Visa fullständig version : Försök att gå ner i vikt (en gång för alla)
Hallå där! Tänkte vända mig till er som har lite mer erfarenhet i hopp om hjälp samt lite tips.
Jag ska börja hålla en diet från och med idag. Ska inte käka något mer godis/dricka/chips alls. Idag till frukost käkade jag 2 skrivor med morotsbröd (lantbröd) med 1 skriva griljerat kycklingbröst på varje och till det en stor kopp kaffe. Efter det drack jag ett glas Proviva. Skulle även behöva tips på bra mat man kan laga som lunch osv. när man inte är i skolan. Jag vill alltså ha mat som gör att jag går ner i vikt samtidigt som jag inte tappar muskelmassa.
Tycker själv att det låter som en bra frukost, men jag vet inte. Vad tycker ni?
Ska även börja med måltidsersättningar snart (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=26&products_id=64) och även börja ta nån slags prestationsförhöjare innan träning (funderat på denna http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=25&products_id=209).
Jag kommer ersätta 2 måltider/dag med måltidsersättning och ta en dosering med presationshöjande innan jag tränar. En träningsdag kommer då se ut såhär:
7.30 Måltidsersättning
12.00 lunch i skolan
15.00 något mellanmål hemma + prestationshöjande
16.00 träning till 17.00
18.00 måltidsersättning
De dagar jag inte tränar kommer det förmodligen se ut såhär:
7.30 Måltidsersättning
12.00 lunch i skolan
ca. 17~18.00 måltidsersättning
Jag tränar onsdagar och lördagar på gym och försöker att komma ut och springa minst en dag i veckan. Mitt gymschema ser ut som följande:
Dag 1
Uppvärmning: Boxning på säck/mot kompis ca. 10min
Bänkpress(skivstång) 8x2 reps
Bänkpress(hantlar) 8x2 reps
Axelpress(hantlar) 8x4 reps
Benböj(skivstång) 10x2 reps
Benspark(maskin) 10x2 reps
Efter detta kör jag ca. 20min boxning.
Dag 2
Uppvärmning: Boxning ca. 10min
Latsdrag till bröstet 8-10x4
Scottcurl(med "krokig" skivstång) 8x2
Hantelcurl 8x2
Situps(bänk) 10x3
Ryggresningar(+10kg) 10x3
Liggande lårcurl 10x4
Även här 20min boxning efteråt.
Som sagt tränar jag alltid med en kompis vilket jag tycker är jättebra. Man kan få hjälp på de 2-3 sista repetitionerna som man vanligtvis inte skulle orka och verkligen tömma sig ordentligt. En annan sak jag har tittat på är är träna negativt vilket innebär att man lägger på en tyngre vikt än man orkar, kompisen hjälper en att dra upp och sen håller man emot tillbaka. Det ska ta 20-25 sekunder innan man når ner till startläge igen. Detta ska tydligen vara skitbra har jag hört, men vad tycker ni om det?
Jag är för övrigt 16 år gammal, väger 95kg och är 176cm lång. Har varit överviktig i stort sett hela mitt liv, men nu har jag fått nog. Jag struntar i min vikt, vill bara ha bort allt fett.
Kom gärna med synpunkter om mitt måltidsschema och träningsschema samt val av måltidsersättning/prestationshöjande.
MVH
Jag tycker att du äter för lite , jag väger 65 och äter mer än dig.
Annars ett tips är ju att räkna ut ditt dagsbehov och dra ner på så många kcal du vill gå ner i veckan.
Skippa helst kolhydrater i stora mängder och öka proteinet om du vill behålla muskelmassan, men glöm ej heller fett.
Lycka till!
Jag tycker att du äter för lite , jag väger 65 och äter mer än dig.
Annars ett tips är ju att räkna ut ditt dagsbehov och dra ner på så många kcal du vill gå ner i veckan.
Skippa helst kolhydrater i stora mängder och öka proteinet om du vill behålla muskelmassan, men glöm ej heller fett.
Lycka till!
Så du tycker att jag ska äta mer? Jag har som sagt inte börjat med måltidsersättningar och sånt än, börjar min diet idag. Tänkte beställa och sånt senare i veckan. Ge gärna förslag på hur jag borde äta.
Räknade ut mitt dagsbehov med hjälp av Harris&Benedict-ekvationen och fick det till ca. 2900. Hur mycket underskott bör jag ligga på per dag?
Jag är inte direkt kunnig på sånt här men jag antar att du har en hel del fett jag skulle ha lagt mig på ca 1800 kcal.(jag antar att du vill ner lite snabbt i vikt?)
Ha protein till varje måltid.
Dom här måltidsersättningarna kommer kanske inte hålla i längden ät riktigt mat istället dvs Kyckling,Fisk,Kött då orkar du dieta längre skulle jag tro iaf. Men i mindre portioner och sen om du inte tränar någon konditionsträning kanske du bör träna 30 min efter dina gympass? Och kanske går några promenader i veckan då och då.
Om det är någonting jag har så är det tid. Mitt mål är att komma ner under 85kg i slutet av sommaren. Det är 13kg. Säg att jag har 2 månader på mig, 8 veckor. Det innebär att jag måste gå ner 1.5kg/vecka för att nå det målet.
Jag kommer inte ersätta alla måltider, utan endast frukost och middag. Kommer käka skolmat som vanligt. Visst borde jag väl kunna gå ner 1.5kg i veckan på det här sättet?
Flexipop
2009-05-25, 08:44
Visst borde jag väl kunna gå ner 1.5kg i veckan på det här sättet?
Det beror alldeles på vad ditt kaloriunderskott blir per dag. Men 1,5kg/vecka är absolut inte omöjligt i början.
Du kommer gå ner kanske lite mer i början då du tappar vätska osv.Men senare då bör du sikta på 1kg i veckan.
Jag vet inte men en hälsosam viktminskning är ett halv kilo i veckan vad jag har läst , sen 1 kg max. Du skriver ju att du vill behålla muskelmassan då bör du ligga på max 1 kg i veckan.
