handdator

Visa fullständig version : Är köpsugen men utan idéer.

Kräket
2009-05-24, 10:33
Har sedan jag fick nytt jobb drabbats av något diffust, omotiverat och nästan lite skamfyllt köpsug.

Är mest intresserad av något tekniskt, nåt elektroniskt gärna till datorn eller liknande. Problemet är att jag, handen på hjärtat, inte behöver något.

Jag har två datorer. En bärbar och en stationär. Min stationära är visserligen gammal (P4:a 2 Ghz) men används sällan till annat än för musik, filmtittande och surfning. Min bärbara duger gott för mig i nuläget.

Har lurat lite på att skaffa mig en ny skärm. Har en 21"tum CRT som jag använder till filmtittande. Fast egentligen räcker den bra. Dessutom är jag osäker på om TFT-skärmar är så lämpliga för filmtittande med tanke på betraktningsvinklar e.t.c.

Har stereo till båda datorerna...Har mobiltelefon och MP3-spelare....

Behöver tips på roliga grejer man kan använda sina hårt förvärvade pengar och dra sitt strå till stacken för att bekämpa finanskrisen. Har jag verkligen allt eller kan någon övertyga mig om att jag verkligen behöver något?

Möbler/bilar/kläder e.t.c. är överhuvudtaget inte av intresse.

Scratch89
2009-05-24, 10:36
Ett hemmabiosystem?

Supercharger
2009-05-24, 10:38
Ny stor Tv och ett riktigt sjysst surroundsystem kanske?

Systemkamera?

Kräket
2009-05-24, 10:38
Ett hemmabiosystem?

Har ingen teve och vill inte ha någon teve heller. Skulle ta alldeles för mycket tid av mig. Tycker om att använda datorn till min mediakonsumtion och är lite skraj för att jag saknar disciplin att inneha en teve.

Scratch89
2009-05-24, 10:40
Men men men... om du köper ett Playstation 3 så måste du ju ha en sprillans ny TV också.

rapzidi
2009-05-24, 10:42
Vilket fruktansvärt problem :P

Men vadå, en skärm är väl en bra idé? Betraktningsvinkel-problemet finns väl knappt längre?
Det är iaf inte som förut med LCD-skärmar, att man inte såg nånting så fort man tittade lite från sidan.

Nordenator
2009-05-24, 10:43
Dubbla tft-skärmar av samma modell att ha bredvid varandra. Så jävla mycket skönare att använda två stycken skärmar då man vant sig. Jag kör min 22"-are som TV nu mer och kastade ut min 28" CRT. Visst, jag tappar en del bildyta. Men då större delen av materialet är i widescreen är det inte hela världen. Hade jag haft lite mer pengar skulle jag köpt 2 st 24" av samma modell i bra prisklass som är bra bakgrundsbelysta. Det lyser igenom lite väl mycket på min Benq, men det är klart funkis.

Nu är man ju fattig student så man får nöja sig tills vidare :>

Pepparkakssmurfen
2009-05-24, 10:43
Res någonstans där du inte har varit tidigare,det ger dig så mycket mer än ännu en teknisk pryl du egentligen inte behöver.

Kräket
2009-05-24, 10:45
Men men men... om du köper ett Playstation 3 så måste du ju ha en sprillans ny TV också.

Haha....Ja det är problemet. Har faktiskt lekt med tanken på ett playstation. Känner mig dock för gammal för tevespel. Dessutom har jag inte längre tålamod för sådant (tyvärr).

Köpte en PS 2:a när den kom ut. Orkade aldrig spela igenom ett enda spel förutom tekken 3. Kändes riktigt sorgligt när man mindes med vilken frenesi man kunde spela i sina ljuva tonår. Nuförtiden så saknar man tid och ork för att spendera timmar med tevespel...*cry*

Problemet är att jag någonstans fortfarande minns glädjen i att spela dator/tevespel. Minns hur jag kunde slukas av ett spel, och att tid och rum kunde upphöra när jag klev in i fantasivärlden...Ack, ett minne blott. Ack, bitterljuva nostalgi...

