handdator

Visa fullständig version : De novo lipogenesis

Weekend Warrior
2009-05-22, 14:38
Jag undrar hur mycket kolhydrater man kan äta inom fönstret efter träning och ändå vara säker på att ingen de novo lipogenesis inträffar. Självklart beror det troligen på mängd fettfri massa, glykogendepåer osv, men någon slags riktlinje borde väl finnas? :)

Ola Wallengren
2009-05-22, 14:48
Inom de ungefärliga rekommendationer som finns gällande kolhydrater efter träning så behöver du inte oroa dig för de novo lipogenes. Även vid mer extrema intag så är mängden oftast inte mer än ett par gram.

A.Steinbach
2009-05-22, 14:52
Jag undrar hur mycket kolhydrater man kan äta inom fönstret efter träning och ändå vara säker på att ingen de novo lipogenesis inträffar. Självklart beror det troligen på mängd fettfri massa, glykogendepåer osv, men någon slags riktlinje borde väl finnas? :)

Ganska mycket

Metabolic response to small and large 13C-labelled pasta meals following rest or exercise in man.
Br J Nutr. 2001 Jun;85(6):671-80

Weekend Warrior
2009-05-22, 14:55
Så om jag minimerar kolhydraterna på vilodagarna, för att sedan på träningsdagarna trycka i mig säg 160g protein, 500 gram kolh, minimalt fett (30 g?) så är det enda som kommer lagras in som kroppsfett det protein som ej utnyttjas och fettet? :)

A.Steinbach
2009-05-22, 15:01
Så om jag minimerar kolhydraterna på vilodagarna, för att sedan på träningsdagarna trycka i mig säg 160g protein, 500 gram kolh, minimalt fett (30 g?) så är det enda som kommer lagras in som kroppsfett det protein som ej utnyttjas och fettet? :)

Det är inte bara omvandligen av kolhydrater till fett via DNL som styr fettbalansen. Äter du mycket kolhydrater kommer fettförbränningen nedregleras och det bidrar därmed till att midre fett förbränns.

Så det är inte bara vad som lagras in som styr fettbalansen utan även hur mycket fett som förbränns.

Sverker
2009-05-22, 15:14
Ganska mycket

Metabolic response to small and large 13C-labelled pasta meals following rest or exercise in man.
Br J Nutr. 2001 Jun;85(6):671-80

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11430771

Så mycket vare det inte.
Det var inte många gram fett som bildades från glukosen.

Vad tusan är 400 g pasta:D
Är det kokt är det inte så mycket kolhydrat, ca 100 g glukos enligt SLVs Livsmedelstabell. Är det okokt pasta som det borde vara, är det 290 g glukos.

A.Steinbach
2009-05-22, 15:31
http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/11430771

Så mycket vare det inte.
Det var inte många gram fett som bildades från glukosen.

Vad tusan är 400 g pasta:D
Är det kokt är det inte så mycket kolhydrat, ca 100 g glukos enligt SLVs Livsmedelstabell. Är det okokt pasta som det borde vara, är det 290 g glukos.

Alltså jag menade att man kunde äta ganska mycket kolhydrater efter träning eller rättare sagt mycket kolhydrater efter träning utan påverkan på DNL.

Inte att det bildades mycket fett.

111g stärkelse i det lilla målet och 297g stärkelse i det stora målet från pastan.

Sverker
2009-05-22, 16:28
OK. Då är jag med:em:

400 g okokt pasta är inte lite mat att trycka i sig. Ingen måltid med duk och tända ljus där inte:D

A.Steinbach
2009-05-22, 19:13

400 g okokt pasta är inte lite mat att trycka i sig. Ingen måltid med duk och tända ljus där inte:D

He he, nej inte direkt.

First
2009-05-24, 13:02
Är det aktiveringen av det där GLUT-4 som gör att kroppen lagrar in "alla" kolhydrater i musklerna efter träning?

Beror det på andra orsaker? Vilka?

Guddi
2009-05-25, 11:57
Är det aktiveringen av det där GLUT-4 som gör att kroppen lagrar in "alla" kolhydrater i musklerna efter träning?

Beror det på andra orsaker? Vilka?GLUT-4 gör främst att upptaget blir snabbare och effektivare (kräver mindre insulin), men det påverkar troligen hur mycket man kan lagra in med.

Hur mycket man tar upp beror även på hur mycket plats man har. Om du överäter kolhydrater när dina depåer är fulla så ökar givetvis DNL, ialla fall akut, efter ett tag så anpassar sig kroppen och du kommer förbränna mera kolhydrater. Om du inte överäter kalorier och är frisk i övrigt så är DNL inget som sker i några större mängder hos människor (vi snackar om gram).

Sniggel
2009-05-25, 13:40

Haha nej 400g, det är inte en stor måltid, det är en ätarutmaning :p