Visa fullständig version : Diet vid Fibromyalgi.
spoonchest
2009-05-24, 06:18
Kan en diet försvåra smärtorna/symtomen av fibromyalgi? Tänkte att stressen ifrån kcal-underskott kan göra sitt. Sedan tänkte jag också på muskelförlusten som kommer av en diet. Kan det förvärra muskelsmärtorna?
Visste inte om jag skulle lägga tråden i diet/deff-delen, rehab-delen, eller kost och närings-delen. Chansar.
Fibromyalgi är ofta odiagnosticerad hypotyreos. Då är det definitivt dåligt att stressa kroppen med kaloriunderskott.
Se Fibromyalgia Aches & Pains as a "Symptom" of Hypothyroidism (http://www.thyroid-info.com/articles/drlowefms.htm) och Short Review of "Solved: The Riddle of Illness" (http://mikael.jansson.be/log/short-review-of-solved-the-riddle-of-illness).
spoonchest
2009-05-24, 10:02
Kunde misstänka det, men jag ville ha lite mer på fötterna. Tack för svar. Ska läsa igenom.
spoonchest
2009-05-24, 10:08
Men om det verkligen är diagnosticerad fibromyalgi?
Men om det verkligen är diagnosticerad fibromyalgi?
Vad är diagnosticerad fibromyalgi? Det är en slaskdiagnos, som IBS.
(något annat som inte alltför sällan är [subklinisk] hypotyreos...)
Ignatius72
2009-05-24, 12:03
Vad är det som gör att du tror att du har fibromyalgi?
spoonchest
2009-05-24, 13:14
Vad är det som gör att du tror att du har fibromyalgi?
Nej, JAG har det inte.
Jag ser att internetdiagnostisören mikaelj är på gång igen och jag ifrågasätter hans kompetens på området.
On topic ser jag inget som talar emot bantning vid fibromyalgi eller annat mer eller mindre specifikt smärttillstånd, givet att bantning behövs. Att toksvälta kommer förmodligen att göra att man mår sämre; det gäller i och för sig även friska. Många med olika typer av värk och smärta experimenterar med kosten i olika riktningar,det mest kända torde vara reumatiker som upplever förbättring av att äta vegetariskt alt. dra ned på köttkonsumtionen, särskilt av rött kött. Ett måttligt kaloriunderskott innebär inte en så våldsam stress på kroppen för den som har lite att ta av. Ibland överdrivs detta med muskelförlust och muskelförlustens katastrofala konsekvenser, åtminstone här på Kolozzeum. Måtta och sans torde vara nyckelorden.
Scratch89
2009-05-24, 22:39
Många med olika typer av värk och smärta experimenterar med kosten i olika riktningar,det mest kända torde vara reumatiker som upplever förbättring av att äta vegetariskt alt. dra ned på köttkonsumtionen, särskilt av rött kött.
+1 på det här. En nära släkting har upplevt väldigt positiva förändringar angående smärta och värk när jag fick henne att byta från en hög mättadfetts- (och högkalori också, iofs) -diet till en diet med mindre kött men framför allt mindre mättat fett och mer omättade varianter. Nu har säkert insulinpåslaget minskat också iom den minskade matmängden, men jag vågar påstå att det är ändringen jag skrev innan som är den största faktorn.
Lite löst vågar jag påstå att ett moderat energiunderskott är bättre för smärtbaserade syndrom än ett överskott.
Jag ser att internetdiagnostisören mikaelj är på gång igen och jag ifrågasätter hans kompetens på området.
Svårt att låta bli att berätta om det man tagit del av från så många personer, förstår du... Men visst, jag är ingen läkare. Ta det jag säger med en nypa salt. Det kan ändå vara en startpunkt.
Kolhydraterifokus samlar nu en gång inte hundra procent av Sveriges befolkning, eller ens hundra procent av Sveriges sjukvårdskunder, utan som alla särintresseföreningar, en mindre del. En liten smula ödmjukhet kan vara på sin plats emellanåt. Jag skulle påstå att dina inlägg i den här tråden säger rätt så tydligt hur begränsad din kunskap inom just det här området faktiskt är.