Kräket
2009-05-24, 10:46
Res någonstans där du inte har varit tidigare,det ger dig så mycket mer än ännu en teknisk pryl du egentligen inte behöver.

Jo, du har helt rätt i detta. Har tankar på att börja spara för att ta en längre resa våren 2010....Samtidigt känns det så långt borta. Är köpsugen nu!

Men visst, håller helt klart med dig. Minnen blir aldrig förlegade...

shadowfire
2009-05-24, 10:48
Jag kände samma köpsug igår och var väldigt nära att köpa en 24" och slänga ut min 19" TFT... lyckades dock sätta mig på händerna för att inte göra något impulsköp.

shadowfire
2009-05-24, 10:50
Köp o bygg en NAS annars... och raida den mm, för har man väl haft en HD-krash och förlorat data så vet man hur galet lack man blir. Ställ den i en garderob eller ngt och configga den så att den kan dra ner torrents mm.

edit: har du diskmaskin? annars är det faktiskt värt varenda krona o lägga pengarna på. :P

Kräket
2009-05-24, 10:51
Jag kände samma köpsug igår och var väldigt nära att köpa en 24" och slänga ut min 19" TFT... lyckades dock sätta mig på händerna för att inte göra något impulsköp.

Mmm har surfat runt på komplett.se en massa gånger. Känner mig lite som ett vilddjur på savannen, samtidigt som jag besinnat mig och än så länge bara tittat och funderat.

mattilainen
2009-05-24, 11:24
jag skulle sparat mina pengar tills jag hittat något jag verkligen vill ha :) Sån är kanske bara jag..

Annars tv, någon game consol, hemmabiosystem, ljudsystem, åka till ikea och bara välja!

Kabuto
2009-05-24, 11:27
Har sedan jag fick nytt jobb drabbats av något diffust, omotiverat och nästan lite skamfyllt köpsug.

Är mest intresserad av något tekniskt, nåt elektroniskt gärna till datorn eller liknande. Problemet är att jag, handen på hjärtat, inte behöver något.

Jag har två datorer. En bärbar och en stationär. Min stationära är visserligen gammal (P4:a 2 Ghz) men används sällan till annat än för musik, filmtittande och surfning. Min bärbara duger gott för mig i nuläget.

Har lurat lite på att skaffa mig en ny skärm. Har en 21"tum CRT som jag använder till filmtittande. Fast egentligen räcker den bra. Dessutom är jag osäker på om TFT-skärmar är så lämpliga för filmtittande med tanke på betraktningsvinklar e.t.c.

Har stereo till båda datorerna...Har mobiltelefon och MP3-spelare....

Behöver tips på roliga grejer man kan använda sina hårt förvärvade pengar och dra sitt strå till stacken för att bekämpa finanskrisen. Har jag verkligen allt eller kan någon övertyga mig om att jag verkligen behöver något?

Möbler/bilar/kläder e.t.c. är överhuvudtaget inte av intresse.

I know the feeling dude! :em: Har tyvär inget tips, eller uppgradera någon av dina prylar du äger just nu.

Dreas
2009-05-24, 11:29
http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=278042, där har du inga problem med betraktningsvinklar, det är en IPSpanel. Eller så väntar du på att LG släpper sina nya skärmar för runt 4000 i sommar, de har också IPS-panel. Det är sjukt nice med Wide på alla vis, speciellt till filmer och serier. Sen måste ju inte en ny dator kosta skjortan heller, 8000 får man en grym dator för i dagens läge.

Kräket
2009-05-24, 11:49
Diskmaskin var i och för sig en ganska intressant idé. Samtidigt lever jag i ett ensamhushåll, har ett riktigt litet kök plus att det känns ganska lättjeaktigt att köpa diskmaskin när man kan diska för hand.

