handdator

Visa fullständig version : Förvaring av träningskläder? (använda...)

Poxeman
2009-05-24, 20:40
Har ett litet problem:
Jag tränar många olika saker, löpning, cykel, gym och simning. Därför blir det flera uppsättningar träningskläder som skall användas flera gånger i veckan.
Hur ska jag förvara dem mellan passen för att det inte skall bli allt för äckligt? (Pallar inte att tvätta varje dag...)
Just nu hänger de på krokar i hallen men jag har tänkt att göra iordning där så helst skulle jag vilja hänga in kläderna i en garderob. Finns det någon luftrenare eller liknande som kan hjälpa till? Hur löser ni problemet?

machine gun
2009-05-24, 20:44
Jag hänger upp dem i badrummet på tork, innan jag slänger dem i tvättkorgen. Vissa plagg använder jag ibland två ggr i rad, typ tights el likn och isf låter jag dem hänga kvar tills jag ska använda dem igen.

Poxeman
2009-05-24, 20:51
Jag hänger upp dem i badrummet på tork, innan jag slänger dem i tvättkorgen. Vissa plagg använder jag ibland två ggr i rad, typ tights el likn och isf låter jag dem hänga kvar tills jag ska använda dem igen.

Men tvättar du tröjor och liknande efter bara ett pass? Det sliter ju på tyget och man får tvätta massor! (Jag har egen, grävd, brunn som sinar om jag håller på så i sommar...)

Caveman_91
2009-05-24, 20:54
hänger bara upp dem luftigt så de torkar, byter oftast thsirt mellan passen men byxorna e samma.

Arnesson
2009-05-24, 21:18
Jag hänger dem i badrum eller balkong. Alltid ny t-shirt så dem åker i korgen, Byxorna händer i badrummet om de ska användas igen.

Rockhard
2009-05-24, 21:30
Fan vad jobbigt. T-shirt använder jag 3-4 veckor samma. Byxor 2 månader eller mer. Dom hänger i badrummet. Jäkla äcklig svett-lukt man måste ha om man behöver tvätta efter varje pass.

Einar
2009-05-24, 21:33
Jag hänger dem i badrum eller balkong. Alltid ny t-shirt så dem åker i korgen, Byxorna händer i badrummet om de ska användas igen.

+1, men jag hänger upp min t-shirt på tork innan jag slänger den i tvättkorgen. Det blir inte så mysig lukt i tvättkorgen annars (även om man inte sätter näsan i den så finns det kanske risk att lukten sprider sig).

Einar
2009-05-24, 21:35
Fan vad jobbigt. T-shirt använder jag 3-4 veckor samma. Byxor 2 månader eller mer. Dom hänger i badrummet. Jäkla äcklig svett-lukt man måste ha om man behöver tvätta efter varje pass.

3-4 veckor? damn! Be någon annan lukta på t-shirten istället. Jag tror det är du som inte känner lukten för efter flera pass så lär den inte lukta hallon.

Fru_Flisa
2009-05-24, 21:38
Jag har en så stor uppsättning träningskläder så jag slänger det direkt i tvättkorgen, byxor beror på de kan jag använda ett par gånger ibland om jag inte sprungit.

Men jag har inga märkeskläder när jag tränar så jag bryr mej inte om ett plagg blir urtvättat då är det bara att kasta.

Dav0d
2009-05-24, 22:10

jag HOPPAS för alla inom en radie på 1 km att du sarkastisk :)

Lufta mycket helt enkelt, inte kyligt dock för då är kläderna fuktiga väldigt länge. Brukar märkas när jag använder balkongen vid kallare årstider.

Poxeman
2009-05-25, 05:33
Verkar som att jag får fortsätta hänga upp kläderna på luftning och låta dem hänga till nästa pass. Jag har (dyra) funktionskläder att träna i och min studentbudget tillåter inte att jag utökar arsenalen...

Rahf
2009-05-25, 07:45
Att lufttorka utomhus är väl en lösning. Alltså att låta vinden sköta lite av jobbet och rensa bort lite svettlukt. Annars är det bara upphängning och böner som ska rädda dig från odörerna.

Själv har man en tendens till att lukta ammoniak efter hårda pass, då är det kört för det plagget.

Tabbe
2009-05-25, 07:47
Slänger den på golvet under skrivbordet...När det är dags för nästa pass tar jag upp och luktar på dom, luktar det ok så använder jag det annars in i smutsen och hämta nåt nytt från garderoben.

T-shirtar brukar vara 1-3 pass beroende vad som tränats.
Byxor brukar va runt 2 veckor, dom verkar aldrig lukta efter det är sånt där roligt tyg venne vad det heter.

Fat tony
2009-05-25, 08:13
har för mig att ammoniak lukten kommer från kolhydrat-bristen i kroppen eller liknande =) lukten av bränt fett

Rahf
2009-05-25, 11:17
Jag som trodde det var en beståndsdel i svetten. Med tanke på hur mycket kolhydrater jag konsumerar så skulle jag vara förvånad om det var just brist på densamma som framkallar stanken. Är det inte smak av aceton som brukar komma fram i munnen?

Alexton
2009-05-25, 11:30
Jag brukar hänga upp tills de är torra, sen lägga dem i frysen över natten. Fick det tipset av en kollega. Att lägga dem i frysen tar bort svettlukten...

Använder ofta samma plagg 2 ggr innan tvätt om de inte blivit smutsiga av vikter/maskinolja.

jesse
2009-05-25, 11:42
Jag brukar hänga upp tills de är torra, sen lägga dem i frysen över natten. Fick det tipset av en kollega. Att lägga dem i frysen tar bort svettlukten...

Använder ofta samma plagg 2 ggr innan tvätt om de inte blivit smutsiga av vikter/maskinolja.

Fast det funkar inget vidare,lukten kommer tillbaka när man värmer upp plagget igen.

Eller tycker du att det är skillnad om du jämför?

Cilia
2009-05-25, 14:55
funktionsplagg som jag använder vid cardio brukar jag sköja upp i handfatate samtidigt som jag duschar. TAr ingen tid, bara lägga i blöt och sen krama ur och hänga på tork. Typ lika blöta som innan *L*.

Vanliga t-shirts som jag använder när jag kör styrka hänger jag upp där det finns plats till det är torrt. Förutsatt att den inte blev för svettig.

saab900
2009-05-25, 15:27
Om det är löpning brukar jag ha samma T-shirt/shorts runt tre pass, svettmängden blir enorm, så trots torkning brukar det kunna bli saltfläckar på kläderna till slut :em:

Om det är styrketräning byter jag varje till varannan necka. Jag svettas inte lika mycket då. Luktar inte enligt andra heller.

Alltid efter pass hänger jag kläderna på tork på balkongen eller i badrummet. Slänger man kläderna i en hög i garderoben till nästa pass luktar de lika himmelskt som en veckogammal oöppnad fotbollsväska nästa gång man ska ha dom.

Kabuto
2009-05-25, 15:35
Satan vad folk verkar slösa här alltså, tvätt efter 1 användning? Ni är ju tokiga

Baan
2009-05-25, 16:22
Låter det vädras på toaletten eller på balkong. Det sista är att föredra då kläderna blir mycket fräschare än om man bara torkar dom i badrummet. När det är dags tvätta beror på vilket plagg men jag brukar använda syn och lukt för att avgöra. Vanligtvis håller ett linne för två pass och shorts för två-tre. Hade föredragit bara använda allt en gång men det blir lite väl mycket plagg.