Men finns ju folk som går ner mer så jag kan ej svara på de men ta det lugnt så kommer de me tiden de e ju lättare för dig också skulle ja tro eftersom du är 16 år.
Börja med att gå morgonpromenader exakt varje dag, och kör kondition ca 20-30 min efter varje styrkepass kör ca 3-4 styrke pass i veckan , och på dina vilodagar gå lite längre promenader. Du bör iaf gå ner i vikt om du tränar så här och äter så lite.
Flexipop
2009-05-25, 08:46
Är man 176cm och väger 95kg och inte är ett muskelknippe kan man nog gå ner 1,5kg/vecka utan någon större muskelförlust.
Han kan gå ner 1,5 kg i veckan , men att han inte tappar muskelmassa vet jag inte men som du skriver också 95kg kanske det skulle vara möjligt.
Men drok du kan ju fråga flexipop han har ju gått ner rätt mycket på korttid också.
Grymt flexi!
Är man 176cm och väger 95kg och inte är ett muskelknippe kan man nog gå ner 1,5kg/vecka utan någon större muskelförlust.
Spelade hockey från att jag var 5 år till förra året då jag slutade, och det har ju satt sina spår. Har även styrketränat i precis ett halvår nu också. Jag vet inte om jag är speciellt stark, men jag är inte någon klenis precis.
Flexipop, vad var din startvikt och vad väger du nu? Hur lång tid tog det?
Flexipop
2009-05-25, 08:55
Startvikten var på 95kg i Februari. Har legat på ett matintag av 1500 - 2000 kcal sedan dess. Väger 73,5 nu.
Vet inte hur mycket muskler jag har förlorat men jag hade ingen större muskelmassa från första början ändå. Gick självklart ner snabbast i början. 1,5kg - 2kg /vecka.
Flexipop
2009-05-25, 08:59
Läs deffguiden om du inte har gjort det. Där står det mesta du behöver veta:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881
Startvikten var på 95kg i Februari. Har legat på ett matintag av 1500 - 2000 kcal sedan dess. Väger 73,5 nu.
Vet inte hur mycket muskler jag har förlorat men jag hade ingen större muskelmassa från första början ändå. Gick självklart ner snabbast i början. 1,5kg - 2kg /vecka.
Shit, bra jobbat! Körde du med någon måltidsersättning eller räknade du bara kalorier? Hur mycket tränade du? 21kg på 2~ månader är inte illa!
Angående deffguiden så har jag läst den :)
Christyle
2009-05-25, 09:00
Minska bara på kolhydraterna och öka protein intaget och själv tycker jag att du borde ha proteinpulvret istället för dem andra ersättningarna så äter du riktig mat fast i lite mindre mängder bara och kondisträningen har ju en stor roll i det här hela förbränn mer än vad du stoppar i dig så kommer nog allt gå din väg
Christyle
2009-05-25, 09:02
Om du inte ska sommarjobba så kanske du borde springa eller jogga åtminstone en timme varje dag är att rekommendera och ät mindre fast ett högt protein intag sen räcker det för dagen så kommer det att gå strålande
Minska bara på kolhydraterna och öka protein intaget och själv tycker jag att du borde ha proteinpulvret istället för dem andra ersättningarna så äter du riktig mat fast i lite mindre mängder bara och kondisträningen har ju en stor roll i det här hela förbränn mer än vad du stoppar i dig så kommer nog allt gå din väg
Okej. När bör jag ta proteinpulvret? I samband med annan mat eller före/efter träning?
Flexipop
2009-05-25, 09:05
Tack!
Nej ingen måltidsersättning. Varför ska du ta det om man får fråga? Jag tycker mat mättar bättre. Jag räknar kalorier med ett program som heter hälsovakten. Bara att googla på. Annars ska det finnas någon mall som du kan räkna i här på forumet. Det står också i deffguiden. Det här är nyckeln till att gå ner i vikt enligt min mening. Stenkoll på matintaget!
Tränar styrketräning 3ggr / vecka, Mån, Ons, Fredag. Kondition 2ggr/vecka Tis & Torsdagar. Vilar/promenerar på helgerna. Går till och från jobbet på vardagar vilket blir 90min totalt per dag.
Tack!
Nej ingen måltidsersättning. Varför ska du ta det om man får fråga? Jag tycker mat mättar bättre. Jag räknar kalorier med ett program som heter hälsovakten. Bara att googla på. Annars ska det finnas någon mall som du kan räkna i här på forumet. Det står också i deffguiden. Det här är nyckeln till att gå ner i vikt enligt min mening. Stenkoll på matintaget!
Tränar styrketräning 3ggr / vecka, Mån, Ons, Fredag. Kondition 2ggr/vecka Tis & Torsdagar. Vilar/promenerar på helgerna. Går till och från jobbet på vardagar vilket blir 90min totalt per dag.
Jag har det programmet på datorn. Fick det av någon kille över msn. Har dock inte installerat det än men det kanske är dags att göra det nu. Ska testa det:)
Jag kanske ska skippa måltidsersättning och endast köra med proteinpulver och käka vanlig mat istället då. Bara till att börja räkna kalorier!
Christyle
2009-05-25, 09:10
Okej. När bör jag ta proteinpulvret? I samband med annan mat eller före/efter träning?
jag brukar göra så här att jag använder proteinpulvret direkt efter träningen eller ibland på kvällen sista måltiden jag använder det antingen 1-2 gånger per dag annars använder jag riktig mat pulvret använder jag bara som en liten ersättning när jag inte orka laga nåt efter träning eller på kvällen när man bara sveper i sig sen är det klart liksom men det är olika per person
Flexipop
2009-05-25, 09:14
Ja, kör det programmet. Det rekommenderas varmt! Det är lite tradigt att väga och skriva in allt i början men nu går allt på rutin!
Protein i all ära! Men för mättnadskänslan så är det bättre att få i sig proteinet från mat än från pulver tycker jag (Ägg, kyckling, Tonfisk, keso, kvarg etc.)
Jag tar bara proteinpulver om jag upptäcker att jag ligger för lågt i proteinintag någon dag.
