Visa fullständig version : Vad händer med kostfiber i kroppen?
Jag har för mig att man numera räknar kostfiber som energigivande med ca 2 kcal/gram.
Framför mig har jag ett paket Sember Pofiber (potatisfiber) med 70g kostfiber/100g vara, och ett paket FiberHUSK (malda psylliumfrön) med 85g kostfiber/100g vara.
Det jag undrar är på vilket sätt kroppen utvinner energi från det. Bryts det ned och används i kroppen på samma sätt som andra kolhydrater, t.ex. stärkelse?
Scratch89
2009-05-24, 17:29
Inte helt säker, rätta mig om jag har fel, men:
Bakterierna äter upp det. Bakterierna kommer att äta något, så om man hade ätit 2500 kcal varav 0 gram fibrer hade det i verkligheten kanske blivit 2450 som kroppen tillgodogjort sig, då bakterierna ätit upp 50 kcal. 2500 kcal varav 25 gram fibrer kommer bli 2500 kcal för din kropp, då bakterierna äter upp 50 kcal från fibrerna.
Jag kan ha snurrat till det.
Eddie Vedder
2009-05-24, 17:32
Anledningen till att man har en angiven energimängd är att det bildas kortkedjiga fettsyror av vissa delar av kostfibrerna.
Jag tror att det snurrade rejält där:D
Inte riktigt min grej men jag antar att bakterierna fermenterar kostfibrerna till korta fettsyror.
Fettsyror som vi tar upp och använder till energi. Att bakterierna inte själva kan använda fettsyrorna beroer på att tjocktarmen är helt syrefri.
Scratch89
2009-05-24, 17:38
Förlåt. Jag ska inte uttala mig mer i frågan. :D
Inte riktigt min grej men jag antar att bakterierna fermenterar kostfibrerna till korta fettsyror.
Fettsyror som vi tar upp och använder till energi. Att bakterierna inte själva kan använda fettsyrorna beroer på att tjocktarmen är helt syrefri.
Perfekt! Jag var lite orolig för att energin i kostfibern kom från något metaboliseringssteg som var släkt med kolhydraten. Men eftersom man inte har cellulas borde det ju inte vara så.
Tack, alla! Då kan jag fortsätta göra mitt mumsiga mandelsconesbröd.
(nytt recept, med bilder! http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=3686608&postcount=147)
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.