Visa fullständig version : "Saltar sig till bättre tandhälsa"
Med anledning av en tidigare diskussion om fluor och hälsa.
Flytta inte till Malmö... TT: Saltar sig till bättre tandhälsa (http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=497094)
(...)
Högstadieeleverna på Rosengårdsskolan kan numera välja mellan fluorsalt och vanligt salt. De som deltar i försöket får dessutom gratis fluorsalt med sig hem för att deras familjer ska kunna använda det vid bak och matlagning.
(...)
... eh, va?
Scratch89
2009-05-26, 06:55
Vad är det du vill ha fram?
Att det verkar riktigt urbota korkat att tillsätta fluor i maten. Jag tänkte att det skulle intressera några här, eftersom fluor har visat sig sänka ämnesomsättningen.
Varför skulle man vilja svälja fluoren?!
Scratch89
2009-05-26, 07:29
Jaså, du menar så. Har det visat sig det?
Jag ser det iallafall som positivt, oavsett eventuella förändringar på ämnesomsättningen. Kan det inte ha visat sig att Rosengård har väldigt dålig tandhälsa, och de inför en modernare variant av flourtanten?
Varför skulle man vilja svälja fluoren?!
Det undrar jag också.
Jaså, du menar så. Har det visat sig det?
Jag ser det iallafall som positivt, oavsett eventuella förändringar på ämnesomsättningen. Kan det inte ha visat sig att Rosengård har väldigt dålig tandhälsa, och de inför en modernare variant av flourtanten?
Oavsett förändringar på ämnesomsättningen? :/
Varför inte äta mindre godis och mjöl? Fluor gör ingen nytta i kroppen (tvärtom!), bara när du sköljer runt det i munnen för tändernas skull. Därför är det helt oförståeligt varför man skall börja använda fluorerat salt till maten man äter!
Finns en anledning till att man har gränsvärden på fluorhalten i mineralvatten, you know.
Finns en anledning till att man har gränsvärden på fluorhalten i mineralvatten, you know.
Hur nära den gränsen ligger Malmös dricksvatten?
Hur nära den gränsen ligger Malmös dricksvatten?
Det vet jag inte.
Förra året kom EU-direktiv om nya gränsvärden för dricksvatten, både det kommunala och det som säljs i förpackningar.
Gör vattnet otjänligt
Ett ämne som ska hållas efter är fluor. Nya värdet för det vatten som kommer ur våra kranar är 1,5 milligram per liter. Mer fluor än så gör vattnet otjänligt.
Mineralvattnet Ramlösa, från en källa i Ramlösa brunn i Helsingborg, innehåller nästan det dubbla: 2,7 milligram fluorid per liter. Men Ramlösa får säljas också i fortsättningen – med en varningstext på flaskor och burkar.
Redan nu finns förpackningar i handeln med texten ”Innehåller mer än 1,5 mg fluorid per liter. Bör ej intas regelbundet av barn under sju år.”
Rekomenderat av WHO tydligen...men jag förstår inte varför man ska salta maten med det. Borde det inte ge bättre effekt att helt enkelt borsta tänderna med det?...
http://www.sr.se/cgi-bin/halland/nyheter/artikel.asp?Artikel=1932058
Flourerad mjölk ska visst funka med....
Jahopp :)
Ze plot it thickens!
http://www.svd.se/nyheter/inrikes/artikel_498843.svd
Intressant om cancer.
Att WHO rekommenderar något känns inte som en garant för att nödvändigtvis är bra...
Nitrometan
2009-05-26, 08:35
Med anledning av en tidigare diskussion om fluor och hälsa.
Flytta inte till Malmö... TT: Saltar sig till bättre tandhälsa (http://gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=361&a=497094)
... eh, va?
Vad är det du vill ha fram?
Jag trodde att det handlade om fluoridisering.
The making of sheeple: fluoridisation conspiracy.
The following link concerns the work by Dr Stephen Cooter who discovered that previous Russian and German State controllers used sodium fluoride in drinking water as a means of controlling populations. It was found that when sodium fluoride was added to the drinking water of laboratory animals, it made them more obedient. They found that the longer these animals took this chemical, the more bedient they became. This may sound like the beginning of a joke, but it is actually very serious and the 'joke' is on us! You may san 'our' water hasnt been fluoridated yet and we wont stand for it if they try. Sodium fluoride is tasteless, so how do you know your water hasnt been fluoridated. You may say that they would inform us! Would they? For years, politicians have been seen to be fraudulent liars, so why believe anything they say or dont say?
