Visa fullständig version : Kosttillskot - Kan man fastna i säkerthetskontrollen?
Drar iväg utomlands på fredag några dagar och behöver ta med mig ett vitaminkosttillskott i form av kapslar. Jag skall bara ha med mig handbagage, så min fråga är, kommer detta verka misstänksamt? Kommer ha ca 60 kapslar i en påse, och tankarna går kring ifall detta syns på röntgen och dom tar in mig på förhör. jag har ju inget att vara rädd för, men de kommer ju kanske ställa till det om dom tror det är narkotika etc, eller vad tror ni?
Ta med dig en oöppnad burk så är det nog lugnt.
Det beror på vilket land man åker till. Frågan du bör ställa dig är om det är värt besväret om du skulle bli anklagad för att ha smugglat något, jämfört med vad du egentligen får ut av att knapra vitaminer i några dagar? Hur stor påverkan tror du det kommer att ha om du missar rekommenderat dagligt intag i några dagar under din semester?
Löst i en påse kan bli problem, men i orginalförpackning så brukar det vara lugnt.
Beror på vilket land, jag tar inte med mig på sjön om jag ska tex till Ryssland, de är säkert lagligt där men vågar inte fastna, dom är farliga.
Scratch89
2009-05-20, 07:05
Beror på vilket land, jag tar inte med mig på sjön om jag ska tex till Ryssland, de är säkert lagligt där men vågar inte fastna, dom är farliga.
Ja, jag skulle inte vilja få en full cavity search av en hundrakilos ryska iallafall. ;)
ARMSTARK
2009-05-20, 08:49
Jag förstår din oro, jag hade med mig magnesium till Thailand ( för klättring ) får några år sen. När jag skulle åka hem pallade jag inte för trycket, hällde ut magnesiumet och dammsög kritpåsen ( som det kallas ) pga skräcken för att tulltjänstemännen skulle öppna påsen och säga " Is Heroin, yes? You come butt-search mister " :krampus
Ja, jag skulle inte vilja få en full cavity search av en hundrakilos ryska iallafall. ;)
en Ryss är dock okej eller? :p
Pepparkakssmurfen
2009-05-20, 09:00
Tips 1: Sy in kapslarna i fodret på resväskan,svårupptäckt.
Tips 2: Stoppa in kapslarna i kondomer och svälj,svårupptäckt.
Tips 3: Skicka kapslarna via posten till hotellet MEN adresserat till ett påhittat namn som du uppger när du kommer fram,svåruptäckt.
Tips 4: Köp fanskapet på plats så slipper du jidder....
machine gun
2009-05-20, 09:37
Originalförpackning (helst oöppnad) eller lämna hemma.
Hur är det med proteintillskott och andra tillskott i pulverform som malto? Är det kinkigt med dessa i säkerhetskontrollen?
Vad är det för u-land du ska till som inte säljer vitamintillskott?
Oöppnad originalförpackning är det som gäller, det skulle jag ta om jag ska utanför EU i alla fall. Hur skulle du själv som amerikansk eller rysk tulltjänsteman reagera på ett gäng oidentifierade kapslar i en fryspåse? Cavity search säger jag bara.
Gissar på att det är annat än vitaminer han menar, ingen är så dum och riskerar problem med vitaminkapslar i en zipbag i handbagaget.
Tekniskt sätt kan man ju fråga varför de skulle göra en cavity search på någon som hade preparat i handbagaget.
För att hitta mer?
Tekniskt sätt kan man ju fråga varför de skulle göra en cavity search på någon som hade preparat i handbagaget.
För att hitta mer?
Ja? "Smugglar" en sak, varför inte en annan? Du kan nog bli ombedd att böja dig fram om du bara beter dig tilräckligt suspekt. Ska man ha med sig medicin eller kosttillskott kan det var en jäkla bra idé att ha med sig läkarintyg eller recept, eventuellt kvitton samt ha det i en så liten originalförpackning som möjligt, givetvis oöppnad. Både socker, kreatin och EAA liknar nog vissa droger vid en snabb koll. Vissa länder, t ex USA, Thailand, Australien etc är otroligt noga med sånt.
Ja jag säger inte att det är bra att plocka med sig vitt pulver i en plastpåse ;) jag bara undrar varför de skulle välja att köra en undersökning av kroppens håligheter snarare än att kontrollera innehåller i påsen de redan har i sin hand.
Ja jag säger inte att det är bra att plocka med sig vitt pulver i en plastpåse ;) jag bara undrar varför de skulle välja att köra en undersökning av kroppens håligheter snarare än att kontrollera innehåller i påsen de redan har i sin hand.
Du kanske använder det du har i "handen" som något för att dölja det andra du har, i exempelvis anus.
Varför i helvete behöver du ha med dig ett vitamintillskott?