Okej. Har du några bra tips på bra maträtter man kan laga som innehåller allt jag behöver?
Christyle
2009-05-25, 09:21
Okej. Har du några bra tips på bra maträtter man kan laga som innehåller allt jag behöver?
en klassiker är ju grillad kyckling (protein) fullkornris (kolhydrat) fett från kycklingen allt du behöver fast föredrar du potatis byter du bara ut det mot riset
en klassiker är ju grillad kyckling (protein) fullkornris (kolhydrat) fett från kycklingen allt du behöver fast föredrar du potatis byter du bara ut det mot riset
Jag kan alltså äta kyckling? Jag trodde man skulle undvika animaliska(?) fetter som finns i kyckling och sånt. Har hört det någonstans. Annars är det ju perfekt, älskar kyckling:D
En liten fråga bara. Påverkar snus vikten? Jag har hört att snus tvärt om ska vara bra om man ska gå ner i vikt, men jag vet inte..?
Flexipop
2009-05-25, 09:29
För viktnedgång och proteinintag så är ju kyckling optimalt!
Jag snusar själv. Det påverkar inte vikten negativt. Snarare så tycker jag att det hjälper för att dämpa sötsuget. Cola Zero + snus ftw!
För viktnedgång och proteinintag så är ju kyckling optimalt!
Jag snusar själv. Det påverkar inte vikten negativt. Snarare så tycker jag att det hjälper för att dämpa sötsuget. Cola Zero + snus ftw!
Okej, tack. På tal om Cola Zero. Den innehåller ju 0 kalorier, betyder det att man inte går upp i vikt av det eller är det too good to be true?
Christyle
2009-05-25, 09:33
Jag kan alltså äta kyckling? Jag trodde man skulle undvika animaliska(?) fetter som finns i kyckling och sånt. Har hört det någonstans. Annars är det ju perfekt, älskar kyckling:D
En liten fråga bara. Påverkar snus vikten? Jag har hört att snus tvärt om ska vara bra om man ska gå ner i vikt, men jag vet inte..?
enligt mig så behöver du fettet det finns ju bra och dåliga fett eftersom detta kommer från kycklingen så är det naturligt bra fett och inte från skit som mat olja och fryr olja
snus är inget att rekommendera det är inte precis så att du ska börja snusa nu heller ifall det skulle vara bra för viktnedgången själv rekommenderar jag träning och riktig hård musik i sin IPOD under träningen haha
Flexipop
2009-05-25, 09:36
Det betyder att du inte går upp i vikt av det. Det är det som är så skönt! Om man skulle ha gjort det skulle jag ha rullat fram vid det här laget, så mycket som jag druckit av det.
Det finns dock de som hävdar att aptiten ökar om du dricker det och att du därför skulle gå upp i vikt av det. Men så länge du kan stå emot eventuella hungerkänslor som du får av det så är det ju lugnt!
Däremot är det kanske inte det bästa att dricka rent hälsomässigt med allt aspartam etc. Men den smällen är jag personligen beredd att ta.
@Christyle
Jag undrade mest om snus eftersom jag snusar och har gjort det ett bra tag. Ville bara försäkra mig om att den inte hade motsatt effekt dvs. att man går upp i vikt av det istället.
@Flexipop
Jag tycker själv att Cola Zero är jävligt gott. Och nu när jag vet att man inte går upp i vikt av det så kommer jag börja dricka det istället. Jag brukar dricka ganska mycket dricka och sånt annars och jag måste säga att det faktiskt känns rätt skön att inte behöva sluta med det helt. Det skulle förmodligen leda till att jag en dag skulle köpa en dricka och tänka "nej, en dricka kan väl inte skada", som sen blir en till dricka, som sen blir en dricka om dagen osv. du vet hur det kan bli :(
Angående hungerkänslor. När jag blir sugen på något brukar jag oftast ta en snus istället, jag vet inte men för mig brukar det faktiskt dämpa suget efter mat eller godis.
Flexipop
2009-05-25, 09:52
Ja precis. Saker som man gillar men som inte innehåller kalorier ska man ta till vara på om man vill gå ner i vikt ;).
Även om varken snus eller Cola Zero som sagt inte är så bra hälsomässigt. Men är det viktminskning som gäller så är det!
Angående det är Hälsovakten... Har bara käkat frukost idag och det gick på 420kcal. Tänkte nu ja en färdigrätt vi har hemma, Viktväktarnas lasagne, och när jag skriver in den så ökar tabellen Mättat fett till 100%. Mättat fett är ju inte så bra, men bör man hålla sig under 100%-gränsen eller borde jag bara tänka på kalorier? När jag har skrivit in min frukost plus lasagnen så kommer jag upp i 830kcal. Detta då plus middag ikväll kommer ju knappast överstiga 1520kcal, som är gränsen jag borde ligga på per dag enligt Hälsovakten.
Så spelar det någon roll om jag hamnar över 100% eller ska jag bara räkna kalorier?
Flexipop
2009-05-25, 12:23
Viktväktarnas lasagne låter inte som någon succé näringsmässigt :P. Men koncentrera dig bara på kalorierna till en början. Det är kalorier in mot kalorier ut som gäller i det långa loppet. Det är rätt svårt att vara totalt optimal med all näring i alla lägen. Se bara till att få i dig tillräcklig med protein, dvs minst 2g / kg kroppsvikt per dag.
Eddie Vedder
2009-05-25, 12:24
Inga fel på Viktväktarnas lasagne näringsmässigt. Viktväktarnas sortiment är dock bedrövligt prismässigt och jag ser ingen anledning att välja dom framför andra kalorisnåla alternativ.
Säkert helt okej produkter men långt ifrån prisvärda.
Okej. Ja, jag vet inte så mycket om näringsvärden och sådant, men jag kanske ska ta och laga något annat. Här är näringsvärden för lasagnen:
(Per pertion)
Energi: 1350kJ/320kcal
Protein: 16g
Kolhydrater: 48g
Fett: 7g
Hur ser det ut?