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=278042, där har du inga problem med betraktningsvinklar, det är en IPSpanel. Eller så väntar du på att LG släpper sina nya skärmar för runt 4000 i sommar, de har också IPS-panel. Det är sjukt nice med Wide på alla vis, speciellt till filmer och serier. Sen måste ju inte en ny dator kosta skjortan heller, 8000 får man en grym dator för i dagens läge.

Dom nya panelerna, hur funkar dom för datorgrafik typ spel? Har fått för mig att ISP-panelen är bra för film, men har sämre responstid och därför passar dåligt för spel.

En uppgradering känns extremt lockande. Har kollat in nya core i7-processorerna och sett att jag kan få moderkort, minne och processor samt nätagg för dryga 8000 kr. Grejen är att jag funderar om jag verkligen har behov av en såpass kraftfull dator? Visst gillar jag att spela lite dator mellan varven, men frågan är om jag gillar det såpass mycket att det är värt att plöja ner såpass mycket pengar....:confused:

Wille005
2009-05-24, 11:52
En projektor kan vara starten för ett mysigt hemmabio-system. Löningen därpå kan du exempelvis kosta på dig en härlig baslåda med tillhörande surroundljud.
http://www.sony.se/biz/view/ShowProductCategory.action?category=FPJHomeCinema

Som många andra nämnt är en ny datorskärm riktigt sjyst, för den inte alltför datorvane kan en ny skärm göra upplevelsen mycket trevligare. Med en fet plånbok skulle jag passa på att inskaffa en riktigt bred LCD skärm som både film och spel kan njutas på.
http://nordic.lge.com/sv/products/model.detail/lcdbildskarmar32tumochstorre_m3701cba.jhtml

Annars håller jag med föregående att en PS3 ALDRIG slår fel. Iphone är något jag skulle köpt direkt också.

Dreas
2009-05-24, 11:52
Diskmaskin var i och för sig en ganska intressant idé. Samtidigt lever jag i ett ensamhushåll, har ett riktigt litet kök plus att det känns ganska lättjeaktigt att köpa diskmaskin när man kan diska för hand.

Dom nya panelerna, hur funkar dom för datorgrafik typ spel? Har fått för mig att ISP-panelen är bra för film, men har sämre responstid och därför passar dåligt för spel.

En uppgradering känns extremt lockande. Har kollat in nya core i7-processorerna och sett att jag kan få moderkort, minne och processor samt nätagg för dryga 8000 kr. Grejen är att jag funderar om jag verkligen har behov av en såpass kraftfull dator? Visst gillar jag att spela lite dator mellan varven, men frågan är om jag gillar det såpass mycket att det är värt att plöja ner såpass mycket pengar....:confused:Du märker ingen skillnad mellan 2,6 eller 8ms, fan, du märker inte av 16ms. Det du ska passa dig för är inputlag, och det har väl skärmarna i regel runt 20 iaf. Har spelat på IPS-paneler utan problem. Sitter själv på en 8msare, pvapanel, funkar prima att spela på. Hur just denna skärm är vet jag inte dock. Men att kolla på msen är ett stort misstag, en 2msare med 40ms i inputlag är betydligt sämre för spel än en 8msare med 10ms i inputlag.

i7 är bra, men frågan är ifall det är värt det, ifall man bara ska spela så hänger E8400 eller E8500 med bra i de spel som inte stödjer 4 kärnor.

Kräket
2009-05-24, 11:59
Du märker ingen skillnad mellan 2,6 eller 8ms, fan, du märker inte av 16ms. Det du ska passa dig för är inputlag, och det har väl skärmarna i regel runt 20 iaf. Har spelat på IPS-paneler utan problem. Sitter själv på en 8msare, pvapanel, funkar prima att spela på. Hur just denna skärm är vet jag inte dock. Men att kolla på msen är ett stort misstag, en 2msare med 40ms i inputlag är betydligt sämre för spel än en 8msare med 10ms i inputlag.

i7 är bra, men frågan är ifall det är värt det, ifall man bara ska spela så hänger E8400 eller E8500 med bra i de spel som inte stödjer 4 kärnor.