Kolhydraterifokus samlar nu en gång inte hundra procent av Sveriges befolkning, eller ens hundra procent av Sveriges sjukvårdskunder, utan som alla särintresseföreningar, en mindre del. En liten smula ödmjukhet kan vara på sin plats emellanåt.
Nu kanske du är lite väl fördomsfull om mig och varifrån jag inhämtar information. Det finns både publicerade studier, böcker av läkare med klinisk erfarenhet (Broda O. Barnes är den mest välkände), med fler källor, till information om det här.
Jag tyckte att jag lindade in det rätt ordentligt, men för att undvika missförstånd skall jag nästa gång formulera mig än mer vagt.
illitch77
2009-05-25, 14:01
Vad är diagnosticerad fibromyalgi? Det är en slaskdiagnos, som IBS.
(något annat som inte alltför sällan är [subklinisk] hypotyreos...)
Det är en kriteriediagnos precis som IBS. Diagnosen ställs genom att man uppfyller kriterierna. Andra kriteriediagnoser är tex SLE, RA mfl.
Att det skulle vara vanligt att en hypothyreos skulle uppfylla ROM-kriterierna för IBS låter för övrigt helt osannolikt. Att en subklinisk hypothyreos skulle göra det är både medicinskt och semantiskt omöjligt.
spoonchest
2009-05-25, 14:05
Det är en kriteriediagnos precis som IBS. Diagnosen ställs genom att man uppfyller kriterierna. Andra kriteriediagnoser är tex SLE, RA mfl.
Att det skulle vara vanligt att en hypothyreos skulle uppfylla ROM-kriterierna för IBS låter för övrigt helt osannolikt. Att en subklinisk hypothyreos skulle göra det är både medicinskt och semantiskt omöjligt.
Ok, nu tror jag att jag vrickade ögat. :confused:
illitch77
2009-05-25, 14:12
Fibromyalgi är ofta odiagnosticerad hypotyreos. Då är det definitivt dåligt att stressa kroppen med kaloriunderskott.
Se Fibromyalgia Aches & Pains as a "Symptom" of Hypothyroidism (http://www.thyroid-info.com/articles/drlowefms.htm) och Short Review of "Solved: The Riddle of Illness" (http://mikael.jansson.be/log/short-review-of-solved-the-riddle-of-illness).
Vad är det meningen att de där länkarna skall belysa?
Vad är det meningen att de där länkarna skall belysa?
Hypotyreos går att behandla, fibromyalgi är "lev med skiten".
Men jag har redan fått på fingrarna här.
illitch77
2009-05-25, 14:18
Ok, nu tror jag att jag vrickade ögat. :confused:
Det var bara ett ovanligt långrandigt sätt att säga att jag inte höll med mikelj i hans definitioner av sjukdomar. Fibromyalgi är inte en slaskdiagnos om diagnosen korrekt. Det finns inte heller skäl att tro att man lider av "subklinisk hypothyreos" som inte kan diagnosticeras med sedvanliga blodprov och inte heller behandlas med vanlig medicin bara för att man har en sk kriteriediagnos.
Vad gäller din ursprungliga fråga så tror jag precis som tidigare talare att det inte är farligt med kcal- förutsatt att det finns behov av viktnedgång.
illitch77
2009-05-25, 14:24
Hypotyreos går att behandla, fibromyalgi är "lev med skiten".
Men jag har redan fått på fingrarna här.
Jag tycker att du har fel även här. Det finns en mängd möjliga behandlingar mot både fibromyalgi och andra typer av generaliserade smärttillstånd. Det krävs dock oftast ett multidiciplinärt individanpassat omhändertagande (det lät inte som en kliché va?) och tålamod. Dessutom är det inte ovanligt med komorbiditet i form av primär och/eller sekundär depression/ångest/sömnstörning som dessutom måste hanteras.