Några förslag på annan rätt jag kan laga istället? Har ganska tomt i kylen för tillfället, men i värsta fall kan jag dra ner till affären och handla. Det är ju motion ;)
Flexipop
2009-05-25, 12:29
Inga fel på Viktväktarnas lasagne näringsmässigt.
Ok, har ingen koll själv.
När det gäller hälsovakten så kan man nog ta deras rekommendationer om optimalt näringsintag med en nypa salt också. Det är iaf inget som jag stirrar mig blind på.
@Drok Jag skulle ha dragit ner på kolhydrater och ökat med protein och fett. Men jag vet inte vad som funkar för dig.
@Flexipop
Det näringsvärden jag skrev ovan är för Viktväktarnas lasagne, du kanske missförstod det? Men om jag ska sticka till affären då, vad borde jag handla? Tänkte på någon keso kanske, och kyckling till? Låter det bra?
Flexipop
2009-05-25, 12:34
Keso + kyckling låter utmärkt.
Keso + kyckling låter utmärkt.
Och lite Cola Zero till ;)
Flexipop
2009-05-25, 12:40
Och avsluta med en snus!
Christyle
2009-05-25, 13:12
@Flexipop
Det näringsvärden jag skrev ovan är för Viktväktarnas lasagne, du kanske missförstod det? Men om jag ska sticka till affären då, vad borde jag handla? Tänkte på någon keso kanske, och kyckling till? Låter det bra?
gillar du havsmat? jag föredrar isåfall frysta skalade räkor mums det är som Chips för mig man äter tills man skämms haha kanske blandar det med keso eller kesella e ju en proteinrik källa det med jag brukar ta den med vanilj smak goare än den naturliga kycklingfilé tonfisk grynost allt sånt ägg
Varit på affären nu. Det blev Keso med smak av grillad paprika och kycklinglår. Tänkte egentligen köpa kycklingfilé men jag tog fel. Men jaja, det funkar väl lika bra med kycklinglår.
@Christyle
Skaldjur är bland det bästa jag vet! Räkor är sjukt gott ;)
Christyle
2009-05-25, 13:28
Varit på affären nu. Det blev Keso med smak av grillad paprika och kycklinglår. Tänkte egentligen köpa kycklingfilé men jag tog fel. Men jaja, det funkar väl lika bra med kycklinglår.
@Christyle
Skaldjur är bland det bästa jag vet! Räkor är sjukt gott ;)
Där ser man så ska det se ut ahh jag vet räkor ska inte vara i närheten av mig då äter jag upp dem hehe
Hahaha ;)
Jag steker kycklingen i margarin nu, är det kanske bättre att köra med olivolja eller något?
Christyle
2009-05-25, 13:36
Hahaha ;)
Jag steker kycklingen i margarin nu, är det kanske bättre att köra med olivolja eller något?
jag skulle föredra oliv olja raps olja solros olja före margarin (Mättat Fett) men nu när du redan har börjat så skitsamma
Jo jag tänkte samma sak. Men.. hur vet jag att kycklingen är klar?:em: Glömde att läsa på påsen innan jag slängde den.
Nu börjar det rinna blod och grejjer ut kycklingen, haha
Christyle
2009-05-25, 13:41
Jo jag tänkte samma sak. Men.. hur vet jag att kycklingen är klar?:em: Glömde att läsa på påsen innan jag slängde den.
säg inte bara att du stekte kycklingen frys bara??? isåfall har detta ingenting med viktnedgång att göra snarare lektion i matlagning (Garvar)
Hahaha, så klart jag inte gjorde. Tinade i micro på lägsta värme i typ 10min så det blev helt sladdrig sen ner i pannan.
Nu är det mer blod än margarin i pannan haha
Christyle
2009-05-25, 13:44
Hahaha, så klart jag inte gjorde. Tinade i micro på lägsta värme i typ 10min så det blev helt sladdrig sen ner i pannan.
Nu är det mer blod än margarin i pannan haha
ahh men den ska nog vara klar när blodet är borta och att den har fått lite brun färg
Christyle
2009-05-25, 13:45
annars kan du skapa en annan tråd på matlagning & kost tro ja d heter
Nu vet jag hur man gör, hehe. Och fyfan vad gott Keso var, det hade jag inte trott:).
Jaja, nu ska jag sätta mig och käka framför TVn.
Christyle
2009-05-25, 13:56
Nu vet jag hur man gör, hehe. Och fyfan vad gott Keso var, det hade jag inte trott:).
Jaja, nu ska jag sätta mig och käka framför TVn.
bra att du tyckte om det tänk nu bara på att öka protein och lite fett (BRA FETT) och lite kolhydrater rör på dig mer än vad som hamnar på ansiktet
Eddie Vedder
2009-05-25, 16:11
Kycklingen är klar när köttet i mitten är vitt tycker jag. Därefter är det en fråga om sensoriska aspekter för vad man upplever väl tillagat men steker jag kyckling vill jag ha lagom bränt på ytan och vitt i centrum.
Brukar brässera när jag steker.
Offtopic: Ta en titt på särskrivningarna Christyle, du måste ha slagit nytt Kolorekord:D
Alltså. Om du redan slutat få i dig godis/dricka och chips har du med allra största säkerhet redan plockat bort en hel del kalorier. Om du äter dig mätt på vanlig hederlig mat plus godis/dricka/chips äter du fler kalorier än om du äter dig mätt på enbart vanlig hederlig mat. Dessutom presterar du bättre om det mesta av det du äter är riktig mat vilket innebär att du har lättare för att göra av med kalorier. Så bara genom den ändringen har du redan skapat förutsättningar att gå ner i vikt, speciellt om du har planerat att bli mer aktiv också (har inte läst hela tråden).
Så att börja med måltidsersättningar för att dra ner ännu mer på kalorierna verkar lite drastiskt (speciellt som måltidsersättningar mättar sämre än vad riktig mat gör). Börja med den ändringen du gjort nu och börja träna (eller träna mer ifall du redan tränar) och se vad som händer (minst 2 veckor) innan du gör fler ändringar, annars kanske du helt enkelt går ut för hårt och får genomlida en jobbig diet, helt i onödan.