Usch mycket att lägga på minnet inför ett skärm-inköp. Satt faktiskt och kikade på en Benq 2400HD för dryga 2000:-

Gällande i7 så kanske det är lite overkill. Samtidigt så tänker jag att det kan vara bra att lägga på några tusenlappar när man väl gör sig mödan och uppgradera. Något jag gör väldigt sällan. Frågan är väl isåfall hur mycket mitt grafikkort kommer flaskhalsa. Sitter på ett XFX geforce 9700 GT....

Dreas
2009-05-24, 12:01
Usch mycket att lägga på minnet inför ett skärm-inköp. Satt faktiskt och kikade på en Benq 2400HD för dryga 2000:-

Gällande i7 så kanske det är lite overkill. Samtidigt så tänker jag att det kan vara bra att lägga på några tusenlappar när man väl gör sig mödan och uppgradera. Något jag gör väldigt sällan. Frågan är väl isåfall hur mycket mitt grafikkort kommer flaskhalsa. Sitter på ett XFX geforce 9700 GT....Det är bara att byta ut, det är inte mycket att hänga i granen. Kan ju säga såhär gällande skärmar, ifall du köper en wide och en bra panel, då får du vara beredd på att du aldrig kommer vilja ha tn igen. Så framtida skärmar kommer bli ännu dyrare :)

hultman
2009-05-24, 12:39
Hehe. Verkar som att du står ut med nästan vad som helst. Sprillans mediacenter, fet TV, fet stereo, snyggt i lägenheten och en massa tekniska prylar är en förutsättning för att leva. Får man några pengar över spenderas de på kläder, klockor, vin och annat skoj :D

Vinter
2009-05-24, 12:45
En Bild-projektor och en PS3 behöver du helt klart om du inte har en, självklart med något maffigt 3.1,5.1,7.1 ljudsystem.

dojjan
2009-05-24, 13:03
Skänk lite pengar till välgörenhet och du får en god natts sömn :)

Arf Pingvin
2009-05-24, 13:47
Köp o bygg en NAS annars... och raida den mm, för har man väl haft en HD-krash och förlorat data så vet man hur galet lack man blir. Ställ den i en garderob eller ngt och configga den så att den kan dra ner torrents mm.

edit: har du diskmaskin? annars är det faktiskt värt varenda krona o lägga pengarna på. :P

Mycket kloka ord.

Nina L
2009-05-24, 13:53
Res någonstans där du inte har varit tidigare,det ger dig så mycket mer än ännu en teknisk pryl du egentligen inte behöver.Där skrev du vad jag tänkte. Tack! Jag kan bidra med en länk som gjorde i alla fall mig något mindre köphysterisk. www.storyofstuff.com

kalle_banan
2009-05-24, 13:59
Skänk pengar till ett barn i afrika, cancerforskning, alzheimers/parkinsonforskning...
Eller en fattig student (hint hint)

Hade jag köpt en pryl hade det blivit en fläskig stationär dator med dubbla skärmar.

Bönne
2009-05-24, 17:23
Har ingen teve och vill inte ha någon teve heller. Skulle ta alldeles för mycket tid av mig. Tycker om att använda datorn till min mediakonsumtion och är lite skraj för att jag saknar disciplin att inneha en teve.STOR datorskärm då. Har själv en tv (40") som datorskärm och har inte ens den ansluten till antennuttaget.

Det är väldigt behagligt, speciellt nu när hd-porr börjar bli så vanligt.

Pirko
2009-05-24, 17:45
STOR datorskärm då. Har själv en tv (40") som datorskärm och har inte ens den ansluten till antennuttaget.

Det är väldigt behagligt, speciellt nu när hd-porr börjar bli så vanligt.

Ska man skratta eller gråta? *rolleyes*

David Brent
2009-05-24, 17:54
Ska man skratta eller gråta? *rolleyes*

Hur skall vi veta om du är ledsen eller glad? *rolleyes*

OnT så tycker jag du skall köpa dig en vettig skärm om du gillar att kolla på film. Det är nog en bra investering. :)