Det är sådana detaljer som gör skillnaden mellan att vinna OS i Mr. Olympia eller att vara en klen speta som svabbar golv på reningsverket.
Tack för svaren!
Jag använder inte tillskottet i byggarsyfte, utan det har andra skäl. Vad kan man tänka sig om man stoppar ner allt i byxfickan då? De lär dom ju aldrig se eller? Tror inte jag kan köra på en oöppnad bruk och hoppas på att det går igenom, för burkarna ser väldigt hemmagjorda ut :D
Kort svar är att det finns alltid en risk att du råkar ut för extra kontroll etc om du tar med dig någon form av piller etc under en resa. Hur skulle det se ut om du väljs ut för kontroll och det hittar en udda burk med piller i fickan...
Varför ens riskera det?
Ju mer du försöker gömma dem, desto större är risken att du åker på noggrannare kontroller ifall de märker något. Lägg det isf i lättåtkomliga ziploc påsar i väskan. Det är inte värre än att du får svara på frågor och bli genomsökt.
Nordenator
2009-05-20, 14:38
Inrikes åkte jag på att ta min väska åt sidan och visa upp innehållet vid säkerhetskontrollen då jag fraktade protte. Men det var ju inte så att de nekade mig att ta med det. De var väl bara lite fundersam på vad jag hade för påsar fyllda med pulver.
Tack för svaren!
Jag använder inte tillskottet i byggarsyfte, utan det har andra skäl. Vad kan man tänka sig om man stoppar ner allt i byxfickan då? De lär dom ju aldrig se eller? Tror inte jag kan köra på en oöppnad bruk och hoppas på att det går igenom, för burkarna ser väldigt hemmagjorda ut :D
Ju mer du försöker gömma det, desto värre blir det om de hittar det, tänk på det ;)
Det kan ta ett par dagar att få svar på en analys om de är på det humöret, och vad för val har de om det inte är i en oöppnad burk, det kan ju vara vad som helst du gömmer i byxfickan vad de anbelangar. Under tiden får du säkert gratis uppehälle i flygplatshäktet, för de släpper dig nog inte innan de konstaterat att det inte är droger.
Undrar jag också. Kom igen nu, någon gräns får det väl ändå vara?
Det är sådana detaljer som gör skillnaden mellan att vinna OS i Mr. Olympia eller att vara en klen speta som svabbar golv på reningsverket.
:D
Jag flög till Afghanistan för 3veckor sedan och vi mellanlandade i Abu dabi och där var det jäkligt strikt vad man fick ha med och inte. Inga tillskott av något slag, ingen slitz/moore och annat liknande.
Vicotnik
2009-05-20, 17:03
Jag flög till Amsterdam för ett par veckor sen och tog med mig små burkar med vassle spetsat med kreatin. I säkerhetskontrollen fick jag öppna väskan och efter lite prat provsmaka på blandningen, sen var det lugnt.
machine gun
2009-05-20, 17:17
Jag flög till Amsterdam för ett par veckor sen och tog med mig små burkar med vassle spetsat med kreatin. I säkerhetskontrollen fick jag öppna väskan och efter lite prat provsmaka på blandningen, sen var det lugnt.
Det är nog värre att resa från Amsterdam med suspekt pulver i väskan :D
Snygg_Gluteus
2009-05-20, 18:09
Äh sluta nojja. Tullen bryr sig ofta inte, tror ibland att de som sitter bakom den där skärmen sover. Vet folk som haft olagliga saker på riktigt i röntgen utan att de sagt något :p
När jag skulle hem från New York, efter att ha bott där i över ett år, så hade jag en j*vla massa kost-tillskott som skulle hem. Eftersom burkar tar upp ganska stor plats så fick det bli Ziplock-påsar. Fyllde nog två 4-liters påsar med piller och fyra 5-liters påsar med proteinpulver om jag inte missminner mig. Jag kom hem med allt.
Däremot blev jag kallad till en extra grundlig kontroll när jag satt och käkade lunch på flygplatsen. Att höra sitt namn i högtalarna och bli kallad till receptionen va inge kul med tanke på vad jag hade i väskorna :)
De gick igenom mitt handbagage grundligt, drog lappar på insidan som de stoppade i en maskin för att upptäcka om det fanns spår av sprängämnen eller liknande. Jag fick ställa mig i en maskin som pumpade luft på mig som skulle känna av om det fanns något på mig som inte skulle vara där etc. De slarvade t.o.m bort mitt boardingpass haha
Vet inte om det var pga att de sett vad som fanns i mitt bagage eller om det var slumpen. Inga påföljder i alla fall. Det jag hade med mig var fullt lagligt både i USA och i Sverige.
Tullen brukar väl sällan göra stickprov om det inte finns misstanke?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2026, Jelsoft Enterprises Ltd.