Jag skall dock inte jaga dig mer om detta även om jag måste medge att jag blir lite sugen på att försöka förstå grunden till thyroideakulten som verkar utvecklas.
spoonchest
2009-05-25, 14:31
Vad gäller din ursprungliga fråga så tror jag precis som tidigare talare att det inte är farligt med kcal- förutsatt att det finns behov av viktnedgång.
Vilket det finns i det här fallet.
Det finns inte heller skäl att tro att man lider av "subklinisk hypothyreos" som inte kan diagnosticeras med sedvanliga blodprov
* What is Optimal Treatment of Hypothyroidism? A Matter of Clinical Common Sense (http://www.thyroidscience.com/hypotheses/wikland.2008/wikland.optimal.tx.2008.htm, http://www.thyroidscience.com/hypotheses/wikland.2008/wikland.optimal.tx.ho.2008.pdf)
* "Subklinisk hypotyreos - mer av isberget upp till ytan" (http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9278/1214.pdf)
* "Behandla eller inte vid subklinisk hypotyreos: Klinisk bedömning får
avgöra" (http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9049/LKT0812s883_884.pdf)
Jag skall dock inte jaga dig mer om detta även om jag måste medge att jag blir lite sugen på att försöka förstå grunden till thyroideakulten som verkar utvecklas.
Läs Barnes O. Brodas "Thyroidism: The Unsuspected Illness". Miljögifter (fluor, brom), kassa gener, överdos arakidonsyra, m.fl. faktorer har gjort att det ökat ordentligt senaste århundradet.
Att säga att det är en "kult" tycker jag är att förlöjliga (kränka, rentav) de som har problem med det. Du tycks tro att det är en hobbyåkomma eller nå't.
illitch77
2009-05-25, 15:24
* What is Optimal Treatment of Hypothyroidism? A Matter of Clinical Common Sense (http://www.thyroidscience.com/hypotheses/wikland.2008/wikland.optimal.tx.2008.htm, http://www.thyroidscience.com/hypotheses/wikland.2008/wikland.optimal.tx.ho.2008.pdf)
* "Subklinisk hypotyreos - mer av isberget upp till ytan" (http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9278/1214.pdf)
* "Behandla eller inte vid subklinisk hypotyreos: Klinisk bedömning får
avgöra" (http://www.lakartidningen.se/store/articlepdf/9/9049/LKT0812s883_884.pdf)
Läs Barnes O. Brodas "Thyroidism: The Unsuspected Illness". Miljögifter (fluor, brom), kassa gener, överdos arakidonsyra, m.fl. faktorer har gjort att det ökat ordentligt senaste århundradet.
Att säga att det är en "kult" tycker jag är att förlöjliga (kränka, rentav) de som har problem med det. Du tycks tro att det är en hobbyåkomma eller nå't.
Jag vill inte förlöjliga någon enskild person och jag är helt övertygad om att det finns enormt mycket lidande hos många människor. Vad jag vänder mig emot (och i viss mån vill förlöjliga) är fixeringen på enskilda förklaringar till alla problem. Jasså mitt TSH är normalt då får vi kolla T3/T4. Jasså det var normalt, då kollar vi TPO/TRAK/TRH etc. Var det normalt? Jo men min morgontemp är bara 36.5 så vi provar att behandla ändå. Blev det inte bättre? Då är det nog för att jag inte kan konvertera T4 till T3, vi provar med att ge T3 istället. Fortfarande inte bättre? Ja då beror det nog på att du inte kan tillgodogöra dig syntetiskt T3, vi provar biologiskt framställt osv osv
Vi har nog ganska divergerande syn på modern medicinsk forskning så jag tror inte vi kommer så mycket längre.
Då är det nog för att jag inte kan konvertera T4 till T3, vi provar med att ge T3 istället. Fortfarande inte bättre?