Varför plåga sig och få snabba men dåliga resultat när du kan må på topp och få bra resultat?
Ok, missade att du var ganska överviktig.
Då kan man självklart gå ner lite snabbare. Fast jag rekommenderar nog fortfarande att försöka enbart äta riktig mat, dock kan det vara bra att ha koll på kalorierna så du kan justera hur snabbt du går ner.
Är det väldigt viktigt med din deadline? Isåfall kan det väl vara ok att gå ner 1½ kg i veckan men jag skulle chansa på att 1 kg per vecka ger bättre resultat i slutändan, även om det tar längre tid.
@Sniggel
Jo, jag har slopat måltidsersättningar helt nu efter några funderingar och efter vad jag har läst andra kommentera i den här tråden. Jag har skaffat mig ett program som heter Hälsovakten där man skriver in vikt, längd, ålder och önskad vikt samt önskat antal veckor för att nå den vikten. Den räknar även ut hur många kalorier man bör äta normalt per dag för sin längd/vikt osv.
Jag fick fram att jag borde äta 2990kcal per dag, och jag satte som målvikt att ha gått ner 10kg på 5 veckor tror jag. Den räknade då ut för mig att jag borde stoppa i mig 1520kcal per dag för att klara av det.
I programmet skriver du in allt du har ätit under dagen och all motion du har utfört. Jag ligger just nu på 1240kcal (340 kvar) och jag har käkat frukost, lunch och middag. Jag ligger alltså på ett underskott av mitt underskott så att säga. Allt som allt ligger jag på 1740kcal underskott.
Om jag håller i med det här så borde jag, enligt Hälsovakten, gå ner 1kg/5 dagar. Jag tycker det känns skitbra, känner mig inte alls hungrig vilket jag trodde jag skulle göra.
Flexipop
2009-05-25, 19:10
Bra Drok! 1500 kcal är inte mycket så klarar du att ligga där så kommer det att gå fort som attans i början. Kom ihåg att du kan äta lite mer om du känner dig hungrig, svält dig inte själv och tänk på att viktnedgång är ett långsiktigt projekt. Om du tränar hårt så kan du gott öka lite i matintag.
Dessutom tror jag att Hälsovakten underdriver lite när det gäller kaloribalansen men det är ju bra på sätt och vis om man vill ha snabba resultat.
Första dagen då avklarad. Känner mig taggad som fan att genomföra detta nu!
Frukost:
*Lantbröd med morötter och skinka(359kcal)
*Kaffe med socker och mjölk(27kcal)
*ProViva exotisk smak(36kcal)
Lunch:
*Kycklinglår med keso(151kcal)
*Cola Zero(0.8kcal)
Middag:
*Spaghetti med köttfärssås(454kcal)
*Mellanmjölk(112kcal)
*Kaffe med socker och mjölk(27kcal)
Och dagens motion bestod av en 30minuters promenad ner till affären och tillbaka. Imorgon blir det till att gå ut och gå 60min eller jogga i något spår.
Jag har fått i mig 1270kcal av 1520kcal idag som är mitt mål. Jag kommer som jag skrev i inlägget ovanför att gå ner 1kg/5 dagar om jag håller i det här.
@Flexipop
Tackar. Jag vet inte men jag känner faktiskt ingen skillnad mot hur det brukar vara... Jag vet inte riktigt om det stämmer det där med att jag bara stoppat i mig 1270kcal, men om det gör det så är det så klart bra. Jag har ju skrivit in allt rätt i Hälsovakten och sånt, så.
ett tips kan ju vara att du skapar en journal här på forumet och skriver ner hur din dag var varje dag hur träningen var och hur du åt osv.
Christyle
2009-05-25, 20:00
Kycklingen är klar när köttet i mitten är vitt tycker jag. Därefter är det en fråga om sensoriska aspekter för vad man upplever väl tillagat men steker jag kyckling vill jag ha lagom bränt på ytan och vitt i centrum.
Brukar brässera när jag steker.
Offtopic: Ta en titt på särskrivningarna Christyle, du måste ha slagit nytt Kolorekord:D
hahaha fan det visste jag inte ens om
#M0e
Jo jag tänkte också göra det. Min första dag finns i #58. :)
Christyle
2009-05-25, 21:04
#M0e
Jo jag tänkte också göra det. Min första dag finns i #58. :)
Hoppas det går bra för dig annars gör lite små ändringar men kolla först om 2veckor
Japp jag ska försöka håll i detta och inte överskrida min gräns på 1520kcal om dagen. Ska även börja ut och motionera mer samt 2-3 gympass i veckan.
Christyle
2009-05-25, 21:16
Japp jag ska försöka håll i detta och inte överskrida min gräns på 1520kcal om dagen. Ska även börja ut och motionera mer samt 2-3 gympass i veckan.
så ska det se ut!! & Boxningen du nämnde låter strålande gör alllllt som får dig att svettas
Jag skrev visst fel i #58. Det ska vara 251kcal på Kycklinglår och Keso.
Vägde mig i morse, gått upp 0.2kg. Funderar på att skita i och väga mig på typ 2 veckor istället... Idag ska jag och promenera en runda, vet inte hur långt det blir men en 30-60 minuter i alla fall.
Christyle
2009-05-26, 07:44
en bra hjälp lägg in en massa låtar i din IPOD/MP3 under promenixen
Jo annars blir det rätt tråkigt..
Förresten, det blev en jävla fart på magen efter jag drack en kopp kaffe, så jag gick på toa och efteråt vägde jag mig. 0.4kg lättare än igår, och igår vägde jag mig innan frukost nu vägde jag mig efter frukost.
Christyle
2009-05-26, 12:41
Jo annars blir det rätt tråkigt..
Förresten, det blev en jävla fart på magen efter jag drack en kopp kaffe, så jag gick på toa och efteråt vägde jag mig. 0.4kg lättare än igår, och igår vägde jag mig innan frukost nu vägde jag mig efter frukost.