Have you ever asked yourself why government really wish to fluoridate your drinking water? They are not even bothered whether you can find a dentist, and many British people can't! But the same government havent moved a finger to address the situation. Have you ever wondered why the native population of Britain simply sit around while their country is invaded by hordes of immigrants, but hardly say a word about it and simply 'obey'. Why do they lose one civil liberty after another, watch while their culture is being eroded to an alien one. blindly obey one pc law after another..... This may be the answer.
Men det var bara en tanke jag fick när jag såg tonen i inlägget.
Konspirationer tror jag inte på, bara ren okunskap.
2 minuter* på Google gav 0,24 mg/l i Malmös dricksvatten de senaste 3 månaderna, genomsnittet för 12 månader var 0,23 mg/l. Vatten kvalitet i Malmö - PDF (http://www.vasyd.se/SiteCollectionDocuments/Vatten%20och%20avlopp/Dricksvatten/Apr%202009.pdf)
Det som bör vara mer intressant än ett enskilt livsmedel är hur högt värdet blir när man slår ihop allt intag och vilket som utgör en störst hälsorisk, en ev liten risk för cancer pga flour eller en stor grupp barn som har dålig tandhälsa med allt vad det kan innebära för hälsan.
*slött nät och jag läste också om dagvattenhanteringen i Malmö som är mer intressant ur ett hälsoperspektiv
Tandhälsan är ju viktig för mycket i kroppen, dock verkar det ju lite bakvänt att kompensera med extra fluor om det är tveksamt. Problemet var ju att de misskötte sin munhygien, det känns lite tveksamt om lite extra fluor gör nog med nytta för att rädda de som borstar tänderna en gång i veckan....
Jag hittar iofs inget om flourbehandling av den typen ska vara tveksamt? Det sker ju också som tur är andra projekt i området för att förbättra tandhälsan men om det finns tillsatser i maten tills de har fått genomslag så verkar det som en ganska smidig lösning.
Jag hittar iofs inget om flourbehandling av den typen ska vara tveksamt?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=3688729#post3688729#26 och framåt
spoonchest
2009-05-26, 12:44
Konspirationer tror jag inte på, bara ren okunskap.
det där kom ut lite fel. ;)
Flour som något slags dundermedel för tandhälsan verkar inte heller stämma. Läse nånstans att det snarare har positiv effekt på kort sikt men att det på längre sikt kan mjuka upp emaljen.
Smartast vore väl att vara noga med borstningen och tandtråden och motverka syraangrepp efter måltiderna(t.ex. vatten eller ett tuggummi efter maten), men undvika onödiga mängder flour. Att äta skiten verkar rent korkat.
Det visste jag inte. Intressant!
Jag satsar en peng på den senare lösningen. Inga läskiga sura frukter som fräter på tänderna, eller hemsk stärkelse som matar baseluskerna.
Tur att man inte är bagare, åtminstone!
Scratch89
2009-05-26, 14:29
Nu antar jag att jag var lite väl snabb att döma imorse, jag skyller på att jag var på väg till skolan. Knepigt att man ska äta flouret. Kan de inte bara införa flourtanten igen?
Sen vet jag inte riktigt om du kan använda en sida som heter poisonflourid som källa angående dess farlighet... ;)
Sen vet jag inte riktigt om du kan använda en sida som heter poisonflourid som källa angående dess farlighet... ;)
Watch me!
(följ referenserna annars, om du misstror sidan)
Nu antar jag att jag var lite väl snabb att döma imorse, jag skyller på att jag var på väg till skolan. Knepigt att man ska äta flouret. Kan de inte bara införa flourtanten igen?
De har infört flourtanten och det här är bara en del av att förbättra tandhälsan. Jag ser fortfarande inte problemet med att tillsätta flour till maten iom att man har avhärdat vatten med låg flourhalt.
Om det är så farligt att äta fluor (jag tycker det verkar korkat att lägga fluor i maten, istället för att dela ut någon slags gurgeldryck), hur kan fluortabletter vara så allmänt accepterade? Man spottar ju inte ut fluortabletten efter man tuggat sönder den.