Lustigt att du tog upp det. Natriumlevothyroxin höjer nivån T3 i blodet men inte i spinalvätska, och ses som en förklaring till varför många behöver T3. (studien är inte publicerad än)
Varför är standardmedicinen i Tyskland ett kombinationspreparat av T3 och T4, förresten?
*
Brom...hmm, bromerade flamskyddsmedel är intressant.
Men hur var det nu. Var inte fluor rätt harmlöst m a p joden ?
Hur tolkar du Barnes O. Brodas ?
Brom...hmm, bromerade flamskyddsmedel är intressant.
Men hur var det nu. Var inte fluor rätt harmlöst m a p joden ?
Hur tolkar du Barnes O. Brodas ?
Som jag förstått så tar fluor/brom gärna jodatomens roll när syre + tyrosin + jod = tetrajodtyronin.
Men vi hittade tidigare inte någon koppling där:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=130660&highlight=fluor
Goebbels sa att upprepar man en lögn tillräckligt många gånger blir det en sanning.
Är det inte bättre att vi reder ut detta, sanning eller lögn.
Goebbels vill jag förstås inte vara.
Vad sägs om studierna i http://poisonfluoride.com/pfpc/html/thyroid_history.html ?
Ja. Vilka texter är bäst här ?
Själv läser jag undersökningar i fattig länder. Alltså inte västvärlden med rik tillgång på havsfisk. Inte lätt att få tag i havsfisk i Nepal.
Sedan är det kombinationen lågt intag jod i kombination av högt intag av fluor som jag ser..
De från 1980 och framåt verkar mest intressanta, från titlarna åtminstone. :-)
OK, så kombinationen lite jod och mycket fluor -- varför är det så, då, om inte fluor skulle ha någon inverkan?
Så enkelt verkade det inte vara.
Här är en tänkbar förklaring:
2002 - As a result of research into molecular biology there are hundreds upon hundreds of studies available documenting the actions of fluorides upon G proteins, the "On" and "Off" switches involved in cellular signal transmission.
During the 1980s and 1990s fluorides become known as the universal G-protein activator. Although there have been numerous studies before showing that fluorides act like TSH, the thyroid-stimulating-hormone - as seen above -, it can now be documented in deep detail, for it is known that G proteins in thyroid physiology are normally absolutely dependent on TSH and are inactive without it. TSH is the master, sometimes also referred to as the "first violinist in the orchestra".
The TSH receptor is the only receptor known able to activate all G protein families, an activity directly imitated by fluoride
Studien från 2005 i Mexiko nämner inget om för lite jod, utan bara att det är mycket fluor i vattnet.
Det är bra att finns lite tankar och idéer om fluor och jod. Det är bara att läsa på .
Skulle vara spännande med studier på befolkningen i Japan, Norge, Chile, Island. Länder med traditionellt stor konsumtion av havsfisk.
Det här var inte så svårt. Det var tvärtom ganska enkelt.
- Fluor leder till förhöjda nivåer av cAMP. Detta leder vidare till större aktivitet av olika kinaser och cellens aktivitetsnivå ökar. Kroppen reagerar med att sänka frisättningen av skjöldkörtelhormoner.
Varför skriver inte fluormotståndarna detta, på svenska ??
Bristen i resonemanget är att det främst är visat i provrör. Jag har fått lära mig att fluor är rätt reaktivt och snabbt reagerar med hydroxiapatiten i emaljen och benvävnaden. Possitivt för tandhälsan.
Detta visas i de exempel där mäniskor ingår. De som har problem med skjöldkörtelhormonerna har också drabbats av fluorens klassiska biverkning med missfärgning av tänderna.
Rätta mig ifall jag har fel.
Vad är bästa studierna som visar att fluor skyddar mot karies?
På tal om hypotyreos.
Only the combined treatment with thyroxine and triiodothyronine ensures euthyroidism in all tissues of the thyroidectomized rat.
