handdator

Visa fullständig version : Dem sista kilona, hjälp snälla!

foxy.b
2009-05-25, 22:30
Hallå kolo, Jag har sedan en period tillbaka deffat från 81kg till 74kg. Nu när jag ser mig själv i spegeln är jag relativt nöjd med vad jag ser men jag ser dock att jag har en bit kvar till mitt mål. Mitt mål är att skrapa fram rutorna, få fasta och snygga bröstmuskler och tappa lite mera fett på bak och ben. Jag har inte mycket fett alls på armar och ser mycket ådror både på underarmar, axlar och bicep. Men det är mitten partiet som står i vägen för mina mål. :whipped:

Den här deffperioden har pågått sedan ca 3 månader tillbaka. Jag har inte räknat kcal utan bara hållit mig till bra mat (stått över alla onyttytigheter och kaloribomber) mycket träning och mycket vila. Det har givit ett resultat på -7kg. Jag märker inte av någon muskelförlust utan ökar sakta men säkert i gymmet.

Men nu till problemet, dom sista kilona. Jag har börjat tappa motivationen att fortsätta eftersom det verkligen är slitsamt att deffa. Så jag funderar på om jag helt enkelt ska försöka bita ihop och lägga mig på 1500-1600kcal per dag med högt proteinintag eller om jag ska prova en lågkolhydratsdiet? Mina rutor syns bra när man drar i fettet så det är ett tecken på att det inte finns allt för mycket fett kvar. Skulle vara jättetacksam för lite motivation, tips och råd då min motivation förtillfället är helt borta. / Alex :thumbup:

jony
2009-05-25, 22:36
En fråga bara äter du lika mycket nu som vid start av din deff?
Det är ju så att när du gå ner i vikt så blir ditt dagsbehov mindre och mindre så det kan va bra att dra ner på maten en aning.

foxy.b
2009-05-26, 12:34
Det har jag faktiskt inte tänkt på, ska se över ett matschema efter mitt dagliga behov. Jag är 16år 183cm och ligger på 74kg = 1891kcal / Dag, om jag lägger mig på 1500kcal om dagen och räknar in ett gympass om dagen där jag tränar en muskelgrupp om dagen riktigt hårt bör man väll bränna en del kcal?.

pengaanda
2009-05-26, 13:08
1891 kcal/dag är ditt grundbehov, alltså vad kroppen behöver för att fungera. Du bör multiplicera det med en aktivitetsfaktor (1,2 - 2.0) om du räknar med en faktor på 1.2 så har du antagligen en dag utan träning. Så om du tränar varje dag bör ditt intag ligga på: 1891*1.2 - 500 + eventuell förbränning vad träning. Du känner jo lite själv hur kroppen svara på ett visst energiintag, är du allt för trött och saknar energi på träningen ligger du antagligen lite väl lågt i energiintag. Försök helt enkelt hitta en bra balans och kämpa på ett tag till.