Asså det finns ju nåt som kallas morgon vikter & bla bla bla man väger olika på dagen morgon kväll men strunt i det & strunta i att väga dig varje dag eftersom du går upp o ner hela tiden smått jag tycker att du kanske borde väga dig varje vecka istället mycket roligare
Jag tycker att det är bäst att väga sig på Söndagar och då ska man göra de varje söndag samma tid som förra , typ när man har vaknat.
Jag tycker att det är bäst att väga sig på Söndagar och då ska man göra de varje söndag samma tid som förra , typ när man har vaknat.
Varför just söndag? Räcker väl med att välja en dag, företrädesvis en dag där man inte gjort ngt utöver det vanliga innan. Söndagar brukar iaf för min del vara dagen efter lördagsgodis, el ngt annat utöver det vanliga, men beror ju på hur ts lever.
Men röstar också på en gång i veckan. :)
Eddie Vedder
2009-05-26, 13:45
strunta i att väga dig varje dag eftersom du går upp o ner hela tiden smått jag tycker att du kanske borde väga dig varje vecka istället mycket roligare
Just det du påpekar är ju nackdelen med att bara väga sig en gång i veckan. Vill man ha koll på veckans variation är det ju självklart en fördel att kolla varje dag.
Som du säger kan det skilja ganska markant från dag 1 till dag 2. Om då veckans enda vägning infaller på en dag då man råkar väga lite mer kan man ju tro att hela veckan skitit sig.
Men med morgonvikt dag för dag kan man ju enkelt se till de olika dagarna och se att trenden är bra eller dålig.
Exempel:
75 kg, 74.7 kg, 74.2 kg, 74.3 kg, 74 kg, 74.3 kg, 74,7 kg.
En veckas viktkurva där man av någon anledning ökat lite på vågen sista dagarna. Det kan ha varit kcalunderskott men med lite mer salt och kolhydrater i kosten. Alltså skulle en vägning enbart på sista dagen ge en felaktig bild men en kontinuerlig vägning dag för dag visar att det gått åt rätt håll ändå.
Väga sig varje dag ger ju överlägsen överblick över viktkurvan. Många över blir det...
Christyle
2009-05-26, 14:47
Just det du påpekar är ju nackdelen med att bara väga sig en gång i veckan. Vill man ha koll på veckans variation är det ju självklart en fördel att kolla varje dag.
Som du säger kan det skilja ganska markant från dag 1 till dag 2. Om då veckans enda vägning infaller på en dag då man råkar väga lite mer kan man ju tro att hela veckan skitit sig.
Men med morgonvikt dag för dag kan man ju enkelt se till de olika dagarna och se att trenden är bra eller dålig.
Exempel:
75 kg, 74.7 kg, 74.2 kg, 74.3 kg, 74 kg, 74.3 kg, 74,7 kg.
En veckas viktkurva där man av någon anledning ökat lite på vågen sista dagarna. Det kan ha varit kcalunderskott men med lite mer salt och kolhydrater i kosten. Alltså skulle en vägning enbart på sista dagen ge en felaktig bild men en kontinuerlig vägning dag för dag visar att det gått åt rätt håll ändå.
Ahh det är ju sant man vill ju ha koll på allt det förstår jag jag tänkte inte så långt faktiskt
Dagens frukost bestod av min mors hemmagjorda plommonbröd med smör och skinka. Till det drack jag 2 glas juice och en kopp kaffe.
Till lunch åt jag kycklinglår och keso stekte även på ett ägg och åt två stycken knäckebrödsmackor med skinka till. Till det Cola Zero.
Jag var även ute och promenerade idag, 60 minuter.
edit: Var och handlade lite Kesella vanilj idag. Tänkte blanda det med banan och hallon och käka det innan morgondagens gympass. Vad jag har förstått är det mycket protein i det?
edit: Var och handlade lite Kesella vanilj idag. Tänkte blanda det med banan och hallon och käka det innan morgondagens gympass. Vad jag har förstått är det mycket protein i det?
Står ganska tydligt på burken vad den innehåller.
Ja det förstår jag också, men jag är som sagt ny med detta och jag vet inte vad mycket protein och lite protein är så att säga, om du förstår vad jag menar. I alla fall 7.5g protein/100g.
Varför just söndag? Räcker väl med att välja en dag, företrädesvis en dag där man inte gjort ngt utöver det vanliga innan. Söndagar brukar iaf för min del vara dagen efter lördagsgodis, el ngt annat utöver det vanliga, men beror ju på hur ts lever.
Men röstar också på en gång i veckan. :)
Det var ju ett exempel.......
Dagen efter lördagsgodis han e ju på diet .......
Går o dieta äta godis handlar om att räkna med det och räkna det så..
Jag har bestämt mig till 100% att jag ska lägga av med all chips och godis och läsk (förutom cola Zero). På sin höjd att jag tar några cashewnötter(stavning?) på helgen. Jag säger inte att det inte går att vara på diet samtidigt som man äter godis och sådant i måttliga mängder, men jag har bara bestämt mig för att det är slut med det.
Cashewnötter är bra, det innehåller mycket protein osv... Du tänker lite som jag. I början av mars vägde jag 85,6 kg, när jag trodde att jag vägde runt 75 ungefär. Eftersom min sommar bestod av att sitta inne vid datorn(körtelfeber, som visade sig vara fel efter fyra veckor!!) i ungefär en månad och två heta veckor i Sunny Beach (åt mer till frukost än vad jag gör hemma under "huvudmåltiden") trodde jag att jag skulle väga runt 75-78, men absolut inte mer. Hade jag vägt 78 hade jag känt ånger. Jag ställde mig på vågen; 85,6! Något var tvunget att göras.
Jag slutade som du med chips,godis,läsk samma dag. Idag händer det att jag äter lite chips eller godis då och då, dock handlar det om mycket små mängder i jämförelse med innan. Läsken har jag dock slutat med helt. Har druckit ungefär 0,5 L sen i Mars! Den är utbytt mot Ramlösa, Loka, vatten nu, vilket jag tycker är ganska gott nu, förutsatt att den är smaksatt (förutom kranvattnet då).
Jag började även simma, och därefter gymma, och idag ligger jag på 75,5 kg.