We have recently shown that it is not possible to restore euthyroidism completely in all tissues of thyroidectomized rats infused with T4 alone.
(...)
Combined replacement therapy with T4 and T3 (in proportions similar to those secreted by the normal rat thyroid) completely restored euthyroidism in thyroidectomized rats at much lower doses of T4 than those needed to normalize T3 in most tissues when T4 alone was used. If pertinent to man, these results might well justify a change in the current therapy for hypothyroidism.
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/8641203
Det om att T4 inte räcker kanske inte är så tramsigt som många påstår.
Det där var intressant. Får hoppas det kommer lite forskning på människor där man inte bara förlitar sig på plasmakoncentrationer *rolleyes*
Lars "varekeson"
2009-06-10, 10:17
Jag tycker det är fascinerande att läsa vad som faktiskt kan tas upp på forum på internet.
Visst är det bra att det finns personer som Mikaelj som ifrågasätter och vill diskutera trots sin brist på utbildning i ämnet. Se där vad en sida främst för personer med viktproblem kan engagera och upplysa andra. Ett starkt Kudos för intressenivå.
Sedan att det grundas på vad andra säger i ämnet, utan att ha direkta erfarenheter i ämnet gör det väl lite tveksamt, åtminstone för mig.
Sanningshalten hos personer som sitter och delar med sig av anekdoter och berättelser på internet är ju 100% som vanligt. <--Ironi i allra högsta grad avsedd.
Min personliga åsikt är att om en person har Fibromyalgi eller för den delen Hypotyreos, ska vända sig till sin läkare och en dietist. Uppmanas att läsa på om sin sjukdom och själv ifrågasätta och pressa för vidare utredningar och dietprövningar. Inte förlita sig på vad som avhandlas på intressesidor på internet alls.
Kolhydrater i fokus, kollozeum, och andra sidor har en plats i detta, men som frågeställare, inte som rådgivare. Sedan att det höjer kunskapsnivån för oss andra är ju jättebra, och säkert hjälper oss att hjälpa andra med problem att göra något åt det.
Jag personligen tycker det varit upplysande och gör så att jag kan ta ett snack med min egen mor med detta problem med mer kött på benen, men jag tror inte att lösningen finns i texterna här.
Min personliga åsikt är att om en person har Fibromyalgi eller för den delen Hypotyreos, ska vända sig till sin läkare och en dietist. Uppmanas att läsa på om sin sjukdom och själv ifrågasätta och pressa för vidare utredningar och dietprövningar. Inte förlita sig på vad som avhandlas på intressesidor på internet alls.
Lite utanför ämnet, men att intresset är så stort för t.ex. KiF är ju just att dietister misslyckas. "Viktnedgång är det primära för att få bättre insulinresistens/minska medicinering", när det i själva verket räcker att utesluta kolhydrater -- drastisk minskning av metformin/insulin redan efter några dagar. Utan viktnedgången.
Men de ljuger ju såklart.
Jag tycker det är fascinerande att läsa vad som faktiskt kan tas upp på forum på internet.
Visst är det bra att det finns personer som Mikaelj som ifrågasätter och vill diskutera trots sin brist på utbildning i ämnet. Se där vad en sida främst för personer med viktproblem kan engagera och upplysa andra. Ett starkt Kudos för intressenivå.
Sedan att det grundas på vad andra säger i ämnet, utan att ha direkta erfarenheter i ämnet gör det väl lite tveksamt, åtminstone för mig.
Vem säger att jag grundar det jag säger, utöver typ 2-diabetes, baserat på andras erfarenhet?
Angående Escobar-Morreale et. al: Jag tycker att det låter väldigt rimligt i ett fall där man har tagit bort hela sköldkörteln. Jag antar att det framöver kommer vidare försök på "enbart" nedsatt sköldkörtelfunktion.
Sedan är vi ganska off topic om även den här tråden skall börja handla om insulinresistens och kolhydrater; just den diskussionen finns det ju redan ganska många trådar som tar upp. Låt den här tråden få handla om fibromyalgi.
