handdator

Visa fullständig version : Deff metod!

Simon_aeg
2009-05-23, 00:43
Tjenare allihopa!

Håller på att planera min första deff som jag kommer börja med efter detta sommarlov!

Har läst om många olika metoder och dieter som t.ex. Den termogena dieten, -500kcal/dag varianten, Periodisk fasta mfl.

Nu är det så att jag vill planera och ha klart för mig vad jag ska följa för att få bästa möjliga resultat. Eftersom jag inte har deffat tidigare så frågar jag er!

Vad ska jag använda för diet? Och varför?

Allmän fakta:

17år
180cm
93kg

Målet är att bränna till mig runt 6-9% BF och bevara så mycket muskler som möjligt! :hbang:

Tack på förhand!

mattilainen
2009-05-23, 01:16
Alla dieter har samma mål, gå ner i vikt. Vilken som passar dig får du komma på själv. Jag själv kör på att räkna kalorier och se till så jag hamnar på underskott. Vilken som fungerar bäst är väldigt individuellt, så bara att antingen tänka efter eller att testa.

Flexipop
2009-05-23, 01:29
Det räcker väl gott med att räkna kalorier och ligga på underskott i början. När du börjar närma dig slutfasen och om du ska ner till 6% :Virro kanske DTD eller periodisk fasta kan vara ett bra alternativ.

Frillan
2009-05-23, 11:12
Finns ett otal olika dieter. I slutändan handlar det alltid om att förbruka mer än vad du stoppar i dig. Det kan du göra genom att antingen dra ner på kolhydrater, fett eller båda.

WHITEFOLKS
2009-05-23, 18:45
En diet behöver inte ha som syfte att man ska gå ner i vikt.

jik
2009-05-23, 18:56
Eftersom d ärdin första diet och du ska ner under 10%!!?? Så har du många kilo att testa med.. Skulle tippa på att du behövergå ner runt 20kg iaf.. Så testa lite av varje...och se vad som är bäst.. vet ju inte vad du har för bf nu såsvårt att säga... good luck...

aelgen
2009-05-23, 18:57
Eftersom det är din första deff så tycker jag absolut att du ska köra med ett vanligt underskott på ca 500 kcal. De andra dieterna kräver att man är hyffsat bra på att räkna ut macro nutrienter samt energimängd samt måltidstiming. Ingen av dem är raketforskning direkt, men det kan vara fördelaktigt att ha kört en "vanlig" deff innan man ger sig på mer avancerade upplägg.

Ett tips kan vara att deffa vanligt i typ 2-3 månader (beroende på hur mycket du behöver bli av med) och sen testa något av de andra uppläggen då de kan eventuellt underlätta att få dig på riktigt låg BF, vilket kan vara svårt för vissa med ett vanligt underskott utan att förlora för mycket muskelmassa.

(Världens längsta mening, +1 på mig ;))

Flexipop
2009-05-23, 19:22
Ett tips kan vara att deffa vanligt i typ 2-3 månader (beroende på hur mycket du behöver bli av med) och sen testa något av de andra uppläggen då de kan eventuellt underlätta att få dig på riktigt låg BF, vilket kan vara svårt för vissa med ett vanligt underskott utan att förlora för mycket muskelmassa.

(Världens längsta mening, +1 på mig ;))

Varför skulle man riskera att förlora mycket muskelmassa med ett vanligt (500 kcal) underskott menar du, jämfört med de andra uppläggen? Förutsatt att proteinintaget är ok då.
Är bara nyfiken då jag siktar på en relativt låg fettprocent.

young_george
2009-05-23, 19:50
Har du mindre än cirka 7kg fett så är 500kcal för ett stort underskott för att frisätta enbart fett.

Flexipop
2009-05-24, 11:46
Jo det är iofs sant, tänkte inte så långt :Virro. Undrade bara om det skiljde något mellan dieterna när man börjar komma ner mot 10% fett. Hur som helst känns det problemet ganska avlägset just nu.