Visa fullständig version : Bärbar SPEL-Dator 8k?
Demoneyes
2009-05-24, 06:22
Jag är helt tappad när det gäller vad för dator man bör köpa.
:Söker en dator som går på runt +-8k som tar de flesta nya spelen utan större problem.
:Så stor skärm som möjligt är ett + i kanten.
:Vore bra om den går att köpa i affär hatar att vänta på leveranser!
Senaste spelen med bra grafik så lär du behöva lägga runt 15k+ på en bärbar iaf. Tror du kanske får lägga 8-10k på en stationär för o klara nya spel.
Köp inte en bärbar ifall du primärt skall ha den till att spela.
Du får ingen spelbärbar för 8k. Inte en chans.
Min 3 år gamla Dell XPS M1710 sväljer fortfarande det mesta, dock kostade den också 33 000. :(
Riktigt dålig investering att köpa en bärbar dator för att spela med, men du lär som sagt ändå inte komma undan med 8k om du hade tänkt köra nya spel.
Det ska finnas nån Acer Aspire runt 6-8 tusen som är en av de bättre speldatorerna för lite pengar då den hade ett av de bättre grafikkorten, kommer inte ihåg exakt vilken modell det va nu dock, vet bara att den va galet populär just som speldator.
mattilainen
2009-05-24, 11:31
förlorar så mycket prestanda som man annars skulle fått för pengarna om man valt en stationär :( Det är surt, men finns ganska bra som ligger vid 9 - 10 000 som klarar av ganska mycket
http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=445065 Bästa grafikkortet som finns att få tag på för under 10 000. Slår 9650GT ganska rejält.
Köp en bra stationär dator med rejäl skärm om du vill ha en bra spelupplevelse. För skolarbete eller liknande räcker det säkert med en netbook.
Acer Aspire 5930g
Kanske kan vara något.
Acer Aspire 5930g
Kanske kan vara något.6930G är det självklara valet för en person som spelar. Bästa grafikkortet för under 10 000 och det är det som väger tyngst i spel.
Demoneyes
2009-05-24, 14:35
Finns det något för samma peng som toppar
Acer Aspire 6930G - Core 2 Duo T6400 - 16" TFT i något?
Finns det något för samma peng som toppar
Acer Aspire 6930G - Core 2 Duo T6400 - 16" TFT i något?Nej, processormässigt kanske, men det grafikkortet är sjukt bra för att sitta på en såpass billig dator. Har kollat runt, hittar då ingen bättre, det vore kanske processorn då, men den är inte så viktig i spel.
Demoneyes
2009-05-24, 14:59
Nej, processormässigt kanske, men det grafikkortet är sjukt bra för att sitta på en såpass billig dator. Har kollat runt, hittar då ingen bättre, det vore kanske processorn då, men den är inte så viktig i spel.
Det låter som en bra dator. Är det någon som är minus med den förutom den lilla skärmen??
tossefar
2009-05-24, 15:01
Det låter som en bra dator. Är det någon som är minus med den förutom den lilla skärmen??
Byggkvaliteten. Den kostar under 7000 och har ett relativt dyrt grafikkort. Du får vad du betalar för.
Det låter som en bra dator. Är det någon som är minus med den förutom den lilla skärmen??16tum är inte litet, det är lagom för en bärbar, större gör den släpbar. Sitter på 15 och det är alldeles lagom. Acer är ett bra märke, så postaren under kan ignoreras.
Byggkvaliteten. Den kostar under 7000 och har ett relativt dyrt grafikkort. Du får vad du betalar för.
tossefar
2009-05-24, 15:55
16tum är inte litet, det är lagom för en bärbar, större gör den släpbar. Sitter på 15 och det är alldeles lagom. Acer är ett bra märke, så postaren under kan ignoreras.
Det är självklart du får tro vad du vill. Men att påstå att Acer gör bra grejer, eller att en dator för 7000 har samma kvalitet som en för 15000 är snyggt.
tossefar
2009-05-24, 16:01
Tittar du lite närmre så ser du att det är en 16"-skärm med upplösning 1366x768, vilket är fruktansvärt dåligt. 1440x900 är bra, de dyrare har 1920x1080.
Det är självklart du får tro vad du vill. Men att påstå att Acer gör bra grejer, eller att en dator för 7000 har samma kvalitet som en för 15000 är snyggt.Inget fel på acer, har faktiskt aldrig hört någon klaga på sin acer, har även hört att kvalitén är bättre än väntat. Och självklart så kan en dator för 15k ha bättre kvalité, den kan även vara sämre.