Jag väger mig varenda måndag på Wii Fit, där det också räknar ut mitt BMI. dock började jag inte med detta förrän när jag vägde ~82 kg, då låg mitt BMI på ca 24,5 någonting. Nu ligger det på 22,79. Jag är kille,17 år, 182 cm lång.
Den senaste journalen (gjorde två trådar innan, innan jag fattade att jag skulle börja skriva en journal) finns härunder, kolla! Det finns bilder på båda sidorna, och de tidigare trådarna finns länkade i första posten. Igår vägde jag 76,6 på morgonen, nu för tio minuter sedan vägde jag 75,5 kg. Det skiljer sig ganska grovt.
Jag har legat på ungefär 1kg i veckan, vilket vart ganska lagom. Jag gymmar två gånger i veckan, ibland tre, och spelar korpen fotboll en dag i veckan. Ibland går jag ut och springer ca 4,4 km, dock ej varje vecka (pga uppladdning inför fotbollen, ibland är det två dagar i veckan, måndag & torsdag, och går jag ut och springer innan kanske jag är för trött (xD)).
Jag har varken räknat kalorier eller tagit måltidsersättningar, utan bara gått på känn. Ibland har jag fortsatt ätit även om jag vart mätt också. Mycket ligger nog i sötsakerna tror jag. De utgjorde nog en hel del av min vikt!
Tappa inte motivationen bara, det är det farligaste vid sådana här saker. I början kommer du säkert tappa 2 kg i veckan de första två tre veckorna, sedan kommer det gå lite långsammare. Som de andra sagt tappar du mkt vätska osv, och kanske inte förän -5 kg börjar magen försvinna. Lycka till! :)
Tack för tipsen och peppningen! :)
Ja chips och godis borde väl vara en av de största bovarna i det här dramat i alla fall. En bekant till mig gick ner 10kg bara med att sluta äta sånt. Jag är faktist förvånad, jag äter inte mycket mindre än jag brukar göra normalt, ändå har jag, enligt deta här programmet som jag använder, bara stoppat i mig 1470kcal idag. Jag har käkat frukost, lunch och middag.
Frukost bestod av mammas hemgjorda bröd med skinka, 3 skivor, drack 3 glad juice till det och en kopp kaffe. Lunchen bestod av kyckling och keso med smak av grillas paprika, ett ägg och två knäckebrödsmackor med skinka. Drack 0.5l Cola Zero till det. Och till middag gjorde jag en omelett på 4 ägg och lite mjölk. Till omeletten hade jag en halv paprika, ca. 40g feta ost, några räkor och 3 skivor rökt delikatesskinka som jag skivade i småbitar. 2 glas mjölk till det.
Jag tror omöjligt att allt detta bara är 1470kcal, i.o.f.s så var jag ute och gick 60min, vilket är en förbränning på 190kcal enligt Hälsovakten, så allt som allt har jag stoppat i mig 1660kcal. Mitt mål är 1520kcal per dag så det var lite över, men ändå tycker jag det verkar väldigt lite för 3 måltider.
Ett litet påpekande, det ser ut som att du plussat på din promenad på ditt kcal-intag?
Du ska ju snarare göra tvärtom, med promenaden kan man säga att du ätit 1310kcal istället för 1470.
Så oroa dig inte för att du käkat för mycket. :)
Nej, det var det jag inte hade gjort:).
Jag har ätit sammanlagt 1660kcal idag. Sen har jag promenerat för 190kcal. 1660-190=1470. Jag har alltså ätit 1660kcal och gjort av med 190kcal genom motion. Jag menade att jag inte trodde på att allt jag ätit idag bara var 1660kcal. Men jag vet inte, kanske det stämmer.
Det var ju ett exempel.......
Dagen efter lördagsgodis han e ju på diet .......
Well, jag har ändå gått ner 60 kg och jag äter godis varje dag (choklad), andra kanske vill ha en dag de äter godis el extra kolhydater (binder vätska), tar ngn öl (släpper vätska) och på lördagar brukar ju vara populärt - min poäng var iaf att inte väga en dag man har som undantagsdag om man nu har sådana.
Om det är mkt att gå ner kommer det ju ta tid, alla vill inte plåga sig ner i vikt, och det finns som sagt fler sätt en ett att dieta. :)
Jag har bestämt mig till 100% att jag ska lägga av med all chips och godis och läsk (förutom cola Zero). På sin höjd att jag tar några cashewnötter(stavning?) på helgen. Jag säger inte att det inte går att vara på diet samtidigt som man äter godis och sådant i måttliga mängder, men jag har bara bestämt mig för att det är slut med det.
Absolut kan man göra det. Men jag syftade mer på att man kanske har en dag som avviker från standarddagen på ett sätt som påverkar vätskebalansen, har man inte det kan man ju bestämma vilken dag som helst. Söndag, torsdag eller tja.. iaf är det bra om förutsättningarna är lika!
Varmt lycka till, du kommer göra bra framsteg är jag säker på! :)
Förresten var det inte meningen att låta dryg, om det lät så - och så tänkte jag bara föreslå en journal eftersom det uppkommer nya frågor, journal är ett jättebra sätt att få pepp och stöd! :)
(femtielfte inlägget)
Men hallå, varför är det ingen som stoppar mig - 55 kg är det jag har gått ner! :D
Tappade visst ngn hjärncell på slutet.. ;)
Har du gått ner 55kg? Jävlar du, bra jobbat! Creds till dig ;)
Har du gått ner 55kg? Jävlar du, bra jobbat! Creds till dig ;)
Jo, men det var tydligen inte 60 kg jag skulle fira vid min nuvarande vikt utan att jag kan säga att jag har ett normalt bmi - från 42 till 25, men ja det känns gött!
"Jobbat", tja i början var det tungt, nu senaste kg:a har bara trillat av. Och jag har aldrig varit utan min choklad.. ;) (levde en kortis på pulver i år dock, men såklart - chokladsmak.. Finns en vilja finns en väg - till kakao.. ;)).