Vem säger att jag grundar det jag säger, utöver typ 2-diabetes, baserat på andras erfarenhet?
Du själv?
Det där var intressant. Får hoppas det kommer lite forskning på människor där man inte bara förlitar sig på plasmakoncentrationer *rolleyes*
Angående Escobar-Morreale et. al: Jag tycker att det låter väldigt rimligt i ett fall där man har tagit bort hela sköldkörteln. Jag antar att det framöver kommer vidare försök på "enbart" nedsatt sköldkörtelfunktion.
Japp, en endokrinolog vid namn Stefan Sjöberg håller på att studera just detta. Får tyvärr inte säga mer innan studien är publicerad. Resultaten är intressanta.
Du själv?
Nä?
Ignatius72
2009-06-10, 17:48
Överhuvudtaget så borde man hänvisa diffusa sjukdomar som fibromyalgi, elöverkänslighet, utbrändhet etc etc till psykiatrin.
schabo-labo
2010-02-13, 14:35
Vad är det för mineraler man kan tänkas sakna vid fibromyalgi?
Jag tror att många av dagens folksjukdomar såsom fibromyalgi och IBS är starkt förknippade med den stress som följer av stillasittande inomhus, ofta i flourescerande ljus och starka elektromagnetiska fält, i kombination med för lite tid spenderad utomhus i dagsljus utförandes fysiska aktiviteter, samt, och detta är viktigt: obefintlig andel råa animalier i kosten, och alldeles för hög andel överprocessad mat.
Överhuvudtaget så borde man hänvisa diffusa sjukdomar som fibromyalgi, elöverkänslighet, utbrändhet etc etc till psykiatrin.
Jag jobbar framför datorer nästan all vaken tid och har gjort det de senaste 10 åren. Jag har ådragit mig elallergi. Det främsta symptomet är att huden blir röd, fjällande och inflammerad runt munnen, ögonen och på näsan. Pulsen går också upp. Tar jag ledigt från datorn i ett par dagar återgår huden till det normala och så även pulsen. Hos dem som har så kallad screen dermatitis så har man observerat cellförändringar i huden med bland annat ökad koncentration av så kallade mastceller. Det är inte psykiskt. Det är högst fysiskt.
Lösningen är dock inte att belasta vården utan att göra något åt sin arbetsmiljö och hemmamiljö. Det finns avskärmad elektronik att köpa.
Det är inte direkt en slump att militära anläggningar, stora börsfirmor och åtskilliga forskningsanstalter har investerat åtskilligt med pengar i elavskärmad utrustning och arbetsmiljö.
Vad är det för mineraler man kan tänkas sakna vid fibromyalgi?
Finns det något konstaterat samband med kosten?
schabo-labo
2010-02-13, 15:36
Finns det något konstaterat samband med kosten?Inget som jag vet är bekräftat genom några studier eller dylikt. Utan detta är teorier jag fått via bekanta och lite bloggar osv jag sett på nätet. Därför undrar jag om det kan finnas nån sanning bakom dessa internet-teorier?
http://www.google.se/search?hl=sv&source=hp&q=fibromyalgi+mineraler&meta=&aq=f&oq=
Ett grundläggande problem är att det inte finns någon entydig definition av vad fibromyalgi är. Det råder väl vad jag vet inte ens konsensus om att det existerar som självständigt fenomen, och vem som placeras i kategorin torde variera en del beroende på vem som ställer diagnosen. Det gör att gruppen blir väldigt heterogen och mycket väl kan inrymma personer med olika mekanismer bakom sina besvär. Det är därför väldigt svårt att uttala sig utifrån något slags "allmän sanning" om fibromyalgi, utan man får se till individen i det specifika fallet. (Det gäller f.ö. även andra s.k. medicinskt oförklarade symptom".)
