där låter inte bra...
mr_ping2
2004-02-26, 21:02
Du kanske kör för mycket armövningar överhuvudtaget ?
Kör jag tung bänkpress, vilar en dag och sen kör armarna igen så får jag också ont i armbågen så...
har samma armbågsproblem.
På mig gör det ont inte bara under träning utan lite hela tiden.
Ibland känner jag det tydligare än andra gånger. Och naturligtvis
förstör det min träning.
Går med armen lindad nu och kommer lägga ner all armträning
i 1½ månad, bra tillfälla att köra ben som jag kan slarva med ibland. Cardio får det bli en del också.
Men störande är det.
//garnax
jag har nämnt det tidigare och jag har med något konstigt armbågsproblem. Det "knäpper" i vänster sidan av armbågen när jag kör vissa övningar som bänkpress med smalt grepp, sittande inkast, och fick det i frenchpress förut men det har gått över. Ibland får jag det även när jag kör pushdowns och är antingen för dåligt uppvärmd eller bara kör för tungt. Jag har inte brytt mig om det utan har bara undvikit vissa övningar. Kan tilläggas att det "knäppande" ljudet och smärtan uppstog när jag började träna.
(om du har armen jätte lite böjd och känner på vänster sidan finns det typ en grop in i armbågen och det är där det gör ont. Känns som om nån trycker in ett finger där, riktigt hårt.)
Jag har ingen aning om vad det kan vara men det har blivit bättre med tiden så jag antar att ajg gör rätt men det kan förstöra ett helt triceps pass vissa ggr då jag måste avbryta pga smärtan. Men nu för tiden kopplar jag bort smärtan(har lärt mig det på nåt konstigt sätt) så när det börjar knäppa känner jag bara första knäppandet sen knäpper det bara och känns bara lite obehagligt. Jätte mysko.
Åse Columbus
2004-02-27, 13:38
Originally posted by Amller
Hej!
har själv en fundering, ibland kan jag få himla ont vid axeln, så när man typ lyfter upp den åt sidan så strålar det ut i armen, men det brukar försvinna om ett par dagar. Vad kan det bero på?
Kan även säga att jag sitter hela dagarna framför datorn,(på jobbet alltså) får lite muskelknutar + att jag är spänd, kan bero på stress,ska dock börja läsa nu så det kanske blir bättre efter det.
Tror ni det kan ha samband??:confused:
Anna
Beror oftast på att när man sitter vid datorn har en tendens att "vandra" utåt sidan med armen när man använder musen, den hamnar ju ibland en bra bit från tangentbordet.
en bra regel är att försöka hålla musen så nära att din överarm "hänger " intill kroppen.
:smokin:
Tjejen kom hem idag med aloa vera "heat" kräm.
Jag vet inget om det och bryr mig inte men tjejen fick smörja på det och varmt blev det. Riktigt skönt.
Kan rekomenderas.
//garnax
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.