Tittar du lite närmre så ser du att det är en 16"-skärm med upplösning 1366x768, vilket är fruktansvärt dåligt. 1440x900 är bra, de dyrare har 1920x1080.Ofta man kör de högre upplösningarna i spel då! Det är en bärbar, de flesta stationära har problem med 1920*1080 ;)
tossefar
2009-05-24, 16:04
Ofta man kör de högre upplösningarna i spel då! Det är en bärbar, de flesta stationära har problem med 1920*1080 ;)
Jag tänkte att han kanske någon gång ville titta film eller surfa. Men vad bryr jag mig egentligen? :)
Du får ju en bra stationär speldator för 5k!
Inget fel på acer, har faktiskt aldrig hört någon klaga på sin acer, har även hört att kvalitén är bättre än väntat. Och självklart så kan en dator för 15k ha bättre kvalité, den kan även vara sämre.
Ofta man kör de högre upplösningarna i spel då! Det är en bärbar, de flesta stationära har problem med 1920*1080 ;)
En dator som har mer än dubbla priset kan vara sämre? Köper du den från närmsta uteliggaren som påstår att hans kartong för 15k är senaste modellen eller? Det hoppas jag inte....
Du får helt enkelt vad du betalar för, + - någon tusenlapp beroende på varifrån. Men en bärbar för 7k är inte ens i samma dimension som en stationär för 7k när det kommer till spelkraft.
En dator som har mer än dubbla priset kan vara sämre? Köper du den från närmsta uteliggaren som påstår att hans kartong för 15k är senaste modellen eller? Det hoppas jag inte....
Du får helt enkelt vad du betalar för, + - någon tusenlapp beroende på varifrån. Men en bärbar för 7k är inte ens i samma dimension som en stationär för 7k när det kommer till spelkraft.Det beror ju vad du ska ha datorn till, det finns ju datorer för 15k med värstingprocessor men men halvdanna grafikkort, så för spel kan en dator för 7000 vara bättre. Sen pratade jag om kvalitén, det varierar ifrån modell och tillverkare ganska bra. Killen ville ha den bästa speldatorn han kan få för 8000, jag gav han den bästa som finns för under 10 000, nu får vi se vad han säger.
Har även jag tänkt på en bärbar dator, som ska iaf klara en viss påfrestning. Kollade på en MSI EX623-073NE, rätt billig och verkar ha helt "OK" delar under huven om man kollar på priset? Sen att MSI kanske inte är det mest kända dator märket, det är en sak.. Men dom har väl gjort rätt så mycket schyssta moderkort?
Denna borde kunna klara de flesta spelen, inte på de högsta inställningarna men ändå. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=439063
NotoriousEreko
2009-05-24, 17:59
Någon som pallar wow bra då?:D
Denna borde kunna klara de flesta spelen, inte på de högsta inställningarna men ändå. http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=439063Sämre grafikkort än datorn jag rekommenderade, även dyrare.
tossefar
2009-05-25, 00:35
Sämre grafikkort än datorn jag rekommenderade, även dyrare.
Bara marginellt sämre grafikkort än Acern. Istället har den bättre processor, mer diskutrymme och är nästan ett kilo lättare.
Bara marginellt sämre grafikkort än Acern. Istället har den bättre processor, mer diskutrymme och är nästan ett kilo lättare.Kallar det knappast marginellt: http://www.notebookcheck.net/AMD-ATI-Mobility-Radeon-HD-4650.13883.0.html dubbla poängen i 3dmark Vantage kollar man andra så är det även där betydligt bättre i spel. Om man är ute efter att spela spel ser jag ingen anledning till att lägga ut mer pengar på att få en sämre spelmaskin :P
tossefar
2009-05-25, 01:54
Kallar det knappast marginellt: http://www.notebookcheck.net/AMD-ATI-Mobility-Radeon-HD-4650.13883.0.html dubbla poängen i 3dmark Vantage kollar man andra så är det även där betydligt bättre i spel. Om man är ute efter att spela spel ser jag ingen anledning till att lägga ut mer pengar på att få en sämre spelmaskin :P
Har du ens läst länken du postade? I 3dmark05, som egentligen är det enda relevanta här, så presterade kortet bara ett fåtal poäng bättre än det äldre 8600m gt.
Här har du overallrankingen listad. Prestandaökningen är marginell.
http://www.notebookcheck.net/Comparison-of-Graphic-Cards.130.0.html
pragmatist
2009-05-25, 06:12
En aspekt man inte får glömma är att en bärbar med snabbt grafikkort blir väldigt varm när den belastas det minsta, vilket gör att fläktarna får arbeta för högtryck (=buller). Detta var nog den mest tröttsamma aspekten av min bärbara speldator, starkt bidragande till att den nu samlar damm i garderoben. Ett varmt tips är att testa datorn under belastning för att bedöma hur bullrig den blir.