Som z_bumbi säger så får man sätta mängden fluor i relation till mängden fluor man får i sig vanligtvis. Snackar vi 10 gånger mer än det som finns i vårt dricksvatten/husmanskost eller 10 gånger mindre? Det är ju en väsentlig fråga.
Hoppas bara man inte följer USAs exempel med tillsättning av fluor i dricksvattnet. Tvångsmedicinering ftw.
Som z_bumbi säger så får man sätta mängden fluor i relation till mängden fluor man får i sig vanligtvis. Snackar vi 10 gånger mer än det som finns i vårt dricksvatten/husmanskost eller 10 gånger mindre? Det är ju en väsentlig fråga.
Det mest avgörande är ju ändå totala mängden flour man får i sig och vad det intaget kommer leda till på längre sikt. Effekterna av för högt flourintag kan ta väldigt lång tid att visa sig. Eftersom det lagras in i ben kan ett litet extra intag över lång tid bli ganska mycket totalt.
Jag vet inte hur farligt flour är och vad som är ett vettigt intag(ett ämne som tycks allt mer omdebatterat) men att mata ungarna med flour för att dom inte borstar tänderna ordentligt är ju helt otroligt korkat. Om något ska göras får man väl lära dom ta hand om munnen ordentligt. Behandla det riktiga problemet istället för att mata dem med ett tveksamt ämne.
JA. Bara börja borsta tänderna och använda tandtråd samt dra ned på sockerkonsumtionen. Men NEEEEEEJ. HÄR SKA MEDICINERAS. Blir så jävla less ibland.
Det mest avgörande är ju ändå totala mängden flour man får i sig
Ja vilket både jag och Steveb har skrivit men en del verkar inte hålla med.
Jag vet inte hur farligt flour är och vad som är ett vettigt intag(ett ämne som tycks allt mer omdebatterat) men att mata ungarna med flour för att dom inte borstar tänderna ordentligt är ju helt otroligt korkat. Om något ska göras får man väl lära dom ta hand om munnen ordentligt. Behandla det riktiga problemet istället för att mata dem med ett tveksamt ämne.
Varför är det korkat och vad är det riktiga problemet?
Ja vilket både jag och Steveb har skrivit men en del verkar inte hålla med.
Varken arsenik eller cyanid är särskilt farligt i smådoser. Men...
Det mest avgörande är ju ändå totala mängden flour man får i sig och vad det intaget kommer leda till på längre sikt. Effekterna av för högt flourintag kan ta väldigt lång tid att visa sig. Eftersom det lagras in i ben kan ett litet extra intag över lång tid bli ganska mycket totalt.
Jag vet inte hur farligt flour är och vad som är ett vettigt intag(ett ämne som tycks allt mer omdebatterat) men att mata ungarna med flour för att dom inte borstar tänderna ordentligt är ju helt otroligt korkat. Om något ska göras får man väl lära dom ta hand om munnen ordentligt. Behandla det riktiga problemet istället för att mata dem med ett tveksamt ämne.Min poäng (och z_bumbis när han snackade om dricksvatten) var att ifall mängden fluor i saltet totalt utgör en så liten mängd fluor av det totala intaget medelsvensson får i sig så bör man fokusera på de källor som ger mest i första hand. Det framgår som sagt inte vilka mängder det talas om i saltet så det går inte alls att göra den jämförelsen. Men man får vara beredd att sätta det i relation till resten såklart.
Det handlar inte om att de tillför fluor i saltet utan i hur stor mängd. Man kan dra samma parallell med jod i salt som infördes för x antal år sen.
. Kan de inte bara införa flourtanten igen?
Det har morsan sett till att de har gjort, i de ekonomisk svaga områdena så är får alla i sexårsverksamheten och femman flourskölja en gång i veckan! :thumbup:
Överkurs: Dessa åldrar är för att det är här man får mest nya tänder, och de nya tänderna är känsligast.
stevebc, javisst det hanterar ju direkt skadeverkan. Men frågan är ju inte om de hamnar över ngt gränsvärde, frågan är ju sv skada vs eventuell nytta.
All in all verkar ju fluortanten och att ge dem tandborstar göra ohyggligt mkt mer än ngt fånigt försök med salt. Det verkade ju inte direkt som att de tandhälsoproblem de hade var relaterade till undermåliga mängder av fluor i deras dricksvatten utan problemet var att de borstade tänderna så sällans om en gång i veckan(breath alert...).
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.