handdator

Visa fullständig version : Någon som jobbat på Stadium eller liknande affär??

jopalage
2009-05-24, 15:22
Ja som rubriken lyder..

På fredag så öppnar Stadium i ett nytt köpcenter och det kommer med all sannolikhet att vara fullsmäckat med folk. Jag ska jobba där och ska göra min första dag på fredag ( öppningsdagen )

Dom andra som ska börja har haft turen att kunna jobba någon / några dagar innan det öppnar men det kan inte jag eftersom jag går skolan länge och liknande. Så dom vet lixom lite hur det funkar och hur man ska göra.

Det kan bli lite tufft för någon att försöka lära mig samtidigt som det troligen kommer vara jätte mycket kunder.

Så jag undrar ifall någon som jobbat / jobbar i en stadium butik eller liknande som team sportia, intersport mfl kan ge några enkla tips på hur man arbetar så att jag inte är helt borta när jag kommer dit..

qwerty1
2009-05-24, 15:27
Jag har jobbat på Stadium.

Att jobba på en öppningsdag är rätt påfrestande, speciellt om man är ny och inte hittar runt i butiken och kan hjälpa kunderna som frågar något. Men det gäller att inte trycka ned sig själv, för efter 3v kan du hela butiken och då hjälper du vem som helst som kommer in.

Hade jag varit du hade jag gått runt i butiken så du vet var alla grejer är och ligger. Sen kommer det bara gå bättre och bättre. Lycka till.

Humbucker
2009-05-24, 15:33
Även jag har jobbat på Stadium under mina gymnasieår.

Lönehelger/öppningar var värst.

Tipset ovan är bäst. Lär dig så mycket du kan om produkterna. Produktkunskap är värt guld i en sådan butik. Det räcker om du kan grundläggande om allt snarare än mycket om något särskilt, så improviserar du oftast fram något bra när någon kommer och frågar.
Står du i skoavdelningen så är det bäst du lär dig allt du kan om löparskor, dämpning, olika typer av fötter m.m. Annars består just det arbetet mest av att springa in och ut med olika storlekar av samma skor, och ha stort tålamod mot folk som kan sitta en timme och begrunda ett par skor och fråga om allt. För att sedan säga, "jag kollar med Intersport också.. tack för hjälpen"..

jontet
2009-05-24, 15:35
alla jobb är besvärliga i början, man gillar läget, ställer mycket frågor och är inte rädd för att säga till kunderna att man är ny på jobbet

jopalage
2009-05-24, 15:48
okej tack för tipsen, det jag är mest orolig för är att någon kommer fram och frågar om något som jag inte har en aning om.. kan bli en lite pinsam situation. Men är väl bara att ropa till sig någon arbetskamrat och ursäkta med att det är första dagen ;)

Men det jobbigaste är ju ifall jag är på skoavdelningen och så är det folk som vill testa nya skor men jag har inte fått någon genomgång eller blivit visad var allt står på lagret så hittar jag inte skorna och så är alla andra upptagna med andra kunder...

Aja hoppas det löser sig på något sätt :)
en annan fråga till er erfarna:

Delar man in varje dag på olika platser?

typ 2 timmar kassa, 2 timmar skoavdelning, 2 timmar kläder etc?

Rahf
2009-05-24, 15:52
okej tack för tipsen, det jag är mest orolig för är att någon kommer fram och frågar om något som jag inte har en aning om.. kan bli en lite pinsam situation. Men är väl bara att ropa till sig någon arbetskamrat och ursäkta med att det är första dagen ;)

Men det jobbigaste är ju ifall jag är på skoavdelningen och så är det folk som vill testa nya skor men jag har inte fått någon genomgång eller blivit visad var allt står på lagret så hittar jag inte skorna och så är alla andra upptagna med andra kunder...

Aja hoppas det löser sig på något sätt :)
en annan fråga till er erfarna:

Delar man in varje dag på olika platser?

typ 2 timmar kassa, 2 timmar skoavdelning, 2 timmar kläder etc?

Du snackar om värsta tänkbara fall här. Ta det som det kommer istället. Att hetsa upp sig själv kommer bara leda till att du blir än mer nervös när du står där.

Det kommer vara lugnt! Ha så kul!

jopalage
2009-05-24, 15:56
hehe ja du har rätt.. Vet bara av tidigare erfarenhet att arga norska tanter inte är så roliga :p

qwerty1
2009-05-24, 16:28
Nej.

Stadium är det Mjukt/Hårt och Kassa.

kaer
2009-05-25, 08:53
Blir du osäker eller något sånt säg till kunden att det är din första dag. De flesta människor är hyggliga och har förståelse.

rooz
2009-05-25, 15:03
Blir du osäker eller något sånt säg till kunden att det är din första dag. De flesta människor är hyggliga och har förståelse.
Indeed, många brukar ha överseende med det i detta land!

Och TS kan sluta stressa upp sig, ingen kommer dö av att du tar 2 min extra på dig att hitta rätt sko:)

berra_berra
2009-05-26, 11:19
Har aldrig jobbat på Stadium, men lovar att jag kan mer än vissa i butiken jag handlar i.

mangs
2009-05-26, 13:00
Jag tycker det är jobbigt när man frågar om hjälp och personen ifråga uppenbart inte vet vad de snackar om men vägrar erkänna detta utan bara babblar på för att sälja. Det är bättre då att säga att man tyvärr inte vet detta.

Var dig själv bara och var trevlig så kommer det lösa sig. Folk har förståelse för att du är ny.

Fredriiik
2009-05-26, 19:38
yes jobbar på Stadium.
Du kommer säkert på köra Mjukt/hårt. Kassan måste du lära dig en lugn dag innan du kan börja köra där.
Gå igenom me dom som jobbar på skor hur lagret är strukturerat på morgonen innan öppning. Och fråga skoansvarige en massa så kommer de gå asbra ska du se!