Jag är mycket skeptisk till hypoteserna om att orsaken till fibromyalgi skulle stå att finna i brister i kosten. Möjligen om man äter rent astronomiskt dåligt, men då borde man uppvisa även de "klassiska" symptomen på näringsbrist. Rent generellt mår man förstås bra av att äta så att ens näringsbehov tillgodoses, men mer specifik än så är det svårt att vara. Personligen misstänker jag att idéerna om specifika mineralbrister etc. vuxit sig så stora/är så seglivande för att de (och den frustrerade patientgruppen) är så tacksamma att exploatera för hälsokostindustri och tveksamma terapeuter av olika slag.
Kanske kan vara överskott, snarare än brister? Många reagerar på gluten trots att de inte är intoleranta (läste en diskussion på Lyles forum - har jag för mig - nyss), eller för mycket omega-6 (och för lite omega-3) för kronisk inflammation, m.fl. faktorer. Eller är jag ute och cyklar, Tolkia?
Om fibromyalgi var en autoimmun sjukdom hade det nog varit klarlagt vid det här laget.
schmecker
2010-02-13, 22:00
fibromyalgi är nog bra mycket mer komplext än att hitta enskilda faktorer i diet och miljö nog ganska svårt att komma ifrån att en psykisk dimension finns i problematiken.
schabo-labo
2010-02-14, 07:56
Personligen misstänker jag att idéerna om specifika mineralbrister etc. vuxit sig så stora/är så seglivande för att de (och den frustrerade patientgruppen) är så tacksamma att exploatera för hälsokostindustri och tveksamma terapeuter av olika slag.Du har en poäng där.
Kanske kan vara överskott, snarare än brister? Många reagerar på gluten trots att de inte är intoleranta (läste en diskussion på Lyles forum - har jag för mig - nyss), eller för mycket omega-6 (och för lite omega-3) för kronisk inflammation, m.fl. faktorer. Eller är jag ute och cyklar, Tolkia?Du menar att man inte tål gluten?
fibromyalgi är nog bra mycket mer komplext än att hitta enskilda faktorer i diet och miljö nog ganska svårt att komma ifrån att en psykisk dimension finns i problematiken.Berätta mer.
Du menar att man inte tål gluten?
Precis. När tester gjordes i avföring påvisades någon dålig reaktion mot gluten upp i många fler fall än vid blodprov. Jag har för mig att det inte var den vanliga antikroppen. Och de hade inga direkta reaktioner som man brukar vid glutonintolerans, utan bara "försämrad hälsa".
Det /kan/ ha varit någonstans i "The Paleos Are Eating Their Young" studien hänvisades till, men jag är inte helt säker. http://monkeyisland.lylemcdonald.com/showthread.php?t=42563
schmecker
2010-02-14, 12:52
Berätta mer.
är ju lite en het potatis och en diskussion många drabbade kan känna sig kränkta av men en psykosomatisk genes har varit uppe på tapeten och är en ganska trolig orsak.
med psykosomatisk menar jag nu inte (även om många inom vården ser det så) att man är tokig, galen eller på annat sätt överkänslig utan att problemen är lika reella som i rena somatiska sjukdomar men att genesen kan vara psykisk. kropp och tanke är förenade även om det är något traditionell skolmedicin har lite problem med.
Eddie Vedder
2010-02-14, 16:34
kropp och tanke är förenade även om det är något traditionell skolmedicin har lite problem med.
Jag tror mycket på det där. Framför allt när det gäller magbekymmer. Att så många har olika diffusa magbekymmer som påminner om varandra men trots så EXTREMT skilda kosthållningar och livsstilsmönster tycker jag tydligt visar hur oerhört psykosomatisk magen är och hur väldigt mycket det varierar mellan individer.
När man pratar om psykosomatik skall man komma ihåg detta: Alla sjukdomar (och jag menar ALLA) har en psykisk komponent. Som regel är den större ju långvarigare och besvärligare sjukdomen är, d.v.s. ju mer sjukdomen påverkar ens övriga liv negativt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.