Har du ens läst länken du postade? I 3dmark05, som egentligen är det enda relevanta här, så presterade kortet bara ett fåtal poäng bättre än det äldre 8600m gt.
Här har du overallrankingen listad. Prestandaökningen är marginell.
http://www.notebookcheck.net/Comparison-of-Graphic-Cards.130.0.htmlSäker på att du menar 05? För där har HD4650 13 000 i average, 9600GT 9000 och 8600 6000. 4650 ligger ju bra mycket längre upp på den listan än någon av de andra två grafikkorten, så jag ser fortfarande ingen anledning till att pröjsa 500 mer för en sämre speldator :)
En aspekt man inte får glömma är att en bärbar med snabbt grafikkort blir väldigt varm när den belastas det minsta, vilket gör att fläktarna får arbeta för högtryck (=buller). Detta var nog den mest tröttsamma aspekten av min bärbara speldator, starkt bidragande till att den nu samlar damm i garderoben. Ett varmt tips är att testa datorn under belastning för att bedöma hur bullrig den blir.Man kan inte räkna med annat då man köper en bärbar för att spela på, speciellt inte en för under 20 000.
hoikka poika
2009-05-25, 16:20
Bärbar speldator är en självmotsägelse IMHO. Laptops som har större skärm än 12-13" bär man (inte jag iaf) inte runt på "ifall att". Dessa går inte heller att spela nya spel på.
Demoneyes
2009-05-25, 21:27
Bärbar speldator är en självmotsägelse IMHO. Laptops som har större skärm än 12-13" bär man (inte jag iaf) inte runt på "ifall att". Dessa går inte heller att spela nya spel på.
Det kan ju inte stämma...eller?
Verkar bli denna : Acer Aspire 6930G - Core 2 Duo T6400 - 16" TFT
hoikka poika
2009-05-26, 10:28
Det blev ett litet syftningsfel i mitt inlägg ovan. Det jag menade var att det inte går att spela nya spel på 12-13" laptops :)
Acern väger 3.6 kg IMHO är det inte "bärbart". Fast det är ju klart, du kanske åker bil och då kan man ju nästan ta med sig sin stationära dator.
Demoneyes
2009-05-26, 13:11
Det blev ett litet syftningsfel i mitt inlägg ovan. Det jag menade var att det inte går att spela nya spel på 12-13" laptops :)
Acern väger 3.6 kg IMHO är det inte "bärbart". Fast det är ju klart, du kanske åker bil och då kan man ju nästan ta med sig sin stationära dator.
Tycker inte 3.6kg är så mkt att släpa runt på. Min tränings/arbetsväska väger kanske det dubbla. Tanken är att kunna flytta runt den i hemmet så det är ganska lunga kilon.
Ska titta över ekonomin igen och sen blir det nog en beställning. Ska rådfråga en expert på ämnet innan jag bestämmer mig men acern verkar bra. Om någon annan kommit på något som toppar denna så skriv gärna.
Tycker inte 3.6kg är så mkt att släpa runt på. Min tränings/arbetsväska väger kanske det dubbla. Tanken är att kunna flytta runt den i hemmet så det är ganska lunga kilon.
Ska titta över ekonomin igen och sen blir det nog en beställning. Ska rådfråga en expert på ämnet innan jag bestämmer mig men acern verkar bra. Om någon annan kommit på något som toppar denna så skriv gärna.
Vem är din expert och om du har en sådan varför frågar du på ett forum?:)
Demoneyes
2009-05-26, 13:23
Vem är din expert och om du har en sådan varför frågar du på ett forum?:)
Alltid bra att kolla upp när bussen går på både nätet och i den fysiska tidtabellen :)
Ska titta över ekonomin igen och sen blir det nog en beställning. Ska rådfråga en expert på ämnet innan jag bestämmer mig men acern verkar bra. Om någon annan kommit på något som toppar denna så skriv gärna.De självutnämna experterna är många, ifall han säger annat än mig så kom gärna med hans argument :)
Fearstrike
2009-05-26, 13:38
Det finns X antal spel som din nya bärbara inte kommer kunna starta över huvudtaget.
Du e helt off totalt ifall du köper en bärbar dator överhuvudtaget i spelsyfte.
De som föreslår laptops för att spela med kan absolut ingenting, framförallt inte för under 10k.