Hoppas det går fint att nå dina mål, som sagt - lycka till! Du är på rätt ställe iaf, grymt forum detta.. :thumbup:
Vägde mig i morse, dock efter frukost, 100.4kg. Vägde mig senare efter ett toabesök: 98,7. Igår låg jag på 97.7.
Lunch nu. Omelett med paprika, feta ost, skinka och räkor. Mjölk till det.
Läst hela tråden. Du äter bra mat för viktnedgång. Hur tycker du det är med hungerskänslor?
Har inga problem med hungerkänslor alls. Jag trodde det skulle vara mycket värre. Jag äter faktiskt inte mycket mindre än jag brukar, bara det att jag har slutat med småätandet och chips/godis nu.
Det känns bra, men jag vet inte. Hittills har jag bara gått upp.
Flexipop
2009-05-27, 12:13
Den maten du äter idag (mycket protein) mättar förmodligen mycket bättre än det du åt förut. Inga konstigheter :)
Okej, ja det låter ju rimligt :)
En fundering bara, är det farligt att käka FÖR mycket ägg? Jag har liksom käkat i snitt 4 ägg per dag plus frukost/lunch/middag nu sen i måndags.
Sitter och käkar kesella med hallon och banan nu och taggar inför dagens styrkepass. Ska iväg och träna 15.30.
Vägde mig i morse, dock efter frukost, 100.4kg. Vägde mig senare efter ett toabesök: 98,7. Igår låg jag på 97.7.
Tycker inte du ska oroad dig, sådär kan det lätt variera ifrån dag till dag, se det i ett längre perspektiv.
Fortsätter det får du plocka bort lite fler kcalorier.
Du kan ju mäta dig med, och se var skillnaderna blir med tiden.
Det finns massa trådar om äggätning, bara leta lite så får du svar.
Eddie Vedder
2009-05-27, 13:54
En fundering bara, är det farligt att käka FÖR mycket ägg?
Om det är för mycket så är det per definitivt FÖR mycket och alltså dåligt.
Men att så lite som 4 ägg skulle vara annat än enbart positivt kan jag inte tänka mig.
För mycket är alltid dåligt, det ligger som sagt i definitionen av FÖR MYCKET, men vad som sedan de facto är för mycket är en helt annan sak. Troligtvis kan man käka väldigt mycket ägg utan att det är negativt.
Söker du runt lite så finns tråd efter tråd efter tråd med samma fråga.
Tack för svar kaer och Eddie.
Jag är för övrigt 16 år gammal, väger 95kg och är 176cm lång. Har varit överviktig i stort sett hela mitt liv, men nu har jag fått nog. Jag struntar i min vikt, vill bara ha bort allt fett.
MVH
Bara jag som reagerar att du gått upp i vikt av din diet? Eller kanske du skrev fel vikt från början? Bara undrar, ingen anklagan :)
Jag hade inte vägt mig innan jag skrev den texten, det var bara en gissning. När jag senare vägde mig stog det på 98.0kg, och eftersom man inte kan editera inlägg efter 3min så struntade jag i att skriva det. Men i alla fall, nu vet ni :)
Borde jag köpa något proteinpulver och dricka före jag ska och styrketräna, eller är det ägg och keso som gäller? Om ja, vilket rekommenderar ni?
Christyle
2009-05-28, 15:41
ta proteinpulvret efter träning ta det med nån banan eller utan
Är det värt att köpa proteinpulver? Hur mycket hjälper det liksom?
Förresten, följ gärna min journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131490:)
Om du ska ner i vikt, rekommenderar jag faktiskt dig att försöka tillgodose behovet av protein enbart från maten innan du lägger till pulver. Det blir enklare att hålla sig mätt så. Men om du tycker du får i dig för lite protein, eller om du vill ha den extra lilla effekten du kan få av exempelvvs en proteindrink efter ett styrkepass (snabb vändning av proteinbalansen till positiv), ta då och blanda en proteindrink som du dricker efter träning. Det är ju trots allt inte mycket kalorier i en enda proteindrink.
Christyle
2009-05-28, 16:16
Är det värt att köpa proteinpulver? Hur mycket hjälper det liksom?
Förresten, följ gärna min journal: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=131490:)
många har det till olika hjälpmedel under deff eller bulk och det går snabbt ersätter även en kvällsmåltid bra fastän mat egentligen är bättre
Christyle
2009-05-28, 16:19
riktig mat mättar bättre men Proteinpulvret ger dig den mängd du behöver fast det kanske inte känns så genom en drink men klarar du av hungerkänslan är det att rekommendera annars börja med vanlig mat
@Sniggel, Christyle
Okej. Jag tror jag fortsätter med att käka proteinrik mat istället. Brukar försöka att äta 3-4 ägg om dagen utöver måltiderna. Räcker det?
tror inte ägg innehåller så mycket protein även om vitan bara innehåller protein så tror jag itne de är så mycket i gram men självklart ät jag äter på morgonen 8 vitor och 2 hela , men ät istället till dina måltider fisk,kött,kyckling de innehåller mer protein
Hur mycket protein innehåller ett ägg egentligen (endast vitan)? Jag har bara käkat kyckling/kött/fisk sen i måndags och jag kommer fortsätta med det.:)
Flexipop
2009-05-28, 17:21
Står i hälsovakten. "Äggvita"
Jag tror att den innehåller bara ett par gram protein?
Dvs ät hellre tonfisk eller så jag äter nu 2-3 burkar om dagen och det går fint för mig som mellamål och på frukosten ibland istället för några ägg.
Flexipop
2009-05-28, 17:36
100g äggvita innehåller enligt hälsovakten:
44 kcal
Fett: 0g
Kolhydrat: 1,1g
Protein: 10g
Äggvita från 1st ägg beräknas väga 31 gram enligt hälsovakten igen.
Visst ja, glömde att jag har Hälsovakten ;)
Det blev visst ändrade planer angående kvällens måltid. Morsan kom hem och hade handlat massa kött och massa kyckling, 3kg respektive 2kg, så det blev kött till middag:) Till köttet wokade jag champinjoner, lök och paprika och till sist lite keso. Gott var det:)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.