Demoneyes
2009-05-26, 14:05
Det finns X antal spel som din nya bärbara inte kommer kunna starta över huvudtaget.
De som föreslår laptops för att spela med kan absolut ingenting, framförallt inte för under 10k.
Självklart har jag ränkat med att det finns spel jag inte kommer kunna "starta" Men de jag tänkt mig tror jag inte krävar så där super mkt. Typ BF2, GTA, kanske börjar lira ett pristontale liknande spel samt "tibia" Funderar på att börja lira lite strategi spel som jag varit sugen på ett tag lite commander osv. Tror att datorn kommer orka de spelen :) Sen kommer det vara 40/60 spelande /Surfande typ. Vill bara kunna spela lite av de inte mest krävande spelen.
Anledningen till en bärbar är att jag ska kunna flytta den lite som jag vill. Kommer även att köpa ett mobilt bredband så jag kan ta med mig skiten ut i skärgården och sätta mig på någon ö och bara koppla av lite.
När jag ändå frågar er som är lite kunniga på skiten så vad för trådlöst mobilt bredband är att föredra i form av hastighet och täckning?
De självutnämna experterna är många, ifall han säger annat än mig så kom gärna med hans argument :)
Klart då ska jag berätta om det är någon annan han rekomenderar
/Tack för alla bra svar och seriösa inlägg
De som föreslår laptops för att spela med kan absolut ingenting, framförallt inte för under 10k.Han ber om den bästa speldatorn han kan få tag på för runt 8 000, ge han förslag istället. Tror nog många har sagt att bärbara inte duger till spel nu faktiskt och hade stationära datorer varit ett alternativ så hade vi självklart tagit fram en.
de trådlösa vet jag inte mycket om, nära 0, men titta ifall din bredbandsleverantör har erbjudande kanske? Eller nåt, någon annan får nog säga bu eller bä här.
Demoneyes
2009-05-26, 14:10
Han ber om den bästa speldatorn han kan få tag på för runt 8 000, ge han förslag istället. Tror nog många har sagt att bärbara inte duger till spel nu faktiskt och hade stationära datorer varit ett alternativ så hade vi självklart tagit fram en.
de trådlösa vet jag inte mycket om, nära 0, men titta ifall din bredbandsleverantör har erbjudande kanske? Eller nåt, någon annan får nog säga bu eller bä här.
+1 självklart har jag koll inte bara tack vare 4-6 inlägg där det kommenteras att bärbara suger för spel utan för att det är ju allmänt känt.
Som Dreas säger ge mig tips på vad jag söker istället för att skriva meningslösa inlägg.
Fearstrike
2009-05-26, 14:41
Allrighty, så länge du är medveten om det hela så e de ju en annan femma.
tossefar
2009-05-26, 18:06
De självutnämna experterna är många, ifall han säger annat än mig så kom gärna med hans argument :)
Och vi som har universitetsutbildning om saken är få. Men vad tycks det hjälpa när du tror att du har alla svar?
Och vi som har universitetsutbildning om saken är få. Men vad tycks det hjälpa när du tror att du har alla svar?Tekniken går ju framåt och universitetsutbildning inom data gör en ju inte direkt kunnig om vilka av dagens datorer som bäst, sånt får man ju hela tiden läsa sig till. Jag har läst mig fram till att HD4650 är bättre än 9650GT, vilket stämmer såvitt jag vet. Du har inte ännu lagt fram något hållbart argument varför han ska lägga ut mer pengar på ett sämre grafikkort i en dator som är dyrare då han ska spela.
Squirrel
2009-05-26, 19:22
Jag har en Dell XPS 1530 med ett 8600. Har inga problem med att spela något spel jag provat. Spelar inte så jättemycket dock (aldrig provat Crysis...). Demigod nu senast.
Att säga att det inte kommer vara spelbart med ett 9600/4650 känns lite överdrivet. Speciellt när den senare ska driva 1366x768. (Jag har 1680x1050, ~1.7x upplösningen.)
hoikka poika
2009-05-26, 20:23
3,6 kg är inte så mycket extra men med allt runt omkring så brukar det bli en extra väska (speciellt om skärmen är större än 15") och kanske en totalvikt på 5-6 kg som man får dra runt på. Det är otympligt och bökigt. 12-13" är en optimal avvägning för mobilitet och skärmstorlek. Men om du bara ska flytta runt mellan fåtölj och soffa så tycker jag nästan att du ska gå upp lite i storlek!
http://www.netonnet.se/?iid=se123087, den där har ett sjukt bra pris, och tydligen ett bra grafikkort.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.